معاون درمان وزارت بهداشت:

پزشکان طب اورژانس، پشتیبان خط مقدم مقابله با کرونا هستند

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: پزشکان ارزشمند طب اورژانس در دسترس‌ ترین گروه تخصصی برای بیماران در شرایط ویژه اپیدمی هستند و در خط مقدم پرمخاطره مقابله با کرونا در کنار سایر مدافعان سلامت خدمت می‌کنند.

پزشکان طب اورژانس، پشتیبان خط مقدم مقابله با کرونا هستند

اهمیت اورژانس در بیمارستان ها بر کسی پوشیده نیست، در بیمارستان اولین جایی که هر بیماری با وضعیت ناخوشی وارد آن می شود اورژانس است از این رو این بخش در مراکز درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

بنابراین تخصصی بودن این بخش و افرادی که در آن کار می کنند بسیار حایز اهمیت است، بر این اساس طب اورژانس یا پزشکی اورژانس ایجاد شد، شاید رشته نسبتا جدیدی در پزشکی باشد اما در این چهار دهه ای که شکل گرفت، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

طب آکادمیک اورژانس نخستین بار حدود ۴۰ سال پیش در پاسخ به افزایش انتظارات مردمی برای دسترسی شبانه روزی به مراقبت‌های پزشکی کیفی و تخصصی با تأسیس اولین دوره تربیت دستیار در این رشته در دانشگاه سینسیناتی اوهایو آمریکا شکل گرفت، در ایران نیز ضرورت راه اندازی این رشته در سال ۱۳۷۵ مورد تصویب نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور قرار گرفت، ابتدا در سال ۱۳۷۹ راه اندازی این رشته به عنوان یک برنامه راهبردی در سطح وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مطرح شد و در پی آن دانشگاه علوم پزشکی ایران با دریافت مجوز رسمی از شورای گسترش دانشگاه‌ها، رسالت تربیت اولین دوره تربیت دستیاران طب اورژانس را بر عهده گرفت.

در نهایت در سال ۱۳۸۰ اولین گروه آموزشی طب اورژانس در دانشگاه علوم پزشکی ایران و در بیمارستان رسول اکرم با همت دکتر علی بیداری که می‌توان از او به عنوان پدر طب اورژانس ایران نام برد شکل گرفت و تربیت دستیار تخصصی طب اورژانس برای اولین بار آغاز شد.

فارغ التحصیلان در سال ۱۳۸۳ در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهیدبهشتی، گروه‌های آموزشی طب اورژانس را تشکیل دادند و فارغ التحصیلان بعدی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، اصفهان ، مشهد، اهواز (مدیریت گروه)، بندرعباس، کرمانشاه، گیلان، مازندران، کرمان، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیةالله جذب شدند تا مقدمات ایجاد بخش آکادمیک طب اورژانس را فراهم کنند.

اکنون این بخش وظیفه سنگین و حساسی را در راستای سلامت بیماران بر عهده دارد و هر سال در ۲۷ مه برابر با ۶ خرداد این روز با هدف ایجاد آگاهی در مورد نیاز به سیستم های فوریت های پزشکی و وحدت جهانیان و تصمیم گیران برای فکر و صحبت درباره این رشته نوپا گرامی داشته می شود.

بر این اساس قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز جهانی طب اورژانس، خدمات اساتید، پزشکان و دانشجویان این حوزه را ارج نهاد و گفت: ۶ خرداد ( ۲۷ مه ) مصادف با روز جهانی طب اورژانس به تکریم اراده های استواری برمی خیزیم که وجودشان برای سلامت جامعه یک نعمت بی بدیل است.

وی افزود: پزشکان ارزشمند طب اورژانس، در دسترس ترین گروه تخصصی برای بیماران در شرایط ویژه اپیدمی، بحران و حوادث که در تمامی ساعات شبانه روز و در سخت ترین شرایط با ایمان به خداوند متعال و تکیه بر توانمندی های علمی و عملی خود برای نجات جان انسان ها در بخش اورژانس بیمارستان ها، بعنوان پیشانی و خط مقدم پرمخاطره خدمت می کنند.

جان بابایی اظهار داشت: در اپیدمی ویروس کرونا، بار دیگر توانمندی بالای شما همکاران گرامی با ارائه خدمت شبانه روزی و خلق صحنه هایی از تلاش های بی‌وقفه و کوشش های مجاهدت گونه به تصویر کشیده شد که بی شک در تاریخ ثبت می شود.

وی ضمن گرامیداشت یاد شهیدان طب اورژانس مدافع سلامت، گفت: فرارسیدن این روز را به همه پزشکان شاغل در این عرصه تبریک می گویم و از خداوند متعال برای شما بزرگواران سلامتی و سعادتمندی را مسألت می نمایم.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها