تحلیلگر مسائل سیاسی اجتماعی:

فساد ساختاری این دولت و آن دولت ندارد/ مسئولیت بزرگ‌ترین تخلفات را بر عهده بگیرند

تحلیلگر مسائل سیاسی اجتماعی نوشت: منظور از فساد ساختاری، کیفیت سیاست‌گذاری از جمله خصولتی شدن شرکت‌ها، فقدان نظام بازار و رواج قیمت‌گذاری، فقدان مدیریت‌های حرفه‌ای و شایسته‌سالاری، فقدان نهادهای نظارتی اعم از رسمی و حکومتی یا نهادهای نظارتی غیر رسمی مثل رسانه‌ها است. این دولت و آن دولت هم ندارد.

فساد ساختاری این دولت و آن دولت ندارد/ مسئولیت بزرگ‌ترین تخلفات را بر عهده بگیرند

عباس عبدی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، فارغ از سوگیری و اشکالات بسیار زیادی که داشت و هنوز رسمی هم نشده، بازتاب‌های جالبی داشت. یکی از آنها ورود برخی از آقایان دولتی و رسانه‌های منسوب به دولت بود که می‌خواستند بگویند این تخلفات مربوط به دولت قبل است و نه این دولت، و به نوعی مسئولیت را متوجه دولت قبل و خود را تبریه کنند. در حالی که اصولاً فساد مسأله این دولت و آن دولت نیست و نبوده. در همان دولت قبل نیز فریاد منتقدان از «فساد نظام‌مند» بلند بود. هنگامی که از چنین فسادی صحبت می‌کنیم، در واقع می‌خواهیم بگوییم فساد را به افراد تقلیل نباید داد، گر چه ممکن است با تغییر افراد اندکی از این فساد کم یا زیاد شود. ولی فساد سیستماتیک، یعنی ماجرا بسیار فراتر از عاملان فساد است. این فساد و تخلف در یک بستر حقوقی، اداری، تشکیلاتی و سیاسی و نظارتی رخ می‌دهد، و تا هنگامی که این بسترها وجود دارد فساد هست. در اینجا می‌کوشم که برخی از این ساختارها را که فراتر از اراده افراد است توضیح دهم. ساختارهایی که همچنان باقی است.

اولین آن ساختار حقوقی شرکت‌های ایران است. این شرکت‌ها نه دولتی هستند، مثل شرکت برق منطقه‌ای یا شرکت‌های دیگر دولتی و نه خصوصی هستند. بدی‌های هر دو را دارند و منافع هیچ کدام را ندارند. سخنان وزیر اقتصاد اسبق در این مورد گویا است که هزاران نفر افراد غیر لازم و غیر مرتبط در این شرکت‌ها به توصیه این و آن استخدام می‌شوند. کافی است لیست استخدامی‌ها در شرکت‌های شهرستانی را بررسی کنید که چند درصدشان از طرف نمایندگان مجلس در همه ادوار معرفی شده‌اند. هیچ شرکت دولتی چنین حقی را برای استخدام نیرو ندارد و هیچ شرکت خصوصی چنین کار احمقانه‌ای را انجام نمی‌دهد.

دومین ویژگی ساختاری این شرکت‌ها که خیلی مهم است، فقدان نظام بازار است. در نظام بازار، قیمت‌گذاری دستوری نیست در نتیجه شکافی میان قیمت بازار و قیمت کارخانه وجود ندارد (جز سود بنکدار) این ویژگی ام‌الفساد شرکت‌های خصولتی است. تقریباً بخش مهمی از ارزش تولید کشور از این طریق حیف و میل می‌شود. در انرژی، در خودرو، در سیمان و در فولاد همه جا چنین فسادی هست.

سومین ویژگی، دخالت نهادهای قدرت در امور کارخانجات و شرکت‌های پول‌دار است، حتی شرکت‌های خصوصی نیز از این بلا در امان نیستند. این نهادها به دلیل کمبود اعتبارات یا دیگر مفاسد، شرکت‌ها را تلکه می‌کنند، گاه به سود نهاد و گاه به سود افراد. مرزی میان این دو نیست. دولت‌ها هم خوشحال هستند که کار نهادها راه می‌افتد. این هم ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. در ماجرای متروپل آبادان هم می‌توانید رد پای این وضعیت را در کمک‌های مالک متروپل به برخی از نهادها ببینید. دخالت‌های نمایندگان مجلس، نهادهای قدرتمند، دستورات مقامات بالا و... جملگی موجب این بحران ساختاری می‌شود. پرداخت‌های بی‌حساب و کتاب به افراد، این شرکت‌ها را تبدیل به شیرینی در دسترس می‌کند که مگسان دور آن پرواز می‌کنند. کافی است مطالعه‌ای روی تهدیدهای نمایندگان برای منصوب نمودن دوستانشان در مدیریت این شرکت‌ها انجام شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل ساختاری فقدان رسانه‌های مستقل است که بتواند با دسترسی به اطلاعات و انتشار آنها، مانع از این تخلفات و فسادها شود. به همین علت است که می‌بینیم این شرکت‌ها حتی رسانه‌های رسمی را هم می‌خرند. در ماجرای متروپل نیز شاهد بودیم که رسانه رسمی محلی هیچ گزارش هشداردهنده‌ای از این اقدامات غیر قانونی در اختیار مردم نگذاشت.

مولفه دیگر برای مقابله موثر با فساد ساختاری، ضعف دستگاه قضایی مستقل است. مگر ممکن است این همه تخلف انجام شود، کسی اطلاع ندهد، یا کسی شکایت نکند؟ اگر کسی این کارها را نمی‌کند، برای این است که در حریم امن قانون نیست و می‌ترسد. اگر امکان شکایت و رسیدگی عادلانه باشد، بسیاری از کارکنان این شرکت‌ها حاضر هستند که اطلاع‌رسانی کنند و مانع از تخلف شوند، ولی به احتمال فراوان آنان می‌دانند که نه تنها صدایشان به جایی نمی‌رسد، بلکه به احتمال فراوان خودشان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

مولفه‌های دیگر هم هست‌ که در فرصت دیگری باید نوشت. بنابراین منظور از فساد ساختاری، کیفیت سیاست‌گذاری از جمله خصولتی شدن شرکت‌ها، فقدان نظام بازار و رواج قیمت‌گذاری، فقدان مدیریت‌های حرفه‌ای و شایسته‌سالاری، فقدان نهادهای نظارتی اعم از رسمی و حکومتی یا نهادهای نظارتی غیر رسمی مثل رسانه‌ها است. این دولت و آن دولت هم ندارد. این عوامل بیش از همه در دولت اول اصول‌گرایان در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ تشدید شد و اگر می‌خواهند خود را از مورد فولاد مبارکه مبرا کنند، بهتر است مسئولیت بزرگ‌ترین تخلفات تاریخ ایران را در دولت اول اصول‌گرایان به عهده بگیرند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • M
    12

    روتون برم بابا.هر وقت گزارش فسادهای دولت بنفش بیرون میاد میگید این دولت و آن دولت ندارد؟؟؟؟؟خیلی پررو تشریف دارید بابا.البته تقصیری هم ندارید وقتی خیالتون از عدم محاکمه راحته خوب معلوم هر غلطی که دلتون بخواد انجام میدید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به اسامی کسانی که پول گرفته اند نگاه کنی متوجه میشوی شامل همه گروه‌ها و جناحها می شود...فساد در ایران قانونی و ساختاری است

    • حاج قاسم طوسی
      0

      ۹۱ هزار میلیارد تومان لکن به این مقدار قانع نباشید

    • ناشناس
      0

      شما که گفتی پول گرفتن خدمت شما عرض شود که 70درصد این مبالغ برای دزدی نبوده و گزارش خام را منتشر کردن

  • ناشناس
    0

    چرا قدر خدمات مسوولان را نمی دانید! فکر می کنید اختلاس کردن به اندازه بودجه چندتا مملکت کار ساده ای است؟ کلی حساب و کتاب می خواهد... زد و بند می خواهد...سفر و خانه ی خارجی می خواهد...ژن برتر می خواهد...شما بی سواد و بی بصیرت هستید نمی فهمید تقصیر مسوولان خدوم است...

  • ناشناس
    0

    وقتی مسولین مملکت فقط مرگ انهارا از صندلی ریاستشان جدا می کند وهیچ یک از انها از حکومت تاپایان عمر جدانمی شوند اختلاص و دزدی و رشوه و نابرابری حق خوری و حق کوشی و......... از حکومت جدا نمی شود مثال اقای ب از اول نقلاب ۴ سال نماینده بوده ۴ میشود معاون وزیز ۴ می شود وزیر ۴ سال میشود مشاور وزیر این ادامه دارد و اگر یکی از این جماعت دزد باشد او در حکومت باقی خواهد ماند

  • ناشناس
    8

    شرکت فولاد مبارکهٔ اصفهان، بزرگ‌ترین واحد صنعتی خصوصی در ایران و بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در ایران است.
    چه ربطی به مدیران و مسئولین دولتی داره ؟ هیات مدیره و مدیرعامل داره . هر کاری هم که دوست دارن چون خصوصیه می تونن انجام بدن . حقوق میلیاردی و ... فروش به هر کی که دوست دارن و با هر قیمتی .
    سهامدار هم که هیچ کاره است .

    نظرات شما -
    • 0

      کدام خصوصی آدم عاقل!!! در ایران بند تنبان آدم خصوصی نیست...خصوصی برای اقتصاد آلمان است نه ایران

    • ناشناس
      1

      هیئت مدیره این مجتمع فولاد رو نماینده ها مجلس انتخاب میکنن . مگه نمیدونی نماینده های مجلس دست تو هر سوراخی میکنن و به همه جا سرک میکشن ؟ نماینده های مجلس از اموزش و پرورش گرفته تا وزارت بهداشت و بخش خصوصی و وزارت اقتصاد رو به خاک کشوندن . نماینده های مجلس برای کسب منافع حوزه انتخابیه خودشون دائم الحال در حال تولید رانت هستن . اگر رانت تولید نکنن و از رانت و رشوه استفاده نکن که نمیتونن حوزه انتخابیه شون رو راضی نگه دارن .

    • ناشناس
      0

      اولا خصولتیه ،دوما همه می دونند اینها ظاهرا خصوصیه ولی در واقع بازهم دولتیها پشت پرده هستند

    • یاور
      3

      به ناشناس ۸.۴
      در ولایت اسلامی هیچ اختلاس بزرگی بدون اطلاع و اجازه آخوندها ممکن نیست

  • مریم
    1

    جناب عبدی:
    جسارتا؛ باید خدمتتون عرض کنم که نه تنها این دولت و اون دولت داره بلکه باید بدنبال کشف فسادهای دیگر در دولتی که زمینه ساز بوده باشیم.
    قطعا بستر فساد از مقام بالادستی فراهم می شود و پای خودشون و خانواده هاشون در میونه.
    این حرف شما برای وقتی است که پای مجازات در میونه.
    بله برای مجازات عاملان فساد در هر نوعی و هر سطحی این دولت و اون دولت نداره ...
    آخه چقدددددررر شما اصلاح طلبهای افساد طلب دوزاری روووووو دارید.
    هیییییییییییی

  • رهگذر
    0

    تعداد این شرکت های خصولتی با چنین حجم از فساد کم نیست . اگر در مورد آلومینیوم ساری اراک هم تحقیق کنند به ارقام قابل توجهی از رانت و اختلاس پی خواهند برد . روزنامه های محلی هم که خبرنگار هاشون چند بار در مورد نقاط ضعف این شرکت ها مطلب بنویسند ، جذب همان کارخانه یا شرکت خصولتی می شوند و با حقوق ثابتی که می گیرند صدایشان بریده می شود .

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      0

      شیر مادر ، نان پدر حلالت 👍

  • ناشناس
    1

    ما همکار داریم اهنگ زنگ گوشیش صدای حضرت آقا و سردار سلیمانیه
    زمانی مسولیت داشت خرابکاری میکرد ورش داشتند
    الان با این وجود

  • ناشناس
    1

    ضمن اینکه رییسی اون زمان رئیس قوه ی قضاییه بوده و ایشون مسئول رسیدگی به تخلفات بوده و نظارت بر عملکرد مسئولین!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چه ربطی دارد

  • سیاوش سلطان
    0

    ابا گفتی اما دیر گفتی ، گل پسر کجا بودی تا حالا
    حقا که استاد پیدا کردن سوراخ دعایی ، فقط موندم تا حالا کجا بودی
    ننه آقا خدابیامرز منم می گفت ، نشتی کوزه از کوزه گر است ما باور نمی کردیم 🪒🌀

  • ناشناس
    0

    وقتی به شدت با خصوصی سازی مخالفت میکنند برا اینه که خودشون میدونند اگه پستهای معاونت ومدیریت وریاست تو شرکتهای دولتی دارند اما تو شرکتهای خصوصی پهن بارشون نمیکنند چون سواد کار ندارند اما در جاهای دولتی چونملاک فقط پاچه خاریست به مقامات بالا میرسند .

  • ناشناس
    1

    ساختاری که اکثریت مطلق مردم در ایجاد آن نقشی نداشته باشند فسادزا است! کارگزاران سیستمی که اکثریت مطلق مردم در انتخاب آنها نقشی نداشته باشند فسادزا هستند! خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج!

  • رضا
    0

    #بی بو#بی صدا

  • ناشناس
    0

    بلاخره فرهنگستان علوم برای واژه آنگوزمان که قبلا گفته شده بود معنی فارسی پیدا کرد= آنگوزمان= به اختلاس های سنگین که پشت بندش یه کاسه ذرت بو داده خورده بشه و به ریش ملت بخندن میگن آنگوزمان که کلا بهش ثواب هم تعلق میگیره مال صغیر هم نیست که کبیر ناراحت بشه.‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها