جهان در وحشت "نیپا"؛ کرونایی دیگر از راه رسید! / بیماری مرموز و کشنده جدید را بشناسید/ علائمی که خبر مرگ را می آورند

ویروس "نیپا" از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند و این مساله باعث نگرانی سازمان جهانی بهداشت شده است، چرا که پتانسیل نیپا یا NiV برای ایجاد یک همه‌گیری جهانی دیگر مانند کرونا زیاد است.

جهان در وحشت "نیپا"؛ کرونایی دیگر از راه رسید! / بیماری مرموز و کشنده جدید را بشناسید/ علائمی که خبر مرگ را می آورند

به گزارش خبر فوری، شیوع ویروس نیپا در هند باعث وحشت مردم شده است. این ویروس مهاجم نرخ مرگ‌و‌میر بسیار بالایی دارد و احتمالا از خفاش‌های میوه‌خوار نشأت گرفته است. مقامات هندی با تعطیل کردن مدارس و ادارات در ایالت کرالا در جنوب این کشور تلاش دارند از گسترش ویروس کشنده «نیپا»، جلوگیری کنند. بسیاری از پزشکان نگران تکرار فاجعه کرونا در سال ۲۰۲۳ هستند.

در این گزارش قصد داریم مروری بر نشانه ها، تاریخچه و درمان ویروس نیپا داشته باشیم. اطلاعات زیر از پایگاه CDC استخراج شده اند.

تکرار کرونا/ ویروس مالزیایی در هند وحشی شد

ویروس نیپا (Nipah (NiV)) اولین بار در سال 1999 پس از شیوع در خوک ها و انتقالش به مردم در مالزی و سنگاپور کشف شد. این شیوع منجر به ابتلای 300 انسان و مرگ بیش از 100 نفر شد و تأثیر منفی اقتصادی قابل توجهی بر شرق و جنوب شرق آسیا داشت زیرا بیش از 1 میلیون خوک برای کمک به کنترل بیماری کشته شدند.

اگرچه بعد از سال 1999 دیگر  هیچ شیوع شناخته شده ای از NiV در مالزی و سنگاپور مشاهده نشد، اما شیوع بیماری نیپا در برخی مناطق آسیایی به ویژه در بنگلادش و هند ادامه دارد و سالانه برخی افراد را آلوده می کند.

طبق تحقیقات انجام شده، ویروس نیپا از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند و این مساله باعث نگرانی سازمان جهانی بهداشت شده است، چرا که پتانسیل NiV برای ایجاد یک همه‌گیری جهانی و بزرگ دیگر مانند کرونا زیاد است.

خفاش های میوه خوار آلوده می توانند بیماری را به افراد یا حیوانات دیگری مانند خوک منتقل کنند. افراد در صورت تماس نزدیک با حیوان آلوده یا تماس مایعات بدن آنها (مانند بزاق یا ادرار) ممکن است آلوده شوند. انتشار و انتقال اولیه از حیوان به فرد انسانی می تواند به عنوان مبداء همه گیری شناخته شود. هنگامی که این بیماری به افراد انسانی سرایت کند، سرایت از فرد انسانی به فرد انسانی دیگر آسان تر و سریع تر می شود.

علائم عفونت نیپا از خفیف تا شدید متغیر است. با این حال،میزان کشندگی این بیماری نسبتا زیاد است. نیپا منجر به مرگ 40 تا 70 درصد از کسانی شده است که در سال های 1998 الی 2018 به این بیماری مبتلا شده اند.

نشانه های نیپا/ علائمی که بوی مرگ می دهند 

علائم بیماری معمولاً بین 4 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند. این بیماری در ابتدا به صورت تب و سردرد ظاهر می شود و بعد از مدتی منجر به ظهور علائم تنفسی مانند سرفه، گلودرد و مشکلات ریوی و احساس خفگی می شود. نیپا در صورت پیشرفت بیش از اندازه ممکن است به تورم مغزی (انسفالیت) هم منجر شود. علائم این مرحله شامل خواب آلودگی، بی نظمی و آشفتگی ذهنی و سرگیجه و سردرد است که می تواند به سرعت و در عرض 24 تا 48 ساعت فرد را به کما ببرد.

علائم اولیه و خفیف نیپا شامل موارد زیر است:

- تب

- سردرد

- سرفه

- گلو درد

- دشواری در تنفس

- استفراغ

پیشرفت بیماری ممکن است علائم زیر را به دنبال داشته باشد:

- گیجی

- خواب آلودگی

- تشنج

عوارض جانبی در بازماندگان عفونت ویروس نیپا می تواند طولانی مدت باشد. تشنج های مداوم و تغییرات شخصیتی و خلقی از مهم ترین عوارض بیماری نیپا هستند.

عفونت هایی که منجر به مرگ می شوند ممکن است ماه ها و حتی سال ها پس از مواجهه ظهور پیدا کنند.

ویروس نیپا درمان می‌شود؟

در حال حاضر هیچ درمان معتبر و تضمین شده ای برای عفونت ویروس نیپا (NiV) وجود ندارد. درمان این بیماری محدود به مراقبت‌های عمومی از جمله استراحت، هیدراتاسیون و درمان علائم در زمان بروز است. با این حال، برخی محققان در حال کار روی درمان های ایمونوتراپی (درمان های آنتی بادی مونوکلونال) هستند.

علاوه بر این، برخی پزشکان معتقدند داروی ضد ویروس رمدسیویر که در زمان شیوع کرونا نیز مورد استفاده قرار می گرفت، می تواند مؤثر واقع شود و ممکن است مکمل درمان‌های ایمونوتراپی باشد.

همچنین، داروی ریباویرین برای درمان تعداد کمی از بیماران در زمان شیوع اولیه NiV در مالزی مورد استفاده قرار گرفت، اما اثربخشی قطعی آن به اثبات نرسید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    2

    یه میلیارد دلار میگیرم میسازم .الاحقر مخبر

  • ناشناس
    2

    خیلی ترسیدیم الان جیبمونو بزنید

    نظرات شما -
    • ✌✊
      11

      کرونا 16دوره هست و یکی از آن دوره مرگبارتر از همه ی دوره هاش هست چندبار هم گفتم

  • ناشناس
    2

    مبارک باشه ،از زلزله و گرانی قسردر برویم از این یکی الله اعلم

  • ناشناس
    4

    ترس تو جان ملت نگذارید؟ بی عقول

  • ناشناس
    0

    لعنت بر آدمای کثیف

  • ب.ن
    0

    برای شادی روح رفتگان جمیعا صلوات بفرستید

  • نعمت
    4

    لطفا مردم را با این چیزها مشغول نکنید

  • ناشناس
    0

    آها! از "خفاش‌های میوه‌خوار" نشأت گرفته!!
    این بازی به نظرت زیادی نخ‌نما نشده؟

  • ایرانی
    1

    یک شخصیتی در کارتون گالیله بود که همش آیه یاس وترس می‌خواند. الان دقیقا خبرفوری همین نقش را با تیتر زدن‌های عجیب وغریبش با نقل قول از کارشناسان مجهول الهویه یا معلوم الحال ایفا می‌کند. اگر مروری به اخبار دوسال گذشته اش انجام دهید تا حالا دوبار دنیا نابود شده سه نسل منقرض شده، چند بار هم ایران قحطی وبیماریهای عجیب وغریب آمده. کار آن فقط غر زدن وبزرگ نمایی مشکلات بدون ارائه راه حل است مثل کسانی که فقط بلدند غر بزنند، بترسانند ولی هیچ هنر وابتکاری برای حل کردنش ارائه ندهند.

  • ناشناس
    7

    در دوره های قبلی کرونا در کشورمان بسیاری به علت نبود واکسن از بین رفتند ایندفعه مشخص نیست چه بلایی می خواهند بر سر ملت بیارن

  • امیر
    3

    این بیماری‌ها خیلی طبیعی است 8 میلیارد انسان بدون بیماری....

  • ناشناس
    0

    دوباره داستانسرایی های ژولورنی کرونا و بازارماهی فروشان ووهان و خفاش و.... شروع شد!

  • ناشناس
    8

    دوباره آمریکای کثیف یه ویروس دیگه داد بیرون

  • ناشناس
    0

    بدترین بیما ی انسانها که واگیر دار است حرص و طمع ومال اندوزی به هر قیمت است که جز مرگ درمان نداره.!

  • ناشناس
    1

    خدا کند که این دفعه دامن ظالم ها را بگیرد بلکه جهان یک نفس از شر این موجوده بکشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ظالم همیشه سالم

  • ناشناس
    1

    ملت ایران زنده باد

  • ناشناس
    6

    چندان در وحشت نیستند چون اسرایبل خودش، دراورده

  • ناشناس
    1

    مرحله اخر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها