یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

باشگاه تحریمی‌ها و آلترناتیوسازی برای اوفک

در دولت گذشته انگیزه ای برای پیگیری ایده باشگاه تحریمی ها وجود نداشت و تلاشهای وزیر خارجه وقت نهایتا به ابراز گله مندی از اوفک خلاصه می شد اما قطعا امیر عبداللهیان در پیگیری اولویت باشگاه تحریمی ها مصمم است.

باشگاه تحریمی‌ها و آلترناتیوسازی برای اوفک

صالح اسکندری، استاد دانشگاه طی یادداشتی نوشت: با یک جستجوی ساده در اینترنت ده ها سایت، کلاب و پورتال های مشاوره را پیدا می کنید که درباره نحوه تعامل مالی، بانکی و تجاری شهروندان، تجار و بازرگانان و شرکت های ملی و بین المللی با کشورهای تحریم شده از جانب آمریکا اطلاعاتی را به مخاطبین شان ارائه می دهند تا از جانب جریمه های سنگین اوفک OFAC دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا که زیرمجموعه اداره کل خزانه داری فدرال است متضرر نشوند.

اوفک که ماموریت اجرای رژیم جامع تحریم ها علیه ۲۳ کشور و البته ترکیه و چین از مسیر وضع تعرفه های تجاری سنگین را بر عهده دارد فهرستی از افراد، کشورها و شرکت های مورد تحریم آمریکا تحت عنوان SDN List دارد که آن را به روز می کند و در سایت ها و پورتالهای مشاوره نظیر "کلاب آمریکایی" آخرین بخشنامه ها و محدودیت ها درباره کشورهای تحریم شده را با جزئیات به مخاطبان خود ارائه می دهد و حتی شرکت های مشاوره ای در این زمینه تاسیس شده که در ازای پول به شهروندان، بازرگانان و تجار مشاوره می دهند.

علاوه بر این اوفک نامه نگاری هایی با بانک های کشورهای مختلف انجام می دهد و با ایجاد نگرانی برای بانک ها مانع از تبادلات مالی و تراکنش های بانکی می شود.

از حیث تنوع و گستردگی، تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از وسیع‌ترین و پیچیده ترین تحریم‌های تصویب شده یک جانبه علیه یک کشور است و اوفک در پیچیده تر کردن این تحریم ها تاثیر بسزایی دارد. ایران، روسیه، ترکیه ، چین (هدف جنگ تجاری آمریکا) ، عراق ، لبنان ، سوریه ، لیبی ، کنگو ، بالکان ، مالی ، نیکاراگوئه ، اوکراین ، ونزوئلا ، سودان ، سومالی ، کوبا ، زیمبابوه ، یمن ، کره شمالی ، بلاروس ، بروندی و جمهوری آفریقای مرکزی در فهرست تحریم های یک جانبه آمریکا قرار دارند.

تجمیع ظرفیت های کشورهای تحریم شده به خصوص دو کشور عضو بریکس یعنی چین و روسیه در کنار قدرتهای اقتصادی مانند ایران و ترکیه و کشورهایی نظیر سوریه، عراق، لبنان و یمن که محور مقاومت را تشکیل می دهند بعلاوه دامنه نفوذ جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین و آفریقا یک انرژی بی بدیلی را خلق می کند که می توان از طریق تشکیل کلاب کشورهای تحریم شده و یا "باشگاه تحریمی ها" رژیم جامع تحریم های یک جانبه امریکا را بی اثر یا حداقل کم اثر کرد.

تشکیل این باشگاه علاوه بر هم افزایی کشورهای تحریم شده، توافقات پولی چند جانبه، ارائه راه حل هایی برای جایگزین های سوئیفت و نظام ارتباطی مالی بین بانکی بین المللی و ... می تواند منتهی به ایجاد ساختاری بدیل اوفک Alternative Office of Foreign Assets Control هم در سطح ملی کشورها و هم در سطح باشگاه تحریمی ها شود. ماموریت بدیل اوفک Alternative-OFAC در باشگاه تحریمی ها باید اجرای رژیم جامع برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا علیه ۲۳ کشور باشد.

در واقع باشگاه تحریمی ها باید یک بازوی پرقدرت برای اجرای طرح های خنثی سازی تحریم های آمریکا، ایجاد اطمینان خاطر برای بانک ها و شرکت های بین المللی از طریق معرفی بیمه ها و تضمین ها برای جبران خسارت های احتمالی، معرفی مسیرهای آلترناتیو برای ارتباطات بین بانکی بین المللی، وضع تعرفه های ترجیحی بین کشورهای عضو باشگاه تحریمی ها و ... داشته باشد.

اوفک باشگاه تحریمی ها Alternative-OFAC باید در کنار هر بخشنامه تحریم آمریکا علیه کشورهای مختلف فکت شیتی کاربردی جهت بی اثر کردن تحریم مورد نظر برای ۲۳ کشور منتشر کند و سایت های مشاوره ای جهت راهنمایی شهروندان، تجار و بازرگانان و شرکت های بین المللی جهت مصون ماندن از جریمه ها و فشارهای اداره کل خزانه داری آمریکا در فضای وب ایجاد نماید.

در دولت گذشته انگیزه ای برای پیگیری ایده باشگاه تحریمی ها وجود نداشت و تلاشهای وزیر خارجه وقت نهایتا به ابراز گله مندی از اوفک خلاصه می شد اما قطعا امیر عبداللهیان به عنوان یک وزیر خارجه انقلابی در پیگیری اولویت باشگاه تحریمی ها و ایجاد یک ابزار قدرتمند به عنوان بدیل اوفک مصمم است و انشاالله با ایجاد اجماع داخلی مسیر رایزنی های بین المللی برای تشکیل این باشگاه هم آغاز خواهد شد.

از سوی طی سنوات اخیر طرح های مختلف عملیاتی برای زمین زدن آقایی دلار که یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری است که توسط برخی نخبگان و اندیشکده ها طراحی و ارائه شده ، فارغ از ارزشگذاری این طرح ها این‌سوال مطرح می شود که چرا هرگز اجرایی نشده است؟! پاسخ اینجاست که یک طرح برای تحقق و اجرایی شدن به بستر و ابزار نیز احتیاج مبرم دارد و متاسفانه برای طرح های زمین‌زدن آقایی دلار یا بسترسازی نشده یا ابزار مناسب تبیین و تعبیه نشده است. "باشگاه تحریمی‌ها" یک بستر بسیار مناسب است برای طرح های ضدتحریمی و ضدآمریکایی ان‌شاءالله.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها