برای اولین بار منتشر شد

متن نامه تاریخی آیت‌الله آذری قمی در عذرخواهی از رهبر معظم انقلاب

آیت‌الله ری‌شهری در تازه‌ترین کتاب خود با عنوان

متن نامه تاریخی آیت‌الله آذری قمی در عذرخواهی از رهبر معظم انقلاب

کتاب "روشن‌بینی امام خمینی در نامه 6 فروردین 1368" جدیدترین اثر آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری از سوی انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر و روانه بازار شده است.

این کتاب را می‌توان سومین اثر سیاسی آیت‌الله ری‌شهری دانست که حاوی اسناد و اطلاعاتی تازه پیرامون آیت‌الله منتظری است. آیت‌الله ری‌شهری تلاش کرده است در این اثر خود به برخی ادعاهای مرحوم منتظری در کتاب «انتقاد از خود» پاسخ دهد. انتقاد از خود یکی از آثار آیت‌الله منتظری است که در آن تلاش کرده به برخی سوالات درباره عملکرد خود پاسخ دهد و اشتباهات گذشته خود را به نحوی توجیه کند و حتی برخی مواضع سیاسی و فقهی گذشته خود را در این کتاب تغییر داده است.

در اثر جدید آیت‌الله ری‌شهری به سندی برمی‌خوریم که در ارتباط با یکی از شخصیت‌های کمتر معرفی‌شده‌ی تاریخ انقلاب یعنی آیت‌الله آذری قمی است. آقای آذری قمی یکی از شخصیت‌های مبارز در دوران نهضت اسلامی و از شاگردان مرحوم امام(ره) و از بنیانگذاران روزنامه رسالت بود؛ روزنامه‌ای که برای رویارویی با جریان چپ آن زمان در دولت میرحسین موسوی شکل گرفته بود.

آیت‌الله آذری قمی که از اعضای ارشد جامعه مدرسین و عضو مجلس خبرگان رهبری بود، در جلسه 14 آذر 1368 نیز از حامیان رهبری آیت‌الله خامنه‌ای بود و به دفاع از ایشان پرداخت؛ با این وجود بعد از گذشت مدتی، وی به اظهار نظراتی پرداخت که با مواضع گذشته او در تضاد بود.

البته ایشان در دوران حیات امام راحل نیز گاه مواضعی را در روزنامه تحت اختیارش منعکس می‌کرد که مورد انتقاد بنیانگذار انقلاب و برخی شخصیت‌ها قرار می‌گرفت. از جمله این مواضع می‌توان به بحث درباره اعتبار نامه وی در مجلس دوم اشاره کرد؛ همچنین بسیاری از مباحث محرمانه مجلس دوم یا سایر مراکز در سرمقاله‌های روزنامه رسالت منتشر می شد که در نهایت از ارسال روزنامه رسالت به جبهه‌ها برای جلوگیری از تضعیف روحیه رزمندگان جلوگیری شد.

به تازگی در کتاب روشن‌بینی امام خمینی(ره) نامه‌ای آمده است که آیت‌الله آذری در سال 75 بخاطر مواضع جنجالی خود علیه رهبر انقلاب از ایشان عذرخواهی کرده است.

متن نامه‌ی آقای آذری قمی خدمت رهبر انقلاب به شرح زیر است:

بسمه تعالی

14 محرم 1417

1375/3/12

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری انقلاب مقدس اسلامی ایران ـ دامت برکاته ـ

پس از سلام و تحیت

براساس یک سوء‌ظن و شدت علاقه به نظام مقدس اسلامی، گرفتار یک تلاطم درونی که مرا بین دو محذور ـ یعنی دو ترک وظیفه مخیر می‌کرد ـ ناخواسته مبتلا به ضربه‌ای علیه نظام شدم و از این رنج درونی، سرانجام سحر شب یازدهم عاشورا با توسل به قمر بنی‌هاشم رها شدم و خداوند مرا نجات داد. اکنون جز رضایت خاطر مبارک و ایتمار به اوامر مبارک را نمی‌خواهم. در عین حال، نه جناب عالی و نه آقایان حجازی و محمدی را در مظان استجابت دعا فراموش نکردم. خواسته‌ای هم جز خواسته‌هایی را که جناب‌عالی بپسندید، ندارم. تفصیل مطالب را اگر میل مبارک باشد از آقای مسعودی سوال داشته باشید. احمد آذری قمی.

آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی ـ که همدرس مرحوم آذری قمی بود ـ نیز در کتاب جرعه‌ای از دریا بر وجود چنین نامه‌ای صحّه گذاشته و درباره موضع‌گیری آقای آذری گفته است: «آقای آذری در جهات سیاسی تند بود. بعد از رحلت آقای خمینی، وقتی مجلس خبرگان آقای خامنه‌ای را برای رهبری انتخاب کرد، ظاهراً وقتی آقای خامنه‌ای از پذیرش این بار سنگین استنکاف کرده و پرسیده بود که چه کسی رهبری من را می‌پذیرد، آقای آذری گفته بود: اولین نفر خود من هستم. ولی چندسال بعد ، وقتی با آقای خامنه‌ای اختلاف نظر پیدا کرد، با ایشان مخالف شد. اواخر عمر هم از این کار خود پشیمان شد و نامه‌ای به ایشان نوشت به این مضمون که: من بر اثر سوء ظن به انقلاب به ناراحتی‌ای درونی مبتلا و سحرگاه یازدهم محرم به حضرت قمر بنی هاشم متوسل شدم و خداوند مرا از آن مشکل نجات بخشید.»

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • منتقد
    1

    آخر کلک و حقه بازی هستید..... این نامه ها و حرف ها چرا در زمان حیات فرد منتشر نمی شود؟؟؟؟ در خصوص رفسنجانی و بهجت هم از این روایت های ساختگی زیاد گفتید !!!!

  • حسن
    1

    متاسفم براتون. روحانیت که دیگه جایگاه و مرجعیت خودش را در بین مردم از دست داده است. یعنی می خواهید بگویید یک نفر هم نباید منتقد و مخالف حکومت باشد. یعنی همه اشتباه می کنند و باید به کارخانه تواب سازی سپرده شوند!!!!؟؟؟؟

  • علی
    1

    این حناها دیگه رنگ ندارن.

  • اخوند نخودکی
    1

    اینا واسه ما پول نمیشه توی بورس.اول شهریور پول گزاشتم بورس الان ۵۰ درصد ضرر کردمم.ریسی پولمو پس بده یا بورس رو تعطیل کن

  • امیر
    0

    آقای ری شهری شما رو تو قبر منتظری می‌گذارند به همین جهت نگرانی!؟ تا آنجایی که ماها پایمنبر شماها شنیدیم هرکسی را به خاطر اعمالش محاکمه می کنند نه اینکهکنار چه کسی دفن شدی!!

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    من با ایشون در یک جبهه نبودم ولی نفسش رو هم نمیدونم حق بود یا نه.ولی دیروز استقلال برد

  • ناشناس
    1

    وجاهت زورکی دادن به چه قیمتی؟

  • ری
    0

    آنهایی که مخالف بودندند ‌و مردند ،،،پی به مخالفت خود برده وحقانیت را ثابت کردند .نمیتوان مخالفت آنها را ندیده گرفت

  • شیر سنگی
    0

    خب! الان این برای مردم نون و آب شد؟؟؟؟؟داریم از تنگدستی تلف میشیم؟ آخه برای آدم گرسنه( که شرمسار خانواده اش شده) یعنی چی؟ مردان مرد ایران ( اون با شرفها) طرحی_ کاری_ حرکتی......

    نظرات شما -
    • فدایی ولایت
      0

      سکوت اختیار کن .همش به فکر شکمی.کمی به فکر اخرتت باش.مهمترین اصل اصل انقلابه

    • به فدایی
      0

      شکمت سیره داری بلبل زبانی میکنی

    • شیر سنگی
      0

      .....ولایت: لا اکراه فی الدین........مهمترین اصل حفظ خانواده است.با این اوصاف فقط کسانیکه سیمشون وصله ، راحت زندگی میکنند.پس اکثریت مردم چی؟؟؟؟هان ، ایران با این ثروت چرا؟ چرا مردمش برای قوت خانواده و مسکن و درمان وهزار کوفتو زهر مار دیگر باید استرس و نگرانی زندگی کنند( ما مانند دگران خونه سازمانی رایگان حقوق یامفتو شغل دوم و......نداریم)

  • ادم
    1

    ولا تا لحظه اخر این مرد خدا منتظری حرفشو زد حالا شما این نامه رو از کجا در اوردید معلوم نیست تازه گزارشات صدا و سیمای خودتون ظبط و ارشیو است که نماینده امام میگفت خیلیها رو واسطه کردیم که اقای منتظری از این راه که داره میره نره بع اغوش امام برگرده ولی ایشون سر حرفشون بودن تحریف و دروغ خوب نیست اما چه کنیم که جنس پرفروش این روزها است خدا رحمت کنه ایت... منتظری مردی ساده و بی الایش را

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها