خط باریک سرخ / آیا کره ی شمالی در صورت آغاز جنگ هسته ای توان نابودی آمریکا را دارد؟

بدون شک، یکی از مهمترین بحرانهایی که هفته پیش جهان را درگیر خود کرد تشدید احتمال وقوع یک جنگ هسته ای بین کره ی شمالی و آمریکا بود. مقاله ی حاضر تحلیل شبکه ABC News  از این احتمال و پاسخ به این پرسش است که آیا کره ی شمالی توان و اراده ی لازم را برای بمباران ایالات متحده و احتمالا آغاز یک جنگ هسته ای تمام عیار دارد؟

خط باریک سرخ / آیا کره ی شمالی در صورت آغاز جنگ هسته ای توان نابودی آمریکا را دارد؟

به گزارش خبر فوری و نقل از ABC News ، تشدید تهدیدات کلامی کره شمالی و هشدارهای شدیداللحن مقامات آمریکایی سوالاتی را برانگیخته است در مورد اینکه آیا درگیری نظامی میان ایالات متحده و پیونگ یانگ اتفاق می‌افتد یا خیر و در صورت اتفاق چه فاجعه ای رخ می‌دهد؟

دو کارشناس سیاست خارجی در مصاحبه با ABC News تاکید کردند که چون رهبر کره شمالی (کیم جونگ یون) خواهان این است که قدرت رژیم و خانواده اش را تضمین کند بنابراین، بعید است اقداماتی را انجام دهد که کنترل او و خانواده اش بر کره ی شمالی را به خطر بیندازد.

اسکات اسنایدر، یکی از کارشناسان ارشد مطالعات کره در شورای روابط خارجی آمریکا ، به خبرگزاری ABC News گفت که کیم احتمالا می داند که اگر بخواهد زنده بماند نمی تواند از تسلیحات هسته ای برای اهداف تهاجمی استفاده کند و آنچه که ما از کیم جونگ یون می‌دانیم این است که او می‌خواهد زنده بماند. "

صرف نظر از علاقه کیم به حفظ خود و قدرت و خانواده اش، هنوز مشخص نیست که آیا کره شمالی تمام تکنولوژی لازم را برای حمله گسترده‌ی هسته ای به آمریکا دارد یا خیر؟

استیو گانیارد یک سرهنگ بازنشته ارتش اعتقاد دارد که کره شمالی قبل از حمله هسته ای باید چهار چیز را داشته باشد: اول سلاح هسته ای، دوم موشک، سوم فن آوری که اجازه می‌دهد موشک بدون انفجار دوباره وارد جو زمین شود و چهارم توانایی هدف قرار دادن موشک‌ها است.

روابط تیره بین کره شمالی و آمریکا

گانیارد معنقد است که "کیم" در آزمایشات هسته ای اخیرش به ما نشان داد که موشکهای ارتش کره ی شمالی قدرت لازم را برای حمله به برخی از ایالات آمریکا دارد. از طرف دیگر، گزارشات تحلیلی سازمان اطلاعات نظامی آمریکا نشان داده است که کره شمالی دارای یک سلاح هسته ای کوچک است که می تواند بر روی یک موشک حامل قرار بگیرد. وزارت دفاع ژاپن نیز جداگانه به نتایج مشابهی رسیده است.

اما با این حال، هنوز مشخص نیست که کره شمالی دارای تکنولوژی مورد نیاز ورود موشک به جو زمین بدون انفجار باشد( یعنی عنصر سوم مورد نیاز).

علیرغم دلایلی که ممکن است ما را قانع کند که کره شمالی حمله هسته ای نداشته باشد، سخنان تهدید کننده این کشور کاهش نیافته است.

فراموش نکنیم که چندین شهر یا قلمرو ایالات متحده در محدوده ای قرار دارند که کارشناسان معتقدند موشک های کره شمالی به طور بالقوه می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

آیا گوام مورد حمله قرار می گیرد؟

پیونگ یانگ، در بیانیه اخیرش گفته است: کره شمالی به طور جدی طرح حمله به گوام را از طریق آتش همزمان چهار موشک بالستیک در حدود 18 تا 24 مایلی ساحل قلمرو ایالات متحده دنبال می‌کند.

گانیارد معتقد است که هر گونه اقداماتی مانند این از جانب کره شمالی به مثابه‌ی اعلان جنگ به آمریکا تلقی می‌شود

او می‌گوید: تیراندازی در گوام هیچ فرقی با تیراندازی در شهر نیویورک ندارد و هر دو به مثابه‌ی خاک آمریکا تلقی می‌شوند.

گوام محل چند پایگاه نیروهای مسلح ایالات متحده شامل نیروی دریایی، نیروی هوایی و گارد ساحلی است.

در حال حاضر گوام دارای یک سیستم دفاعی مستحکم است(سیستم دفاعی مستحکمی که می‌تواند موشک های بالستیک را پرتاب کند). به همین دلیل، گانیارد معتقد است که حمله به گوام بعید به نظر می‌رسد.

اسنایدر معتقد است که این اعلام عمومی دائمی کره شمالی برای حمله به گوام و تهدیداتش، غیرمعمول و خلاف روند همیشگی این کشور در حفظ اسرار و محرمانه عمل کردن همیشگی اش است.

او ادامه می‌دهد: این عجیب است که با توجه به اینکه پیش از این، کره ی شمالی سرزمین اصلی ایالات متحده را تهدید کرده بود چرا این بار یک مستعمره را نشان رفته است؟

بنابراین، شاید بعید نباشد که تهدید گوام از جانب کره‌ی شمالی، نقشه ای باشد تا تمرکز و حواس آمریکا را از سرزمین اصلی ایالات متحده پرت کند و سپس کره ی شمالی به سرزمین اصلی آمریکا حمله کند.

اگر آلاسکا مورد حمله قرار گیرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

گانیارد معتقد است که اگر آلاسکا یا هر بخشی از سرزمین اصلی ایالات متحده مورد حمله قرار گیرد، پاسخ آمریکا سریع و مخرب خواهد بود.

پاسخ ایالات متحده شامل موشک های بالستیک بین قاره ای با سلاح های هسته ای می شود که از سال 1957 بسیار بیشتر و بیشتر شده اند.

یکی دیگر از موارد بازدارنده‌ی حمله به آلاسکا این است که این سرزمین توسط یک سیستم ردیابی زمینی محافظت می‌شود. 32 گیرنده زمینی در فورت گرلی، آلاسکا و چهار پایگاه دیگر در واندنبرگ در کالیفرنیا وجود دارند.

گانیارد می گوید: شاید ردیاب و سیستم ردیابی توان لازم برای حفاظت از هاوایی و گوام را نداشته باشد اما از آلاسکا و سرزمین اصلی آمریکا محافظت می‌کند.

بهترین منطقه برای حمله سیاتل و واشنگتن است

اسنایدر می گوید: اگر شما به دنبال کوتاهترین و نزدیکترین مکان در سرزمین اصلی باشید تا با موشک بالستیک بین قاره ای آن را منفجر کنید، آن مکان سیاتل خواهد بود.

علاوه بر نزدیکی جغرافیایی این منطقه به کره شمالی، یک سری دلیل نظامی وجود دارد که می‌تواند سیاتل را یک هدف جذاب و دقیق برای حمله کند.

اگر کره جنوبی یا ژاپن مورد حمله قرار گیرد چه رخ می‌دهد؟

هم کره جنوبی و هم ژاپن برای مدتی هست که در معرض سلاح های کره شمالی قرار دارند، بنابراین تهدید این کشورها جدید نیست.

اسنایدر معتقد است که : آنها برخلاف آمریکا در حال حاضر هم با تهدید زندگی می‌کنند

گانیارد معتقد است که اگر کره جنوبی مورد حمله قرار گیرد، به دلیل معاهده نظامی با این کشور، ما از آنها دفاع خواهیم کرد همانطور که از ایالات متحده دفاع می کنیم.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خلیل مجیدی
    0

    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها