گجت پوشیدنی برای هشدار کرونا

احتمالا در آینده نزدیک، یک دستگاه پوشیدنی تولید می‌شود که وقتی در معرض یک فرد مبتلا به کووید-19 قرار می‌گیرید، هشدار می‌دهد.

گجت پوشیدنی برای هشدار کرونا

در شرایط فعلی، زمانی متوجه می‌شویم که در معرض این بیماری قرار گرفته‌ایم که بفهمیم تست کووید فردی که با او در تماس بوده‌ایم، مثبت شده یا خودمان علائم این بیماری را داشته باشیم. به گزارش یو‌اس ای‌تو دی، حالا پژوهشگران دانشگاه ییل دستگاهی شبیه یک گیره تولید کرده‌اند که می‌تواند مقادیر ناچیز ویروس را در هوا تشخیص دهد.
تاکنون از دستگاه‌های بزرگ و پرهزینه نمونه‌برداری برای تشخیص قطرات تنفسی حاوی ویروس در هوا که معمولا از طریق سرفه، عطسه، صحبت کردن و تنفس افراد مبتلا به ویروس پراکنده می‌شود، استفاده می‌شده است.
این پژوهشگران برای اینکه دسترسی به چنین دستگاه‌هایی را تسهیل کنند، با استفاده از پرینتر سه‌بعدی یک نمونه‌گیر 5/2سانتی تولید کرده‌اند که می‌تواند نمونه‌ها را از هوا جمع‌آوری و روی یک صفحه که داخل دستگاه است، نگه دارد.
کریستال گودری، استاد دانشگاه ییل و مولف اصلی این مطالعه می‌گوید: «دستـــگاه Fresh Air Clip یک دستگاه پوشیدنی است که می‌تواند قرار گرفتن افراد در معرض ویروس‌های پراکنده در هوا را ارزیابی کند.»  او می‌گوید: «این دستگاه برای شناسایی زودهنگام افراد در معرض ویروس و اقدامات سریع مانند آزمایش یا قرنطینه مفید است.» پژوهشگران 62نفر را بین ژانویه تا مه2021 انتخاب کردند. برخی از آنها این گیره را هنگام کار در رستوران‌ها، پناهگاه‌های بی‌خانمان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و برخی دیگر آن را حین فعالیت‌های روزانه مانند خرید و ورزش به لباس خود نصب کردند.
از شرکت‌کنندگان خواسته شد که این گیره را به‌مدت 5روز متوالی در محل کار خود استفاده کنند و سپس صفحه داخل گیره‌ها از نظر وجود ویروس آزمایش شد. پژوهشگران شواهدی از کووید را در 5دستگاه پیدا کردند که 4مورد مربوط به کارکنان رستوران و یک مورد هم مربوط به شخصی بود که در یک مرکز نگهداری از بی‌خانمان‌ها کار می‌کرد. امید می‌رود که این دستگاه در آینده در دسترس عموم، به‌ویژه در مدارس و محیط‌های کار قرار بگیرد.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها