روزنامه شرق:

انتقاد از اظهارات رئیس جمهور در مکالمه تلفنی با پوتین/ با حرف رئیسی دیگران توجیه پیدا می کنند که به ایران حمله کنند

«وقتی کشوری توسل به زور می‌کند و شما با او همدلی می‌کنید، به خاطر نگرانی‌هایی که در منطقه داشته است؛ بنابراین در آینده سایر کشورها می‌توانند بگویند که ما درباره ایران نگرانی‌هایی داشته‌ایم، پس متوسل به زور می‌شویم‌.»

انتقاد از اظهارات رئیس جمهور در مکالمه تلفنی با پوتین/ با حرف رئیسی دیگران توجیه پیدا می کنند که به ایران حمله کنند

روزنامه شرق در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در گفت وگوی تلفنی با پوتین که اظهار داشته بود"نگرانی‌های روسیه را در بحث اوکراین درک می‌کنیم" نوشت:‌ ایشان رئیس‌جمهور ملت ایران‌اند، رئیس‌جمهور روسیه و اوکراین که نیستند که می‌گویند نگرانی‌های روسیه را درک می‌کنند. برای اینکه یک کشور از توسل به زور استفاده کرده است و شما نه‌تنها محکوم نمی‌کنید بلکه دارید با او همدردی می‌کنید؛ بنابراین در آینده، سایر کشورها هم به خودشان اجازه می‌دهند که از زور بهره ببرند.

وقتی شما به زور در یک کشور مشروعیت بدهید، بعدا نمی‌توانید انکارش کنید. گو اینکه آقای رئیسی حقوق هم خوانده‌اند و رئیس قوه قضائیه هم بوده‌اند. ایشان می‌دانند اصلی در حقوق بین‌الملل داریم به نام "منع انکار پس از اقرار". وقتی کشوری توسل به زور می‌کند و شما با او همدلی می‌کنید، به خاطر نگرانی‌هایی که در منطقه داشته است؛ بنابراین در آینده سایر کشورها می‌توانند بگویند که ما درباره ایران نگرانی‌هایی داشته‌ایم، پس متوسل به زور می‌شویم‌. یا وقتی شما این جمله را می‌گویید، عراقی‌ها که امروز باید به ما غرامت بدهند، می‌گویند ایران در آن زمان آغاز انقلاب می‌خواست انقلاب را به کشورهای همسایه صادر کند؛ بنابراین موجب بی‌ثباتی در کشورهای همسایه می‌شد. ما نگران بودیم و حمله کردیم؛ بنابراین توسل به زور ما مشروع بوده و خود رئیس‌جمهور ایران هم به رئیس‌جمهور روسیه گفته است که شما درباره ثبات و امنیت منطقه نگرانی داشته‌اید و من شما را درک می‌کنم. پس ایشان باید ما را هم درک کند؛ بنابراین برای چه باید غرامت بدهیم.

اینها باید جملات دقیقی باشد. بهترین الگو و بهترین سکو برای جناب آقای رئیس‌جمهور این است که روی خواسته مردم و روی حرف مردم اصرار کند. ببینند ملت ایران چه می‌خواهند. ملت ایران خواهان این هستند که با همه کشورهای دنیا، روسیه، عربستان، افغانستان، پاکستان، آمریکا، فرانسه، با همه، روابط مسالمت‌آمیز همراه با احترام و عزت برای ملت ایران برقرار شود. ملت ایران نمی‌خواهند درگیر اختلافات و مسائل دیگران بشوند. در این جور موارد رئیس‌جمهور باید موضعی را انتخاب می‌کرد که همه کشورها با ایشان همدلی و ایشان را تأیید کنند. بهترین موضع این بود که ایشان اعلام می‌کردند که ملت ایران معتقدند مشکلات و اختلافات با گفت‌وگو قابل‌حل است. کاش می‌فرمودند ما طرفدار راهکارهای مبتنی بر گفت‌وگو بر اساس منشور سازمان ملل متحد و بر اساس حقوق بین‌الملل هستیم.  از نظر ملت ایران توسل به زور مذموم است و بدترین شیوه است که نتیجه‌اش قربانی‌شدن انسان‌های بی‌گناه و شهروندان غیرنظامی و سربازانی است که بی‌دلیل باید به خاطر اختلافی که می‌شود با مذاکره حلش کرد، کشته شوند و جان خودشان را از دست بدهند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • اصغر
    34

    روزنامه شرق خودش خالي بنده و دو به هم زن گول حرفاش رو نخوريد

    نظرات شما -
    • ماس
      3

      رژیم اشغالگر.پوتین نجس از اسرائیل سبقت گرفت.رژیم فاسد روسیه بی.همه چیز.

    • داروغه ناتینگهام
      3

      السلام علیک یا عبدالپوتین ایها الشش کلاسی و الناهار نخورده

    • ناشناس
      0

      توده ای ها، کمونسیت ها، مارکسیست ها، مائوئیست های تسبیح بدست و جای مهر بر پیشانی و عمامه برسر از اربابشان پوتین حمایت میکنند.

  • امید
    6

    این مطالب علمی با 6 کلاس درس قابل درک نیست ایشان ذوب در پوتین هستند

  • حسن
    8

    شیخ را ممنوع الملاقات و ممنوع المصاحبه و ممنوع المکالمه کنید وگرنه تا شش ماه دیگه آبرویی واسه ایران نمیمونه و شاید به ایران حمله بشه

  • ناشناس
    5

    سرنخ مشهدیهای روسوفیل به زمان اشغال مشهد توسط روسها بر می گردد.

  • پدر
    2

    مقاله بسيار مفيدي بود . ولي در درجه اول انتظاراتي كه از رئيس جمهور ايران داريد مخصوصا با اصطلاحات حقوقي كه فرموديد كمي بيش از انتظار از فردي بي سواد است . دقيقا دولت ايران در اتفاقات منطقه اي و در دنيا هميشه در سمت غلط موضع گيري كرده اند و با گمانه زني هاي بسيار غلط كشور را با چالش هاي خطرناكي رو به رو مي كنند . و البته ما مردم ايران مي دانيم كه از اين دولت و اين تيم انتظار ديگري نمي شود داشت . در اوكراين يك بازيگر كمدين رياست جمهوري را به دست گرفت و خيلي ها انتظار داشتند كه با حمله پوتين پا به فرار گذاشته و منافع شخصي را به منافع كشور ترجيح دهد ولي دنيا متوجه شد كه ميهن پرستي و انسانيت ربطي به سياست مدار بودن ندارد و يك كمدين به پشتوانه ملت خود در مقابل دومين قدرت نظامي دنيا ايستاد . و تمام معادلات افراد نادان را بر هم زد . و متاسفانه دولت ايران بي خردانه و از روي ترس از ارباب خود تصميم گيري كرد .

  • علی
    5

    دیگران هر وقت احساس کردن میتونند به اون کشور پیروز بشن به اون کشور حمله کردن با انواع بهانه ها از جمله حقوق بشر به لیبی . به افغانستان به بهانه 11 سپتامبر که اصلاً کار عربستان بود.حمله عربستان به یمن و.....پس این استدلال خوبی نیست.ایران تا قوی است هیچ کشوری جرات حمله به ایران رو پیدا نمیکه حتی با صد دلیل متقن

  • رضاعلى
    3

    اكراين رييس جمهور كمدين اتخاب كرد واين بلا سرشان آمد ايران هم رييس جمهور با مدرك تحصيلى ان شالله دكترا ،كه خدا ختم به خير كند

  • ناشناس
    6

    اینا همونایی هستن که ادعای کمک به مظلوم می کنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      18

      اوکراین مظلوم نیست ..... جاسوس خانه بزرگ دنیاست .

    • تلخ
      13

      روزنامه بسیار وزین شرق .... بگردید بهانه های بهتری پیدا کنید !!!!
      اگر در آینده کشورهایی پیدا شدند که اصالتا و حقیقتا از ایران نگرانی پیدا بکنند شما اجازه دهید به ایران حمله کند . آیا واقعا شما به فکر منافع ملی و امنیت ایران هستید ؟ رزومه شما این را نشان نمی دهد .
      روزنامه محترم شرق چندین سال است که هر گونه جرم و فتنه در جناح متبوعتان را توجیه و لعاب کرده اید و چون سیاست خارجی ایران با رویکرد شرق دنیا به حد تامین منافع ملی رسیده ماموریت دارید که دیپلماسی شرقی ایران را تخریب کنید .
      چرا چون از غرب شکسته اید و زخم خورده اید وطبیعی است بر علیه دیپلماسی کشور خواهید تاخت ... بتازید ما تماشاگریم .

    • علی
      6

      مظلوم از نظر شما یا از نظر شرع و دین . از نظر شرع و دین ملت عراق-یمن -فلسطین -افغانستان- لیبی هم مظلوم هستند.

  • ناشناس
    9

    ارباب پوتین دستور میدهد .

    نظرات شما -
    • علی
      19

      ایران از آمریکاش که ادعای گنده لاتی داره دستور نمیگیریم چه برسه به روسیه

  • ناشناس
    4

    مگه اختلافات داخلی را با گفتگو حل کردند که نسبت به خارجیش معتقد به گفتگو باشند .اینا معتقدند هر جا زورت رسید زور بگو وهر جا نرسید التماس کن .

    نظرات شما -
    • علی
      16

      التماس کار کشورهای ضعیف و دولتهای ضعیفی مثل روحانیه . دولت با اقتدار و با پشتوانه ملت و البته توکل به خدا عمل میکنه

    • ب علی
      0

      علی پشنگ ببند ببند ببند

    • خطاب به علی
      0

      باشه

  • ناشناس
    1

    طبق منشور سازمان ملل متحد امریکا حق داشت که به افغانستان حمله کنه یعنی شرق انتظار داره گفته بشه آمریکا حق داشت به افغانستان حمله کنه؟ بعلاوه نگفت بخاطر نگرانی های منطقه گفت بخاطر گسترش ناتو در مرز! مگه ایران در زمان انقلاب ناتو رو همسایه عراق کرده بود؟ یا به نیروی خارجی اجازه پایگاه زدن در ایران رو داده بود؟ بعلاوه جنگ روسیه و اکراین بر سر انقلاب نبود وگرنه همون زمان که اکراین انقلاب نارنجی میکرد روسیه به اکراین حمله میکرد بحث راجع به استقرار نظامی نیروی خارجی بود! اگر جنگ اکراین و روسیه بر سر انقلاب بود اون وقت شرق عزیز میتونه همچین مثالی بزنه! اصلا ایران در اون زمان درگیر ترور مسئولانش بود و نوپا بود! بعلاوه بعد از اینکه گفت نگرانی ها رو درک میکنن گفت راه حل گفتگوعه یا نگفت؟ دقیقا هم گفت در جنگ آدم های بی گناه کشته میشن! بهتره شرق عزیز یک بار دیگه صحبت ها رو گوش بده بعد الکی ایراد بگیره! شرق یه تحلیل راجع به امضای کری تضمین است هم بده!

  • نظرگو
    0

    بعد وقتی حرفی میشه که شما رفتید قشنگ زیر سایه روسیه و عملا استقلال بیان خودتون رو حتی، (که با اون باید کشور متجاوز رو محکوم کنید) از دست دادید، میگید اینها حرف هستش ما دوست روسیه هستیم و استقلال هم درکنارش داریم!!!!!

  • سعادت
    1

    از کلاس ششمی که نه درس حوزه را به درستی خوانده ونه دانشگاهی رفته بیش ازاین انتظار نیست . کسی که در پاسخ ان همه بی احترامی پوتین به موقع خداحافظی به پوتین گفت ما در خدمت شمائیم !؟البته شاید ناهار نخورده بود .

  • ناشناس
    2

    درود بر شرفت روزنامه شرق که حرف دل خیلی ها را زدی، ولی به نظرم ایران بایستی بدون ترس و اشکارا این تجاوز و اشغالگری را محکوم کند. طبق نظر پوتین روس تبارها حق استقلال دارند ولی اقوام دیگر مثل چچن ها کردها ترک ها تاتارها و اینگوش ها حق ندارند و بایستی سرکوب و نابود شوند. مرگ بر دیکتاتور مستکبر و اشغالگر.

  • علی
    1

    ادبیات دینی و عرفی داره و به زبان دیپلماتیک صحبت نمی کنه: در خدمت شما هستیم، ان شاالله خیره، الخیر فی ما وقع و .... برای همین بعیده کسی برای این حرفها بار سیاسی قایل بشه

  • علی
    12

    اگر مال این حرفا بودن تا حالا صدباره حمله کرده بودند. این حرفا مال تفاله‌های مزدور و بزدل آمریکایی است. نمونه اش‌رو در عین الاسد دیده اند...

  • ناشناس
    13

    احمقانه ترین مقاله یی بود که خواندم ...آقایان همه چیز دان ...آمریکا ژاپن را با بمب اتم به خاک سیاه نشاند اما بعد متحدش شد...اگر شما راست می گویید چرا حمله آمریکا به افغانستان ، عراق و کشورهای دیگر را محکوم نمی کنید... ما الان با چین و روسیه بسته ایم...و بلوکی جدید تشکیل داده ایم...نمی توانیم که به خاطر نظرات شاذ شما برویم با همه ی دنیا بجنگیم...روسیه را ما در سوریه به خط کردیم...به درد شما همان روحانی می خورد که فقط در کار ریش و رنگش بود...اگر واقعا رییس جمهور دلقکی که در دام ناتو افتاد خوبه شما هم دوره بعد به یکی از این سلبریتی های دلقک رای دهید...حس وطن پرستی را خوب آمدید!!!!...

  • ایمان
    2

    بابا ول کنید دیگه این بدبخت یه چیزی گفته.....
    بنده خدا معنی کلمات رو نمیفهمه ...
    توقع از یه کلاس ششم بیشتر از این نداشته باشین...
    ولی انصافا با موضع گیری چین خیلی حال کردم..خیلی سیاست خارجی خوبی دارن..

  • Arya
    8

    شما چیزی درچنته نداریدمجبورید به یکی گیربدید،چراآمریکا وایادیش سالهاست خون مردم دنیارو به شیشه کشیدند لالمونی گرفتید.

    نظرات شما -
    • .
      1

      مشکل از لالی ما نیست. از کری شماست که این همه نظر رو نمیشنوی و دلتون میخاد راحت یه حکم کلی بدین. هرکسم نگاهش از شما باز تر بود از نظرتون وطن فروشه.

  • ناهار خوردم
    2

    هر چه فریاد دارید بر سر شورای نگهبان بزنید .

  • ناشناس
    1

    یه کلمه بگن که نشون بده ما مستعمره و غلام حلقه بگوش روسیه نیستیم

  • ...
    8

    من قصد حمایت از رئیسی را ندارم اما
    روزنامه شرق مال عده ای وطن فروشه که گندش از موسسه سوروس و بحران و جستجوی های هسته ای در آمد
    وقتی همین اروپای بی رحم سکوت مرگبار سوریه و یمن را نابود کرد، پوتین به داد مردم مظلوم رسید، این کلاغ های نجاست خوار کجا بودند

    نظرات شما -
    • ب ...
      2

      وطنفروش باباته.

  • سید
    0

    شما هم میتونید موش بدونید مثلا اگر عراق مخواد غرامت بده بگن فلان فلان شده در ایران خودشان میگن عراق حق داشت چنین غلطی بکند زمان صدام

  • ناشناس
    0

    کار نداریم پول نداریم مسکن نداریم خانه هزاربرابر گرانشد دین هم دیگه با این فقر از یادم رفته فقط شدیم قصه غم اندو نامیدی

  • عادل
    0

    ریسی فکرمیکنه ان وقت ریس قوه قضای بود دستور میداد مردم معترص ایران سرکوب بکنند به پوتین هم دستور بده مردم اکراین بکشن

  • محمد
    0

    آقایان خبر فوری وپست الکترونیکی کجای دنیا سراغ دارید به رئیس جمهور مملکت توهین بشه وشما ها آنرا نشر دهید ولی حرف حق راسانسور کنید واقعا برای تک تک شماها متاسفم میدانم نشر نمیدهید ولی همین چند تایی که دست اندرکار پیام ها ونشر آنها هستید خجالت بکشید اون شیر نا پاک خورد ه ای که به آقای رئیسی درهنگام تبلیغات ریاست جمهوری گفتن شش کلاس سواد دارد خودش بلد نیست حرف یومیه خود را درست تلفظ کند انشاالله به درگاه خداوند قادر مطلق روسیاه خواهد شد

  • عبداله مهتدی
    0

    رئیس جمهور کاملا درست می گوید
    غربگداها نمی فهمند که اگر غرب بداند در حمله به ایران موفق می شود لحظه‌ای درنگ نمی کند ومنتظر بهانه نمی ماند

  • نظری
    0

    مقاله جالبی بود .

  • محمود
    0

    اخه از یه رئیس جمهوری که ۶کلاس درس خونده بیشتر از این نباید انتظار داشت.وقتی از یه جنایکار ومتجاوزی که دستش به خون هزاران انسان بی گناه اعشته است حمایت میکند.ابروی ایران وایرانی را توی دنیا میبرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها