ترمزی که در مذاکرات وین کشیده شد

روزنامه نگار آمریکایی نوشت: به نظر می رسد که ایران به دوره انتقال دولت رسیده و به دنبال ایجاد اجماع داخلی در مورد چگونگی پیش بردن این پرونده است.

ترمزی که در مذاکرات وین کشیده شد

لارا روزن در خبرنامه «دیپلماتیک» نوشت: قدرت های بین المللی منتظرند تا ایران در پی انتخابات ریاست جمهوری و پیش از شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، رایزنی های داخلی خود را انجام دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: انتظارات برای پیشرفت سریع در مذاکرات وین در مدت زمان باقی مانده تا شروع به کار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران، کاهش یافته است، زیرا به نظر می رسد که ایران به دوره انتقال دولت رسیده و به دنبال ایجاد اجماع داخلی در مورد چگونگی پیش بردن این پرونده است.

در جریان سفر کوتاه وزیر امور خارجه هند به ایران در روز پنجشنبه و دیدار این دیپلمات ارشد هندی با رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران، علی باقری (یا علی باقری کنی مشاور سیاست خارجی رئیسی، در کنار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه جلسه نشسته بود.

در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد از سال 2008 تا 2013 در زمانی که جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود، باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل وی و همچنین مذاکره کننده هسته ای ایران بود. رسانه های ایرانی حدس می زنند که ممکن است باقری همچنین ریاست تیم سیاست خارجی رئیسی در دوره انتقالی را به عهده دارد.

در همین حال، رئیسی دو نماینده را برای پیوستن به کمیته تطبیق برجام که وظیفه بررسی مذاکرات وین، ایجاد اجماع در مورد مراحل بعدی و تهیه توصیه هایی برای اقدامات بعدی توسط شورای عالی امنیت ملی ایران را بر عهده دارد، فرستاد: باقری و علی حسینی تاش.

اسفندیار باتمانقلیچ کارشناس اقتصادی ایران می گوید: اگرچه ممکن است رایزنی های دوره انتقالی روند از سرگیری مذاکرات وین را کند کرده باشد، اما بعید به نظر می رسد که تیم رئیسی تصمیم بگیرد مسیر خود را تغییر دهد و از مذاکرات احیای فاصله بگیرد.

باتمانقلیچ، یکی از اعضای مهمان در شورای روابط خارجی اروپا و بنیانگذار پایگاه تحلیلی بورس و بازار گفت: "آنها انگیزه ای برای تغییر سیاست ندارند، زیرا در شرایط فعلی، تحت فشار حداکثری قرار دارند. انتخاب سیاست با ایران است."

وی اضافه کرد که گرچه ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که "از نظر ایدئولوژیک، شاید وضعیت موجود برای برخی از اطرافیان رئیسی بهتر باشد، اما با این وجود، رها کردن مذاکرات پس از این تلاش عظیم برای احیای برجام، تصمیمی غیرمنتظره و نامحتمل است."

باتمانقلیچ افزود: "هنوز جای وحشت و نگرانی نیست. من فکر می کنم احتمالاً دلیل اصلی تاخیر ایران در بازگشت به وین، تغییر کارکنان و مدیریت دوره انتقال است."

هنری رُم تحلیل‌گر ارشد مسائل ایران در گروه اوراسیا، گفت: اگر توافق، قبل یا کمی بعد از روی کار آمدن رئیسی در ماه اوت منعقد شود، تفاوت زیادی نمی کند.

رم گفت: "تیم رئیسی از دور در این مذاکرات حاضر هستند و اینکه احیای برجام در زمان ریاست جمهوری روحانی، نهایی شود یا نه، عامل تعیین کننده بزرگی در موفقیت توافق نیست." وی افزود: "من فکر می کنم بزرگترین محدودیت در اینجا سرعت نزدیک شدن به زمان گریز هسته ای ایران و پیشرفت های برنامه هسته ای این کشور است. مراسم تحلیف چندان قابل توجه نیست. از نظر من ساعت هسته ای مهمتر از ساعت انتقال سیاسی است.

وی افزود: من فکر می کنم روحانی و تیمش در طی مذاکرات وین به شدت محدود شده اند و این محدودیت ها اکنون بیشتر نیز شده است "

رم افزود: "تصور من این است که هنوز همه طرف ها به اندازه کافی شوق و علاقه دارند تا بتوانند دوباره وارد توافق شوند. فکر می کنم که این ممکن است. هیچ وقت قرار نبود که این روند ساده ای باشد. بازگشت به توافق دشوارتر از آن است که به نظر می رسد. [با این وجود]، محرک های اصلی که ایرانیان را به تصمیم گیری سوق می دهد هنوز بسیار قوی هستند. "

یک مقام ایرانی گفت که انتظار دارد مذاکرات وین از سر گرفته شود، اما او نمی داند چه زمانی.

این مقام ایرانی افزود: "من نمی دانم چه زمانی همه طرفها آماده هستند تا مذاکرات را از سر بگیرند، اما می دانم که همکاران من ... سخت در تلاشند تا گفتگوها را به پایان برسانند و در اسرع وقت به وین برگردند."

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که از سرگیری مذاکرات وین در انتظار تصمیم ایران است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در 6 جولای گفت: " هیچ چیز در دنیای دیپلماسی قطعی نیست، اما من فکر می کنم ما انتظار داریم که هفتمین دوره مذاکرات برگزار شود ... و تیم ما مشتاقانه منتظر است تا در مرحله بعدی مذاکرات شرکت کند. "

روحانی، رئیس جمهور ایران، در جلسه هیئت دولت در این هفته، گفت این که این مذاکرات در وین به نتیجه برسد یا نه و اینکه چه مدت طول می کشد بیشتر به تصمیم ایران بستگی دارد.

روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: "ما می توانیم این هفته تصمیمی بگیریم و [تحریم ها] را پایان دهیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند. "

یک تحلیلگر ایرانی گفت: "ما می شنویم که روحانی می گوید، اساساً توافق در حال حاضر در دست ایران است." وی افزود امیدوار است که طرفین پنجره ژوئیه برای پیشرفت در مذاکرات را از دست ندهند.

تریتا پارسی، کارشناس ایران در موسسه کوینسی، نیز گفت: "من فکر می کنم این [احیای برجام] اتفاق خواهد افتاد. زیرا هیچ یک از دو طرف پلن B خوبی ندارند."

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • سیاوش سلطان
    0

    تعجب برانگیزترین نظرات متخصص نماهای ایران این است که هیچ وقت به غیر قانونی بودن تحریم اشاره نمی کنند تحریم روش جنگی خطرناکی است که از مداخله نظامی بدتر است و متاسفانه کارشناسان سیاسی و حقوقی آن را پذیرفته در حالی که جامعه داخلی و جهانی باید از طریق محانع بین المللی مانع این زیاده خواهی آمریکا شوند هر چند همین زیاده خواهی آمریکا را هر روز متزوی تر و روابط و تجارت جهانی را دچار چالش های خطرناکی خواهد کرد هزینه چالش تحریم پنهان است و آمریکا بزودی هزینه سنگینی برای این قلدربازی جهانی خواهد داد ، دلیل این ادعا شیوع روش های غیر قانونی در روابط بین الملل خواهد بود سازمان ملل وظیفه دارد از این روش های غیر قانونی جلوگیری و تعادل رفتاری را به جهان باز گرداند وگرنه آثار بلند مدت آن گریبان جهان را خواهد گرفت

    نظرات شما -
    • یه نفر
      0

      کشوری که مدام سرکشی میکنه و علیه دیگران شعار نابودی میده و تهدید میکنه و با بقیه درمیافته باید باهاش چی کار کرد؟!

    • ناشناس
      0

      شما چقدر ساده اندیش هستید.

    • به یه نفر
      0

      ایران تهدید میکنه همه را یا اونا ؟ حتما اشغال عراق ویتنام و کویت وفلسطین و الجزایر و لبنان و افغانستان کار ایران بوده !!!! روزانه یک ساعت مطالعه کن شاید نظرت عوض شد!!!!

  • محمد رضا
    0

    آقا سیاوش عزیز و‌دست اندرکاران خبر فوری سلام ، به نظر شما ، اگر ایران به اندازه امریکا قدرت داشت با دنیا چکار می کرد ؟

    نظرات شما -
    • منیر
      0

      خداخر را شناخت و به او پر نداد.

    • محمد
      0

      تمام ورزشکاران را بجرم مسابقه دادن با ورزشکاران اسرائیلی محکوم می کرد و تمام کشورها را بجرم داشته رابطه دیپلماتیک با اسرائیل نابود می کرد. همچنین خدا را هم بجرم ایجاد بارندگی و آب و هوای خوش در اسرائیل تبعید می کرد.

    • داریوش
      0

      خوب که چی؟!حالا که نداره ولی این دلیل نمیشه شما از تحریم کشور خودت راضی باشی د بزاری به تو ظلم کنند!

    • به منیر
      0

      یعنی ایرانی ها ومردم کشورت خر هستند؟ آمریکایی ها چی هستند؟!!!

    • به سیاوش
      0

      اینا رو تازه یاد گرفتی؟! با هوش اگر قدرت کامل داشت اسرائیل رو نابود می کرد.

    • روستانشین
      0

      همه کشورهای جهان را تحریم میکرد به غیر از گروه های تروریستی و سرکش را

  • حزب الله
    0

    پیام مقصر و پذیرش تقصیر تلویحی حسن کلید ساز آغاز درد سر برای دولت جدید آمریکا زیر میز زده و تحریم‌های بیش از 1500تا برای ایران بوجود آورده آنوقت این آدم دانسته می گوید ما تحریم را بر می داریم یا برمکی داریم یعنی ما مقصریم

  • کلبوک
    0

    تحریم حقیه که هرکشوری توانشو داشته باشه میتونه برای اجرای سیاست‌های خودش استفاده کنه اگه ما داشتیم استفاده نمی کردیم؟

    نظرات شما -
    • داریوش
      0

      دقیقا این حق رو چه کسی به آمریکا داده؟! اسلحه یا دموکراسی!؟ فکر کنم قانون جنگل

  • منصوری
    0

    کشورهایی که خودشان تا بن دندان مسلح به سلاح هسته ایی هستند و کاملا اسراییل را مجهز به سلاح هسته ایی کرده اند نگران دستیابی ایران به سلاح هسته ایی شده اند . کشوری که خود از سلاح هسته ایی علیه غیر نظامیان استفاده کرده و در تهدید هایشان از به کار گیری مجدد آن نیز استفاده میکنند و رییس جمهورش به راحتی از توافق هسته ایی خارج شده و الان هم هیچ تعهدی مبنی بر اینکه باز خارج نشود نمی دهددر مقابل ایران ایستاده است و محمد رضای عزیز با سوال انحرافی حق را به جانب آمریکا میدهد و تعداد از هم وطنان عزیز تایید میکنند و این از همه درد آور تر است به قول استاد شریعتی عزیز فقیرانی که دغدغه ثروتمندان را دارند.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      آخه اون کشورها فرهنگ استفاده از سلاح هسته ای رو دارند ؛ شما تا حالا شنیدی یکی از اون کشورها کشور دیگری را تهدید به نابودی و محو از روی زمین کند ؟؟؟؟ اونها از این میترسند ؛ چاقو در دست زنگی مست !!!!!!!!!!

    • تزویرخان
      0

      منصوری جان کسی کارامریکاروتاییدنمی کنه منظورمحمدرضا اینکه دردنیا هرکی قدرت داشته باشه ازش استفاده می کنه

    • به ایرانی
      0

      مثلا آمریکا تا به حال از اتمی استفاده نکرد؟ این کشور هایی که میگی تا حالا شعله جنگ علیه کشور های دیگر روشن نکردند؟!!! بعد ایران که میخواد مستقل باشه وبه هیچ کشوری تجاوز نکرده باید به اونا جواب پس بده؟!!!! فقط یک حرفی رو از بقیه یاد گرفتی تکرار میکنی؟خود آژانس گفته ایران بمب هسته ای نداره بعد تو میگی داره؟؟؟!اون رژیمی که تهدید به نابودی محض میشه میدونی اصلا کشور نیست ومتعلق به مردم فلسطینه؟! و به کشور های اطرافش هم بار ها تجاوز کرده!!؟ کمی مطالعه کنید.

  • ....
    0

    امیدوارم پول های مسدود شده هر چه زودتر آزاد شود و شاهد کاهش نرخ ارز و به تبع اون کاهش قیمت اجناس و کالاها باشیم .

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    در داخل کشور آنقدر سنگ پیش پای ‎مذاکرات_وین انداخته‌اند که تا پایان دولت روحانی کار به جایی نرسد. آمریکا هم با فهم آشفتگی تصمیم و چند دولتی در ایران، و وخامت اوضاع اقتصادی کشور، هیچ عجله‌ای ندارد. او چند ماه دیگر با تشدید مشکلات ایران امتیازات بیشتری می‌گیرد.

  • کریمی قدوسی
    0

    مذاکرات باید قطع شود و حضرت آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی مد ظله العالی باید برجام را پاره کرده و به زباله دان بیندازید.اجرکم عندالله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها