تفاوت خمس و زکات با مالیات چیست؟

بدون شک خداوند بر مسلمین واجب کرده است خمس و زکات خود را بپردازند. که خود خداوند مصارف آن را معین فرموده و مصرف خمس و زکات هیچ ارتباطی به مصارف مالیاتی ندارد و مالیات یک عنوان کشوری است که بر اساس قوانین مملکتی کشورها تنظیم می شود و باز هیچ ارتباطی به جهت دینی و مذهبی ندارد. در ادامه این مقاله از بیتوته به تفاوت خمس و زکات با مالیات می پردازیم.

تفاوت خمس و زکات با مالیات چیست؟

تفاوت خمس و زکات با مالیات

خمس چیست؟

خمس یکی از واجبات مالی مسلمانان است و یکی از ارکان فروع دین است که در اسلام به آن سفارش بسیاری شده است. علاوه بر ریشه های قوی در سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام، مبنای قرآنی هم دارد. همانطور که قبلا گفته ایم خمس اموال و دارایی خود را در سال خمسی باید محاسبه کنید.

زکات چیست ؟

زکات مهمترین واجب مالی دینی است که مورد قبول تمام مسلمانان در همه زمان ها بوده و از ضروریات اسلام به شمار می رود و انکار کننده آن اگر با علم به ضرورت لازمه آن باشد، مرتد می گردد. زکات نیز یکی از ارکان فروع دین می باشد که به آن سفارش های بسیاری شده است.

زکات بر  این 9 کالا تعلق می گیرند که عبارتند از نقدین (طلا و نقره)، انعام ثلاثه ( گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما) و مقدار پرداختی هر یک از آن ها متفاوت است و در فقه تعیین می شود.

مالیات چیست ؟

هزینه ای که هر فردی به دولت می دهد و دولت آن را برای رفاه افراد جامعه در آن شهر و کشور و محله و ... مصرف می کند.

اهداف مالیات در اسلام

با توجه به اهداف بسیار متنوع اقتصاد اسلامی در مقایسه با مکتب های دیگر، دولت برای تأمین مخارج مالی خود، به درآمدهای گوناگونی نیاز دارد که مالیات به عنوان یکی از مهم ترین راه های درآمد دولت، در رسیدن به این اهداف، اهمیت خاصی دارد.

انواع مالیات در اسلام :

1 - مالیات های ثابت:

مالیات هایی است که نسبت، مقدار، مورد وضع یا مجموع آنها را دین اسلام مشخص کرده است؛ مانند خمس، زکات، جزیه و... .

2- مالیات های متغیر

آن دسته از دریافت هایی هستند که حاکم اسلامی، بر اساس مصلحت مسلمانان، در شرایط خاصی به طور موقت وضع می کند. این گونه مالیات ها می توانند به طور مستقیم مانند مالیت بر حقوق کارمندان دولت یا به طور غیر مستقیم مانند افزایش قیمت کالا باشند.

 

آیا می دانید تفاوت خمس و زکات و مالیات, خمس چیست, زکات چیست

تفاوت خمس و زکات با مالیات در چیست ؟

1- مالیات، هزینه‌ اى است که شما به دولت مى‌ پردازید تا دولت، رفاه شما را بیرون منزل تأمین کند. به عنوان مثال احداث بوستان. آسفالت کردن کوچه و خیابان و ... .

بنابراین مالیات ها، خرج خود شما مى‌ شود و مانند پولى است که شما در منزل براى زندگى شخصى هزینه مى‌ کنید. با این تفاوت که آنچه در منزل خرج مى‌ کنید مستقیم است و آنچه در بیرون خرج مى ‌شود به واسطه مالیاتى است که به دولت مى ‌دهید. در اصل مالیات برای خود ما خرج می شود اما خمس و زکات برای کمک کردن به دیگران است.

 

2- پرداخت خمس و زکات دستور الهی و خداوند است اما پرداخت مالیاتی از قوانین کشوری می باشد.

3- پرداخت کردن خمس و زکات، عبادت است و در آن قصد قربت لازم است که اگر نباشد عمل قبول نمى ‌شود. درست بر خلاف مالیات که قصد قربت نمى‌ خواهد و به نوعی با اکراه پرداخت مى‌ شود.

 

4- خمس، زیر نظر  فقیه عادل مصرف مى ‌شود، بر خلاف مالیات، که چنین شرطى در آن نیست و لذا گاهى غیر عادلانه هزینه مى ‌شود. گیرندگان زکات، پیامبر (ص) و جانشینان آن و افرادی هستند که از طرف آن حضرت اجازه داشته باشند. در حالی که در مالیات این گونه نیست. علاوه بر این، فقرا و سایر گیرندگان، چون خمس را از دست جانشین امام زمان علیه السلام مى‌ گیرند احساس حقارت نمى‌ کنند.

5- در خمس و زکات به پرداخت کننده اعتماد مى‌ شود، یعنى خود فرد حساب مال خود را مى‌ کند نه بازرس و مأمور دولت. و کسى را که مى‌ خواهد مال خود را به او بدهد انتخاب مى‌ کند که کدام مرجع و عالم متّقى ‌تر باشد و از مصرف آن زیر نظر مجتهد عادل آگاه است و مى‌ داند در کجا هزینه مى ‌شود. اما در مالیات مبالغی که دولت تعیین و محاسبه و دریافت می کند.

 

6- خمس را از مازاد مخارج سالانه مى‌ گیرند، اما مالیات از اصل درآمد مردم گرفته مى ‌شود.

7- خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به افرادی می دهند که محبوب آن ها هستند ولی در مالیات نه فردی که می دهد اختیاری دارد و نه گیرنده آن محبوبیت و قداستی دارد.

 

8- خمس و زکات از افرادی گرته می شود که توان مالی دارند اما در مالیات این گونه نیست بر همه چیز مالیات بسته می شود، خواه مصرف کننده غنی باشد یا فقیر.

 

9- حکومت و دولت می تواند در شرایطی میزان مالیات پرداختی مردم را کم و زیاد کند و اما میزان خمس و زکات با توجه به دارایی های فرد مبلغ آن تغییر می کند. حکومت و دولت نمی تواند دستور پرداخت خمس و زکات را بدهد اما ولایت فقیه علاوه بر خمس و زکات دستور پرداخت مالیات را نیز می دهد.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • رضایی
    0

    ۱- در قران کریم موارد زکات به کرات ذکر شده اما در مورد خمس فقط یک بار امده و ان هم در مورد غنیمت بوده است ( غنمتم) ، در معنی غنم هم در منابع عربی گفته شده مالی که از راه حرب بدست اید ۲- به نظر می رسد تعمیم دادن خمس به همه در امد شاید صحیح نبوده وبه نوعی درامد ومنافع قشری خاص در ان ذی مدخل بوده است ۳ -دیدگاه همه مذاهب اهل سنت در باب خمس با دیدگاه شیعیان کاملا متفاوت است و انها خمس بر غنیمت را واجب می دانند . والله اعلم

  • اله قلی خان
    0

    بی مایه فطیر است.وقتی مردم هیچگونه درآمدی ندارند و به اذعان دولت و بهزیستی و کمیته امداد، ، ۸۰ ملیون نفر در کشور برای امرار معاش نیازمند دریافت یارانه معیشتی هستند.همچنین بعلت سوئ مدیریت و ناکارآمدی ،انواع و اقسام تحریم های مختلف بر کشور اعمال شده،همچنین سیل کالاهای قاچاق کار و کاسبی ناچیز مردم را فلج کرده و رکورد کشور را فرا گرفته و تولید به قهقرا رفته،نه خمس و نه زکات و نه مالیات هیچکدام نصیب دولت و حکومت نخواهد شد.مادامی که وضعیت بدینگونه است بجز ویرانی و نابودی ملک و ملت حاصلی نخواهد داشت، کافی است نگاهی به کشورهای مسلمان در اطرافمان بیندازیم از ترکیه تا کشورهای حوزه خلیج فارس .چگونه است که همه کشورها هم دین و هم دنیای مردم تامین است ولی ایران اینگونه در انبوهی از مشکلات و بحران های عدیده سیاسی و فرهنگی و اقتصادی گرفتار است...و تو خود بخوان حدیث مفصل از این محمل..

  • ناشناس
    0

    اتفاقا" مالیات همان خمس و زکات هست چون از درامد مادرجا مالیاتش کم میشه این یک کلاه شرعی هست

  • 0

    مگر ملت باید خرج دولت رو بدهند هیچ جای دنیا این روش نیست

  • ناشناس
    0

    خدا زودتر فلجشان کنه انشالله به این زودی یه بلای آسمانی رو تمام کسانی که مفت خورا بیاید

  • ناشناس
    0

    خمس و زکات برای اخوند و مالیات هم برای دولت که اتفاقا اونم اخونده😂😂😂😂😂
    مردم سر سال کلی بدهی و قرض و قسط دارن میشه اونها رو هم یک پنجم و یک چهارمش رو بدیم روحانیون و دولتیها پرداخت کنن؟

  • حمید کرمی کارشناس ارشد اقتصادوبیمه
    0

    مالیات پول زور هست .وقتی از درامدت می گیرند ودر جای مطلوب خرج نمی شود ونمایان نیست .مانند مالیات بر در امد وشب دنبلا دعوا ودکتر گشتن.
    واما زکات .نثر سریع قران است وقابل استناد .ولی خودت به مستحق برسان تا هم مستحق فیض ببرد وفقر در جامعه کسر شود وخودت پیش خدا سر بلند باشی. استنا د به قران

  • محمد
    0

    خمس و زکات را مستقیما به آخوندها تحویل می‌دهید تا بدون ذره ای کار و تلاش مفت و لاکچری خود و فرزندان بخورن و بیاشامند و اصراف کنند. مالیات را غیر مستقیم به آخوندها می‌دهید تا همین کار را کنند

  • ناشناس
    0

    خمس همان انواع مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم و عوارض دولتی است که حکومت جمهوری اسلامی ایران از مردم به روشهای گوناگون می ستاند!

  • یاسین
    0

    در همه کشورهای پیشرفته جهان مالیات سهم عمده ای در اداره کشور ها دار د و اگر مردم حتی یکروز هم در ارائه اظهار نامه تاخیر کنند زندانی دارد . ولی در ایران مالیات بر گرده فقط اقشار متوسط و ضعیف است و دولتها قاد ر به وصول همه آن از آنهایی که درا مد بالا دارند مانند واردکنندگان ، تجار ، پزشکان ، مالکان و امثالهم نیست . خمس و ذکاوت هم که سهم آخوندها که گردنشان کلفت تر شود

  • ناشناس
    0

    وظیفه مراجع دین بهنگام رواج جعلیات چیست؟
    ---
    از حضرت ختمی مرتبت ؛ پیامبر اسلام (ص) در کتابهای حدیث مطابق یا هماهنگ با معنای آیات قرآنی 159 و 174 سوره بقره و آیه 122 سوره ی توبه نقل گردیده است که : « : إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ » یعنی : هرگاه جعلیات در امت من رواج یابند یا آشکار گردند ؛ وظیفه ی دانشمند ( مرجع دین شناسی ) است که دانش خود را آشکار کند و اگر چنین نکند نفرین خدا بر او باد .
    جعلیات : سخنان و رفتاهار و پندارهای غیر قرآنی هستند که بشر در تضاد با شناختهای فرهنگ الهی اصیل دین داری و مذهب داری قرآنی از تصورات پوچ ذهن خود ابتکار می کند و به دین و مذهب می افزاید ، و چنین افزوده های بشری حتی اگر بنام معصوم نقل گردند ؛ بی تردید نسبت دادن آنها به معصوم کذب محض و گناه کبیره ی نابخشودنی است و در قیامت عاملان و پیروان این افزوده ها به عذاب الهی پایان ناپذیر در جهنم دچار خواهند شد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها