منافع ملی با باندگرایی تامین نمی‌شود

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه و علوم پزشکی تهران گفت:خواست اصلی مردم تامین منافع ملی است

منافع ملی با باندگرایی تامین نمی‌شود

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه و علوم پزشکی تهران گفت:خواست اصلی مردم تامین منافع ملی است؛ تمامی نیروهای سیاسی بایستی این را یک اصل بدانند که هدف از هرگونه کنشگری اجتماعی و سیاسی، تامین منافع ملی است و منافع ملی با باندگرایی تامین نمی‌شود.

کیا محمد صرفی ، سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: همانطور که خواست اصلی مردم تامین منافع ملی است، تمامی نیروهای سیاسی بایستی این را یک اصل بدانند که هدف از هرگونه کنشگری اجتماعی و سیاسی، تامین منافع ملی است.

وی ادامه داد: با این حال منافع ملی هدف و عبارتی است که مسیرهای مختلفی برای رسیدن به آن وجود دارد. نمی‌توان ادعا کرد منافع ملی آن چیزی است که یک جریان خاص از آن دم می‌زند، تنها محک این موضوع که کدام مسیر به تامین منافع ملی منجر شده است، تاریخ، نظر و رای مردم است.

وی افزود: موضوع شورای اسلامی شهرها و روستاها از مسائلی بود که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده بود و تشکیل آن از دستاورد های دوران اصلاحات بوده است. این که آن شوراها در زمان خود موفق بوده اند یا نه، مساله دیگری است که به کارنامه این دستاورد برمی‌گردد؛ اما نفس وجود شورای شهر و روستا و مشارکت مردم در اداره امور شهر و روستا، یکی از حقوق شهروندی ملت است.

این فعال دانشجویی گفت: به بیان دیگر نوعی تمرکز زدایی از دولت مرکزی و سپردن اداره ی غیر سیاسی و متخصص محور شهر و روستا به شورای منتخب مردم از دستاوردهای بعد از پیروزی انقلاب است.

صرفی ادامه داد: نقص قوانین عادی منجر به این شده است که نهادهای اجرایی مانند این شوراها نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد . باندبازی و سهم خواهی بدون در نظر گرفتن منافع مردم، از دلایل ایجاد فساد در نهادها است، خواه این نهاد ها انتخابی باشند و خواه انتصابی؛ این موضوعی است که در این سال‌ها در بسیاری از نهادها دیده شده است. درست است که افراد حاضر در شوراهای شهر با پشتوانه ای سیاسی در این جایگاه ها قرار گرفته اند اما با این حال اداره امور شهر بایستی به صورت علمی باشد و پاسخگویی اعضا به مردم با عملکردشان باشد.

وی افزود: شورای شهر تهران امروز یک شورای شهر ناکارامد است. این مساله البته می‌تواند به نوع انتخاب افراد برای بسته شدن لیست ها مربوط شود که با وجود آنکه نظارت استصوابی در این انتخابات توسط شورای نگهبان وجود ندارد ولی باز هم افرادی با لابی‌گری و باند بازی وارد این لیست ها شده اند. با این حال لیست اعضای شورای شهر نیز به صورتی غیرحرفه ای و مبتنی بر منافع گروهی بسته شده است و این روند غیردموکراتیک در شکل گیری لیست اعضای شورای شهر باعث شده است که حتی در نبود نظارت استصوابی، مسائل دیگری نیز بر شخصیت های کارامد و متخصص وارد شود و باعث این معضل بشود که امروز شورای شهر با آن درگیر است.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران همچنین گفت: ما معتقدیم که مساله اصلی امروز کشور که گریبانگیر نهادهای انتخابی و انتصابی شده است، فساد و سهم خواهی است. عدم رغبت شورای شهرتهران به پاسخگویی به مردم تهران و گسترش مناسبات سیاسی بجای علمی در اداره شهر و حضور افراد ناکارامد، وجهه شورای شهر را از آن گرفته است. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران همواره بر اصول دموکراسی خواهی با تکیه بر آرمان های انقلاب اسلامی تاکید داشته است و همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های خود را ایجاد و گسترش احزاب و شوراها و گروه های سیاسی اجتماعی اعلام کرده است.

وی در پایان گفت: اصلی ترین معضل این مساله اشکالات ساختاری و سیاسی و سنگ اندازی در روند شکل گیری این نهادهاست، اما با این حال اعضای این گروه ها و نهادها که در شرایط سختی با حداقل ترین امکانات در حال فعالیت هستند، با این بهانه از پاسخگویی به مردم فرار کرده و اولویت های شخصی و گروهی خود را دنبال می‌کنند، در این صورت آنچه که در نهایت ضربه می‌بیند همین نهادها و به تبع آن منافع ملی است که ضرری است که نه تنها گریبان مردم را می‌گیرد بلکه مسئولان و فعالین گروه های سیاسی و اجتماعی نیز راه گریزی از آن ندارند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها