آیت‌الله مسعودی خمینی: مأمورین گشت ارشاد باید آموزش ببینند/ حجاب از صدر اسلام بود ولی رضا شاه این طور آن را از بین برد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خارجی ها برای ما درست کرده اند که زن های باحجاب و بی حجاب را به جان هم می اندازند. چرا باید این طور باشد؟! زن های باحجاب هم باید با زبان ساده و سالم بگویند شما انسان هستید و انسان این طور است؛ نباید دعوا کنند.

آیت‌الله مسعودی خمینی: مأمورین گشت ارشاد باید آموزش ببینند/ حجاب از صدر اسلام بود ولی رضا شاه این طور آن را از بین برد

آیت‌الله مسعودی خمینی با تأکید بر اینکه حجاب برای پایین آوردن شخصیت زن نیست، گفت: نرمی زبان یکی از ادله ای است که حتما باید باشد. نباید به آن دختر خانم با توهین بگویند، «چرا تو این طوری هستی؟!» من می گویم، «دخترم، شما گل ناز هستی، این طور که شما به خیابان می آیید ممکن است عده ای با نظر بد به شما نگاه کنند؛ شما باید خودت را حفظ کنی». با این زبان لیّن و آرام و زبان اسلام و قرآن نه زبان زور، به جان هم انداختن هم یکی از چیزهایی است که خارجی ها درست کرده اند و در همه چیز ما را به جان هم می اندازند.

مشروح گفت و گوبا آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی را در ادامه می خوانید:

با توجه به حاشیه هایی که این روزها در مسأله حجاب و گشت ارشاد پیش آمده، دیدگاه شما در خصوص اجباری یا اختیاری بودن حجاب چیست؟

درباره حجاب که الآن مورد بحث مردم هست، از روز اول که قرآن مجید بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده آیاتی داریم دال بر اینکه انسان باید حجاب داشته باشد، ولی دلیل حجاب خودش یک مسأله است. حجاب شخصیت زن را پایین می آورد یا بالا می برد؟ یا حجاب برای این است که انسان باید با دیگران صحبت کند و باید حجاب داشته باشد. اینها چیزهای خیلی واضح در اسلام است که مدام سؤال می کنند.

حجاب برای زن شخصیت است نه اینکه نعوذبالله بخواهند شخصیت زن را کم کنند. معنای حجاب هم این نیست که شما تمام صورتتان را بپوشانید. گفته اند دست و صورت مستثنی است اما باید حجاب طوری باشد که موها و خصوصیات انسان را نگهداری کند. اما چیزی که باید خیلی زیاد درباره آن حرف زد این است که آیا احترام برای زن است یا نعوذبالله پایین آوردن زن است؟ عده ای در این فکر هستند که حجاب برای خرد کردن شخصیت زن است. این طور نیست؛ شخصیت زن آن وقتی است که با حجاب بین مردم رفت و آمد کند.

اگر زن حجاب نداشته باشد، مردمی که رد می شوند انواع و اقسام دارند؛ بعضی ها چشمشان پاک و بعضی ها ناپاک است، بعضی ها نیتشان خوب و بعضی ها بد است. برای اینکه این مسائل پیش نیاید و افرادی که از نظر چشم و گوش و دل و فکر ناپاک هستند، نتوانند نسبت به زنان عفیفه مردم نگاه ناپاکی داشته باشند. اینها برای شخصیت زن است نه برای اینکه شخصیت زن را پایین بیاوریم.

لذا خود مردم باید پیش قدم باشند که ما به زن و محرممان می گوییم وقتی می خواهید به خیابان و در معرض نامحرم بروید، با لباسی بروید که هرکس نگاه کرد بگوید احسنت، این لباس شخصیت زن است؛ نه با لباس هایی که من بعضی اوقات می بینم، واقعا ناراحت می شوم و می گویم خدایا کاری کن که اینها هم بفهمند این لباس مسائلی را پیش می آورد؛ جوانان و پیرمردها ناراحت می شوند که چرا باید زن ها این طور در بین مردم رفت و آمد کنند.

امیدوارم خانم ها کتاب های در مورد شخصیت زن را مطالعه کنند و حفظ شخصیت ان شاء الله یکی از مسائل اصلی زن ها است.

با توجه به اینکه حضرتعالی به منابع روایی و تاریخی اشراف دارید، در جایی از صدر اسلام یا حکومت امیرالمؤمنین(ع) داریم که اجباری برای حجاب شده باشد؟ به نظر شما محدوده الزام حجاب در جامعه چه قدر است؟

زمان امیرالمؤمنین علی(ع) و ائمه طاهرین دو حساب دارد. یک بخش کسانی بودند که اصلا به اسلام و قرآن ایمان نیاوردند، حساب آنها در زمان ائمه(ع) جدا است. عده ای اسلام، قرآن و خصوصیات اسلام را قبول کردند و اینها محجبه بودند و ائمه(ع) هم با اینها رفت و آمد داشتند. ما که مسلمان هستیم و قرآن را قبول کرده ایم، می دانیم که قرآن چه می گوید و پایبند به مسائل اسلامی و قرآنی هستیم، نباید خودمان را با صدر اسلام مقایسه کنیم. صدر اسلام یک عده اصلا به رسول الله(ص) ایمان نیاوردند.

ثانیا، کسی مثل رضاشاه قلدر آمد و اسلام را با اجبار از بین برد و حجاب را در میان مردم هیچ کرد. من یادم هست، هشت ساله بودم، به خانه آمدم و دیدم مادرم نشسته و گریه می کند. گفتم مادر، چرا گریه می کنی؟ گفت شما بچه هستی، من خودم می دانم. گفتم به من بگو چرا؟ گفت من خواستم از خانه بیرون بروم و یک نفر گفت خانم چادر و چهارقدت را بردار و من دویدم به خانه آمدم. اجبار کردند؛ برای اینکه می خواستند آمریکایی ها، انگلیسی ها و کسانی که بر ایران مسلط بودند، سوء استفاده کنند. حجاب از صدر اسلام بود ولی رضا شاه علیه ما علیه این طور آن را از بین برد.

مستحضر هستید که دفاع از یک امر دینی گاهی با مسائلی مواجه می شود مثل فیلم هایی که در روزهای اخیر منتشر شد که مثلا زن های باحجاب و بد حجاب با هم درگیر می شدند. به نظر شما آیا این اتفاقات موجب وهن اسلام نمی شود؟ چه کار باید بکنیم؟

به نظرم دشمن اینها را درست کرده که این کار انجام شود تا وضع اسلام و مردم ایران در هم شود. من فکر می کنم همین هم چیزهایی است که خارجی ها برای ما درست کرده اند که زن های باحجاب و بی حجاب را به جان هم می اندازند. چرا باید این طور باشد؟! زن های باحجاب هم باید با زبان ساده و سالم بگویند شما انسان هستید و انسان این طور است؛ نباید دعوا کنند.

به هر حال تبلیغ و ترویج حجاب چه طور باید باشد که اثر بگذارد؟

نرمی زبان یکی از ادله ای است که حتما باید باشد. نباید به آن دختر خانم با توهین بگویند، «چرا تو این طوری هستی؟!» من می گویم، «دخترم، شما گل ناز هستی، این طور که شما به خیابان می آیید ممکن است عده ای با نظر بد به شما نگاه کنند؛ شما باید خودت را حفظ کنی». با این زبان لیّن و آرام و زبان اسلام و قرآن نه زبان زور، به جان هم انداختن هم یکی از چیزهایی است که خارجی ها درست کرده اند و در همه چیز ما را به جان هم می اندازند.

نظر شما درباره نحوه برخورد گشت ارشاد با مردم چیست؟

این هم باید عده ای آموزش ببینند؛ آموزش ندیده این کار را می کنند. باید اول بفهمند که چه طوری و با چه زبان، دلیل و قاعده ای رفتار کنند. باید زبان را بشناسند و لیّن بودن زبان را درک کنند. خود این درس است؛ باید درسش را بخوانند و بعد از اینکه امتحان دادند برای ترویج اسلام بروند؛ نه هرکسی که آمد برای اسلام ترویج کند. من همه اینها را قبول ندارم؛ باید همه درس بخوانند و بفهمند که برخوردشان با افراد باید چه طور باشد.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    1

    اینهمه اسم رضا شاه را به میان نیاورید مردم دچار عذاب وجدان میشن


  • سوال
    1

    زنان اسیر ایرانی جنگ قادسیه وقتی برای فروش در بازار مدینه نمایش دادن محجبه بودن یا لخت و عور

  • عدالت
    1

    حاج اقا ساعت خواب ۴۴ سال ازانقلاب شماگذشته اینها که به قول شما حجاب ندارند اصلارضا شاه که هیچ پسرش راهم یادندارند. تربیت شدگان شمایند.

  • الان
    1

    مرد حسابی اون زمانها در عربستان مگر وضع مالی مردم بخصوص مسلمانان آنقدر خوب بود که لباس درستی داشته باشند.امروزه ایران از تمامی کش.رهای اسلامی چز طالبان اسلامیتر شده است.

  • رئیسی
    3

    بادهن کثیفت اسم خاندان پهلوی رانیار که خیلی ازشما نامسلمانهای لامذهب دزد بی همه کس بهتر بودند گرگهای درلباس میش .روبه صفتان زشت خو .پدرتونو در میاریم

  • منتظرالمهدی
    0

    ایشان خیلی صریح و روشن بفرمایند دلایل برکناریش از تولیت حرم حضرت معصومه (س)از سوی مقام معظم رهبری چه بوده؟؟
    منزل فعلی داماد اولشان از کجا آمده؟؟

  • ناشناس
    2

    کلا در مجموع آخوند زده شدیم حلا درست بگن آقایون یا اشتباه یه جورهایی حالمان به هم می خورد

  • ناشناس
    0

    تفسیر مسائل دین خدا به چه نیاز سرنوشت ساز مبرم دارد؟
    ---
    بحکم وحی اصیل و تحریف نشده خداوند ؛ چون تعیین احکام و اعتقادات دین ناب الهی منحصر به یگانه ذات اقدس خداوند است همه ی افراد بشر بدون استثنا حتی پیامبران مکلف شده اند تفسیر همه ی مسائل این دین را ، در پرتو شناختهای اصیل وحی الهی که چگونگی اصول دین داری و مذهب داری بی خطای خدا پسندانه را بگونه ای انحصاری تعیین می کنند ؛ انجام دهند و بدون این شناختها از خود چیزی به این دین نیافزایند .
    وحی تحریف نشده خداوند تاکید می کند که اصول الهی دین ناب بر همه پیامبران بطور کامل وبی نقص ابلاغ گردیده است و بنا بر این تاکید ؛ افزودن فراورده های اندیشه ی ناچیز ذهن محدود و ناتوان بشر بعنوان تفسیر مسائل دین را که با نادیده گرفتن شناختهای مذکور انجام می گیرد ؛ با تحریفها و خطاهای بشری آلوده می سازدد.
    دخل و تصرف بشر در دین خداوند ؛ بی تردید این دین را از مسیر بی نقص ربانی محض خود منحرف و بغرنج و غیر قابل درک و اثبات ناپذیر می سازد و اصالت الهی این دین را نابود می کند .
    افزودن فرآورده های ناقص ذهن خطا پذیر بشر به دین ناب خداوند ؛ رقیب تراشی برای یگانه ذات اقدس حکیم و دانای مطلق خداوند است .
    این رقیب تراشی ؛ بزرگ ترین گناه نا بخشودنی است که شیطان با ترفندهای خود بنام دین و مذهب با ایجاد تصور باطل وجود نقص در دین خداوند ؛ در لفافه ی باور دینی و مذهبی به ذهن بشر تزریق می کند .
    شیطان با تزریق این باور راه گمراهی و انحراف متضاد با شناختهای وحیانی را به روی بشر فراخ باز می نماید و بشر را با دین ناب خداوند بیگانه می سازد .
    چون شناختهای اصیل وحی الهی در قرآن بعنوان حجت حداوند در اختیارهمگان است این گمراهی متضاد با شناختهای وحی الهی که بعلت دانش ناچیز و ناقص ذهن محدود و ناتوان بشر با خطاهای کفر آمیز و شرک آلود در هم آمیخته است ؛ دین داری و مذهب داری بشر را بحکم خداوند نابود و تباه می کند و همیشه بشر را در دنیا با عذابهای گوناگون و در آخرت با پیامدهای شوم و عذاب الهی نابخشودنی رو به رو می سازد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها