ابتکاراتی که دانمارک را به سبزترین کشور و مردمش را به شادترین ملت دنیا تبدیل کرد

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف آب و بازیافت زباله ها برای کشور دانمارک دغدغه هایی اساسی هستند. دانمارک که بر اساس رتبه بندی دانشگاه ییل ِ آمریکا، سبزترین کشور دنیا در سال ۲۰۲۰ بود به خاطر سابقه ی طولانی اش در انجام اقداماتی به جهت بهبود کیفیت هوا و تأمین آب شرب سالم، در تقریباً تمامی شاخص های سلامت زیست محیطی، سرآمد باقی کشورهای دنیا بود.

ابتکاراتی که دانمارک را به سبزترین کشور و مردمش را به شادترین ملت دنیا تبدیل کرد

در ادامه از ابتکاراتی خواهیم گفت که نشان می دهند چرا دانمارک از چنین جایگاهی در میان پایدارترین کشورهای دنیا  برخوردار است.

۱- سوپرمارکتی در دانمارک مواد غذایی منقضی شده ای می فروشد که مصرف آن ها بی خطر است

آمارها نشان داده یک سوم تمام مواد غذایی که برای مصرف انسانی تولید می شود، دور ریخته می شود. هدررفت مواد غذایی هم در تغییرات اقلیمی نقش دارد، چون تولید و توزیع مواد غذایی نیازمند انرژی و آب زیادی است.

برای مقابله با هدررفت مواد غذایی، دانمارک اقدام به گشایش یک سوپرمارکتی کرده که در آن محصولات منقضی شده یا محصولاتی که بسته بندی آن ها آسیب دیده با قیمت پایین تری به فروش می رسد. این سوپرمارکت که WeFood نام دارد، اولین در نوع خود در دنیا محسوب می شود. اجناس این سوپرمارکت دورریز ِ فروشگاه های دیگر هستند اما مصرف آن ها کاملاً بی خطر است. این سوپرمارکت با کاهش حجم ضایعات غذایی، گامی مؤثر در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی برمی دارد.

۲- یک مجموعه شنای تفریحی هست که استخرهای آن روی دریا برپا شده است

از قرار معلوم، استخرها جزء جدایی ناپذیر کشورهای حاشیه ی دریا همچون دانمارک هستند. اما خبر خوب اینکه این استخرها می توانند سازگار با محیط زیست هم باشند. Harbor Bath یک مجموعه استخر دریایی است که توسط شرکت معماری Bjarke Ingels Group (BIG) طراحی شده است. این مجموعه که بنای آن از چوب پایدار درخت کاج سوئدی ساخته شده، ظرفیت پذیرش ۶۵۰ نفر را دارد و علاوه بر استخر شنا، ۲ سونا هم دارد.

۳- یک مزرعه عمودی که برق آن از طریق انرژی بادی تأمین می شود و هزار تن ماده غذایی تولید می کند

دیگر مثل گذشته نیست که محصولات کشاورزی مختص به فصول خاصی از سال بودند و حالا همه ی محصولات در تمام فصول در دسترس قرار دارند. بنابراین تصمیم به خوردن میوه های ویژه ی یک فصل یا منطقه، انتخابی شخصی خواهد بود. با این حال، محصولاتی که برای رسیدن به فروشگاه های مواد غذایی باید هزاران کیلومتر را طی کنند، ارزش غذایی خود را به میزان چشمگیری از دست می دهند و ردپای کربنی فراوانی از خود برجای می گذارند. به همین دلیل، شرکت دانمارکی Nordic Harvest یک مزرعه عمودی به راه انداخته که برق مورد نیاز آن از انرژی بادی تأمین می شود. این مزرعه که کل تأسیسات آن در یک بنای واحد قرار دارد، سالانه نزدیک به هزار تن ماده غذایی تولید می کند و در عین حال، ردپای کربنی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

۴- دانمارک اولین جزیره های انرژی دنیا را در خود جای داده

جزایر انرژی بخشی از پروژه ای هستند که هدف از آن متوقف ساختن روند افزایشی گرمایش زمین است. این جزایر انرژی موردنیاز خود را از بادهایی تأمین خواهند کرد که از سوی دریا می وزند، امری که گامی رو به جلو برای حذف سوخت های فسیلی محسوب می شود. جزایر انرژی دانمارک یک منبع تأمین انرژی سبز خواهد بود و پیش بینی می شود برق موردنیاز برای ۵ میلیون خانه را تأمین کند.

۵- تیغه های توربین های بادی تغییر کاربری داده شدند و با آن ها مکان هایی عمومی برای نگهداری دوچرخه ها ساخته شده است

از قرار معلوم، دانمارکی ها سبک زندگی بدون زباله را کاملاً جدی گرفته اند. شهر آلبور کاربری جدیدی برای تیغه های قدیمی توربین های بادی یافته است. این تیغه ها که به دلیل جنس شان بازیافت آن ها دشوار است، در این شهر دور ریخته نمی شوند و به جایش، تبدیل به مکان هایی عمومی برای نگهداری دوچرخه ها می شوند.

بر اساس ارزیابی های دانشگاه استرثکلاید ِ انگلیس، تا سال ۲۰۵۰، دو میلیون تن ضایعات از توربین های بادی روی دست دنیا باقی خواهد ماند. به همین دلیل، تغییر کاربری آن ها تقاضا برای تولید فولاد جدید و کربن تولیدی ناشی از تولید بتون را کاهش خواهد داد.

۶- در دانمارک قهوه را در پاکت های تقریباً ۱۰۰ درصد بازیافتی می فروشند

BKI Foods یک شرکت دانمارکی است که الگویی برای ایجاد راهکارهای پایدار جدید محسوب می شود. پاکت های قهوه ی جدید این شرکت که با همکاری PolyPrint، یک شرکت حرفه ای تولید پرینتر، ساخته می شود، ۹۹ درصد بازیافتی هستند.

این تغییر گرچه محسوس نیست، اما همین تغییر در مواد ساخت پاکت ها، میزان پلاستیک تولیدی را تا ۱۵ درصد کاهش می دهد. به لطف همین موضوع، کربن تولیدی هم تا ۲۳ درصد کاهش می یابد. و از همه مهم تر برای قهوه دوستان اینکه طعم قهوه هم همان همیشگی است.

۷- از سازه ای که از طریق سوزاندن ضایعات برق تولید می کند، به عنوان یک پیست اسکی ۵۰۰ متری هم استفاده می شود

Amager Bakke یک مرکز تبدیل زباله به انرژی در کپنهاگ است. این تأسیسات انرژی لازم برای تأمین آب گرم و شبکه برق را تولید می کند. علاوه بر آن، از ۱۵ تا ۲۰ درصد ضایعات ورودی آن می توان برای جاده سازی استفاده کرد.

بام این بنا در تابستان ها به عنوان مسیر پیاده روی و در زمستان ها به عنوان پیست اسکی مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب، بخش بلااستفاده مانده ی ساختمان هم کاربرد خودش را دارد.

۸- یک موزه را در زیر زمین ساختند تا خط افق شهر برهم نخورد

موزه ملی نیروی دریایی دانمارک در نزدیکی قصر کرونبرگ واقع شده است، یعنی همان جایی که قصه ی نمایشنامه ی «هملت» شکسپیر در آن رخ داده. برای حفظ حریم این مکان که در فهرست میراث های جهانی یونسکو به ثبت رسیده، کل ساختمان موزه را در زیر زمین ساختند. در جریان ساخت موزه، هیچ تغییری در بندر ۶۰ ساله ی شهر ایجاد نشد و گالری های موزه زیر زمین بنا شدند. همین موضوع سبب شده بندر در مرکز موزه قرار بگیرد.

۹- شکارگاه سلطنتی را به یک پارک حفاظت شده تبدیل کردند

Jægersborg Dyrehave که قبلاً یک شکارگاه بود، یک جنگل درختان بلوط است که نزدیک به ۲ هزار رأس گوزن را در خود جای داده و یکی از میراث های جهانی یونسکو محسوب می شود. این جنگل نزدیک به ۳۵۰ سال دست نخورده باقیمانده است.

قطع درختان در این جنگل به کلی ممنوع است، مگر اینکه خطری برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده باشند. حتی اگر درختی به طور طبیعی به دلیل کهولت سن و به پایان رسیدن عمرش، بیافتد هم آن را برنمی دارند، بلکه می گذارند تا به طور خودکار پوسیده و تبدیل به کود شود. آنجا یک جنگل ملی عظیم متشکل از ۳ منطقه است و سالانه پذیرای نزدیک به ۷ میلیون بازدید کننده است.

۱۰- مردم کپنهاگ بیشتر از دوچرخه استفاده می کنند تا ماشین

نگرانی های در خصوص آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی شهر کپنهاگ را بر آن داشت تا به سازگارترین شهر دنیا با دوچرخه بدل شود. از هر ۱۰ دانمارکی، ۹ نفر دوچرخه دارند و تعجبی ندارد که در سال ۲۰۱۸، تعداد دوچرخه ها در این شهر ۶۷۵ هزار عدد اما تعداد ماشین ها ۱۲۰ هزار عدد بود. به لطف شبکه ی مسیرهای دوچرخه سواری شهر و ایجاد پل های مبتکرانه، کپنهاگ حالا یکی از امن ترین نقاط دنیا برای دوچرخه سوارها محسوب می شود.

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • خون جیگر
    1

    الان کاملا شبیه ما شدند .

  • یاس
    1

    حوزه علمیه نساختن؟

  • ناشناس
    1

    به‌‌این‌میگن‌حاکم‌مردمی‌که‌فقط‌به‌فکر‌رفاه‌مردمش‌است‌

  • ناشناس
    1

    خدایی بدن دست مسوولین ما دو ساعته نابودش میکنن. خخخخخ

  • ناشناس
    0

    " این جنگل نزدیک به ۳۵۰ سال دست نخورده باقیمانده است.

    قطع درختان در این جنگل به کلی ممنوع است، مگر اینکه خطری برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده باشند. حتی اگر درختی به طور طبیعی به دلیل کهولت سن و به پایان رسیدن عمرش، بیافتد هم آن را برنمی دارند، بلکه می گذارند تا به طور خودکار پوسیده و تبدیل به کود شود. " توجه کردید دستکاری در منابع طبیعی و محیط زیست نمی کنند. حالا ی عده با انجام پروژه های عمرانی ، می آیند جنگل های شمال و کوه های البرز نابود می کنند تا جاده سازی کنند یا کوه کنار دریاچه ارومیه تخریب می کنند و میریزند داخل دریاجه تا میانگذر احداث کنند یا تالاب هورالعظیم از قصد خشک می کنند تا نفت استخراج کنند یا با سد سازی سبب مشکلات فراوان برای رودخانه ها و چرخه آب می شوند.

  • امییییییییییر
    0

    فکر کنید دانمارک رو به دست علم الهدی بسپارند چی میشه

    نظرات شما -
    • 0

      میشه نان مارک

  • حمید
    12

    قیمت انرژی خیلی بالاست که کسی جرات نمیکنه ماشین سوارشه

  • ناشناس
    1

    شخصیت و رفتار انسانها در کشورهای مختلف ابتدا به ژن آنها و سپس به فرهنگ مردمان آنها بستگی دارد. تفاوت مردم ما با کشورهای اسکاندیناوی و پیشرفته در همین موارد است!

    نظرات شما -
    • محمد
      6

      ژن دانمارکی ها که به دزدان دریایی وایکینگ برمیگردی

  • م
    0

    همين الان اونجور ميوه بفروشند رسانه هاي : در ايران دور ريز ميوه خورده ميشود !!! انجا هم مردم اشغالهايشان را پس از تفريح و گردش قليان كشي به بستر زمين ميريزند ؟! يا شاخه هاي درختان را از شاخ و بن ميكنند ؟! يا روي ديوار مردم و اثار باستاني از اسم و نژاد خود مينويسند ؟! انجا هم مردم عادي پاركينگ خانه شان را مغازه ميكنند يا با رشوه دادن به خويش و دوست و اقوام ٢ طبقه را ٥ طبقه بدون پاركينگ ميسازند؟! خلايق هرچ لايق در ايران حكومت مردم بر مردم است از حراست دم در شهرداري بگير برو به بالا همه همين مردم هستند كه قانون ها را دور ميزنند تا فرزندانتون و درست تربيت نكنيد ( تتو زدن و خط چاقو روي سر را براي خودشان شان و مقام بدانند!!) اين مملكت همين كه هست

  • جعفر صادق
    1

    چه فایده وقتی مسلمون نیستن میرن جهنم خدا دعواشون میکنه

    نظرات شما -
    • م
      0

      طبق گفته قران هر قومي با پيشوا و پيامبر خودش برانگيخته ميشود و مو به مو حساب رسي ميشود

    • ناشناس
      0

      حالا برو کشک بساب .تو خدایی که در مورد انسانها قضاوت میکنی . مثل اینکه بگی ادیسون میرود جهنم حالا تو برای بشریت و انسان و دنیا چه کردی .به نمازت نناز اون وظیفه بندگی و هیچ امتیازی نیست فقط کار نیک .روزه و نماز و اعتقادات مثل باد م....است

  • ناشناس
    2

    ایا اینها سفارت هم اشغال می کنند ایا گروگان هم می گیرند؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    زنده باد علم وو دانش و آگاهی خدمت به خلق خدا رضای خداست و مرگ بر خرافات و اراجیف که موجب چنگ و ازبین رفتن زمین و عذاب انسان است

  • محمد
    0

    جمعیت دانمارک پنج میلیون نفر هست یعنی یک سوم استان تهران تقریبا، اقلیم پر از آب شیرین وسردی هوا در بیشتر فصول سال، قرار گرفتن در منطقه کم تنش ،مقایسه نمیشود باکشوری که همسایه ای مثل افغانستان داره که تامین کننه ۷۵درصد تریاک دنیاست ودرمنطق ای که محل برخورد وجنگ امپراتوری ها وهژمونهای غرب وشرق بوده ودر اقلیم خشک ونیمه خشک که قحطیهای آن نصف جمعیت را از بین میبرد قرار داشته نیست

  • متین
    0

    ما هم داشتیم جزو کشورهای توسعه یافته می‌شدیم اما..........حالا در رده کشورهای جهان دهم هستیم چرا ؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • 0

      چون سخت افزارمون پیشرفت کرد اما نرم افزارمون هنوزم در حالت جمود است .

  • ناشناس
    0

    مگه ما شادترین مردم دنیا نبودیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها