خبرفوری بررسی کرد

داستان دزدی بین‌المللی از ایران؛ از شرق آسیا تا غرب اروپا / پول های بلوکه شده ایران کجاست؟ /اینفوگرافی

سیاست فشار حداکثری آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بار دیگر نشان داد ایران چه مقدار ثروت دارد که به دلیل برخی سیاست های نادرست داخلی و فشارهای خارجی آن ها را فعلا در اختیار نداریم.

داستان دزدی بین‌المللی از ایران؛ از شرق آسیا تا غرب اروپا / پول های بلوکه شده ایران کجاست؟ /اینفوگرافی

ترامپ با خروج از برجام و زدن زیر میز تعهدات قطعنامه 2231 بار دیگر تحریم های سختی علیه ایران اعمال کرد و همین کار باعث شد بالغ بر 100 میلیارد دلار از دارایی های ایران که نقدی و غیرمنقول است به بهانه های مختلف بلوکه شود.

در سالی که گذشته به دلیل مانور رسانه ای، مردم کوچه بازار کشور از بلوکه شدن اموال مان در 2 بانک کره جنوبی مطلع شدند اما این تنها دارایی ایران نیست که در کشوری دیگر به دلیل تحریم های آمریکا مسدود شده و در شرایط سخت اقتصادی و شیوع بیماری کرونا نمی توانیم به آن دسترسی داشته باشیم.

با خروج آمریکا از توافق هسته ای در سال 2018، تحریم های نفتی و بانکی بر ایران اعمال شد در این میان 100 میلیارد از دارایی های ایران بلوکه شد که 44 میلیارد دلار آن به صورت نقدی و اسکناسی در هفت کشور مسدود شده است و سایر دارایی ها در قالب املاک و مستغقلات در برخی کشورها از جمله آمریکا در جریان حکم دادگاه های داخلی به بهانه کمک های تروریستی و ضد بشردوستانه ایران مصادره شد.

از آنجایی که کره جنوبی به شدت به سیاست های پول و مالی آمریکا وابسته است شرایط حاکم بر سیاست و اقتصاد ایران سوءاستفاده کرده پس از اجرای تحریم‌های کامل آمریکا علیه صنعت انرژی و بانکدارای ایران در سال ۲۰۱۹ پول ایران را مسدود کرد. برای آزادسازی این پول تلاش های بسیاری شد اما از آنجایی که پول کره جنوبی در عرصه بین المللی ارزشی ندارد امکان تبدیل آن به ارزی غیر از دلار ممکن نبود؛ به عبارتی برای باز پس گیری پول باید اول وون کره جنوبی به دلار تبدیل و سپس برای جابجایی در بانک های بین المللی به ارز دیگری تبدیل می شد اما به دلیل اینکه ایران تحریم دلاری هم هست این مسیر ممکن نبود و نیست. با این عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، در ژوئن ۲۰۲۰ به سئول هشدار داد که تهران برای دریافت پول مسدود شده خود علیه آن کشور شکایت خواهد کرد.

با پیگیری های وزارت خارجه کشور و فشارهای رسانه ای، در نهایت کره ای ها تلاش کردند راه حلی برای پرداخت بدهی خود پیدا کند، با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و مخابره این پالس که می خواهد به گره 1+5 برگردد، کره جنوبی بر سر مکانیزیمی برای آزاد سازی یک میلیارد دلار توافق کرد، این خبر را وزیر امور خارجه کشور داد البته در این بیان بیان شد که کره‌ای‌ها برای این مکانیزم باید از کدخدا مجوز بگیرند با این حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که آمریکا قصد ندارد با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی که تحت تحریم های آمریکا قرار دارند موافقت کند، مگر اینکه ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبندی کند.

به نظر می رسد دولت جدید بایدن برای تحت فشار قراردادن تهران برای بازگشت کامل به تعهدات برجامی می خواهد از اهرم پول های بلوکه شده ایران بهره برداری کند. با این شرایط به نظر می رسد بازپرداخت بدهی عراق به ایران نیز با مشکل رو به رو خواهد شد.

پول های ایران در چین در هاله ای از ابهام

ایران در چین هم دارایی دارد اما مسئولان وزارت خارجه کشور تاکید دارند که مبلغ آن ناچیز است و به نظر می رسد از آنجا که روابط سیاسی پکن و تهران مناسب است نمی خواهند در رسانه ها به موضوع پول های بلوکه شده ایران در این کشور بپردازد. با این حال چین یکی از چندین کشوری است که در ازای خرید نفت میزان قابل توجهی بدهی به ایران دارد. اخیرا روزنامه جهان صنعت تخمین زده بود که چین ۲۰میلیارد دلارمیلیارد بدهی به ایران دارد که بخش بزرگ این طلب‌ها بابت فروش و انتقال نفت است اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در ۲۸ مهر ماه امسال گفته است که ما پول بلوکه شده‌ای در چین نداریم از سوی دیگر مجید‌رضا حریری، رییس هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید چین بدهکار ما نیست، ما هرچقدر نفت به چین فروخته‌ایم در ازای آن کالا وارد کرده‌ایم.

با این حال نسیم توکل، عضو اتاق بازرگانی تهران گفته براساس آمار گمرک چین در ۹ماه ابتدایی سال ۲۰۱۳ معادل ۱۶٫۰۱ میلیون تن نفت از ایران وارد شده که برابر با ۴۲۸ هزار بشکه نفت در روز است. با در نظر گرفتن این آمار، چین در این مدت ۱۲٫۳ میلیارد دلار نفت از ایران وارد کرده است.

بر اساس آمار کپلر واردات نفت چین از ایران در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین ۶۸۳ هزار بشکه در روز بود اما این رقم در سال ۲۰۱۹ به میانگین ۳۰۱ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ تا ماه سپتامبر به رقمی حدود ۹۲ هزار بشکه در روز می‌رسد.

بدهی قبلی چین به ایران حدود ۲۲ میلیارد دلار بوده و بابت آن چین پروژه‌هایی را در ایران فاینانس کرده‌است ، اینکه پس از آن چه میزان نفت فروخته شده مشخص نیست. با این حال حسین ملائک، سفیرپیشین ایران در چین معتقد است : ۲۲میلیارد دلار پول ایران از زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در چین بلوکه است که پشتوانه‌ای برای پروژهای دولت ایران بود.

به گفته این دیپلمات اگر در این چند ساله تحریم حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز چینی‌هانفت خریده باشیم و هر بشکه نفت هم ۴۰ دلار باشد، حدودا بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار در همین دو سه سال گذشته در چین داریم البته منبعی برای واردات ایران بوده است، اینکه چه مقدار بلوکه و چه مقدار پشتوانه خرید است مشخص نیست .به نظر می رسد وضعیت بدهی‌های چین به ایران رقمی بیشتر از بقیه کشورها به نظر می‌رسد، میزان آن شفاف نیست و ازسوی مسئولان مربوطه نفی می‌شود.

اموال بلوکه شده ایران در هند 7 میلیارد دلار، عراق 3.5 میلیارد دلار، آمریکا 1.9 میلیارد دلار، ژاپن 1.5 میلیارد دلار و امارت 7 میلیون دلار برآورد شده و معادل 56 میلیارد دلار املاک ایران تسخیر شده است در ایران بیان گفته می شود ارزش تخمینی املاک و مستغلات ایران در ایالات متحده و اجاره انباشته آن‌ها ۵۰ میلیون دلار و آسمان خراش ایران (بنیاد علوی) در منهتن به ارزش 5 میلیارد دلار و ۱۰ ملک دیگر بلوکه شده است . همچنین در سراسر دنیا املاک ایران به ارزش ۳۲ میلیارد دلار مسدود است.

با توجه به سیاست های خصمانه آمریکا در قبال ایران و همراهی سایر کشور ها با این کشور، این سوال پیش می آید که برای آزادسازی این پولها چه باید کرد؟ مذاکره یا مقابله به مثل؟ شما در این‌باره نظر بدهید.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • کاربر ناشناس
    0

    این نشان میدهد شعار امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند درست نبوده و امریکا همانطور که گفت اقتصاد ایران را نابود کرد و دولت هم برای جبران ان دست در جیب مردم برده و اقتصاد انها را کوچک کرده و ارزش پول ملی پایین امد حال با ضرر میلیارد دلاری بوجود امده و همینطور جبران میلیاردی ان چه ضربه ای به مردم ایران زد ومتاسفانه برای راه حل به سمت شرق یعنی چین وروسیه کمونیست رفتیم که خدا عاقبت این کشور و مردم را بخیر کند با این سیاستهای غلط

    نظرات شما -
    • هاشمی
      0

      مسئولین ضمن شکایات درمراجع بین المللی همزمان بایک کشور بدهکار وارد مذاکره شوند واگه به دلیل تحریم نتوانست به دلار پرداخت کنداجناس مورد نیاز را وارد کنند اگه اجناس مورد نیازوموردتقاضا را ندارند ازکشور های دیگه خریده وتحویل ایران بدهند واگه باز عذر آوردن ایران باقدرت منافع آن کشوررا بادر نظر گرفتن کلیه جوانب بین الملل به مخاطره بیاندازد وضربه های قوی بزند تا دیگر کشور های بدهکار هم حساب کار دستشان بیاد

    • فرشادآزاد
      0

      بسیار درست ومتین فرمودیدواگرخدای نکرده جنگ جهانی سوم روی دهدوما اعلام بیطرفی کنیم بازازشمال روسیه تسخیرمان میکندواینباربجای لانگلیس چین ازجنوب برای تحقق شعارآمریکاهیچ ...توانمندباشیم نه این که عرضه تولیدیک پوکه کارت ملی رانداشته باشیم وتحریم فلجمان کندوماهی بگوییم تحریم اثرنداردالبته درگوشه وکنارایران جوانان عزیزونخبه مردمی درتلاش هستندکه سیاستهای غلط دولت تلاش این جوانان عزیزرابی اثرمیکندمامیخواهیم آب بخوریم خود وزرا روجانی وهمه میگویندتحریمیم نمیشودامامیبینیدکه گفته میشودتحریم اثرنداردهمه سیاسیون داخلی ورد زبانشان شده توپ درزمین آمریکاست وآنهامیگویند توپ درزمین ایران است اماواقعا این توپ همان ملت است

    • کامبیز
      0

      آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و۴۲ساله ترلیون ها دلار خرج کرده وبه خودش ضرر زده باز هم اقتدار ایران کم نشده وبه زودی تحریم هایش بی اثر می شود آمریکا هم کشور خداپرستی نیست همین تاریخ برده داری رو مطالعه کنی معلومه! رفتن به طرف چین وروسیه یک راه کار اقتصادی در مقابل آمریکاست که لیبرال های داخلی وغرب زده هایی امثال شما از اول به سراغ آمریکا رفتند وکلاه گشادی سر مردم گذاشتند. کسی که سلطه آمریکا را به روابط تجاری با چین وروسیه ترجیح دهد ذلیل است.

  • رضا حدادی
    0

    به نام او که آزادگان را دوست دارد. با توجه به اینکه باج دهی به آمریکا، پایانی ندارد، تنها راه مبارزه در ابعاد مختلف است.

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام اخه یکی نیست به اینها بگه باج باید بدین چرا به چین بدین به امریگا شاید چهارتا خدا پرست توشون باشه .چهارتا دکتر مهندس ایرانی تو دانشگاهاشون درس خوندن چین چه تاجی توسرتون گزاشت به جز بدبختی

    نظرات شما -
    • جاوید
      0

      آمریکا حکومت لیبرالی واصلا به دین کاری نداره!وبا کمونیست هیچ فرقی نمی کنه! نمی دونم غرب زده ها وقتی به آمریکا می رسند مسلمون میشن ! کمی برو تاریخ بخون و جنایات آمریکا رو یاد بگیر آمریکا هم به چین محتاجه !ودر آینده چین قدرت اول اقتصاده

    • مورچه گازی
      0

      چطور تا دیروز به انسانیت و کارما اعتقاد داشتید و دین رو عامل عقب موندگی میدونستید حالا دم از دین میزنید و جانماز آب میکشین

  • کاربر ناشناس
    0

    عجب تحلیل منافقانه باور کنید منافق وطن فروش هم لیبرتی هم این تحلیل را انجام نمی دهد بابا یک نفر به این احمق ها بگوید برجام مرد

  • علی بیغم
    0

    مشگل از دشمن نیست ، مشگل داخل است طبیعی است دشمن به هر حربه ای متوسل شود تا به اهداف خود برسد. اما راه کار : جهان بدون قانون یعنی جنگل ، عملکرد آمریکا تحت لوای دفاع از دموکراسی به یک توتیسم تبدیل شده بود و با استفاده از قدرت رسانه ای به خصوص تا قبل جنگ ویتنام به شرارت های خود وجه قانونی می بخشید. اکنون با گسترش رسانه و فروپاشی شوروی قوانین جهان در حال دگرگونی است و ایران باید با دیپلماسی و هزینه کم به عنوان پیشتاز مبارزه با دروغ و فریب مردم جهان یک تیم قوی مردمی و دولتی برای احقاق حقوق جهانیان از عملکرد دوگانه آمریکا در ابعاد حقوقی و دیپلماسی و رسانه ای با محوریت کشورهای ذینفع برای سازکار اجرایی و حل و فصل مردم نهاد اینگونه فشارهای مالی با پشتوانه قانون به سازمان ملل ارائه کند هر چند زمان و مقاومت نیاز است اما افشاگری و فشارهای جهانی کارساز خواهد بود. ایران با پیشرفت های خوبی که باعث این فشارها شده ، متاسفانه زیرساخت و ساز و کار مناسبی برای فشار حقوقی و مردمی جهانی بر روی عملکرد آمریکا نداشته ، اکنون با تحولات جهانی وقت آن رسیده تا با راه های قانونی و دیپلماتیک آمریکا به سرکردگی اسقاطیل را ناچار به پذیرش رعایت قوانین مالی به دور از محور سباست کنیم راهکار آمریکا خلاف قوانین بین المللی جهان است و این روش غلط باید از طریق شورای امنیت با ارائه پیش نویس یک قطعنامه توسط کشورهای دوست حتی فقط ایران با توجه به مستندات و دلایل دوگانه آمریکا ارائه و به طور جدی پیگیر موضوع باشند و به دادکاه های بین المللی هم زمان شکایت و با درج جنگ پولی و مالی له عنوان یک راهزنی ثروت علنی ملت ها اعتراض شود ، تا جهان از خواب خُفته بیدار شود. نتیجه : سه راه کار حقوقی ، دیپلماتیک ، رسانه ای قوی می تواند عملکرد خلاف قانون آمریکا را زیر سوال ببرد متاسفانه معطل ماندن ایران و دل خوش کردن به جنایت کارترین کشور جهان دلیل از دست دادن زمان و تحمیل هزینه بر مردم ایران است حق بر باطل پیروز است به شرطی که حق راه باطل نرود.

  • اصغر
    0

    با توجه به خوي استكباري وز ياده خواهي آمريكا تنها راه استفاده از ظرفيتهاي داخلي و قوي شدن و مقابله به مثل است

  • 653241
    0

    خب مث آدم رفتار کنین تا اموالتون رو بلوکه نکنن . مگه اموال مالزی و تایوان بلوکه میشن !؟ اونها هم مسلمون هستن . اموال هلند چی ؟ چرا نمیتونین مثه این سه کشور فکر کنین و رفتار کنین !

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      مالزی وتایوان جرئت دارند به آمریکا نه بگن؟فقط ذلت

  • کاربر ناشناس
    0

    سرمایه ای که شامل حال مردم نمیشه یا داخل خورده میشه یا خارج چه فرقی میکنه همه کشورها انگار به ما بدهکارند چین که وارد کشورمون شده چرا پولها رو نمیده بقیه رو هم همینطور گفتگو و حل اختلاف راه کاره سالهاست غیر از این بوده چی شده

  • بازنشسته
    0

    مقصر واقعی شخص اول مملکت است...

    نظرات شما -
    • رامین
      0

      اگرامکان داره نام مقصررابگو بازنشسته

  • سید
    0

    کمک به تروریست در تمام دنیا محکوم است متاسفانه ما به تروریست های یمن لبنان سوریه عراق حشدی کتایب طالبان و القائده کمک می کنیم

    نظرات شما -
    • کامبیز
      0

      فقط دوتای آخریش تروریست هستند کی گفته ما به تروریست ها کمک کردیم؟ بقیه اش هم در صورتیه که تعریف غربی تروریست رو پذیرفته باشی بیسواد!

    • شهرام.ر
      0

      آقا کامبیز سلام . من از بالا تا پایین در بین نظرات گشتم دنبال نظر شخصی شما ولی انگار شما بجای نظر دادن، ترجیح می دهید که ضمن مخالفت با دیگران، آنها را بیسواد، ذلیل و ... جلوه دهید!! . سواد یک انسان زمانی ارزشمند است که در خدمت به رفاه مردم از آن استفاده شود . کسیکه بمب اتم میسازه و روی سر مردم میریزه بیسواد نیست خیلی هم سوادش از من و شما بیشتره. اگر قبول برتری آمریکا در دنیا نشانه ذلالت است ، حقارت در مقابل چین و روسیه هم بغیر از ذلالت چیزی نیست. به نظرات مخالف هم ، احترام باید گذاشت موافق نیستید؟

  • شهرام.ر
    0

    دزدی بین المللی از ایران ؟؟؟؟ توسط چه کسانی؟؟؟؟ مگه این میلیاردها دلاری که به عنوان سرمایه گذاری در کشورهای خارجی ذخیره کرده‌اید را از جیب باباهاتون آوردید؟ اگه این پول ها مال بیت المال هست (که هست )چرا مردم نباید دقیقا بدونن چقدر از پولشون تو چه کشورهایی ، توسط کدام دزدها خرج چی میشه . ما سالهاست که مثل گوسفند قربانی، توسط چوپان و گرگ دریده می‌شیم . سوال اینه که تا کی گوسفند میمونیم .

  • مورچه
    0

    دلارهای بلوکه شده متعلق ب ۸۳میلیون ایرانی میباشد حقوق مردم فعلآدربانکهای کشورهای دیگر بلوکه باشد امن تراست تاروزیکه ب امید خدا سازه کاری بین الملی انجام شود که دلارها مستقیم بدست مردم برسد فقط بدست تک تک مردم .بهتر از جنگ و مذاکر .دوم اینکه دراین ۴۲سال سرمدران بیرحم وشکم پرست چند تا از این ۱۰۰میلیارد دلارها ازجیب بینوا دزدی کرده اید خداعالم است خدا بیشترازاین ابروی شماهارا ببرد وریشه شماها را بخشکاند امین .پول نفت گاز پتروشمی معادن طلانفره مس ذغال سنگ چی شد؟

    نظرات شما -
    • رامین
      0

      این حرفها نشان دهنده بیسوادی مطلقه کسب که این را نوشته من بعید می دانم سواد درست و حسابی داشته باشه وبفهمد اقتصادوسیاسیت یعنی چه .

    • مورچه ب رامین
      0

      اقارامین درست میفرمایید هشت کلاس بیشتردرس نتوانستم بخوانم سوادت راب من بکش مهم نیست توچقد سواد داری فقط اینومیدونم امثال توفقط مدرک گرفتین .چراباورنداری که ثروت ایران متعلق ب مردم ایران است بخورتوسرت اون مدرک تحصیلی ت که خواهان مشتی ظالم ووطن فروش هستی

    • سجاد
      0

      به رامین شماکه می دونی بگو سیاست واقتصاد یعنی چی؟ ایایعنی پول مردم ایران باید مخارج جنگ دیگرکشورهارتامین کند یابصورت باج تقدیم کمونیست هاشودیا اقازادها باید باپول مردم زندگی لاکچری داشته باشند؟پاسخ دهید

    • شادی
      0

      ازتعدادمنفی ها معلوم شد همه سیرند وهمه ایران گل وبلبله

  • وطنم
    0

    درشرایط فعلی حاکم براقتصادجهان اگر ایران فقط ۵سال نفت خودراحتی به صورت کاملا رایگان دراختیار چین قراردهد قطعا اقتصادآمریکا نابود خواهدشد.واین زنگ خطروپایان قدرت اقتصادی وبه تبع آن سیاسی ونظامی آمریکاست.وحتی میتواند مقدمه جنگ جهانی باشد. اتحاداقتصادی باچین وروسیه بهترین راهبرد سیاسی برای جلوگیری از خصومت نهادینه ومتعصب ۵۰ساله آمریکایی است.وقتی آمریکا این اتحادراببیند چاره ای جز تعامل ومیانه روی با ایران نخواهد داشت.

    نظرات شما -
    • مهرعلی
      0

      باچه احمق هایی طرف هستیم ۵سال نفت رایگان بدیم به چین بدبخت چین وامریکا شریک اقتصادی هستن چندروز دیگر قرارداد شان تمدید می شه چی میزنی صنعتی کیا اینو لایک کردن

  • علی
    0

    چه خوب شد که پولها را بلوکه شد والا تمام آن برای حشدالشعبی عراق ، اسد سوریه ، سید نصرالله لبنان و ، حوثی های یمن و یا مونتاژ قطعات موشک های کره شمالی می شد .. حداقل ممکن است در آینده مقداری از آن برای مردم گرسنه ایران حفظ شود .

    نظرات شما -
    • کامبیز
      0

      این هایی که گفتی خیلی فکر کردی؟ الان مثلا تو برنلمه وبودجه کار می کنی اظهار نظر می کنی ؟بودجه دفاعی واقتداری هیچ ربطی به معیشتی نداره وهزاران برابرش ارگان های دولتی بودجه حیف ومیل می کنند . الان افغانستان موشک نداره فقیر نداره ؟یا کشور های آفریقایی؟ رضایت تو به بلوکه ماندن پول های ایران یعنی اینکه با دشمن مردم شریکی!

    • و
      0

      علی آقا شما چند سالته من فکر نکنم بیشتر بیست سال داشته باشی واگرنه اینهمه ناپخته حرف نمیزدی البته به احتمال نود درصد ایران هم نیستید

    • ب علی
      0

      ای بیچاره تمام این پولها صاحب داره مردم صاحب اصلی هستن توچکاره ای که نرخ تعین می کنی علی اقا

    • چرامنفی
      0

      بانظرعلی موافقم چرااین همه منفی ارتش سایبرها

    • علی
      0

      دوست عزیز تنها به ظاهر موضوع نگاه نکن . به اصل موضوع با دقت و با تحلیل توجه کنید. خیلی ساده میگویم . اگر دزدی با خانه همسایه شما بیاید و شما موجه بشوید بی تفاوت میماید؟ یا اگر برای فرارز دادن کمک هم نکنید حتمال باید عکس اللعملی از نشان دهید چون از همسایه نوبت شماست که دزد بتانه شما بزند. از ساده تر نمی توان. (اگر متوجه نشوید وای برشما)

  • وحید
    0

    به عنوان راهکاری برای مقابله با تحریم بانکی ، پول های مردم ایران در حساب های بانکی افراد و آقاها و آقا زاده ها ریخته شد اما ترامپ همگی را به راحتی شناسایی و تحریم و مسدود کرد . اما آیا این پول ها به مردم ایران باز می گردد ؟ برای همین باید مردم را درگیر مشکلات معیشتی مثل بالا بودن قیمت دلار و کمبود مرغ و روغن و .. در صف نگه داشت .

  • لزز
    0

    به برجام برگردند

  • ناشناس
    0

    قابل توجه کسانی که کشورهای دیگر را گاو شیرده معرفی میکنند.

    نظرات شما -
    • داریوش
      0

      گاو با اختیار خودش دوشیده میشه.

  • فرشادآزاد
    0

    باتشکراز خبرفوری برای این بررسی استدعادارم ازمیزان اختلاسهای داخلی توسط برخی آقازادها برخی مدیران و...هم یک بررسی اجمالی بفرماییدقطعا صدهها برابرپولهای بلوکه شده ایران رامشاهده خواهیدفرمودضرورت مبارزه بادلالان اختلاسگران ورانت خواران داخلی بسیاربیشترازپیگیری مطالبات خارجی است البته مدیران پاک دست زیادی داریم که درودبه شرفشان امادر رده های بالای کشورازاقوام نسبی تاسببی تا دوست وآشنا دستشان تاکتف دربیت المال است

    نظرات شما -
    • خ
      0

      این چند سال پولی نبوده که کسی اختلاس کنه.شما هم اگر خدا وقبر وقیامت اعتقاد دارید به کسی بدون مدرک تهمت نزنید اگزر مدرکی از دزد ی کسی دارید اعلامش کنید

  • محمود
    0

    ایا اگر ۱۰۰۰۰۰هزار میلیارد هم ایران طلب داشته باشد وبهش هم بدن ایا به حال مردم هم فرقی دارد. یا یک دلار به کسی می دهند.نه هیچ فرقی برای مردم ندارد

  • رضا
    0

    دلیلش اینه که آمریکا وکشور های غربی با مردم ما دشمنی دارند ودست ندارند ایران مستقل باشه وسیاسیونی که جلوی آنها زانو می زنند! پایدار باد ایران.

    نظرات شما -
    • برزو
      0

      با مردم ایران خیر با مدیران کشور و طرز تفکرشان مشکل دارند

    • و
      0

      از نظر شما اشکال ندارد جلوی کشورها شرقی کمونیست زانوبزند

  • ..
    0

    شاید بخاطر قرداد با چین هم شده aftf امضا بشود .در آن صورت امکان دیترسی به تمام این اموال فراهم می شود جلسه آینده مجمع در این مورد خیلی مهم

  • ایرانی
    0

    جالبه بیشترین مبلغ رو چین بلوکه کرده، تازه باهاش تفاهم نامه 25 ساله هم امضاء می کنیم

  • فرشادآزاد
    0

    باسلام خدمت کاربر گرامی {خ}قطعاشماعزیز بزرگواریا نامهای فریدون جهانگیری عراقچی هاشمی و...راکه خود صداوسیمای جمهوری اسلامی پوشش میدهد راشنیده اید دستگیری گسترده اعضای شورای شهر وشهرداران درکل ایران رامتوجه شده ایدپرونده های بسیارحجیم وسنگین دیگری دربانکهاکه شامل چندمدیرکل بانک میشودرادیده ایدبنده متوجه نمیشوم اشاره به موارد دهها هزارمیلیاردی که قوه محترم قضایی هرچندقطره چکانی اعلام میفرمایدوقضیه طبری وهزاران میلیارداختلاس ازصندوق فرهنگیان از وزارت نفت وصدهها برابراین مواردپنهانی که یاقوه محترم قضایی بعلت حجم سنگین هنوزموفق به ورودمقتدرانه نشده کجایش لامذهبی بی دینی وعدم اعتقادبه روز رستاخیز است اینها همه مواردی است که اعلام شده وهزاران میلیاردی ودهها وصدهها میلیارد دلاری است اینگونه نگرش ونپذیرفتن واقعیت موجود را انقلابی گری وناسیونالیسم نمی گویندهرکس واقعادل درگرو وطن داردبایدوزنه های سنگین وصل شده به اختلاسش وافرادمفسدورانت خواران راجداکندواین مانع وسدایجادشده فراروی جوانان عزیزانقلابی و وطن پرست رابرداردقضاوت بیشتر رابه عزیزان فهیم وکاربران خبرفوری میسپارم و واقعا برای افراطی گری متاسفم

  • کامبیز
    0

    سلام بر ملت مظلوم ایران مثلی است که همه شنیده ایم. می گویند : خر وقتی شکار گرگ شده، بارش تفنگ بود! مسئول با سواد. شجاع. غیرتی و وطن دوستم آرزوست.

  • رمضان سلطانی
    0

    تنها راه برای دریافت پولهای بولکه شده مقابله به مثل است مادامی که این کار را نکنید موفق نخواهیدشد

    نظرات شما -
    • مورچه
      0

      این مثبت های کیلویی مث درجه های کیلویی است که نه بوداره نه خاثیت

  • سیدی
    0

    فقط کامنت گذاران عزیز بدانید افرادی نظیر این اغا که بنام مورچه کامنت می گذارد از همان منافقین رذل وپست مقیم لیبرتی البانی است که سند افتخارشان ۱۰ سال جاسوسی برای صدام واینک غلام حلقه به گوش سعودی واسرائیل می باشند وتنها مشغله فعلی شان هرکدام با یک لب تاب لجن پراکنی علیه انقلاب است مشتی پیر وپاتار فرتوت وزوار در رفته ورحم در اورده و مرید مریم قجر عضدانلو خبیث.

    نظرات شما -
    • مورچه
      0

      بله مردم عزیز مورچه هستم واز البانی جنوب تهران درمحلهایی پراز دردورنج اعتیادوفحشا کامنت میذارم سیدی کامنت انتقادی هنوزنگذاشتم تاامثال تو ساندیس خورکله های پوک خودرا ب طاق تویله هایتان بکوبید لعنت ب شماها ودارودسته مریم قجر من دوستدار کشور وازادی پول ثروت کشور باید بدست مردم برسد نه خرج جنگ اعراب شود مرگ برچین کمونیست ومرگ بر خاک فروشان مورچه جانباز جنگ ایران وعراق است فقط برای حفظ اب وخاک وناموس وطن اما اربابان توهمه چیزراب باد میدهن من مورچه هستم عاشق وطن

    • مورچه
      0

      مثبت دادن کیلویی مانند درجه های کیلویی است نه بودارد نه خاثیت

    • مورچه
      0

      سیدی ملعون چرا هرچی منفی میزنم چاپ نمیشه

  • رامین
    0

    فقط کامنت گزاران بدانید افرادی مانند سیدی عربهای لبنانی یمنی عراقی سوری فلسطینی هستن فقط بخاطر دوشیدن کامنت میگزارند تمام افتخارشان تهیه وتوزیع موادمخدر به تمام جهان است

  • احمد عنبری امجد
    0

    باسلام اولا طبق عرف دیپلماتیک اول با مذاکره ومسالمت آمیز در غیر این صورت به هر وسیله ممکن حالا خواه مقابله به مثل خواه جنگ ،خواه غنیمت گرفتن کشتی ها و...این حق مردم ماست ومردم هم حاضرند برای گرفتن حق خود هرکاری بکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها