راه‌های درمان ساییدگی زانو و علل ایجاد آن

اکثر افراد مسن و بالای 50 سال، به مرور زمان دچار مشکلات و درد زانو می‌شوند. متاسفانه ورزش نکردن و کمبود کلسیم در بدن، از جمله مهم‌ترین علت‌هایی است که سبب شده تا این درد در سنین پایین‌تر نیز گریبان‌گیر افراد شود.

راه‌های درمان ساییدگی زانو و علل ایجاد آن

علاوه بر آن، مشکلاتی مانند چاقی یا انجام ورزش‌های سنگین، خطر ساییدگی زانو را در سنین پایین‌تر، بالا می‌برد.

درد زانو باعث می‌شود انجام حرکات روزمره، از جمله بالا و پایین رفتن از پله‌ها، نشستن بر روی زمین و ... دشوار شود. با وجود تمام مشکلاتی که درد زانو برای یک فرد ایجاد می‌کند، می‌توان با رعایت نکاتی از پیشروی این درد جلوگیری کرد.

در این مقاله درباره راه‌های درمان ساییدگی زانو و علل ایجاد آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا به کمک راهکارهایی که در این مقاله بیان خواهیم کرد، از گسترش درد زانو جلوگیری کرده و سلامتی خود را حفظ کنید.

علت ایجاد آرتروز زانو
غضروف‌های سفیدی که در مفاصل زانو وجود دارد، امکان حرکت دو استخوان پا را به نرمی بر روی یکدیگر و بدون ساییده شدن استخوان ایجاد می‌کند.

زانوها فشاری معادل 5/1 برابر وزن فرد را تحمل می‌کنند. به مرور زمان، با تحمل این فشار، ضعیف شدن عضلات و آسیب دیدن رباط‌ها، باعث افزایش فشار بر روی غضروف‌ها شده و آن‌ها شروع به فرسایش می‌کنند. آرتروز زانو زمانی به وجود می‌آید که این غضروف‌ها از بین بروند.

درد آرتروز، عمدتا به‌آرامی ایجاد می‌شود، اما گاهی اوقات ممکن است به صورت ناگهانی شروع شود. اصولا بعد از پیاده‌روی و بالا و پایین رفتن از پله‌ها، درد زانو بیشتر می‌شود. در برخی موارد، آب و هوا نیز در میزان درد زانو تاثیرگذار است.

علت به وجود آمدن آرتروز را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

1- بر اثر ضربه یا سانحه:

ممکن است در اثر حادثه ای مانند چرخش نادرست زانو یا سقوط، رباط دچار پارگی شده و زانوی فرد آسیب ببیند.

2- به مرور زمان و خارج از سانحه:

در این حالت، عوامل دیگری موجب به وجود آمدن آرتروز زانو در فرد می‌شود. به عنوان مثال، کمبود کلسیم در بدن، به خصوص در افراد مسن، موجب می شود تا فرد، درگیر چنین مشکلی شود. علاوه بر آن، خشکی مفاصل یا وزن زیاد می‌تواند از دیگر علت‌های ایجاد مشکل آرتروز زانو باشد.


راه‌های درمان ساییدگی زانو
راه‌های مختلفی برای درمان ساییدگی زانو وجود دارد. شما با انجام این کارها و عمل به توصیه‌های پزشک، می‌توانید از پیشرفت این درد جلوگیری کنید.

اضافه وزن خود را جدی بگیرید
اگر در حال حاضر اضافه وزن دارید، باید هرچه زودتر به فکر رژیم و ورزش زیر نظر پزشک متخصص باشید.

کاهش وزن، فشار اعمالی بر ناحیه زانو را کمتر می کند. در نظر داشته باشید کاهش وزن، اولین و موثرترین گام برای درمان زانو است. پس برای سلامت خود، آن را جدی بگیرید.

ورزش، یک راهکار موثر برای درمان درد زانو
برای افرادی که درد زانو دارند، ورزش یک راهکار موثر برای درمان و کاهش درد زانو است.

ورزش کردن علاوه بر آنکه در کاهش وزن به شما کمک می‌کند، عضلات پای شما را برای حمایت از غضروف زانویتان قوی می‌سازد.

تمرینات کششی، شنا و ایروبیک از جمله ورزش‌هایی هستند که به کاهش درد کمک خواهند کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که این ورزش‌ها را باید با مشورت پزشک زیر نظر وی انجام دهید. انجام ورزش خودسرانه و بدون مشورت پزشک، احتمال آسیب دیدگی را بالا می‌برد.

فیزیوتراپی و درمان دارویی
برای درمان زانو، حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشید و در صورت نیاز، به فیزیوتراپ مراجعه کنید. داروها و توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید و درکنار آن، ورزش را ترک نکنید.

زانوبند؛ یک راهکار موثر برای درمان درد زانو
عمدتاً زانوبند برای افرادی که دچار ساییدگی زانو هستند، تجویز می‌شود. زانوبندها جهت کاهش فشار در اطراف زانو به کار می‌روند و برای حمایت ماهیچه‌های ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر افرادی که دچار ساییدگی زانو هستند، افرادی که ورزش‌های سنگین و پرتحرک انجام می‌دهند، مانند والیبالیست‌ها و فوتبالیست‌ها، هم برای حمایت ماهیچه‌های خود از زانوبند استفاده می‌کنند.

تنوع زانوبندهای طبی زیاد بوده و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. از انواع زانوبندهای طبی می‌توان زانوبند با مفصل مدرج، زانوبند ایموبلایزر (ثابت کننده زانو)، زانوبند نئوپرنی، زانوبند قابل تنظیم با کشکک باز، زانوبند نئوپرنی چهار فنره، زانوبند پالمبو، زانوبند قابل تنظیم با کشکک بسته و زانو بند پشمی صادراتی را نام برد.

محدوده قیمت زانو بند طبی که برای درمان ساییدگی در بازار به فروش می‌رسد، از 70 هزار تومان تا 700 هزارتومان است.

شما با وارد شدن به سایت آدور، علاوه بر مشاهده تمام محصولات طبی مانند زانوبند ( https://www.ador.ir/fa/ محصولات/ساپورت-های-پا/زانوبند-قابل-تنظیم-فنردار-نئوپرنی/

) و مشخصات آن‌ها، به راحتی می‌توانید محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را خریداری کنید. ما با انتشار مقالات درمانی آدور به روز در سایت آدور، سعی می‌کنیم شما را در جریان آخرین اخبار روز پزشکی قرار دهیم.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها