روزنامه کیهان:

آمریکا از قراردادهای اخیر ایران و روسیه نگران شده است

در ماه‌های اخیر دیدارهای زیادی بین مقامات ایران و روسیه در پایتخت‌های دو کشور انجام شده است و روند تجارت هم بین دو متحد روند رو به رشدی را نشان می‌دهد.

آمریکا از قراردادهای اخیر ایران و روسیه نگران شده است

روزنامه کیهان در ادامه نوشت: با امضای قراردادهای جدید و راه‌اندازی کریدورهای ریلی و آبی، پیش‌بینی می‌شود که سطح معاملات تجاری بین دو کشور در آینده نزدیک به بیش از 5 میلیارد دلار برسد.

حتی براساس توافقاتی که اخیرا در تهران به امضای مقامات دو کشور رسید، سقف 40 میلیارد دلاری هم برای تعاملات دوجانبه در آینده درنظر گرفته شده است.

دولت سیزدهم هم سیاست راهبرد نگاه به شرق را در رأس سیاست خارجی خود قرار داده است و در توسعه مناسبات با کشورهای آسیایی و به‌خصوص روسیه و اورآسیا تلاش مضاعفی انجام داده است و قراردادهای زیادی را با کشورهای منطقه در یک‌سال گذشته امضا کرده است.

در چنین شرایطی آمریکا که از هر توافقی بین ایران و روسیه نگران است و آن را تهدیدی برای خود می‌داند، این‌بار هم این پروژه جدید را برخلاف سیاست‌های خود در جهان اعلام کرده و سعی دارد تا بتواند مانع از تحقق این برنامه‌ها شود.

مقامات ایالات متحده گفته‌اند که از نزدیک این کریدور را زیر نظر دارند، چرا که به ادعای آنها می‌تواند برای انتقال سلاح‌های ایرانی به روسیه علیه اوکراین نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران گفته است: «این یک تصمیم فوق‌العاده مضر و بی‌ملاحظه است که آنها گرفته‌اند. مهم است که توجه خود را به آن جلب کنیم تا به دنیا نشان دهیم که نمی‌توانند چیزی را از ما پنهان کنند».

جیمز اوبراین، مقام ارشد آمریکایی در امور تحریم‌، پس از اعلام تحریم‌های جدید در هفته گذشته که مدیران راه‌آهن روسی را هدف قرار می‌دهد، گفت: «این محدوده‌ای است که ما با دقت دنبال می‌کنیم، هم این مسئله و هم به‌طورکلی ارتباط ایران و روسیه. ما نگران هرگونه تلاشی برای کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها هستیم».

نکته قابل تامل اینکه روند تحولات چند ماه اخیر نشان داد که هرچه فشارهای غرب علیه روسیه و ایران بیشتر می‌شود، به همان اندازه اراده دو کشور برای مقابله با فشارهای غرب هم افزایش پیدا می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها