کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر ارشد:

تهران زمانی پای میز مذاکره رفت که واشنگتن حق غنی‌سازی ایران را پذیرفت

کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر ارشد ایرانی با اشاره به پذیرش حق غنی سازی ایران، گفت که وقتی یک کشور قوی باشد، غربی‌ها وادار به دادن امتیاز می‌شوند.

تهران زمانی پای میز مذاکره رفت که واشنگتن حق غنی‌سازی ایران را پذیرفت

«محمد مرندی» در مصاحبه با بخش انگلیسی شبکه «المیادین» گفت ایران تنها زمانی مذاکره با آمریکا را آغاز کرد که ایالات متحده حق غنی‌سازی ایران را پذیرفت.

وی در این خصوص توضیح داد: اول باید بگویم که ایران تنها بعد از آن که آمریکا پیامی برای ایران از طریق عمان فرستاد مبنی بر این که واشنگتن حق غنی‌سازی ایران را می‌پذیرد، مذاکره با ایالات متحده را آغاز کرد. این خیلی مهم بود و مربوط به دوره زمان قبل از دولت آقای روحانی است. دکتر صالحی وزیر خارجه بود و مذاکرات در عمان آغاز شد. سپس، بعد از آن که آقای روحانی انتخاب شد و دکتر ظریف وزیر خارجه شد، مذاکرات ادامه پیدا کرد.

مرندی در ادامه تاکید کرد: این نکته مهمی است زیرا برمی‌گردد به موضوع اهرم فشار. ایرانی‌ها به پیشرفت در زمینه برنامه هسته‌ای خود و نادیده گرفتن درخواست‌های آمریکا به رغم تحریم‌ها ادامه دادند تا به آمریکا فشار بیاورند؛ و وقتی آمریکایی‌ها دیدند که ایرانی‌ها قصد عقب‌نشینی ندارند تا زمانی که آمریکایی‌ها حق مشروع ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند، تنها آن زمان که آمریکایی‌ها این را پذیرفتند، ایرانی‌ها مذاکرات را آغاز کردند.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، «این نشان می‌دهد که وقتی یک کشور قوی باشد و با استفاده از نقاط مثبتش و اهرم‌های فشارش مذاکره می‌کند، آن زمان می‌تواند کشورهای غربی را وادار کند که در مقابل امتیاز دهند». 

در ادامه تبادل پیام‌ها با هدف دستیابی به توافق در نتیجه مذاکرات وین، «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین امروز (چهارشنبه) برای دومین بار در سال جدید شمسی در تهران حضور دارد ساعتی قبل با «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

گفتنیست، مورا شب گذشته قبل از عزیمت به تهران در توئیتی با بیان این‌که دوباره برای دیدار با علی باقری و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و دیگر موضوعات راهی تهران هستم، نوشت: کار بر روی رفع اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات ادامه دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز امروز همزمان با حضور مورا در تهران با بیان این‌که دو مسیر خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها پیگیری می‌شود، اعلام کرد: هر دو مسیر خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها پیگیری می‌شود. مصون‌سازی کشور از مسیر تحول اقتصادی و توزیع عادلانه نظام پرداخت یارانه یک راهبرد اصلی است. مذاکره برای لغو تحریم‌ها، با رعایت خطوط قرمز ایران در رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در مسیر درست خود پیگیری می‌شود.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بازنشسته
    0

    نتنها قوی نیستید بلکه ضعیف ترین کشور منطقه هستیم . به پول کشورت نگاه کن حتی از پول افغانستان و عراق و سوریه و یمن بی ارزش تره!!! پس دم از قدرت نزن...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها