ادعای گروسی درباره ایران در بیانیه آغازین نشست فصلی شورای حکام آژانس/ اصرار او بر درخواست‌های فراپادمانی آژانس

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام ادعایی را درباره تاثیر تصمیم تقابلی ایران در پی قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپا بر کیفیت راستی‌آزمایی برجامی آژانس در ایران مطرح کرد.

ادعای گروسی درباره ایران در بیانیه آغازین نشست فصلی شورای حکام آژانس/ اصرار او  بر درخواست‌های فراپادمانی آژانس

رافائل گروسی در بیانیه آغازین در نشست فصلی شورای حکام آژانس که امروز در وین آغاز شد، درباره ایران گفت: راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران درباره برجام (توافق هسته‌ای) به طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای متوقف کردن تعهدات برجامی‌اش قرار گرفت.

گروسی افزود: وضعیت، پس از تصمیم ایران برای خارج کردن تمامی تجهیزات راستی‌آزمایی و نظارتی ایران درباره برجام بدتر شد.

مدیرکل آژانس بیان کرد: دو سال و نیم از متوقف کردن موقتی اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران می‌گذرد و بنابراین، ایران تا آن موقع، توضیحاتی را که به آژانس می‌داد به‌روزرسانی می‌کرد و آژانس قادر بود به تاسیسات و دیگر محل‌ها دسترسی تکمیلی داشته باشد.

او درباره گزارش خود در زمینه توافق پادمانی منع اشاعه تسلیحاتی اتمی با جمهوری اسلامی ایران گفت: متاسفم که هیچ پیشرفتی در زمینه اجرای فعالیت‌های مقرر در بیانیه مشترک با ایران در ۴ مارس ۲۰۲۳ انجام نشده است.

مدیرکل آژانس ادامه داد: ایران هنوز به آژانس توضیحات فنی موثقی در زمینه وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در ورامین و تورقوزآباد ارائه نکرده و به آن در زمینه محل‌های فعلی مواد هسته‌ای مربوطه یا تجهیزات آلوده اطلاعاتی ارائه نداده است. همچنین هنوز ناهمخوانی موجود در ارزیابی توازن مواد هسته‌ای در تاسیسات فرآوری اورانیوم(اصفهان) و اجرای کد اصلاحی ۳.۱ در تعهدات غیرداوطلبانه‌اش در توافق جامع پادمانی با آژانس انرژی اتمی حل‌وفصل نشده است.

در این بیانیه مطرح شد: این مسائل پادمانی باقی‌مانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافق جامع پادمانی است و باید برطرف شوند تا آژانس بتواند در موقعیتی قرار بگیرد که اطمینان دهد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، صرفا، صلح‌آمیز است.

گروسی با مطرح کردن درخواستی از ایران گفت: از ایران می‌خواهم صادقانه و مصمم در راستای اجرای تعهدات برجامی با آژانس همکاری کند.

اصرار گروسی بر درخواست‌های فراپادمانی آژانس

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که دستیابی به تصویر دقیق از برنامه هسته‌ای ایران بدون فیلم دوربین‌های نظارتی ضبط شده در دو سال‌ونیم گذشته ممکن نخواهد بود. 

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری پس از نشست فصلی شورای حکام آژانس خاطر نشان کرد: به حصول توافق با ایران درخصوص دسترسی به فیلم دوربین‌هایی که در دو سال‌ونیم گذشته گرفته شده اما ‌به آژانس منتقل نشده، نزدیک نیستیم.

«لارنس نورمن» خبرنگار حوزه هسته‌ای با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس درباره اظهارات گروسی به نقل از او نوشت: مدیرکل آژانس می‌گوید که بازسازی تصویر دقیقی از فعالیت هسته‌ای ایران بدون آن (فیلم دوربین‌ها) غیرممکن خواهد بود.   

این در حالی است که در چارچوب همکاری‌های داوطلبانه ایران با آژانس در خردادماه سال جاری، تعدادی از دوربین‌های آژانس که در چارچوب قانون اقدام راهبردی جمع‌آوری شده بودند در سایت اصفهان (مرکز تولید سانتریفیوژ) دوباره نصب شدند. 

این دوربین‌ها با این شرط نصب شده‌اند که اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها تا رسیدن به توافق بر سر برجام و چگونگی احیای آن، نزد ایران بماند و برای آژانس قابل دسترسی نیست. با این حال آژانس با وجود اطلاع از روند مذاکرات سیاسی و توقف اجرای تعهدات از سوی طرفین برجام هم‌چنان بر درخواست‌های فراپادمانی خود برای افزایش نظارت‌ها و بازرسی‌ها اصرار دارد و بر این رویه خود نیز ادامه می‌دهد.

نورمن در پیامی دیگر نوشت که گروسی افزود: مسائل باقی‌مانده پادمانی ناشی از تعهدات ایران ذیل توافق‌نامه جامع پادمان‌هاست و برای اینکه آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز است، می‌بایست حل‌وفصل شود.

مدیرکل آژانس اتمی همچنین از ایران خواست تا «به‌طور جدی و مداوم با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک همکاری کند».

روزنامه جروزالم پست نیز نوشت، گروسی در این کنفرانس خبری مدعی شد «تخطی‌های هسته‌ای ایران» در حال تبدیل شدن به روندی عادی است.

به نوشته این روزنامه، گروسی همچنین هشدار داد که توافق آتی میان ایران و غرب باید پیشرفت شگرفت ایران از سانتریفیوژهای IR-۱ تا IR-۲، IR-۴ و IR-۶، همچنین از اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی تا ۶۰ درصدی در مقادیر بالا را مورد توجه قرار دهد.

بر اساس این گزراش، گروسی ضمن ابراز امیدواری برای پیشرفت درمذاکرات با ایران و غرب، گفت که آنچه «تخطی‌های ایران» خوانده شده است را تنها «بر مبنای علمی» گزارش خواهد کرد.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها