مطهری: اگر تصمیم، انهدام برجام است باید به مردم توضیح دهند/ برخی مقامات ما فکر می کنند معنای رابطه با آمریکا، پایان انقلاب است

«نگاه به شرق کار بدی نیست، منتها نباید به معنی دور شدن از غرب باشد. ما باید با هر دو طرف ارتباط داشته باشیم، بین آنها رقابت ایجاد کنیم و به این وسیله منافع ملی خودمان را بهتر تامین کنیم. ولی اینکه بگوییم اساسا با غرب قهر هستیم و می‌خواهیم با شرق کار کنیم، به ضرر مردم است.»

مطهری: اگر تصمیم، انهدام برجام است باید به مردم توضیح دهند/ برخی مقامات ما فکر می کنند معنای رابطه با آمریکا، پایان انقلاب است

تعلیق تعیین تکلیف نهایی برجام ،آن هم در ایستگاه پایانی موجب شده تا افکار عمومی ، حساسیت خود به اندک خبرهای این حوزه را از دست بدهند و وعده و وعیدهای البته مشروط طرفین مذاکره که از دسترس بودن توافق حکایت دارند، با بی تفاوتی بدرقه کنند.

هر قدر طی ماه های گذشته ، امید به احیای برجام پررنگ بود ، اینک کفه بدبینی ، سگینی می کند و اگر خبر شکست نهایی مذاکرات اعلام رسمی شود ، شوک و تعجب چندانی ایجاد نخواهد کرد.

با این وجود ، مذاکرات غیرمستقیم و تبادل پیام ها و تماس های تیم های مذاکره ادامه دارد و هم زمان ، در رسانه های کشورمان، تک مضراب هایی انتقادی مانند نبود اطلاع رسانی به مردم ، نقش بازدارنده روسیه و ناکارآمدی تیم مذاکره ، منتشر می شود.

در گفت و گو با علی مطهری نایب رئیس سابق مجلس که همواره از پیگیران جدی تحولات برجام بوده ، وضعیت و چالش های توافق نهایی را بررسی کرده که با هم می خوانیم :

چرا مذاکرات احیای برجام به نوعی گره خورده است؟

به نظر من چون در تصمیم‌گیری دوطرف ایران وآمریکا تعلل صورت گرفته، به مرور زمان برجام تا حدی فایده خود را برای دو طرف از دست داده است. اگر در اسفند سال ۹۹ که زمینه توافق فراهم بود این کار انجام می‌شد به نفع طرفین بود. اگر ما توافق می‌کردیم و بعد اجازه می‌دادیم شرکتهای آمریکایی هم وارد رقابت در بازار ایران شوند، پایه‌های برجام محکم می‌شد و احتمال خروج آمریکا از برجام خیلی کم می‌شد. ولی خب دو طرف زمان را از دست دادند و الان به جایی رسیده که هر دو احساس می‌کنند با این توافق به هدفهای خود به خوبی نمی‌رسند.

البته آمریکا در سال ۹۷ از برجام خارج شد

بله، برای اینکه این کار تکرار نشود راهش همان است که عرض کردم. در نظر داشته باشیم که بایدن در حال نزدیک شدن به زمان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکاست و از این هراس دارد که با انجام توافق، رای دموکراتها در آمریکا شکسته شود. از این رو بایدن آن دست بازی که یک سال و نیم پیش داشت اکنون ندارد. همچنین در دوره بعد ریاست جمهوری آمریکا احتمالاً جمهوری‌خواهان پیروز خواهند شد و احتمال خروج دوباره کاخ سفید از برجام وجود دارد. لذا ایران هم چون احساس می‌کند تضمین کافی در دست ندارد الان نمی‌تواند درست تصمیم بگیرد.

جنگ اوکراین هم در تحولات برجام بی‌تاثیر نبوده است، زیرا ایران می‌خواهد به عنوان همسایه تا حدودی از روسیه حمایت کند و روسیه هم نمی‌خواهد ایران به عنوان یک عرضه‌کننده بزرگ نفت و گاز وارد بازارهای جهانی شده و از فشار بر اروپا کاسته شود. لذا چندان مایل به احیای برجام نیست. روسیه می‌خواهد با ابزار نفت و گاز اروپا را تحت فشار قرار دهد. اگر نفت و گاز ایران وارد بازار جهانی شود طرح روسیه نقش بر آب می‌شود. لذا شاید ایران تا حدودی ملاحظه روسیه را می‌کند و اخیرا هم به صراحت از تجاوز روسیه به اوکراین حمایت کرد که کار درستی نبود. باید از رودربایستی با روسیه و آقای پوتین خارج شویم. اشکالی ندارد که به خاطر همسایگی مقداری به روسیه کمک کنیم ولی این طور نباشد که به فکر منافع ملی خودمان نباشیم. به نظر من این عوامل باعث شده که طرفین نتوانند درست تصمیم بگیرند.

اغلب مقامات جمهوری اسلامی و طیفی از فعالان سیاسی اصولگرا نزدیکی به روسیه را در چارچوب «نگاه به شرق» ضروری می‌دانند. این رویکرد چقدر منطبق با منافع ملی ایران است؟

نگاه به شرق کار بدی نیست، منتها نباید به معنی دور شدن از غرب باشد. ما باید با هر دو طرف ارتباط داشته باشیم، بین آنها رقابت ایجاد کنیم و به این وسیله منافع ملی خودمان را بهتر تامین کنیم. ولی اینکه بگوییم اساسا با غرب قهر هستیم و می‌خواهیم با شرق کار کنیم، به ضرر مردم است و باعث می‌شود از خیلی امکانات مثل فناوری غربی‌ها که پیشرفته‌تر و به‌صرفه‌تر از فناوری شرقی‌هاست محروم شویم و بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایمان را با هزینه بالاتر و کیفیت پایین‌تر انجام دهیم. ما نباید متکی به یک طرف باشیم. حتما باید سیاست نه شرقی نه غربی را اجرا و از این راه بین‌شان رقابت ایجاد کنیم و آنچه که به نفع خودمان است انتخاب کنیم. ما نباید کارت بازی روسیه و چین شویم بلکه باید به طور مستقل عمل کنیم. مسئولان ما گاهی درباره جنگ اوکراین مواضع خوبی گرفتند و مخالفت خود را با جنگ اوکراین اعلام کردند و گفتند باید از طریق مذاکره این موضوع حل شود، ولی گاهی هم موضعی گرفته‌اند که انگار از تجاوز روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند که موضع درستی نیست.

کشورهای میانجی مثل قطر و عمان درباره برجام یا رابطه با آمریکا تلاش خود را کرده‌اند ولی ما خودمان باید تصمیم بگیریم

دولت سیزدهم و اصولگرایان تاکید دارند که می‌خواهند اقتصاد را بدون برجام اداره کنند، اما آقای رئیسی یک سری وعده‌هایی به مردم داده که به طور قطع اگر برجام احیا نشود تحقق آنها برای دولت بسیار دشوار و شاید ناشدنی باشد...

بله، ما بدون برجام هم می‌توانیم کشور را اداره کنیم ولی خُب یک سختی‌های غیر ضروری بر مردم تحمیل می‌شود و بسیاری از کالاهایی که می‌خواهیم از کشورهای دیگر وارد کنیم باید با قیمت و نرخ بیمه بالاتر وارد کنیم. همین طور کالاهای صادراتی را ارزانتر بفروشیم تا بتوانیم تحریمها را دور بزنیم. این پولها از جیب مردم می‌رود. چه ضرورتی دارد که به مردم فشار بیاوریم، مگر تنها راه همین است؟ وقتی فلسفه بعضی سختی‌ها روشن نباشد و مردم ندانند که در قبال این سختی‌ها چه چیزی دریافت می‌کنیم، معلوم نیست تا آخر مقاومت کنند. الان مقداری چنین ذهنیتی ایجاد شده که واقعا آیا تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند و راه دیگری وجود ندارد؟

به نظر من اگر فشار را از روی مردم برداریم و جامعه دارای بنیه اقتصادی قوی شود، بهتر می‌توانیم به آرمان‌های انقلاب اسلامی از جمله آرمان آزادی فلسطین برسیم. ما بدون ارتباط خوب با کشورهای اسلامی، عربی و منطقه که برخی از آنها از ترس ما به دامن اسرائیل افتاده‌اند نمی‌توانیم به آرمان‌های خودمان برسیم. لذا من این حرف را قبول ندارم که ما می‌توانیم بدون برجام به یک اقتصاد ایده‌آل برسیم، به طور قطع نمی‌توانیم برسیم و باید به همین اقتصاد بیمار ادامه دهیم.

برخی نمایندگان مجلس، منتقد و معترضند که دولت آنان را در جریان روند و فضای مذاکرات قرار نمی‌دهد. مطالبه برجامی نمایندگان چقدر منطقی و قانونی است؟

من داخل مجلس نیستم و خیلی خبر ندارم ولی ضعف اطلاع‌رسانی و تعامل، مشهود است، یعنی هیچ کس از محتوای گفت و گوها خبر ندارد. اصلا هیچ توضیحی داده نمی‌شود که مذاکرات بر سر چه موضوعی متوقف شده؟ وقتی نماینده مجلس مطلع نباشد، به طریق اولی مردم عادی هم مطلع نیستند. این، روش خوبی نیست و حتما باید به نماینده‌ها گزارش دهند، حتی به مردم باید گزارش دهند به چه دلیل مذاکرات متوقف شده و اگر تصمیم بر این است که اصلا برجام منهدم شود باید به مردم توضیح دهند تا دیگران و کارشناسان هم بتوانند نظر بدهند. صدا و سیما باید راه را باز کند و موافقان و مخالفان همه صحبت کنند. نمی‌شود بدون اطلاع مردم تصمیم‌گیری شود، آن هم در موضوعی به این مهمی. حرف نمایندگان منتقد، حرف درستی است.

اگر برجام به نحوی احیا نشود، آیا احتمال گفت و گو و مذاکره مستقیم با آمریکا وجود دارد؟

وقتی برجام منتفی شود رابطه موجود بین ایران آمریکا منفی‌تر و احتمال برقراری رابطه کمتر می‌شود و با توجه به شیطنت‌های اسرائیل احتمال جنگ هم وجود دارد. ولی امکان برقراری رابطه مستقیم با آمریکا همیشه وجود دارد. اصلا از اول هم قرار انقلاب اسلامی قطع رابطه با آمریکا نبوده بلکه پس از تسخیر سفارت آمریکا که یک اقدام مشکوک و تحت تأثیر چپ‌گراها و شاید سفارت شوروی انجام شد، این موضوع بر کشور ما تحمیل شد. البته خود آمریکا رابطه‌اش را با ما قطع کرد. ولی همیشه فرصت برای برقراری رابطه وجود دارد منتها یک مقدار شعارزدگی که متاثر از همان گرایشات چپ در اول انقلاب است همچنان بر انقلاب حاکم است و فعلا افق روشنی در این موضوع دیده نمی‌شود. اگر ما با آمریکا رابطه داشته باشیم به ضرر اسرائیل و به نفع آرمان آزادی فلسطین است. اسرائیلی‌ها به شدت از این که ما با آمریکا رابطه سیاسی پیدا کنیم می‌ترسند و دائما کارشکنی می کنند.

نقش کشورهای میانجی را در این بین چگونه می بینید؟

کشورهای میانجی مثل قطر و عمان درباره برجام یا رابطه با آمریکا تلاش خود را کرده‌اند ولی ما خودمان باید تصمیم بگیریم. یک حالتی در برخی مسئولان و مقامات ما وجود دارد که فکر می‌کنند اگر رابطه با آمریکا برقرار شود، به معنی پایان انقلاب است. در حالی که اصلا چنین چیزی نیست و آمریکا هم مثل انگلیس، فرانسه و آلمان است. آنها مواضع مشترکی دارند و همگی حامی اسرائیل هستند. اتفاقا رابطه ما با آمریکا باعث می‌شود که ما در بسیاری از آرمان‌های انقلاب اسلامی موفق‌تر بتوانیم عمل کنیم، چون ارتباطمان با دنیا گسترده‌تر می‌شود و می‌توانیم پیام انقلاب اسلامی را به دنیا برسانیم. ولی با انزوای ما پیام‌مان درست به دنیا نمی‌رسد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • ناشناس
    4

    مردم! کدام مردم!همه یا خوابند یا مرده اند یا دنبال کیک و ساندیس

    نظرات شما -
    • قاسم
      22

      بک عده مثل این این ناشناس ، دنبال مزدوری از طریق سخنگویی برای آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و اسرائیلی ها هستند

    • قاسم
      22

      آقای مطهری
      جنابعالی اگر مورد وثوق این ملت بودید ، از طرف این ملت برای نمایندگی این مجلس انتخاب می شدید.
      الان هم هیچ کاره هستی ، بیخودی این‌قدر در امورات این مملکت دخالت نکن.

    • ناشناس
      5

      مطهری از طریق دوستان شما رد صلاحیت شد و الا نفر اول تهران میشد،اگر چه ملت دیگه به نمایش انتخابات ورود نخواهد کرد

    • ثنایی
      2

      قاسم چرت و پرت گفتی

    • قاسم
      4

      چطور است وقتی که به قول شما ، دوستان ما رفقای شما را تائید می‌کنند خوبند ولی وقتی که تائید نمی‌کنند می‌شوند آدم بده !!!؟
      مثلاً آقای مطهری و دوستانش وقتی در قدرت بودند چه کار مثبتی برای این مملکت و این مردم کردند!؟

  • لزگی اذری
    4

    هدف انهدام مردم است بفهم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      آفرین و یکی از راههای کشتن ملت واکسن‌های عوارض دار است

  • مسلم
    4

    درود بر شرفت علی جان خلف صالح شهید مطهری یه دونه باشی
    یک انسان واقعگرا و خوش فکر

    نظرات شما -
    • قاسم
      21

      حکایت علی مطهری با پدرش
      حکایت نوح نبی با پسرش است.

    • 1

      افسانه نوح را مطرح نکن،هرسخصی نظر مستقلی دارد،اگر پدرش زنده بود هم الان در حصر خانگی بود(زندان خانگی)

    • ناشناس
      1

      قاسم
      با این منطق شما بود که در سال ۶۱ هجری تنها نوه پیامبر اسلام را به همراه خانواده اش قتل عام کردند.
      حرف آقای مطهری منطقی است شما از شرقی ها شرقی تر شدید چین با آن همه قدرت تجاری حاضر نیستند روابط تجاری خود را با آمریکا و اروپا قطع کند چطور شما این روابط یکطرفه را میپذیرید

  • مریم
    1

    جناب علی مطهری مردم در کشور ایران دو دسته اند :
    ۱- آنهایی که زیر بار فشار اخوند ها در حال له شدن هستند
    ۲- انهایی که ساندیس خورای مکتب اخوند ها هستن .

    وگرنه ما تو ایران مردمی نمی بینیم که با عنوان( مردم) محسوب بشن ...

    نظرات شما -
    • قاسم
      13

      جواب مریم
      یک گروه دیگر هم هستند که سخنگو و مزدور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هستند و روزگار خود را از را مزدوری و خیانت به مملکت خود می‌گذرانند.
      آدم ساندیس خور مملکتش باشد شرف داره به اینکه مزدور و نان خور اجنبی باشد.

    • ممد
      2

      قاسم مغز ارزنی

    • ناشناس
      1

      قاسم جان ترا خدا کمی فکر کن و رشته عقلت را دست این زالو صفتان که هم دین مردم را نابود کردن و هم دنیای انها، ندهی. نگاه به نظرات مردم بنداز همه چیز دستت میاد. برادر من چرا جواب منطقی نیدی و هی مزدور مزدور می کنی. شاه هم به مخالفانش همین لقب را می داد چون حرفی برای گفتن نداشت. امیدوارم شب با وجدان خودت خلوت کنی و به صف ملت بپیوندی. انشا الله

  • بیطرف
    3

    هدف بقای خود و نابودی مردم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شک نکنید اینها برای مردم و زندگی مردم کاری نکردن فقط آ»دن به اسم اسلام دروغین خوردن بردن غارت کر دن اختلاس کردن زن و بچه هایشان در امریکا ارورپاه انگلیس بهترین زندگی ماشین پول با حق مردم عشق و حالشون را دارن می کنند اگر راست میگین برید سراغ سیسمونی خرها از ترکیه دوزدها و دشمنانان مردم تو همین مملکت خراب شده هستند مردم دشمنی ندارن درخارج دشمن اصلی مردم بی وجدانها و نا مسلمانهای داخل هستند که زندگی مردم را به اسم اسلام به اسم قران به اسم امامها سیاه و نابود کردن

  • علیرضا
    23

    برجام نون و آب اصلاحاتیا بود آمریکا دوست نیست و نخواهد بود وهر مشکلی رو در میدان مردم ایران حل خواهندکرد.برجام شمارا دیدیم

    نظرات شما -
    • 2

      برجام مربوط به کل نظامه اگه در مورد برجام اتعلل کنیم احتمال داره همان قضیه جنگ پیش بیاد که به موقع صلح نکردیم و از روی استیصال قطعنامه ۵۹۸را قبول کردیم به نوعی جام زهر را نوشیدیم بیشتر فرماندهان و تصمیم گیران زمان جنگ الان در راس امور کشورند مبادا در این زمینه برجام نیز تعلل بشه و از روی استیصال آنرا قبول کنیم و جام زهر دیگری را نوش جان کنیم

  • کیخا
    8

    شما که دوستشون بودید چی جواب تون دادند سودش این که شما ،سکه وحق ماموریت وهواپیما هدیه از جیب بیت المال گرفتید وکلی رشوه از خارجی ها گرفتید

  • ناشناس
    0

    یه عده اینجا نشسته اند فقط هرکه حرف مخالف نظر آنها ميدند انگ مزدور خارجی بزنند عزیز من اگه در مقابل مخالف حرف منطقی داری بزن اگه اشتباه میکنه ارشاد بشه نه اینکه فورا انگ مزدوری بزنی

    نظرات شما -
    • خدا
      4

      مزدور

  • حمید
    1

    ترکیه و روسیه اجازه نمی دهند ایران با آمریکا مثل دو تا کشور مستقل مذاکره کنند ، جریان پانترکیسم در مدیریت ایران وجود دارد و اجازه مذاکره و پیشرفت ایران را نمیدهد ، جریان مذهبی هم به نفع روسیه شمشیر میزند .

  • مردم
    1

    همین روسیه نامرد کثیف و چین کار دست مردم ایراتن داره میده ولی مردم نمیشیننند دیکه ئتحمل کنند هر بالایی هر کتکی هرزوری هر فشاری هر فقری را تحمل کنند

  • مردا
    3

    مردم ايران بي خيال جمهوري اسلامي شده اند ،نمي دانند اشتباه است بايد مملكت را ساخت ،نه بدهيم دست اجنبي كه هر طور خواست ايران را نابود كند

  • ناشناس
    1

    بنده خدا برجام که خیلی وقته انهدام پیدا کرده الان با این همه گرانی تورم بیکاری تصمیم به انهدام مردم هستش ,, البته حجاب خیلی مهم مخصوصا برای گشنه ها که سنگ هم گیرشان نمی آید بخورند باید حجاب را رعایت کنند زشت بد جیز عیب گشنگی مهم نیست حجاب مهمه

  • احمد
    2

    رابطه با امريكا پايان انقلاب است ،چون مردم از انقلاب بيدار شده اند

  • الف
    4

    آخه مشنگ ما كه به هر ساز غربيها رقصيديم . برو يقه آمريكا را بگير كه گربه رقصوني ميكنه

  • ناشناس
    1

    توضیح داره ؟؟ مگه اینکه به نام گشت ارشاد و امر به معروف چند وقتی هست که فعال شده و بگیر و ببندها چی هست ؟؟؟ توضیح واضح تر میخوای

  • به قاسم
    2

    اون که مطهری را از صحنه بیرون کرد شورای نگهبان بود نه مردم -- بفهم -- اگر مطهری هم زنده بود رد صلاحیت شده بود بهشتی و رجایی هم

  • پارسا مرادی
    6

    سلام
    برجام را امضا کنید تا سریعا رئیس جمهور بعدی آمریکا پاره اش کند و تحریم‌ها ادامه پیدا کند

  • ناشناس
    0

    شما ها تا پست ومقام دارید دشمن مردم هستید وقتی پستی ندارید حرفهای مردم پسند میزنید

  • ناشناس
    0

    تا لجام مملکت دست یه مشت ادمای یه شاهی باشد اوضاع همینه .

  • به قاسم ساندیسی
    0

    نماینده حداقلی مد نظر شما که از سواد درستی هم برخوردار نیست ارزونی خودتون. نماینده با 10000 رای در یک شهرستان پر جمعیت دراومده چی در چنته داره؟ نه سواد درستی نه تجربه درستی نه درک درستی از وضعیت اقتصادی اجتماعی و سیاسی ایران و بین الملل. مردم ما الآن اصلا براشون اصولچرا یا اصلاحچرا مهم نیست همه را اهل چراگاه می دانند

  • علی
    1

    تصمیم به اندام برجام نیست ، تصمیم به نابودی کشور و فقرنزدیک به هلاکت مردم در ازای کاسبی بیشتر برای مسئولین ولایت اسلامی است

    نظرات شما -
    • .
      3

      براي امثال تو جيره خور امريكايي برجام امضا بشه خوبه

  • اصغر
    2

    علي كوچولو بابايي كسي ديگه تورو قبول نداره بروگوشه خونت بشين تماشاگراي فوتبال تو استاديومهاي اروپايي را ديد بزن

  • ناشناس
    1

    خداحفظت کنه حرف دل مردم رو میزنی .تجربه نشان داده اگرشهید مطهری هم زنده بودناچارا بایدحقیقت را میگفت ازقطارانقلاب پیاده اش میکردن امثال منتظری .رفسنجانی خلخالی غفاری موسوی.نبوی.خاتمی ودیگران الان هم نوبت سیدحسن وروحانی است که یک پایشان داخل قطار وپای دیگر روی زمین که عنقریب درحال پرت شدن هستند مردم هم پیاده شدن

  • امير
    0

    بشين بابا تو و روحاني و كاسبان برجام انقدر از مزاياي برجام و سيب و گلابي آن برامون گفتين و مدالهاشو خودتون گرفتين در حاليكه هيچ تاثيري تو معيشت مردم نذاشت و كشور را به قهقرا فرستادين . مشكل مملكت با برجام حل نميشود اينو بفهم . مشكل تفكر ليبرالي هم طيف شماهاست كه بجاي پشتيباني از نيروهاي متخصص داخلي به امريكا و غرب بها ميديد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها