دو زن در پشت پرده زندگی دیکتاتور تونس

لوموند گزارش کرده که لیلی طرابلسی کمی قبل از ترک تونس به بانک مرکزی این کشور مراجعه کرده و یک و نیم تُن طلا را که معادل ۴۵ میلیون یورو است، برداشت کرده‌ است.

دو زن در پشت پرده زندگی دیکتاتور تونس

مجید محمدی: زین العابدین بن علی رئیس جمهور سابق تونس که مدتی پیش از قدرت کنار رفت و در عربستان ساکن بود بالاخره درگذشت و طبق گزارشها، در قبرستان بن علی دفن شد.

بن علی از ۷ نوامبر ۱۹۸۷ تا ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ و به مدت ۲۳ سال قدرت را در تونس در دست داشت. او از افسران تونسی و رئیس سازمان امنیت تونس بود که در پی یک دوره کوتاه نخست‌وزیری و با کودتایی بدون خونریزی ریاست‌جمهوری را از حبیب بورقیبه در دست گرفت.

بن علي 14 ژانويه 2011 ميلادي و پس از يك ماه تظاهرات مخالفان كه بشدت سركوب مي شد،همراه با همسرش ' ليلي الطرابلسي 'و دخترشان ' حليمه ' و پسرشان ' محمد زين العابدين' ، قدرت را رها كرد و به عربستان گريخت.

الخلیج الجدید اعلام کرده است که خانواده بن علی از دولت تونس خواسته اند که به کشور بازگردند، اما دادگاه تونس اعلام کرده که در صورت بازگشت همسر و دختران بن علی بازداشت می‌شوند.

در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱، دولت جدید تونس، حکم بازداشت بین‌المللی زین‌العابدین بن علی و برخی از اعضای خانواده‌اش از جمله همسرش، لیلی طرابلسی را صادر کرد.

لوموند گزارش کرده که لیلی طرابلسی کمی قبل از ترک تونس به بانک مرکزی این کشور مراجعه کرده و یک و نیم تُن طلا را که معادل ۴۵ میلیون یورو است، برداشت کرده‌ است.

بسیاری معتقدند لیلی طرابلسی که همسر دوم بن علی است قدرت اصلی در زمان قدرت گیری بن علی بوده است. او اکنون ثروت بسیاری دارد و در عربستان ساکن است.

دختر یک میوه فروش که بانوی اول تونس شد

لیلی طرابلسی در سال 1957 ميلادي به دنيا آمد. پدرش یک ميوه فروش نسبتا فقیر بود. او بعد از دريافت مدرک ابتدايي به آموزشگاه آرايشگري پيوست و در همين زمينه با مردي به نام "خليل معاوي" که يک بازرگان بود آشنا شد، او در سن 18 سالگي با اين مرد ازدواج کرد و سه سال بعد از او طلاق گرفت.

وي بعد از طلاق از همسر خود با بن علي ازدواج کرد، او از رئيس جمهور کنوني تونس سه کودک به دنيا آورد که نسرين و حليمه و محمد نام دارند.

نفوذ خانوادگی در قدرت

الحقيقة الدولية تاکید دارد که در سال‌هاي بعد از رسيدن بن علي به حاکميت، اطرافيان اين زن اموال زيادي را به دست آوردند و البته هيچ کس نمي توانست نفوذ کلي خود را بر اين اموال به دست آورد، اما خانواده ليلی بعد از بيماري بن علي توانستند نفوذ خود را در اين کشور گسترش دهند بصورتي که برادر بزرگ وي موفق شد که شرکت هواپيمايي را در اين کشور به دست آورد.

بلحسن طرابلسی، برادر لیلا طرابلسی در سال 2001 شرکت هواپیمایی "قرطاج ایرلانیز" را از آن خود کرد. از آن زمان مشخص شد که خانواده طرابلسی تمایلی به تقسیم ثروت‌ها با دیگران ندارد و هیچ بخش یا توافقنامه‌ای با طرف‌های خارجی و زمین‌های استراتژیکی از طمع‌ورزی افراد این خانواده به دور نیست.

دومین برادر لیلی طرابلسی به نام منصف هم نفوذ بسیاری در اقتصاد و تجارت تونس داشت. او پس از مسأله سرقت قایق تفریحی در جنوب فرانسه با دستگاه قضایی فرانسه مشکلات زیادی پیدا کرد.

ماجرای خودکشی طرابلسی

به نوشته روزنامه وطن مدتی پیش و پس از تبعید به عربستان، لیلی طرابلسی، همسر رئیس جمهوری مخلوع تونس در مقر اقامت خود قصد داشت با یک ماده سمی خودکشی کند، اما بعد از خوردن این سم به واسطه درد شدید توسط خدمتکاران و نگهابانان فورا به بیمارستان منتقل شد.

دکتر عبدالله النابلسی، مدیر بخش اوژانس بیمارستان خصوصی "ابها" گفت:‌ حال همسر بن علی اکنون ثابت است و ما موفق شدیم مانع از پیش‌روی سم در بدنش شویم.

رئیس پلیس محل اقامت همسر بن علی نیز گفت: ‌تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که یک شهروند مصری این ماده سمی را از یکی از بازارها برای لیلی طرابلسی فراهم کرده بود.

مافیای خانوادگی در تونس؛ ثروت خانواده طرابلسی

خانواده طرابلسی را باید عامل محرومیت بسیاری از خانواده‌های تونس همچون خانواده "شمان" از املاک و اموالشان دانست. به طوریکه پیمانکاری به نام «فواد الشمان» پس از فشارهای وارده توسط خانواده طرابلسی مجبور به سفر به آمریکا شد تا بر بخش‌هایی که او در آنها فعالیت داشت، خصوصا بخش پوشاک سیطره یابند.

برحسب اعلام روزنامه لوفیگاروی فرانسه ثروت خانواده طرابلسی میلیون‌ها یورو برآورد و گفته می‌شود که آنها دارای چندین ملک در مالت، دبی و آرژانتین بودند و همچنین دارای حساب‌های بانکی، ویلاها و ساختمان‌هایی در مناطق مرفه‌نشین پاریس و مناطق ییلاقی و در شهرهای مختلف فرانسه بوده‌اند.

نسرین بن علی؛ ازدواج با یک خواننده رپ

یکی دیگر از اعضای خانواده بن علی و لیلی دخترشان نسرین بن علی است که ثروت بسیاری دارد و بعد از انقلاب تونس از کشور گریخت. او که مدتی بانوی اول تونس به حساب می‌آمد مدتی هست که رابطه جدی را با یک خواننده رپ تونسی به نام "کادوریم" آغاز کرده است.

بسیاری معتقدند ثروت کادوریم باعث علاقه نسرین به این شخص شده اما آنچه مشخص است این است که این زوج فعلا رابطه خوبی با یکدیگر دارند.

عکسهای منتشر شده نسرین و همسرش در اینستاگرام حواشی بسیاری برای این دو به وجود آورد. پخش شدن عکس این دو در مقابل بیت الله الحرام در زمان ادای مناسک حج عمره، در حالی که به همسرش تکیه داده است، تمسخر تونسی‌ها را برانگیخت. برخی این سئوال را مطرح کرده اند که مقامات سعودی چگونه به کادوریم(همسر نسرین) با آن بدن خالکوبی اجازه داده اند وارد حرم شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • Sskk136493
    1

    ظلم وظالم هیچوقت پایدار نمیماند

  • مری
    0

    ماهم داریم هزاران بن علی.مثل خاوری مادربخطا.نمیشه بقیه راگفت. اینجاهم تقی به توقی بشه باثروتای نجومیشون درمیرن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها