سعید جلیلی: به سبد غذایی مردم آسیب جدی رسیده؛ دولت پای کار بیاید

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از سال ۹۷، ده‌ها میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داده شد، اما نه تنها سبد غذایی مردم به شکل مطلوب تامین نشد بلکه به آن آسیب جدی رسید و سرانه مصرف‌غذایی آحاد جامعه کاهش پیدا کرد.

سعید جلیلی: به سبد غذایی مردم آسیب جدی رسیده؛ دولت پای کار بیاید

سعید جلیلی همچنین گفت که طبق نظر کارشناسان، متوسط نیاز غذایی روزانه هریک از آحادجامعه ۲۵۷۸ کیلوکالری است که دولت باید برنامه‌ای برای تامین آن داشته باشد؛ با درنظر گرفتن جنبه‌های کشاورزی، اقتصاد، نظام‌سلامت و اجرایی برنامه‌ای تحت عنوان «سبدغذایی‌مطلوب‌ایرانیان» حداقل در ۱۳ قلم کالا تنظیم شد و درابتدای کار دولت‌سیزدهم این برنامه به معاون‌اول رئیس‌جمهور و وزیرکشاورزی ارائه شد تا درصورت لزوم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ استفاده شود.

برنامه سبدغذایی مطلوب‌ایرانیان، برنامه سه لایه‌ای جلیلی برای تامین استاندارد غذایی خانوار ایرانی در دوران انتخابات سال ۱۴۰۰ بود.

این برنامه سال گذشته و در ایام انتخابات مطرح و در آغاز به‌کار دولت‌سیزدهم، در جلسات جداگانه‌ای به وزیرکشاورزی و معاون‌اول رئیس‌جمهور ارائه شد.

برنامه سبد غذایی مطلوب‌ایرانیان در ابتدای سال‌جاری نیز مجددا برای رئیس‌جمهور ارسال شد که پس از دستور ایشان به وزارت‌جهادکشاورزی جلسه‌ای باحضور مسئولان این وزارت برای بررسی این طرح برگزار شد.

در برنامه سبد مطلوب غذایی پیشنهادی برای ایرانیان، سیزده قلم کالا جهت تامین حدود دو هزار و پانصد کیلو کالری انرژی در روز تعریف شده که از جمله آنها نان، برنج، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات، ماکارونی، روغن، شکر، میوه و سبزی است. در این طرح، مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند.

اقشار کمتر برخوردار جامعه دسته اول را تشکیل میدهند که تمام این سبد به آنها ارائه میشود؛ به دسته دوم بخشی از این سبد داده می‌شود و آن کالاهایی است که در تأمین آن مشکل دارند؛ کما اینکه در سال‌های اخیر تأمین مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید برای اقشار متوسط هم سخت بود. بخش سوم که به لحاظ کمی تعداد کمتری از جامعه هستند و از توانمندی لازم برای خرید تمام این سبد برخورداند، به آنها در این زمینه خدماتی ارائه نمی‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت که باتوجه به تحولات چندماه گذشته به‌ویژه در حوزه موادغذایی، مجددا این طرح جهت بهره‌برداری لازم برای رئیس‌جمهورمحترم ارسال شد؛ براساس مبانی دینی، عقلی، اخلاقی و طبق قانون‌اساسی، تامین خوراک و برطرف نمودن محرومیت در زمینه تغذیه از کارویژه‌های مجموعه نظام و دولت است.

گفتنی است، مصرف غذا در کیلو کالری (Kcal) به ازای هر سرانه در روز، یک متغیر کلیدی است که برای اندازه گیری و ارزیابی تکامل وضعیت غذایی جهانی و منطقه ای استفاده می شود.

تغییرات مصرف غذای ایرانیان در دهه ۹۰ نشان می‌دهد سرانه مصرف برخی از اقلام خوراکی از جمله محصولات پروتئینی در کشور، کاهش هشدار‌دهنده‌ای (۵۰درصد) داشته است.ین موضوع حاکی از کوچک شدن سفره خانوار ایرانی طی ۱۰سال گذشته است.

بنا به آمار مرکز آمار ایران، نه تنها سرانه مصرف اقلام خوراکی ایرانیان به‌شدت افت کرده که هزینه بیشتری بابت مواد غذایی مختلف اعم از آبزیان، گوشت قرمز، قند و شکر، برنج و همچنین لبنیات از سوی خانوارها پرداخت می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • .
    0

    دولت پای کار است . پس این قیمت ها را اموات افزایش می دهند ؟

  • ناشناس
    0

    این دست پخت جنابعالیه جناب.ادرس غلط نده .

  • بهرلم
    0

    یکی از عوامل هرچند کوچک برای این فلاکت مردم خود تو هستی .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بجای سبد بازی اگر راست می گید ازرانت خور ها وبودجه بگیران انگل بگیرید وخرج مردم محروم کنید البته تا دیر نشده !

  • ناشناس
    0

    این مصیبت از دوره ی وزارت خارجه ی شما شروع شد
    و حالا دست بالا نگیرید
    ان زمان که میگفتیید تحریم کاغذ پاره است
    دکتر خاتمی دلار را 1300 تحویل شما داد
    الان شده 32هزار
    چقد داد زدن هاوار کردن ولی حرف حرف خودتان بود
    الانم همینطوره باز حرف حرف خودتان
    و کاش بیشتر از این ادامه ندید تا ایران تپه یی از خاکستر نشده

    نظرات شما -
    • amir
      0

      خاتمی دلار را ۸۵۰ تحویل داد نه ۱۳۰۰

  • ناشناس
    0

    دست شما وهم فکرانت درد نکند از این گلستانی که برای ایران و ایرانی ساختید بعد ۴۴ سال کشوری که از منابع طبیعی وخدادادی و ثروت در ردیف ۱۰ کشور برتر جهان هست هر سال سفره خانوار کوچکتر وفقیر تر می شود نخبگان و جوانان وثروتمندان فرار را بر قرار ترجیح می دهندصنعت و اقتصادش فرسوده وبه خواب می رود جوانانش بی کار وافسرده بی خانه بی ازدواج نامید از زندگی مردانش در معیشت وامانده وشرمنده خانوار زنانش افسرده وبیمارشرمنده سفره ای که برای فرزندان پهن می کنند شکستن غرور جوانی ۳۵ ساله که پول توجیبش را از پدر خسته طلب میکند شکستن غرور پدری که خواستگار دختر ۲۵ ساله اش را بخا طر نداری جواب می کند کودکانش بجای بازی کودکانه در سر هر چهاررا هاکودکان کار لغب می گیرند ثروتش را خاوری ها وامثالهم بیغما می برند مسولینش برای ثروت قدرت بجان هم افتاده وانان که ایران را ویران می خواهند حد کثر استفاده را می برندو عده ای چون جنابعالی خیال کناره گیری از ریاست وسیاست راندارند وسهم خواهی بیشتر می کنندوهیچگاه قبول دار نمی شوند راه را بیراهه رفته اند اصولگرا واصلا طلب برای خود مرز معین کرده تقسیم کننده شده برای بدست اوردن قدرت وثروت بهم می تازند و کاستی و کم کاری ها وندانم کاری هارا گردن یک دگر می اندازند وهیچ کس جوابگوی نیست ملت خسته چون دریای طوفان زده خود را به ساحل می کوبد وهر روز خسته تر ازدیروز می شود ایا کسی هست ملت مظلوم را یاری کند

  • ناشناس
    0

    امروز صبح از نانوایی نان تافتون با چانه ۳۵۰گرمی که قبلا دو هزار تومان بود خریدم ۳۸۰۰تومان.
    دولت سفره مردم را هدف قرار داده.
    نان خالی را هم از مردم دارید دریغ میکنید.

  • ناشناس
    0

    خب باشه تو دوباره برنامه ات را بنویس وبعد که سهمت رسید انصراف بده .

  • ناشناس
    0

    اکثر بدبختیهای کشور به خاطر خطبه خوانی امثال شما با دولتهای خارجی است. شما که قدرت تفکر و آینده نگری در هیچ زمینه ای را ندارید، چرا حرافی و سخنرانی میکنید؟ کمی سکوت پیشه، و توبه کنید که محاکمه الهی در پیش است.

  • ناشناس
    0

    اگر حقوق امثال شماها را که هیچ نفعی برای مردم ندارید قطع کنند، کشور درست میشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها