یافته‌ جدید درباره بیماری "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک"

متخصصان مغز و اعصاب در آمریکا در بررسی های اخیر خود به ژن جدیدی دست پیدا کردند که با افزایش خطر ابتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مرتبط است.

یافته‌ جدید درباره بیماری "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک"

ALS که به بیماری "لو گهریگ" نیز شناخته شده است، بیماری پیشرونده عصبی است که سلولهای عصبی مغز و نخاع را درگیر می‌کند و به طور معمول به معلولیت و مرگ منجر می‌شود.

به گفته پزشکان یافته های بدست آمده می‌تواند به بهبود روش های درمانی برای این بیماری مرگبار منجر شود.

هر دو فاکتور محیطی و ژنتیکی می‌تواند در بروز و پیشرفت بیماری ALS نقش داشته باشد. حدود ۱۵ درصد از موارد ابتلا به این بیماری خانوادگی و وراثتی است به این مفهوم که یکی از اعضای خانواده به این بیماری دچار بوده‌اند.

در این بررسی متخصصان آمریکایی به مطالعه روی هزاران بیمار مبتلا به ALS پرداخته و دریافتند که در برخی از آنان جهش هایی در ژنی موسوم به TP73 وجود دارد. این ژن به طور معمول برای تنظیم چرخه حیات یک سلول، نوعی پروتئین تولید می‌کند. این جهش ها ممکن است در سلامت سلول های عصبی تداخل ایجاد کند.

به گفته محققان آمریکایی، موارد ناشناخته بسیاری در مورد ژنتیک و فرایندی که منجر به بروز بیماری ALS می شود، وجود دارد. همچنین جهش های مشاهده شده در این ژن می‌تواند اثر مخربی بر عملکرد پروتئین مزبور داشته باشد چرا که پروتئین تولید شده از طریق این ژن برای سلامت سلول عصبی ضروری است.

به گزارش مدیسن نت، محققان آمریکایی تاکید کردند: یافته های بدست آمده در این بررسی نشان می دهد جهش در ژن TP73 خطر ابتلا به بیماری ALS را افزایش می دهد. تحقیقات ما نشان می دهد که مرگ سلولی مرتبط با این جهش ها ممکن است عاملی در بروز ALS باشد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها