دختر دکتر شریعتی: کاش غیرتی که برای حجاب و زن به خرج می‌دادید، یک‌بار برای فقر به‌کار می‌بردید

دختر دکتر شریعتی و جامعه شناس گفت: کاش غیرتی که برای حجاب و زن به خرج می‌دادید، یک‌بار برای فقر به‌کار می‌بردید

دختر دکتر شریعتی: کاش غیرتی که برای حجاب و زن به خرج می‌دادید، یک‌بار برای فقر به‌کار می‌بردید

سارا شریعتی در نشست بررسی کتاب منهای فقر در مجموعۀ فرهنگی گفته بود:

این مسئله فراموش می‌شود که اصل تشیّع عدالت است و امامت محصول عدالت است و کسی که حساسیّت نسبت به عدالت و قسط به خرج می‌دهد، متّهم به پارادایم مارکسیستی می‌شود. این نشان می‌دهد که تا چه حدّ دین از اصل و هدف خود در این جامعه دور شده است و بحث فقر آنقدر بدیهی است که هیچ‌کس به آن نمی‌اندیشد و در یک جامعه که دین رسمیّت دارد نخبگان و قدرت و سیاست به آن بی‌توجه هستند.

قدرت و سیاست مسئول حل فقر است؛ کاش غیرتی که برای حجاب و زن به خرج می‌دادید یک‌بار برای فقر به‌کار می‌بردید. مسئلۀ فقر همیشه یک مسئلۀ سیاسی است. چرا برای فرهنگ سیاست‌گذاری می‌کنیم اما برای اقتصاد نمی‌توانیم سیاست‌گذاری کنیم؟ آیا نمی‌توانیم مسئلۀ کودکان خیابانی را حل کنیم؟ ارادۀ سیاسی ریشه‌کنی فقر وجود ندارد چون اگر وجود داشت همان‌طور که با مسائل سیاسی و فرهنگی برخورد می‌شود، با این مسئله نیز برخورد می‌شد.

حساسیّت مان به فقر که یکی از انگیزه‌های انقلاب و دگرگونی بود را از دست داده‌ایم و آن‌طور که به پرونده‌های سیاسی و مسائل خارجی و داخلی حساسیم به مسئلۀ فقر حساس نیستیم.

چه زمانی بوده که فقر تیتر یک روزنامه‌ها شده باشد؟ هیچ‌وقت. چون از ما می‌خواهند به دلیل سیاه‌نمایی صدای فقر را درنیاوریم.

و از بس که این کار را انجام داده‌ایم حساسیّت خود را نیز به فقر از دست داده‌ایم. باید جامعۀ آکادمیک و جامعۀ روشنفکری و جامعۀ دینی و جامعۀ سیاسی خود را مورد پرسش بگیریم که شما برای رفع فقر چه کردید و کجا بودید؟

5722014

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    مگه توي ايران فقر و فقير داريم؟!

  • ناشناس
    0

    اخه فقررا خودشون بوجود اوردند ومحصول خودشونه وازاونجاییکه خودشون هر گندی بزنند عین صوابه اشکال ندارد اما بی حجابی را مدعیند غرب بوجود اورده .

  • ناشناس
    0

    فقر ، اعتیاد، اختلاس، ارازل واوباش ،ووو

  • احمدی
    0

    دولت آخوندی فقر و زباله گردی را به عمد رواج دادند برای ادامه حکومت

  • ناشناس
    3

    از پدرت هم بگو خانم شریعتی.

  • ناشناس
    0

    واقعا چه بلایی سراین کشوراومد بنظرتون دوباره همون کشور قبل میشه ولی فکرنکنم فقریترین کشور روزی هزارنفر فقیرمیشود درعوض یک عده دزد پولدار میشون

  • ناشناس
    0

    پدرت با حرافی و سخنرانی کردن، اقتصاد کشور را ویران کرد و مدام در عالم غیرمادی سیر میکرد و استضعاف و فقر و گرسنگی و بی دینی را گسترش داد. البته با بی حجابی و خودفروشی میتوان بخشی از فقر را موقتا جبران کرد. پدرت در بوق و کرنا دمید که با حاکمیت دین بدون تهذیب میتوان عدالت را برقرار کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها