تاکید ایران در نشست بغداد:

مبارزه با تروریسم، مقابله با مواد مخدر، همکاری در بخش انرژی، تامین امنیت دریانوردی و همکاری در حل بحرانهای زیست محیطی محور گفتگوهای منطقه‌ای باشد

نشست پیگیری کنفرانس بغداد در خصوص همکاری و مشارکت به ریاست وزیر امور خارجه عراق و شرکت وزرای خارجه ایران، فرانسه، کویت و اردن، دبیران کل سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، مقاماتی از دیگر کشورها در نیویورک برگزار شد.

مبارزه با تروریسم، مقابله با مواد مخدر، همکاری در بخش انرژی، تامین امنیت دریانوردی و همکاری در حل بحرانهای زیست محیطی محور گفتگوهای منطقه‌ای باشد

در این نشست چگونگی پیگیری مصوبات کنفرانس بغداد که در ۲۸ اوت برگزار شده بود، بررسی و مقرر شد نشست دوم کنفرانس بغداد در اردن برگزار گردد.

در پایان این نشست بیانیه ای نیز منتشر شد که طی آن شرکت کنندگان حمایت مجدد خود را از دولت و ملت عراق، بازسازی این کشور و نیز اقدامات دولت آن در تقویت امنیت و ثبات عراق اعلام و همچنین بر اهمیت انتخابات مجلس این کشور که در ۱۰ اکتبر امسال برگزار می شود، تأکید کردند. آنها ضمن اشاره به وجود چالشهای مختلف در منطقه بر لزوم حل آنها از طریق همکاری و نفع مشترک و بر اساس اصول حقوق بین الملل، حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران، تأکید کردند.

برای رفع بحران‌ها راهی جز دیپلماسی نیست

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کورمان در این نشست گفت: از اینکه بار دیگر فرصت دیدار و گفتگو با همکارانم، وزرای محترم خارجه کشورهای شرکت کننده منطقه ای در نشست بغداد فراهم شده است، ابراز خرسندی میکنم.

وی افزود: گردهمایی مجدد ما در این نشست، این نکته را یادآوری می‌کند که برای برون رفت از بحرانها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه حلی به جز دیپلماسی و گفتگو وجود ندارد. در نبود گفتگو و مذاکره، فرصتها، امکانات و منابع کشورها و دولتهای منطقه به جای توسعه و پیشرفت، هزینه نظامیگری میشود و بحران، تنش و جنگ همچنان ادامه می‌یابد.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفتگوهای درون منطقه ای تاکید داشته است. تاریخ و واقعیت ۱۰۰ سال اخیر منطقه غرب آسیا (خلیج فارس، شمال آفریقا و شامات) نشان میدهد که متغیرهای خارجی مانع اصلی نیل به همگرایی و در نتیجه عدم دستیابی به توسعه پایدار بوده است.

وی ادامه داد: ما همواره تاکید کرده ایم برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه نیازمند ترتیبات امنیتی درون زا و بومی هستیم. حضور و مداخله خارجی در هر شکلی که باشد ، مغایر با اهداف صلح و امنیت در منطقه و استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است.

او یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران برگزاری نشست بغداد را اقدام مهمی در حمایت از صلح و توسعه در منطقه میداند و امیدوار است بتواند فضای مناسبی را برای همکاری های منطقه ای به ویژه در مناسبات اقتصادی فراهم کند. مبارزه با تروریسم، مقابله با مواد مخدر، همکاری در بخش انرژی، تامین امنیت دریانوردی و همکاری در حل بحرانهای زیست محیطی از جمله موارد همكاري است که کشورهای منطقه می توانند نسبت به آن گفتگو کنند.

امیرعبداللهیان گفت: بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات، امنیت و توسعه کشور و توسعه کشور دوست، جمهوری عراق و سایر کشورهای منطقه در این نشست را مورد تاکید قرار میدهم. ما اخيرا میزبان نخست وزیر محترم عراق بودیم و امیدواریم در سایه توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مناسبات با سایر همسایگان عراق از رکود و رخوت خارج شود و به روندی فعال و پویا در راستای منافع کشورهای منطقه تغییر یابد.

وی با اشاره به مواضع دولت جدید در ایران خاطرنشان کرد: اولویت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است و امیدوارم اینگونه نشستها و دیدارها فصل جدیدی از همکاری و مشارکت اهل منطقه را برای صلح به همراه داشته باشد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کامبیز
    0

    درود باد بر وزیر مقتدر ننگ باد بر ظریف و عراقچی وطن فروش.

  • شمس الله
    0

    سلام . دنیا و بخصوص امریکا چ بخواد چ نخواهد طالبان در افغان پر طرفدارند که امریکا بعد از بیست سال نتوانست 20 روز افغانستان با این هم هزینه در نظام افغانستان نگه دارد دنیا باید ب ایران احترام کند اجازه بدهیم مهاجران ریشه اروپا در میارن ما با مهمانداری پناهگاه امن شدیم از افغانهای ایران می پرسیدیم می گفتند خدا کند امریکا رفت طالبان حکومت کنند لذا طالبان نیاز ب اصلاحات اصولی دارند باید ایران اسلامی را الگو کنند تا دوباره سقط نشوند طالب زیاده روی نکند بخصوص گروه خطرناک که هم پیمان شدن طالب نباید مخدر را حلال کند دور اول طالب مخدر از سیگار ارزان تر بود 25درصد معتادان در ایران در دوره 1995 تا 2001 رشد داشت خیلی از معتادان در ان دوره به دام مخدر گرفتار شدن لذا طالب نباید مخدر بکارد گویا هزاران هکتار می رود برای کشت خشخاش وتولید انواع مواد مخدر طبیعی و متاسفانه صنعتی هم اضافه شده چ کنیم باید به طالب نزدیک شویم و کم کم بفهمانیم اسلام مخالف معتاد شدن انسان است طالب رضای محمد ص در جلو گیری از کشت تریاک است رضای رسوالله در درس خواندن و علم آموزی حتی فرستادن مردان و زنان به چین است طالب رسوالله بسیار حساس بودند که مسلمانان باید علم بیاموزند یادمان نرفته پیامبر اعظم زمانی که در جنگ اسیر می گرفتند هر اسیر می توانست سه مسلمان را با سواد کند آزاد می کرد طالب بیا اسلام واقعی را از ایران الگو برداری کن نه از عربستانی های وهابی منافق و اسرائیل دوست / اگر نظام ایران بر حق نبود پایدار نبود / طالب چون در دوره اول بر حق نبود ویران شد / هیچ حکومتی با ظلم و زجر مردمانش پایدار نیست یادمان باشد رشد بیش از حد قدرت بر عکس عمل می کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها