دانمارکی ها بر سر دوراهی پیوستن به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا

مردم دانمارک امروز چهارشنبه در مورد پیوستن کشورشان به سیاست دفاعی اروپا تصمیم گیری می کنند. نظرسنجی ها حکایت از برتری موافقان دارد.

دانمارکی ها بر سر دوراهی پیوستن به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رای دهندگان دانمارکی امروز چهارشنبه تصمیم خواهند گرفت که آیا به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا بپیوندند یا خیر. درگیری روسیه و اوکراین و سوگیری های مختلف قدرت های جهانی، کشورهای اروپایی را ناگزیر کرده است به طور اساسی امنیت خود را ارزیابی مجدد کنند.

دانمارک تنها عضو بلوک ۲۷ کشوری است که در سیاست مشترک امنیتی و دفاعی قرار ندارد، زیرا در همه پرسی سال ۱۹۹۳ در مورد معاهده ماستریخت، معافیت هایی را در خصوص این پیمان دفاعی و واحد پول یورو اخذ کرده بود.

اگر دانمارکی‌ها به لغو انصراف سابق کشورشان رأی دهند، رویدادی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند محتمل است، تغییر قابل توجه دیگری در سیاست اروپا پس از آغاز حمله روسیه در اسفندماه به شمار می‌رود.

سوئد و فنلاند هفته پیش تصمیم گرفتند برای عضویت در ناتو درخواست دهند. پیش تر دانمارک و آلمان قول داده اند که هزینه های دفاعی خود را به شدت افزایش دهند.

موگنس جنسن، سخنگوی دفاعی حزب حاکم سوسیال دموکرات‌های دانمارک، گفت: «ناتو مطمئناً مهمترین ابزار ما باقی خواهد ماند، اما اتحادیه اروپا ابزار دیگری برای تأمین امنیت دفاعی مان در شرق در اختیارمان می گذارد».

دانمارک یکی از اعضای موسس ناتو است، اما بزرگترین قدرت نظامی این ناتو، ایالات متحده، به متحدان اروپایی هشدار داده است که باید مسئولیت بیشتری در قبال امنیت خود بپذیرند.

به نظر غربی ها، مشارکت در سیاست مشترک امنیتی و دفاعی، دانمارک را قادر خواهد ساخت در عملیات نظامی مشترک اتحادیه اروپا، مانند عملیات‌های سومالی، مالی و بوسنی شرکت کند.

در حال حاضر اکثریت پارلمان دانمارک طرفدار لغو انصراف کشورشان هستند. رای گیری روز چهارشنبه سومین تلاش قانونگذاران دانمارکی برای لغو انصراف سال ۱۹۹۳ کشورشان، پس از رای گیری در مورد یورو در سال ۲۰۰۰ و عدالت و امور داخلی در سال ۲۰۱۵ خواهد بود که هر دو شکست خوردند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که آرای موافق لغو انصراف، با نزدیک به ۴۸ درصد موافق در مقابل ۳۱ درصد مخالف، برتری قابل اعتنایی دارد.

مخالفان استدلال می کنند که اساسا همکاری های دفاعی اتحادیه اروپا به دلیل بوروکراسی موجود و تصمیم گیری ناکارآمد در حال حاضر کارایی چندانی ندارد. در عین حال آنان از چشم انداز کمک به ارتش بالقوه فراملی اتحادیه اروپا بیم دارند.

اتحادیه اروپا هیچ برنامه ای برای ایجاد ارتش فراملی در داخل خود ندارد، اما تصمیم گرفته است یک نیروی استقرار سریع متشکل از حداکثر ۵۰۰۰ سرباز تشکیل دهد.

نظرسنجی لغو انصراف دانمارکی ها از مشارکت در سیاست های دفاعی اتحادیه اروپا در ساعت ۱۰:۳۰ روز چهارشنبه به وقت تهران آغاز می شود و ساعت ۲۲:۳۰  پایان خواهد یافت. انتظار می رود نتیجه رای گیری اواخر شب فردا اعلام شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها