علم‌الهدی: مالیات جدا از خمس و زکات، خود به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد/ هرکس که در این جامعه زندگی می‌کند و از امنیت بهره می‌برد، باید مالیات بپردازد

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه مالیات تأمین‌کننده پیشران‌های توسعه و تعالی و زیربنای توسعه کشور است، گفت: تلاش شورای نگهبان برای تبیین حقیقت مالیات با جوسازی‌های سیاسی بی‌فرجام ماند.

علم‌الهدی: مالیات جدا از خمس و زکات، خود به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد/ هرکس که در این جامعه زندگی می‌کند و از امنیت بهره می‌برد، باید مالیات بپردازد

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور که امروز در تالار همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهارداشت:وجود مقدس امام رضا (ع) به اقتضای رأفت خاصی که دارند، از زائران خود پذیرایی ویژه‌ای می‌کنند و از خدا می‌خواهیم که شما هم مشمول آن عنایت خاص و ویژه باشید. در کل عالم، تنها کشوری که انتساب به ساحت مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) دارد، ایران اسلامی است و در این شرایط که اقتصاد تبدیل به آخرین نقطه امید دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی تبدیل شده است، قائمه اقتدار این نظام در سایه مدیریت اقتصادی انقلابی و جهادی حاصل می‌شود.

وی افزود: ما قبول داریم که مسئله اخذ مالیات با مشکلات زیادی از نظر جریان ارتباطات مردمی همراه است تا جایی که حتی شاید این فکر به اذهان شما خطور کرده باشد که اخذ مالیات می‌تواند باعث مشمئزشدن مردم از خادمان خود در این عرصه شود. در این عرصه، مشکل اصلی که زمینه‌ساز بروز این اتفاق می‌شود، این است که هنوز مسئله شرعی مالیات برای مردم حل نشده و برخورد ملت با مقوله مالیات همان برخوردی است که در دوران ستم‌شاهی داشتند؛ یعنی با همان کراهتی که آن زمان مالیات پرداخت می‌کردند تا هزینه عیاشی، اسراف و تجمل‌گرایی‌های شاه و دربار تأمین باشد، امروزه هم همان نگرش منفی را نسبت به مالیات دارند درحالی‌که این منبع درآمدی امروزه محل اصلی تأمین پیشران‌های توسعه و تعالی در کشور است.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما نتوانستیم پس از پیروزی انقلاب، حقیقت شرعی مالیات را برای مردم تبیین کنیم و اگرچه در برهه‌ای خاص از گذشته، تصمیمات پراکنده‌ای از طرف فق‌های شورای نگهبان برای تبیین حقیقت مالیات به مردم گرفته شد، اما جوسازی‌های سیاسی غیرمؤمنانه و فعالیت رسانه‌ای برخی جریان‌ها که دین را ملعبه قدرت‌طلبی‌ها و دنیاخواهی‌های خود می‌کردند، باعث شد تا تلاش فق‌های شورای نگهبان بی‌فرجام بماند.

علم‌الهدی گفت: نمی‌توان برای مالیات، قانون ثابتی وضع کرد، مالیات محل تأمین مخارج کشور است و نمی‌توان در قالب یک قانون ثابت تعیین کرد که درصد مشخصی از درآمد‌ها به بخش‌های هزینه‌ای تخصیص پیدا کند، زیرا در هر سال، درآمد‌ها و هزینه‌ها مقادیر متفاوتی دارد.

وی ابراز کرد: مالیات جدا از خمس و زکات، خود به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد. خمس، سهم امام است و زکات تعلق به فقرا و برخی پروژه‌های فوق‌برنامه دارد، اما مالیات به‌طور کامل در اختیار توسعه کشور‌های اسلامی است و هرکس که در این جامعه زندگی می‌کند، از امنیتی بهره می‌برد که با پایمردی نیرو‌های مسلح تأمین شده و از راه‌ها و امکاناتی استفاده می‌کند که باید به ازای آن، مالیات بپردازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین ضرورت پرداخت مالیات و وجوب شرعی آن بر هر ایرانی یادآور شد: مقوله فرار مالیاتی متأسفانه یک عارضه فراگیر است و نه‌فقط اقشار بسیارمرفه بلکه حتی در عموم مردم هم فرار مالیاتی مشاهده می‌شود. در دوران ستم‌شاهی به این خاطر که نظام وقت، مالیات‌های عمومی را صرف میگساری و عیاشی‌های خود می‌کرد، علما و فق‌ها پرداخت مالیات را حرام دانستند، اما در حال حاضر که مالیات زیربنای توسعه کشور است و خصوصاً اینکه امروزه بخش عمده‌ای از هزینه‌های اداره کشور از محل نفت، معادن و سایر منابع درآمدی به‌جز مالیات تأمین می‌شود، اگر کسی مالیات پرداخت نکند، همچون کسی است که دست در جیب مردم کرده و دزدی می‌کند. این مصداق مظلمه است و در قیامت از آن حسابرسی خواهد شد.

علم‌الهدی تصریح کرد: از وزیر محترم اقتصاد درخواست داریم که واحد کارشناسی فقهی عقود و معاملات را در وزارت اقتصاد راه‌اندازی کنند تا هم در حوزه مسائل بانکی و هم در عرصه مالیات، اقتصاد با سرعت بیشتری به سمت مبانی اسلامی حرکت کند و کام مردم به اقتصاد اسلامی شیرین شود.

امام جمعه مشهد ابراز امیدواری کرد: خوشبختانه در حوزه علمیه، فعالیت‌های پژوهشی بسیار شاخصی در حوزه اقتصاد اسلامی صورت گرفته و از طریق ارتباط‌گیری با معاونت علمی حوزه‌ها می‌توان به تبیین ابعاد شرعی پرداخت مالیات پرداخت تا با یک حرکت رسانه‌ای و خبری پردامنه و قوی، مردم آگاه شوند که پرداخت مالیات همچون یک دین بر ضمه آحاد ملت است.

علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت ایجاد رابطه صمیمانه میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: تا پیش از این، ممیز‌ها در رابطه مردم با حکومت واسط بودند، اما با راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند و شفاف، بسیاری از مسائل حل‌شده و اگر شاهد اقبال مردم در پرداخت مالیات هستیم، به برکت همین شفافیت است. بر همین اساس، تنها چیزی هم که می‌تواند تلخی پرداخت بدهی را به شیرینی تبدیل کند، نظام برخورد با بدهکاران مالیاتی است تا در خلال آن، نه‌فقط مدیران کل بلکه همه کارکنان سازمان امور مالیاتی در شهر‌های دور و نزدیک با خوشرویی و عمل به مسائل اخلاقی، شرایطی را ایجاد کنند که مالیات‌دهندگان، ادارات کل امور مالیاتی را نه به‌عنوان محل پرداخت بدهی بلکه به‌عنوان یک محل مشاوره و گعده گاه دوستانه بدانند.

وی اظهار کرد: مردمی که در دوران دفاع مقدس با تمام توان از جبهه‌ها حمایت کردند، نه به‌عنوان انجام‌وظیفه بلکه از روی عمل به تکلیف شرعی و ملی خود پشتیبان رزمندگان بودند بر همین اساس، می‌توان مالیات را هم به‌عنوان یک تکلیف شرعی و ملی به صدقه جاریه‌ای برای کشور تبدیل کرد تا آحاد ملت با در نظر گرفتن تعهدات دینی خود در این عرصه وارد عمل شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری در انتها گفت: خوشبختانه دولت بااخلاصی تشکیل شده و می‌توان یقین داشت که هیچ جهاد و عمل خیری در این دولت بی‌نتیجه نخواهد ماند. رأفت خاصه امام هشتم (ع) شامل این همایش و هم‌اندیشی قرار خواهد گرفت و در این اجلاس، وجود مقدس امام رضا (ع) برکاتی ایجاد می‌کنند که تصمیم‌گیری‌ها منشأ بروز اتفاقات بزرگ شوند و دستاورد‌های آن در کل کشور مشهود باشد.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 44
  • ناشناس
    0

    بیااول اموال مون روباهم روهم بزاریم وازنوع تقسیم کنیم هرکی اعتراض کرد بیشرف هست وهرکی هم مالیات سهمشو نداد اونم بیشرف هست

    نظرات شما -
    • نبعدشچث
      0

      مالیات بده . زکات بده . خمس بدهد. صدقه بده . پول بنداز توی ضریح و ... و .... و .... اینها چرا همش به پول پول مردم فکر میکنن که ازشون بگیرن !!؟؟؟؟

    • ناشناس
      0

      جناب علم من با مدرک دکتری و یه پراید مدل ۸۵ ماهیت میدم...
      تو چی؟، مدرکت چیه حقوقت چقدره مالیات میدی

  • عابد
    1

    تو اول مالیات خودت و آستان رو بده بعد اظهار فضل کن

    نظرات شما -
    • و
      6

      سلام.مالیات آستان پرداخت شده مالیات خودت رو برو بده

  • ناشناس
    0

    از خدا میخواهیم به شما به حدی تقوی بدهد که متوجه باشید جز برای رضای خدا سخن نگوئید انچه اکنون میگوئید برخواسته از تقوی نیست

  • ناشناس
    0

    متحجر
    به یغما بردین به اندازه کافی کشورو
    کم‌آوردین دوباره از مالیات حرف میزنین؟؟؟
    نفتو گازو دارین میخورین کمتونه؟؟؟؟؟؟
    دست گدایی به سمت ملتی که دیگه چیزی نداره داری دراز میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • د
      7

      سلام.کشورهی جهان بر پایه مالیات مگذرد تو با خودت مشکل داری

  • آزادی
    0

    آستان قدس مالیات میده یا فقط از مردم باید مالیات گرفت

    نظرات شما -
    • و
      6

      سلام.آزادی.نگرا ن نباش استرس برات بد است آستان مالیات می دهد

  • ناظر
    1

    الله اکبر
    این آقا باز نظر داد !!

  • ناشناس
    0

    شما ونوچه هات توردز روشن مردم میکشین وناموس مردم را به قتل میرسانی ودم از امنیت میزنی شما باید مالیات وکل ثروت این مردم را پس بدی والا از حلقومت میکشن بیرون

  • ناشناس
    0

    سرکیسه کردن هم اندازه دارد
    کجا امنیت داریم؟
    از ترس کثافت های نیروی انتظامی در شاهین شهر جرات نکردیم جهیزیه دخترمون را بیاریم ،کلی پرونده های قضایی وکیفری وهزینه های اضافی برامون درست کردن
    ننگ ولعنت ونفرین برظلم وظالم ودروغگو وفریبکاردردرهرلباسی

  • ناشناس
    0

    پس چرا اخوندها مالیات نمیدهند و از مالیاتی که ما میدهیم حقوق میگیرند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هان درست فهمیدی هموطن اینها همان عامون معبد هستند

  • ناشناس
    1

    ما که امنیت نداریم شماهم که دارید مالیات نمی دهید .پس زر مفت نزن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ازملائک برای مردم گناهکارطلب بخشش میکنن کجاست یوزارسیف

  • ناشناس
    5

    مالیات های مستقیم و غیرمستقیم کنونی همان خمس و زکات صدر اسلام است!

  • ناشناس
    0

    علم الهدی نصف مالیات خودش رو بدن ایران آباد میشه

  • ناشناس
    0

    چفدر هم امنیت داریم ما مردم تحت ستم روزها از دست زورگیرها و زورگویان ، شب ها از دست گزمه های تفنگ بدست شریگ دزدان بیت المال

  • ناشناس
    0

    صرف چی میشه؟ دریاچه هامون ؟ محیط زیست؟ اب خوزستان و همدان؟ یا میره برای سوخت رایگان لبنان و موشک غزه

  • ناشناس
    0

    خمس و زکات مال زمانی بوده که اداره مالیات و دارایی وجود نداشته

    نظرات شما -
    • 0

      مسعول اداره خمس بااداره زکات واداره فطر واداره صدقه متفاوت هست ولی چون اینها درجمع اوری ضایعات ابتکار ندارن همشو یجا ازمردم جمع میکنن وشایدم زرنگ هستند الهی دستتون بشکنه بااون باتومتون

  • ناشناس
    0

    شما که اینهمه اموال به اسم آستان قدس زیر دستتون هست، مالیات نمیدی، روز به روز به قطر امعاء و احشاتون اضافه میشه،خنده داره اسم مالیات میاری، واقعا خجالت نمیکشید!؟؟؟ باید از حلقومت بکشند

  • عیسی مسیح ع
    0

    انکه گناه نکرده اولین سنگ را بزنه

  • هنرمند
    0

    به فرزندانت هم بگو مالیات بدهند

  • ناشناس
    0

    هر وقت، اختلاس و سرقت و کلاهبرداری و خیانت در امانت و...
    دروغ و تقیه و توریه و خدعه و... یکی محسوب شد، زکات و خمس و مالیاتم یکی محسوب میشه

  • ناشناس
    0

    ما که امنیت نداریم. ن مالی ن جانی .ن سیاسی.ن اجتماعی ن خانوادگی پس مالیات نباید بدیم اما چرا از یه شارژ دوتومنی هم شما مالیات میگیرید تا حقوق کارگرو کارمنداما استان قدس با اونهمهدپول نذورات مردمی و کارخانه ها وزمینهای کشاورزی و...مالیات نباید بپردازه؟ایا الان که نددرصد از ثروت کشور دراختیارشماست با اون زمانی که رهبراول انقلاب به شما نامه دادمالیات نپردازید شرایط یکسانه؟ البته اگر همچین ادعایی راست باشه...تو اصلا جا داری دیگه؟

  • مگه دیروز جمعه بود؟
    0

    اسلام ایرانی دین توجیه هاست ولی اگر از ایرانی ها جزیه دریافت کنید پول بیشتری نصیبتان میشود

  • بابک
    0

    چرا خمس و ذکات را باید به آخوندها داد . هم مالیات و هم خمس و ذکات را باید به مرجعی داد که برای مردم هزینه کند و نه برای سوریه ، حشدالشعبی ، لبنان و مونتاژ موشک و تهدید جهانیان .

  • ناشناس
    0

    مرگ خوبه برای همسایه !

  • نل
    0

    چرا آستان قدس مالیات نمیده

  • عادل
    0

    هزار بار گفتم وقتی اسم یه بنده خدا مخلص

  • مهسا امینی
    0

    این است شعار ملی ،،،،زن ،،، زندگی ،،،آزادی ،،،
    پیشنهاد میکنم همه ی پستها را با نام مهسا امینی بنویسد ،،،نه ناشناس

  • ناشناس
    0

    اینکه پشتوانه فقهی دارد اصلا اهمیتی نداره
    اول از خودت شروع کن مالیات بده بعدا سخن پرکنی کن

  • روح اله
    0

    بفرمایید خودتون تا حالا چقدر خمس وزکات و مالیات دادید؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    #ایران را دوست دارم اما بدون آخوند

  • ناشناس
    0

    فدای سرت شما نخود ارزون کنید از فردا دو تا اتیش هم برای مالیات و سلامتی سرت در می کنیم .

  • 🐜
    1

    سلطان خراسان

  • ستارخان
    0

    فعلا که مردم شده اند یارانه بگیر و صدقه بگیر و ... برای هزاران سال مردم با تلاش و شور زندگی و از روی رضایت به بینوایان و متکدیان و دوره گردها صدقه و .... پرداخت میکردند ولی اکنون در تلاشند که زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی و صدقه قرار گیرند وضعیت زندگی مردم را با مردم بحرین و کویت و امارات مقایسه کنید و نگاهی هم به گذشته ما و انها بیندازید!!!!!! حدود پنج میلیون افغانی را وارد کشور کردید نه مالیاتی پرداخت میکنند و نه سربازی میرن و نه سرمایه ای با خود اوردن و نه تخصصی !!! لابد واسه توسعه گردشگری اومدن.!!!!

  • ناشناس
    0

    پشیبانی فقهی ؟؟؟ مگه این فقه تون بجز منافع شما چیز دیگری را هم در نظر گرفته ؟خودتون ساختین برا منافع خودتون .راستی این فقهت از دزدی وچپاول وغارت وکشتن بی گناه ووووو چیزی توش پیدا میشه ؟

  • خوزستانی
    0

    خمس وزکات بدیم که شکمتوگردنت گنده تربشه

  • خرس پاندا
    0

    ایا زنانی که فرمودید خدمات جنسی به اعراب کثیف شیعه عراقی بدهند هم اردامد تن فروشی خود به عربها هم خمس و زکات و مالیات تعلق میگیرد

  • عادل از قطب شمال
    0

    مثل اینکه آستان قدس دیگه جواب گوی لفت و لیست شماها نیست. توصیه میکنم به جای زن ها خودت به زائران عراقی خدمات جنسی ارائه کنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها