دولت تاکنون دوبار ضرب‌الاجل مجلس را عقب انداخته است

امروز، پایان مهلت تمدید یکماهه توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی/ تمدید دوباره یا تفاهمی جدید؟

آیا امروز سوم تیر ماه که توافق تمدید شده یکماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان می رسد، این تفاهم نامه باز تمدید می شود؟

امروز، پایان مهلت تمدید یکماهه توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی/ تمدید دوباره یا تفاهمی جدید؟

به گزارش خبر فوری ، امروز سوم تیرماه پایان مهلت تمدید یکماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. یعنی دومین تمدید ضرب‌الاجل مصرح قانون مجلس.

در تاریخ سوم خردادماه در توافقی که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صحبت با علی اکبر صالحی از آن خبر داد ( اینجا بخوانید) قرار شد تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) در مورد تفاهم نامه ای که 3 ماه پیشترش یعنی در تاریخ سوم اسفند منعقد شده بود، مهلت یک ماهه ای را تمدید کنند تا فرصت رسیدن به تفاهم کامل برای مذاکراتی که در وین در جریان بود، فراهم آید.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم اسفند ماه سال گذشته و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. سازمان انرژی اتمی، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد و یک تفاهم فنی دوجانبه موقت نیز حاصل شد.

براساس ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران برای مدت تا سه ماه اجازه داد تا دوربین‌های نصب شده در ۸ تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ کند.

در تاریخ سوم خرداد آن مهلت سه ماهه تمام شد و امروز تمدید یکماهه آن و هنوز مشخص نیست که آیا دوباره این تفاهم نامه فنی تمدید خواهد شد و یا تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.

دیروز نیز رئیس جمهور گفت: «همین امروز -دوم تیر- می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. برویم و همین الان اختیارات را به دکتر عراقچی بدهیم، او هم به وین برود در عرض چند روز توافق را نهایی کند، اعلام شود، تحریم هم برداشته شود.» ( اینجا بخوانید) و از طرف دیگر دیروز دفع اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج ( اینجا بخوانید) خبرساز شد که نشان از وجود پیچیدگیهایی در این روز منتهی به پایان تمدید تفاهم نامه است.

امروز روز سختی برای تصمیم گیری در این رابطه خواهد بود. گفته می‌شود ایران از آمریکا تعهد کتبی خواسته و برای حذف تحریم برخی اشخاص و نهادها فشار می‌آورد و طرف آمریکایی هم به‌دنبال امتیازاتی فراتر از برجام است. باید دید فرجام این رویارویی، ۴۰ روز مانده تا آغاز به کار دولت رئیسی چه خواهد بود.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • وحید
    0

    وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک ایمیل به این مجله در تناقض با اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران، گفت که هیئت مذاکره کننده آمریکایی در وین با لغو تحریم ها علیه ایران موافقت نکرده اند. این سخنگو در این ایمیل این موضوع را رد کرد که آمریکا موافقت کرده است تحریم های اعمال شده در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در زمینه، بیمه، نفت و صنعت کشتیرانی و برخی افراد ایرانی را لغو کند.

  • ایرانی
    0

    دو بار دولت تمدید کرده مشکلی نیست 10 بار دیگه هم تمدید می‌کنه مجلسیها هم فقط زر مفت میزنن اگه راست میگن لایحه تصویب شده را اجرایی کنند..........؟!؟!

  • ایرانی
    0

    این انقلاب جز درد و رنج برای مردم حاصلی نداشته فقط روحانیت را به اشرافیت شاهنشاهی رسانده . قبلاً یک شاه تاجدار داشتیم . الام هزاران عمامه بسر که جایگزین شاه شده اند . دینداریشان فقط به عمامه شان بند است والا از هر کافری کافرترند...

    نظرات شما -
    • درووود
      0

      درووود برشجاعت و شرفت*** احسنت البته این تاوان پسرفت از علم و فرهنگ و تمدن است. و روی آوردن ب رویه ۱۴۰۰ سال پیش عرب ک ایران را ب تاراج برد. باید اینچنین سر ب سنگ میخورد. ک یکبار برای همیشه ببینیم دنیا با چه رو پیشرفت و شکوفایی است. آیا با علم و تجارت و تعامل و فرهنگی و اقتصادی یا دوووشمن هراسی و انزوا و خودبرتربینی و ادعای ریاست بر عالم. و فدا کردن منافع ملی و ملت برای ایدئولوژی های نخ نما شده. و تنش زا و جنگ طلبی.

  • داروغه
    0

    بله تمدید میشود .سییاست غربی این است که ایران را یک لنگه پا نگهدارد .

  • حسین
    0

    روحانی اینقد دروغگو هست که همه بی خیال حرفاش شدن. فقط تموم شه بره

    نظرات شما -
    • ال
      0

      این بره اون یکی بیاد تو راحت میشی ؟ چند سال دیگه چیزی از شما نمی نمونه معیوب ها

  • مهدی
    0

    پس چی شد اون موقع ظریف بد بود .مجلس بیانیه داد که بازرسان را از ایران بیرون کنید . حالا دارید یک ماه یک ماه تمدید می کنید اگه مردش هستی بیرونشون کنید.

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      سیاست پدر و مادر نداره اون موقع برجام و fatf بد بود چون دولت رقیب سر کار بود الان همش خوبه و تفاهم و تصویب میشه چون دولت خودی سر کاره

  • آلن
    0

    ایران راهی جز تمدید ندارد، یه زمانی ایران می گفت اگر ما رو تحریم نفتی کنن تنگه هرمز رو می بندیم ، ما رو تحریم نفتی و مالی کردن ولی ما تنگه هرمز که هیچ نتونستیم جلوی یک نفکش رو هم بگیریم!!! شعار دادیم دوره بزن در رو تموم شده الن که تو عمل انجام شده هستیم هیچ کاری نمی تونیم بکنیم!!! واقعیت این است ایران با اتخاذ سیاست های نادرست از بیست سال پیش موجب تضعیف ایران در تمام عرصه ها شدن !! ایران تا چند سال دیگر در عرصه بین الملی حرفی برای گفتن ندارد!!!!

  • بنده خدا
    0

    آقایان اصولگرا که هوار میکشیدند ، برجام آتش میزدند امروز روز شماست .این گوی واین میدان . برجام را باطل کنید ، اف ای تی اف را تصویب نکنید ، مذاکرات را متوقف و حرام اعلام کنید ؛الان مرد میدان شمایید . هر سه قوه مجریه ، قضاییه و مقننه در اختیارتان است . مردم عقب رفتند و میدان دراختیار شما و طرف داران شماست .همه بیرون از گود رقیب را لنگ می کنند!مرد باشید و به هوار هوار تان عمل کنید .به عمل مرد باشید نه به سخن

    نظرات شما -
    • کوروش کبیر
      0

      هشت سال ملت رو سرکار گذاشتند همین ارباباتون کافی نیست قول صد روزه اقاتون جناب روحانی هشت ساله شد هنوز هم دست بردار نیست و از رو هم نمیره تمام سرمایه و فنکشور و جوانان وطن به باد رفت هنوز هم چشم براه کدخدایید .......

    • آلن
      0

      فکر اینکه ایران بتواند در منازعات بین المللی دست بالا داشته باشد واقعا ابلهانه است.

    • م.ن
      0

      کاملا درسته به چیزی که گفتید عمل کنید

  • سینا
    0

    روحانی قول صد روز اگه داد اختیار نداشت برجام امضا شد فورا موشک به هوا کردید الان که کسور در اختبارتون است این گوی و این میدان

  • محمد پور فاطمه
    0

    متاسفانه گراهای خواسته یا ناخواسته به متخاصمان اجنبی میدهند بعضی نابخردان و یا نابکاران داخلی! // دولت در اوایل اسفند موقعی میخواست به زعم خویش قانون راهبردی صیانت هسته ای مجلس را تلطیف کند (عملا کم اثر کرد!)؛ اعلام کرد که این توافق با آژانس سه ماهه و غیر قابل تمدید است و فیلمها نابود میکند، اما باز هم قانون شکنی کرد و باز یک ماهه تمدید! نتیجه چی شد؟! این شد که متخاصمان اجنبی و عاملان نفوذی داخلی (جاسوسان، نفوذیهای خائن، مفسدان اقتصادی از محتکران تا مدرکفروشان و...!) به گمان افتادن نظام ج.ا ایران ضعیف و مضتطررالتصمیم است(؟!)، نتایج چی شد؟ هیچ! سیاست شیطانی و ضد ایرانی خصم اجنبی، استمرار تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران است- سند گویای این ظالمانه و ضد انسانی بودن تحریم- همین که آنها حتی دارو تحرمی کردن و وقتی دیدن ایران توانسته واکسن کرونا و ماسک تولید و خودکفا شود، تحریم واکسن و داروی کرونا و ماسک برداشت! یعنی همان سیاست بی اثر رکدن تحریمها، دشمن فقط وقتی تحرییم بی اثر شود ان را لغو میکند! این نشان میدهد تحریم صرفا نظام ج.ا هدف قرار نداده، هدف نابودی کیان ملت ایران است، خصم اجنبی، هدفش اضمحلال وفروپاشی کامل ایران است، آنهال دارند همان بلایی سر کره شمالی دراوردند برای ایران پیگیری میکنند! توطئه بزرگی است که ایران- بعنوان یکی از ده کشور غنی و مستعد جهان- را تبدیل به کره شمالی دوم کنند! ایرانیان وطن پرست به هوش باشد که دشمنان نابکار و دوستان نابخرد داخلی و خارجی، در دام اهریمن متخصمان اجنبی نیفتد! باید لغو کامل همکاری فراپادمانی انجام و دیگر توافق ذلیلانه با اژانس تمدید نشود. باید از موضع اقتدار حکیمانه نظام با خصم اجنبی برخورد کند. /// اقتدار حکیمانه یعنی چه؟ یعنی همان که گفتند، موازنه مثبت میان رابطه حسنه با همه کشورها و توازن یکی اش است، دوری از حماقت دگم ورزی ایدئولوژی بازی در سیاست و اقتصاد، تکیه بر نیروی داخلی و مردمان همه طبقات و اهمیت به اقشار فرودست و توانمند کردن آنها، و... /// باید سیاست بی اثر کردن تحریم ها دنبال شود، و شروعش با مبارزه با فساد اقتصادی (اختلاس، رشوه، کلاهبردرای، تقلب، احتکار، کم فروشی، گران فروشی، انحصار، کاهش عمدی تولیدات و...!) که دروازه موفقیت و سعادت ملت است. فساد برچیده شود، تولیدات کشاورزی و صنعتی و معدنی و خدمات با رقابت منصفانه و کیفیت خوب و قیمت ارزان رقابتی با جهان به دست مصرف کنندگان داخلی و خارجی خواهد رسید. /// رحمت بر همه اموات محسنین و خیرین // سوره نحل «وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّه لاَ تُحْصُوها إِنَّ اللّه لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۸﴾، وَاللّه يَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ ﴿۱۹﴾؛ و اگر نعمت‌هاى خدا را شماره كنيد آن‌را نمی‌‏توانيد بشماريد قطعاً خدا آمرزنده مهربان است //

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      به جای شعار « سیاست بی اثر کردن تحریم ها» به این سوال پاسخ دهید چرا باید ما رو تحریم کنند؟ما خیر هستیم آنها شر؟ما شیعیان برگزیده خدا که بهشت برین حای ما و آنها کافران ملعونی در جهنم اند؟ بس کنید از این دوگانه سازی. چرا ما همچون امارات و قطر و اندونزی و مالزی و ترکیه و ده ها و صدها کشور دیگه نیستم؟مشکل حکومت ماست که خود رو تافته حدا بافته دنیا میدونه و اجساس برگزیدده بودن داره

    • یعنی چه
      0

      اولا خسته نباشی!!!! اینهمه توضیح برای راه حل اقتدار حکیمانه؟!!! دلت خوشه، کدام اقتدار؟ فک کردی خارج هم مثل ایران بی صاحب و بی حساب کتابه، ک با اقتدار و قلدری ریس و و وزیر و مدیر انتصاب کنن. ب هیچکی هم حسای پس ندن. و مردم بحساب نیارن. اقتدار داره میشه ۴۸٪ = ۳۸٪= ۲۸٪= ... ۸٪ آقااااا زاده و حاج آقازده دست بسینه و..‌‌. سرتو آخور نفت گاز و برق و آب و خاک کرده.

    • kh
      0

      جنایتکاران استکبار جهانی (غرب و ...) خیلی خوشحالند که علی رغم جنایت تحریم علیه مردم عادی ایران (دارو و غذا) چنین ستون پنجمی و پیاده نظام در داخل ایران دارند. خائنان وطن فروشی در مقابل جنایت آشکار امریکا و متحدانش چنین توجیه میکنند. امریکا قصد ندارد تحریم علیه ملت ایران بردارد و تنها با وقت کشی و لغو موقتی برخی باز میخواهد دور باطلی راه به اندازد، تنها راه بی ار کردن تحریم ها است.. فرقی میان نظام و حکومت با مردم نمیگذارد. /// برجام یک توافق در حوزه هسته ای بود و متاسفانه دولت وقت تمام اجرا و اما امریکا ترامپ و بعد هم بایدن آن را نقض و تحریمهای شدیدتری گذاشتند حتی بدتر از قبل از برجام! حالا عده فریب خورده و خائن دارند توجیه جنایت امریکا میکنند! فقط فکر کنید اگر نظام ذخایر نداشت و روسیه و چین هم شریک میشدند جنایت دارویی واکسن کرونا چی میشد! خدا را شکر هنوز تعداد زیادی وطن در حکومت هستند و توطئه خائنان نوفذی خنثی کردن و با واکسن کرونا وس ایر دستاوردها ددارند تحریم خنثی میکنند. چون از مدرک فروشی گفته شد: خائنان دارند با مدرک فروشی نسلی متقلب و فاسد در در دستگاهها و نهادهای حکومتی نفوذی میدهند، زودتر وطن پرستان واقعی جلوی مدرک فروشی بگیرند. https://www.khabarfoori.com/detail/2684345

    • محمد پور فاطمه
      0

      عدو شب خیر شد، یکی از دروغها و فسادها عظیمی که دهها سالست کاسبان تحریم و کاسبان مافیایی به ملت ایران گفتند: خودکفایی دروغین صنعتی است که نمونه اش در خودروسازی نمودار گشت و اگر تحریمها نبود هرگز شاید مردم از فساد عظیمی که به نام خودکفایی قطعه سازی میشد و ابرفاسدان بنام تولید ملی، ارز و یارانه به تولید صنعتی دزدی میکردند و اکنون پرونده های فسادشان منجر به صدور حکم شده است، طرح بی اثر کردن تحریمها مبتنی بر حقیقتی است که امریکا و غرب صداقت ندارند و هر آن ممکن است با برجام بی برجام زیر توافقات بزنند و نمونه ظالمانه اش اینتکس بود که باز هم غرب خیانت و نقض تعهد کرد! ///

    • محمد پور فاطمه
      0

      همین لار، امروزه دلار اسباب توسعه طلبی استکبار امریکا شده و امریکا ظالمانه با دلار دارد ضمن استثمار جهان با صدور تورم و فقرش به قیمت مفتخوری خودش از حاصل کار بقیه جهان!، دلار را اهرم فشار بر ملتها قرار میدهد (مثل سوئیفت)، قطبهای قدرت جهان مثل چین و روسیه چاره ندارند با کشورهای مستقلی مثل ایران به سمت مبادلات ارزی و کالا بدون دلار بروند و نظام پولی و مالی و تبادلات کالا بدون هژمونی امپرالیستی دلار امرکیا ایجاد کنند! چرا امریکا و سایر امپرالیستهای غربی نشان دادند حتی در بحرانی مثل پاندمی بیماری رونا، حقیقتا وحشیانه و ظالمانه عمل میکنند و از این بحران ابزار سیاسی میسازند! البته برای کسانی صرفا میخواهند با بروز قحطی و قتل عام مردم عادی به خیال خودشان براندازی کنند با هر پیشنهاد برای منافع ملت ایران مخالفت میکنند! همان تز ضد انسانی که میگوید، ماکیاولیسم پلشت دنیای سیاست که هدف وسله توجیه میکند! برا اینها باید به نظالم ایران با هر قیمت مخالفت کرد و مردم به شورش به زعم خویش برانگیخت حتی به قیمت قتل عام مردم عادی! ///

    • محمد پور فاطمه
      0

      طرح بی اثر کردن تحریم شامل دو بخش است، اول خودکفایی در تولیداتی توانایی در داخل است، دوم، ایجاد سازکارهایی برای دور زدن حاکمیت ظالمانه قدرت تحریم سازی وحشیانه کالاهای مایتاج (دارو و غذا و...) ملتها تا بعنوان اهرم فشار سیاسی قرار گیرد! و در حالی مافیای و کاسبان تحریم و محتکران و گرانفروشان کالاهای خودکفایی حتی نگذاشتند به مردم برسد، نظام سرجایش ماند! این وسط سالها باز نسلها سوختند و اقلیتی کفتارگونه انسان نماف پروارتر شدند! /// اما از همان ابتدا که ترامپ ملعون ناجوانمرد اقدام به تعهدشکنی برجام کرد ( اثبات کرد برجام یک فریب بود!)، پیشنهاد دادند بشردوستان که لااقل همین کانال اینتکس باشد و اما ترامپ و بعد دولت بایدن حاضر نشد طبق قوانین بین املی بشردوستانه این کانال تبدلات دارو و غذا اجرایی کند! فقط وقتی دیدند ایران در زمینه های مباررزه با کرونا موفق شده فقط حاضر شدند اندکی تحریم مبارزه با کرونا شل کنند! چرا مردم عادی خودشان به خواب میزنند و بخاطر کینه از نظام، دشمنی آشکار استکبار جهانی و غرب به سرکردگی امریکا نادیده میگرند؟! امریکا و متحدانش اساسا با موجودیت ملتی و کشور فعلی ایران مشکل دارد و از تحرمیهایش مشخص است که هدف فقط نظام ایران نیست! /// من مخالف برجام نیستم، همان طور مقامات گفته اند: است نظام پای توافق برجام است ///

    • محمد پور فاطمه
      0

      و اما این بار باید همهخ تحریمها با راستی آزمایی برداشته شود، اقدامات دولت ذلیلانه بود، بر خلاف متن صریح قانون صیانت اقدام راهبردی بود، این قانونها یابید اجرا شود و یا اصلا تصویب نشود، قانونی که اجرا نشود خطرناکتر از بی قانونی است! این نشانه ضعف است و نظام اگر جربزه اجرای قوانین مهمش را ندارد اصلا نباید قانون تصویب کند و بیخودی هزنیه برای ملت ایران بتراشد //// بی اثر کردن تحریمها یک سیاست خوب راهبردی است که بقای ایران تضمین میکند و برجام هم اجرا شود چه بهتر! مبارزه با فساد بخشی از بی اثر کردن تحرمیها است، بهب یند ماهها افرادی افشاگری کردند در نظام اموزشی کشور و خطرش گوشزد کردند و وزرات آموزش و پرورش و وزارت ارشاد توجهی نکردند در کنار بی توجهی عموم! این یعنی خطرناکرتین فساد یعنی مدرک فروشی مردم و مسئولانت اهمیتی نمیدهند و عمق آلودگی کشور به بدترین فساد است، مدرکفروشی بدترین فساد است و موجب میوشد سایر فسادها تا نسلها ادماه یابد و ممکن است در اخر ملتی به انحطاط کامل و اضمحلال و فروپاشی به انجامد. همین که اکثر مردم بی توجه اند بایست زنگهای خطر انحطاط کامل و فروپاشی کشور به صدا درآورد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها