روزنامه شرق گزارش داد:

جزئیات نامه ۲۰۰ صفحه ای ضدبرجامی جلیلی به رهبری/ خروج از برجام، اعتماد به وتوی چین و روسیه، غنی سازی ۹۰ درصدی و گفتگوی مستقیم با آمریکا

یگ منبع آگاه گفت: سعید جلیلی قبل از ارسال نامه به رهبری، تماس‌هایی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، داشته و در تلاش برای اقناع آنها ناکام مانده است.

جزئیات نامه ۲۰۰ صفحه ای ضدبرجامی جلیلی به رهبری/ خروج از برجام، اعتماد به وتوی چین و روسیه، غنی سازی ۹۰ درصدی و گفتگوی مستقیم با آمریکا

روزنامه شرق نوشت: 

سعید جلیلی پای مخالفت با برجام ایستاده است. سیاست‌مدار محافظه‌کار ضدبرجام در نامه‌ای به رهبری مخالفت خود را حتی با مسیری که دولت اصولگرای فعلی در راستای برجام طی می‌کند نیز نشان داده است. یک منبع آگاه که خواستار ذکرنشدن نامش شد، درباره محتوای این نامه به «شرق» توضیح داده است که جلیلی در این نامه از نقد صرف برجام فراتر رفته و خواستار این شده است که ایران از برجام خارج شود و غنی‌سازی را تشدید کند. دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز حاضر نشد وارد بحث مستقیم درباره این نامه شود و در پاسخ به سؤالی دراین‌باره گفت: «من خبری از این موضوع ندارم. مناسب است درمورد این مسئله از خود ایشان سؤال کنید. اما می‌توانم بگویم که ما در مذاکرات وین با یک اجماع ملی و با استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی گفت‌وگوها را به جلو می‌بریم و این سرمایه بزرگی است که باید پاس داشته شود». ارسال این نامه چند پیام با خود دارد که یکی از آنها تصمیم جلیلی برای فاصله‌گرفتن از نتایج تلاش‌های دولتی است که در نگاه افکار عمومی هم‌جناح او تلقی می‌شده اما او همچنان حتی در دورانی که یار قدیمی‌اش متولی احیای برجام شده است نیز نظر خود را در این زمینه تغییر نداده است. نکته قابل‌توجه در این زمینه این است که در نامه جلیلی نیز مذاکرات مستقیم با ایالات متحده پیشنهاد شده است، اما از مسیر و خاستگاهی کاملا متفاوت با آنچه پیش‌تر مطرح شده بود. نگاهی به اتفاقات گذشته در کنار آنچه این منبع آگاه گفته است، نشان می‌دهد که انگیزه و برنامه جلیلی در این زمینه چه بوده است و البته از تحقق چالشی که دولت سیدابراهیم رئیسی نگران آن بود، خبر می‌دهد.

جلیلی برای رهبری چه نوشته است؟

به گفته این منبع آگاه، سعید جلیلی در این نامه نسخه‌ای را که به نظر او برای حل مسئله تحریم و برنامه هسته‌ای ایران کارا خواهد بود، تجویز کرده است. در این نامه او صراحتا مخالفت خود را با مسیری که درحال‌حاضر درحال طی‌شدن است، اعلام کرده و گفته است ایران باید از برجام خارج شود. طبق نسخه تجویزی او، در گام بعدی، طرف‌های دیگر برجام برای پیگیری سازوکار ماشه و بازگرداندن تحریم‌های اصلی هسته‌ای به مشکل حقوقی خواهند خورد و نیازمند مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهند شد اما در آنجا، به تصور جلیلی، روسیه و چین از حق وتو استفاده خواهند کرد و تلاش اروپایی‌ها و ایالات متحده به نتیجه نخواهد رسید.

مرحله بعدی پیشنهاد جلیلی افزایش غنی‌سازی و ارتقای آن به سطوح بالاتر تا حتی ۹۰ درصد است. به گفته او پس از آن ایران باید وارد مذاکره مستقیمی با ایالات متحده شود و امتیازات لازم و رفع تحریم‌ها را آنجا از آمریکا بگیرد. این سناریویی است که جلیلی معتقد است ایران از طریق آن به خواسته‌هایش خواهد رسید و مشکلی در طی‌کردن این مسیر نیز نخواهد داشت.

نامه به رهبری بعد از ناکامی در اقناع وزارت خارجه

طبق گفته‌های این منبع آگاه، جلیلی پیش‌تر و قبل از ارسال این نامه، تماس‌های خود را با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، داشته و در تلاش برای اقناع آنها ناکام مانده است. پس از این بوده است که جلیلی در این مرحله سراغ نامه به رهبری رفته است.

زمانی که سرانجام فرمان مذاکرات بر سر برجام به دست اصولگرایان افتاد، دو سناریو مطرح شد که اصولگرایان خارج از دولت ممکن بود در صورت احیای احتمالی برجام طی کنند

 

از مذاکره مستقیم تا مذاکره مستقیم

ایده مذاکره مستقیم با ایالات متحده البته پیش از این توسط شخص وزیر خارجه نیز مطرح شده بود اما به‌عنوان بخشی از مسیر احیای برجام و در تلاش برای به‌نتیجه‌رساندن مذاکرات. اما جلیلی خواستار تعامل مستقیم با آمریکا خارج از چارچوب برجام، پس از خروج از آن و پس از افزایش بی‌سابقه حجم و سطح غنی‌سازی است. این در حالی است که طرف آمریکایی هم‌کلام با طرف‌های اروپایی تأکید کرده‌ اگر در همین روزها مذاکره برجام به نتیجه نرسد، توافق از نگاه آنها در زمینه برنامه هسته‌ای ایران بی‌اثر خواهد شد. در ‌واقع یک دلیل ارسال نامه جلیلی در این مرحله همین نزدیکی به ضرب‌الاجل است. به عبارتی این احتمال وجود دارد که بازگشت بعدی تیم مذاکره‌کننده به وین برای توافق باشد و ازاین‌رو جلیلی به تکاپو افتاده است که تا دیر نشده، تکلیف موضع خود را با مسئله روشن کند.

فاصله‌گرفتن جلیلی از دولت رئیسی و تیم باقری

«باقری سهم جلیلی در دولت رئیسی است». این تحلیلی بود که از زمان مطرح‌شدن نام باقری‌کنی به‌عنوان گزینه وزارت خارجه در تابستان امسال مطرح شد. با توجه به اینکه تمام نامزدهای اصولگرای انتخابات پس از انتخابات سمتی گرفتند، این تصور مطرح شد که به هر دلیل، جلیلی به خواست خود یا به دلیل عدم تمایل رئیسی وارد دولت نشده است اما به‌خصوص به این دلیل که او به نفع رئیسی از انتخابات کنار رفته بود، امتیازی که به او داده شده، واردکردن باقری به دولت است. این گمانه‌زنی البته بیراه هم نبود؛ چراکه باقری بخش مهمی از سابقه خود را در کنار جلیلی گذرانده است و در طول سال‌های دولت روحانی نیز در موضوع برجام هم‌نظر جلیلی بوده است؛ اما حالا این نامه جلیلی به این معناست که در آستانه بزنگاهی که در آن ممکن است دولت رئیسی بر سر احیای برجام به توافق برسد، او قصد دارد هم در نگاه نظام و هم در افکار عمومی، از مسیری که دولت و به‌خصوص تیم یار سابقش، باقری طی می‌کنند، دست بشوید و از حالا پرچم مخالفت را بلند کند یا به عبارت دیگر پرچم مخالفت با برجام را بالا نگاه دارد. این البته یکی از سناریوهای نگران‌کننده برای دولت نیز بود که البته پیش‌بینی نیز شده بود.

مجریان از نظردهندگان فاصله می‌گیرند

زمانی که سرانجام فرمان مذاکرات بر سر برجام به دست اصولگرایان افتاد، دو سناریو مطرح شد که اصولگرایان خارج از دولت ممکن بود در صورت احیای احتمالی برجام طی کنند. یکی نادیده‌گرفتن همه انتقادات پیش از برجام، حمایت از هر نتیجه‌ای که به دست بیاید و زدن سند حل مسئله به نام دولت اصولگرای رئیسی بود و دیگری اینکه بعد از مدت‌ها حمله، حالا حتی اگر دولت اصولگرا در این زمینه به نتیجه برسد نیز بدنه و اصولگرایان خارج از دولت به خط مخالفت و حمله ادامه خواهند داد. در عمل احتمالا هرکدام از این دو مسیر توسط بخشی از اصولگرایان طی شود اما فعلا به نظر می‌رسد سعید جلیلی قصد دارد پایگاه مخالفت با برجام را حتی درصورتی‌که در دولت هم‌جناح احیا شود، از هم‌اکنون و با مدیریت خود بنا کند. این نامه تا این لحظه جدی‌ترین و برجسته‌ترین حمله به مسیر برجامی رئیسی، امیرعبداللهیان و باقری است که از پایگاه اصولگرایی است و به‌خوبی نشان می‌دهد که جلیلی از احیای برجام توسط آنها حمایت نخواهد کرد. این در کنار حملات حسین شریعتمداری در کیهان به ایده مذاکره مستقیم که امیرعبداللهیان مطرح کرده بود، یک مسئله دیگر را نیز مشخص می‌کند: اصولگرایانی که به دولت رفته‌اند، در مواجهه با گزینه‌ها و شرایط به تصمیمات و انتخاباتی متفاوت با مواضع پیشین جریان خود رسیده‌اند اما آنهایی که همچنان بیرون از گود دولت هستند، قصد ندارند به خاطر الزامات و ترجیحاتی که دولت منسوب به آنها احساس می‌کند، از مواضع گذشته و مخالفت‌های قبلی خود با برجام یا مذاکره با آمریکا دست بکشند و با رئیسی همراه شوند. این نامه در واقع این نظریه را تأیید می‌کند که با وجود پیروزی یک دولت اصولگرا، جلیلی قصد دارد همچنان راهبرد «دولت در سایه» خود را ادامه دهد و با دولت فعلی نیز مثل دولت قبل همراه نیست.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • رضا
    4

    کاغذ پاره شورای امنیت را همین آدم رو دست ایران گذاشت و مملکت را به فنا داد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      18

      آن که دستپخت دوستان شما در آشوب 88 بود که راه انداختند وامثال تو هم در اشوب میگفتی اوباما اوباما یا با ما یا با آنها که اوباما جان هم اطاعت کردن و اول تحریم سازمان ملل و بعد تحریم خودشان برعلیه خودتان اعمال کرد البته گفته ما نیست گفته خود اوباما جان جانانتان هست و دوران جلیلی هم همه می‌دانند فشار بر مردم به اندازه گدایان غرب بر ملت ایجاد نشد هیچ تازه باج ام ندادیم که یک ایران واقعی اصیل این کار را می کند که دشمن را در مورد آب و خاکمان اجازه نداد تخطی کند ولی با برجامتان شعار نه سرقی و نه غربی با دخالت دیگران در امور داخلی به سخره گرفتید و فشار و بدبختی و تحریم های چند برابری به ملت زدید

    • حسین
      2

      ناشناس 15:26 خداییش اونایینکه سال 88 برای احمدی نژاد شکم پاره می کردن و بعد با دستور از بالا دو سوته طردش کردن و حتی صلاحیتشو رد کردن، هنوز فکر می کنن خیلی با بصیرتن؟؟؟ خجالت نمی کشید از 88 حرف می زنید؟؟

    • ناشناس
      0

      ناشناس حالت خوبه فکر کنم تو یه چیزی میزنی

  • ناشناس
    1

    این چکاره است که همیشه ساز مخالفت میزند. خودشم که الحمدولله عرضه نداشت .

  • ناشناس
    0

    مسئولین سیاسی ایران متاسفانه در این چهل و سه سال همواره در لاک بی اطلاعی از تحولات سیاسی دنیا بسر میبرند سیاست دنیا دیگر به دید سیاسی تا سر بینی نیست بلکه دنیا به تحول و جهان در گذر است حیات و ممات کشور ها و سیاسیون تحت شدیدترین قاعده خاص و با نظارت کامل همچون سرعت نور به سمت اهداف از قبل تعیین شده در حرکت است . زمان اعمال سلیقه و ابراز نظر رادیکالیسم در دنیا به پایان رسیده افکار و سیاست های پنجاه سال پیش دیگر جایگاهی در معادلات سیاسی ندارد همان قدرت بلا منازعه که نگذاشت ترامپ با ان همه قدرت مردمی و اجماع سنا و پولهای نجومی دوباره رئیس دولت ایالات متحده امریکا شود و شوک بزرگ در دنیای سیاست بوجود اورد تکلیف برجام را هم معین میکند و مسئولین سیاسی ما باید در جهت حرکت اب شنا کنند و الا لحن زبان مذاکرات عوض میشود . دستی که نمیشود قطع کرد باید بوسید حذف یک یا چند نفر از مسئولین ایران بهتر از قتل عام عده کثیری از مردم بیگناه میتواند چشم اندازی بهتر برای ادامه حیات حکومت اسلامی ایران باشد اگر واقعیت های سیاست دنیا و اگاهی از فریب و سوء استفاده های قدرت های بظاهر دوست نما را متوجه نشویم عاقبت خوبی برای مملکت و مردم ایران نمیشود پیش بینی کرد دست دوستی با قدرتی که کشورهای کوچک منطقه را صاحب نظر کرده تا جائیکه معادلات سیاسی را برای دیگر کشور ها رقم میزنند نمیتواند ضرر و خسارت به مملکت و مردم ایران برساند . ما در دنیای سیاست نمیتوانیم پدیده سیاسی جدید در جهان باشیم . نظم نوین جهانی مورد قبول نود و نه در صد از کشور های جهان به ریاست ایالات متحده امریکاست و مانیز باید از ان پیروی کنیم .

  • عادل از قطب شمال
    1

    این جلیلی چی میخواد .خودشو نخود هر آش میکنه. شماها از الان دنبال یه سوراخ موش برای خودتان باشید

  • محمد
    0

    لعنت و نفرین خدا بر کسانی که زندگی ما را به این روز انداختند....

  • متوهم
    0

    باتوجه به خواست ملت .قوای سه گانه حاکمیتی ورهبری بر مذاکرات واجرای برجام.افراد وگروهی که مخالف این خواسته هستندواصرار هم دارند که نظراتشان را اعمال کنند.درکدامین قوانین تعریف میشوند.در مورد این فرد سند ردی ازطرف ملت درانتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.ایا شفاف تر از این ..نه..وجود دارد.این شهروند وامثالهم برای کشور وملت سودی ندارند.ما را به خیر شما امید نیست.شر مرسانید.

  • ناشناس
    0

    جلیلی باید نویسنده میشد تو چند روز ۲۰۰ صفحه نوشته

  • حسین
    0

    تفکرات و تئوریهای بی منطق امثال ایشون جز فلاکت و مصیبت برای ایران نتیجه دیگری نداشته و نخواهد داشت زیرا شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه را تافته جدا بافته از دنیای امروز میدانند.

  • ناشناس
    0

    مستر جلیلی هم از آن دسته منافقینی است که لپ تاپ مایکروسافت آمریکایی جلویش میگذارد و شعار مرگ بر آمریکا میدهد مثل همان منافقین که گوشی آیفون در دست شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند

  • ایرانی عاشق بایدن و رئیسی
    0

    این کتاب ۲۰۰ صفحه ای برای تدریس در موسسات ودانشگاه های سیاست استراتژی خارجی چاپ شود

  • ایران زمین
    3

    آقای مخالف .سلامت عقل نداره

  • ناشناس
    0

    آقای جلیلی رو الان بیارید تو مناطق فقیر نشین ایران بگردانید
    یا تو ماشین ساعتی کنار سطل زباله های شهرداری بنشانید
    تو ماشین باشه که سرما نخوره خدایی ناکرده
    بعد چند تا تف رو صورت اوباما و ترامپ و مصببین این وضعیت
    بندازید
    که چه مصیبت های سر این مردم بدبخت آورده ان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      مسببین

  • ناشناس
    1

    دولت رئیسی با طناب پوسیده امثال جلیلی به ته چاه نرود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      با برجام مجدد مانند 20 سال قبل ته چاه فروتر خواهید رفت

  • ناشناس
    1

    آدمهای پستی که برای انتقام گرفتن از نداشتن مسؤلیت حاضرند کشور و ملت را نابود کنند

    نظرات شما -
    • اصلاح طلب گره زن سفره و سلامت مردم به fatf
      4

      دقیقا مثل انتخابات سال 88 آدم های پستی که انتخابات رو باختن وپستی نگرفتن دستور به آشوب و ریختن به خیابان و نامه نگاری به کنگره آمریکا برای تحریم ایران و عاقبت ما شده این

  • ناشناس
    0

    ما نمی دانستیم سعید جلیلی تا این حد از سیاست پرت است! روسیه و چین حتی در مسائل پیش پا افتاده و جزیی بین المللی حاضر نیستند در شورای امنیت سازمان ملل متحد به نفع ما از رأی ممتنع استفاده کنند چه رسد به اینکه بخواهند در مورد مسأله استراتژیک و مهمی همچون غنی سازی اورانیوم در حد تولید بمب اتمی که مغایر با پیمان NPT است با ایران همکاری نموده و از حق رأی وتو خود به نفع ایران استفاده کنند!!! آنقدری که روسها و سپس چینی ها در عمل {و نه در ظاهر} ضد حکومت ایران هستند به نظر نمی رسد آمریکا و اسرائیل دشمن حکومت ایران باشند!!! آمریکا به کره شمالی که به بمب اتمی دست یافته و تهدید کننده صلح جهانی نیست (بدون خلع سلاح اتمی کره شمالی) حاضر به امتیاز دادن نیست چه رسد به اینکه بخواهد به حکومت ایران که هنوز به سلاح اتمی دست نیافته و از منظر آنها تهدید کننده صلح و امنیت منطقه خاورمیانه و بطور بالقوه تهدید کننده صلح جهانی است بخواهد باج بدهد!

  • ناشناس
    0

    مسئولین سیاسی ایران متاسفانه در این چهل و سه سال همواره در لاک بی اطلاعی از تحولات سیاسی دنیا بسر میبرند سیاست دنیا دیگر به دید سیاسی تا سر بینی نیست بلکه دنیا به تحول و جهان در گذر است حیات و ممات کشور ها و سیاسیون تحت شدیدترین قاعده خاص و با نظارت کامل همچون سرعت نور به سمت اهداف از قبل تعیین شده در حرکت است . زمان اعمال سلیقه و ابراز نظر رادیکالیسم در دنیا به پایان رسیده افکار و سیاست های پنجاه سال پیش دیگر جایگاهی در معادلات سیاسی ندارد همان قدرت بلا منازعه که نگذاشت ترامپ با ان همه قدرت مردمی و اجماع سنا و پولهای نجومی دوباره رئیس دولت ایالات متحده امریکا شود و شوک بزرگ در دنیای سیاست بوجود اورد تکلیف برجام را هم معین میکند و مسئولین سیاسی ما باید در جهت حرکت اب شنا کنند و الا لحن زبان مذاکرات عوض میشود . دستی که نمیشود قطع کرد باید بوسید حذف یک یا چند نفر از مسئولین ایران بهتر از قتل عام عده کثیری از مردم بیگناه میتواند چشم اندازی بهتر برای ادامه حیات حکومت اسلامی ایران باشد اگر واقعیت های سیاست دنیا و اگاهی از فریب و سوء استفاده های قدرت های بظاهر دوست نما را متوجه نشویم عاقبت خوبی برای مملکت و مردم ایران نمیشود پیش بینی کرد دست دوستی با قدرتی که کشورهای کوچک منطقه را صاحب نظر کرده تا جائیکه معادلات سیاسی را برای دیگر کشور ها رقم میزنند نمیتواند ضرر و خسارت به مملکت و مردم ایران برساند . ما در دنیای سیاست نمیتوانیم پدیده سیاسی جدید در جهان باشیم . نظم نوین جهانی مورد قبول نود و نه در صد از کشور های جهان به ریاست ایالات متحده امریکاست و مانیز باید از ان پیروی کنیم .

  • در ذیل
    0

    خب اینکه تقریبا خواسته ترامپ بود

  • ایرانی
    0

    انقلاب ما با ندانم کاری سران ارشد انقلاب و مشاورانی تنگ نظر بی سواد به این پرتگاه رسیده است . که اگر دیر بجنبند در طوفان مردم گرفتار خواهند شد.

  • علی
    0

    میگن یک ݕیامبری اومده به نام جلیلی ،معجزه اش هم جزوه 200 صفحه ای ضد برجامی است

  • بشر حافی
    0

    من به همون شعار سابق اکتفا میکنم که میگفت بدون هیچ دلیلی خاک تو سر جلیلی

  • رهگذر
    0

    آنجا که گفته بعد از خروج برجام روسیه و چین قطعنامه علیه ایران را وتو میکنن واقعا جوک هست. روسیه و چین هم مثل آمریکا و اروپا نمیخوان کشورهای دیگه به فناوری های پیشرفته دست پیدا کنند اینقدر ساده لوح نباشید

  • پاطاوه‌خطر‌فقر
    0

    جناب‌جلیلی‌
    یاد‌‌‌گفته‌ی‌خانم‌موگرنی‌افتادم‌که‌گفته‌‌جلیلی‌از‌من‌خواست‌با‌خواندن‌چند‌کتاب‌مسلمان‌شوم‌
    جمع‌کنید‌
    چقدر‌ساده‌لوح‌هستی‌‌
    چین‌و‌روسیه‌‌تازمانی‌ما‌را‌می‌خواهند‌که‌آمریکا‌نباشد‌
    اگر‌مذاکره‌مستقیم‌شد‌
    چین‌و شوروی‌‌‌قلمرو‌مستعمره‌‌شان‌به خطر‌می افتد‌
    خدایا‌عقل‌سلیم‌عطا‌کن

  • قلندر واقعی
    0

    پیشنهاد میشود آقای جلیلی رییس بنیاد شهید و امور جانبازان شوند

  • یه جانباز جنگ دلشکسته
    0

    لعنت و نفرین خداوند به همتون که باعث تفرقه فقر فلاکت مردم شدین و ایران را با این جنگ زرگری تمسخر دنیا کردین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها