کشف خمیری صدفی که خونریزی شدید را در چند ثانیه بند می‌آورد

محققان خمیری صدفی را تولید کرده اند که امکان توقف خون ریزی در زمانی کوتاه را می‌دهد.

کشف خمیری صدفی که خونریزی شدید را در چند ثانیه بند می‌آورد

یک تیم تحقیقاتی مشترک از گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه جراحی قلب در گروه پزشکی و تحقیقاتی "کلینیک مایو" و از "موسسه فناوری ماساچوست" که هر دو در ایالات متحده مستقر هستند، خمیر دارویی را با الهام از آب شور و صدف‌هایی که به اشیاء زیر آب موسوم به "barnacles" می‌چسبند اختراع کردند که می‌توان آن را به راحتی در دست شکل داد و از آن برای جلوگیری از خونریزی شدید استفاده کرد.

به گزارش پست بولتن، کریستوف نبزدیک نویسنده و محقق گروه کلینیک مایو به دنبال الهام گرفتن از طبیعت برای حل مشکل توقف خونریزی مداوم در بیمارانی بود که خون آنها به خوبی لخته نمی‌شود. پس از سال‌ها تحقیق و آزمایش، نتیجه نهایی یک خمیر خاکستری و براق بوده که ازصدف‌های دریا الهام گرفته شده است.

پزشکان در تلاش برای کنترل خونریزی در بیمارانی که خون آنها خوب لخته نمی‌شود، با چالش روزانه روبرو هستند، در حال حاضر دستگاه‌ها و مواد زیادی برای درمان این بیماری در دسترس است، اما سالهاست توسعه نیافته اند و در کنترل خون ریزی نیز به خوبی کار نمی‌کند.

آزمایشات اثبات شده بر روی حیوانات قبل از آزمایشات بالینی، خونریزی آنها را در عرض ۱۵ ثانیه متوقف می‌کند.

محققان توضیح دادند که تکنیک اصلی پشت همه این‌ها چگونگی چسباندن چیزی در زمان مرطوب شدن سطح است.

در ابتدا، تیم تحقیق یک آزمایش دو مرحله‌ای انجام داد که رفتار چسبیدن بارن‌ها به سطح را شبیه سازی کرد. این صدف دارای ترشح پروتئین و پایه چربی است که مایعات روی سطح را دفع می‌کند.

محققان تأیید کردند که خمیر جدید این کار را انجام می‌دهد و علاوه بر یک پایه روغن که حاوی ذرات ریز است که به یکدیگر متصل می‌شوند، هنگامی که روی سطح زخم اعمال می‌شود، مایعات را دفع می‌کند.

این خمیر با سرعت بیشتری از روش‌های موجود خونریزی را متوقف می‌کند و علاوه بر خواص چسبندگی، می‌تواند بهتر از بانداژ با هر زخمی مطابقت داشته باشد.

تیم تحقیقاتی گفت: استفاده از آن بسیار آسان است، زیرا آن را در دست می‌گیرید، شکل می‌دهید تا شکل مناسب را بدست آورد و سپس آن را اعمال می‌کنید.

محققان می‌گویند که پلیمر‌های مورد استفاده در این خمیر، ارزان هستند و از سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده اند، به گونه‌ای که می‌توانند در مقادیر زیاد با هزینه کم تولید شوند.

با این حال، این محصول نمی‌تواند به زودی به بازار عرضه شود، زیرا محققان توضیح دادند که هنوز باید آزمایشات بالینی و بسیاری مراحل دیگر را انجام دهند، که ممکن است سال‌ها طول بکشد.

منبع: تابناک باتو

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها