آغاز جنگ؛ ترکیه به خاک سوریه حمله کرد / کردها به تجاوز آنکارا پاسخ دادند

تجاوز ترکیه به خاک سوریه درحالی آغاز شده که یک رسانه ترکیه‌ای خبر داد، دولت ترکیه به سفیر واشنگتن در آنکارا درباره آغاز عملیات نظامی خود در شمال سوریه اطلاع داده است.

آغاز جنگ؛ ترکیه به خاک سوریه حمله کرد / کردها به تجاوز آنکارا پاسخ دادند

به گزارش خبر فوری ، عصر امروز (چهارشنبه) به فاصله کوتاهی بعد از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، یک رسانه ترکیه‌ای گزارش داد که آنکارا به سفیر آمریکا در ترکیه درباره آغاز این عملیات خبر داده است.

طبق گزارش العالم، اردوغان در پیام توئیتر خود اسم رمز این عملیات را "نبع السلام" یا چشمه صلح عنوان کرده و نوشت: عملیات را علیه گروه های تروریستی و پ.ک.ک و ی.پ.ک اجرا می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمامیت ارضی سوریه را حفظ می کنیم و به واسطه منطقه امنی که در نتیجه عملیات نبع السلام ایجاد خواهیم کرد، بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان را تضمین می کنیم و برای سربازان خود در این عملیات، آرزوی توفیق می کنیم .

رسانه‌های ترکیه نیز گزارش دادند جنگنده‌های این کشور به اطراف شهر «رأس العین» واقع در شمال سوریه حمله کردند. نیروهای دموکراتیک کرد موسوم به قسد نیز آغاز حملات ترکیه به شمال سوریه را تایید کرده است(گزارش خبر فوری درباره چرایی و وسعت حمله ترکیه به سوریه را اینجا بخوانید).

همزمان، در اولین پاسخ کردها به ترکیه، شهر «نصیبین» ترکیه هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفت.

نیروهای دموکراتیک سوریه در پاسخ به حملات ارتش ترکیه، شهر مرزی «نصیبین» ترکیه را هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند. شبه‌نظامیان کرد همچنین چاه‌های نفت در استان حسکه را آتش زدند.

در واکنش به حمله ترکیه به خاک سوریه، امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل در توییتر نوشت: عملیات نظامی ⁧ترکیه⁩ در ⁧سوریه⁩ در تعارض با امنیت منطقه است.

در همین حال دونالد ترامپ که با خروج نیروهای آمریکایی از مناطق تحت تسلط کردهای سوریه، به آنکارا برای حمله نظامی چراغ سبز نشان داده بود، بار دیگر مواضع خود درباره عدم حضور در خاورمیانه را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: رفتن به خاورمیانه بدترین تصمیم تاریخ آمریکا بود. ۸ تریلیون دلار و میلیون‌ها کشته هزینه این جنگ احمقانه بود.

اما حمله ترکیه به کردها که تاکنون ۷ کشته و ۱۶ زخمی برجای گذاشته، با واکنش‌های بین‌المللی گسترده ای همراه بود.

وزیر امور خارجه آلمان به شدت عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد.

فرانسه نیز ضمن محکوم کردن حمله، خواستار نشست شورای امنیت شد.

انگلیس هم نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این اقدام را خواستار شد.

رئیس مجلس دومای روسیه از اعضای دائم شورای امنیت خواست نشستی برای حل تنش در مرز سوریه و ترکیه برگزار کنند.

نخست‌وزیر ایتالیا هم اعلام کرد: عملیات نظامی ترکیه به غیرنظامیان آسیب خواهد زد و منجر به بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

مصر نیز ازجمله کشورهایی است که حملات ترکیه را محکوم کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است که فردا برای بررسی این حمله تشکیل جلسه می‌دهد.

همچنین به دنبال حمله ترکیه به شمال سوریه، ارتش دموکراتیک سوریه که تاکنون توسط آمریکا پشتیبانی نظامی شده و علیه داعش می‌جنگید، اعلام کرد حملات خود به داعش را متوقف می‌کند.

ارتش دموکراتیک سوریه ائتلافی از نیروهای کرد،عرب،آشوری، ارمنی و ترکمان است که در خلال جنگ داخلی سوریه تاسیس شد و با آمریکا علیه داعش متحد شد.

گفتنی است؛ گروه شبه نظامی YPG یا یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک است که ترکیه در حمله خود به شمالی سوریه این گروه و پ‌ک‌ک را مورد هدف خود قرار داده است.

گروه YPG معتقد است ترامپ از پشت به آنها خنجر زده است و به همین دلیل مبارزه با داعش را رها می‌کنند.

این گزارش لحظه به لحظه کامل می شود...

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • علی فاتح
    0

    همین ترکیه بدون اجازه امریکا آب نمی تونه بخوره.خودش هم خط مقدم ناتو هست .نباید عمیقا به این کشورهای دوستنما دلخوش کرد.همشون دنبال منافع خودشون هستند .هرجا که لقمه چربتر باشه بسمت آنور سر می خورند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ترامپ درست گفته که اوردن نیروهای امریکا به خاور میانه اشتباه بود تاوقتی که سگ زنجیر گسسته امریکا در منطقه ترکیه و عربستان هست چرا از دماغ سرباز امریکائی خون بیاد این دو احمق جور امریکارو میکشن هم سرمایشون رو از دست میدن هم نیروی انسانیشون عاقبت هم اگه پیروزی حاصل بشه میزارن به حساب ارباب ترامپ واقعا حماقت مسلمانهای منطقه تمامی نداره

  • محمد
    0

    مرگ‌برترکیه‌وآمریکا

  • ناشناس
    0

    اگراسد عرضه داشت کشورش نابودنمیشد تاروزیکه سوریه تقسیم بشه بین چندکشور

  • علی
    0

    اگرایران وروس نبودسوریه کارش تمام بود اسدی وجودنداشت ترکیه وامریکا یکیست چشم تمه بسوریه دارن کارخودشونو حطاباروس انجام میدن هرسه شریک

  • رصا
    0

    ترکیه خواهد باخت بقطع بیقین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها