هفت غذای خطرناک در جهان

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که حدود ۶۰۰ میلیون نفر پس از مصرف مواد غذایی آلوده بیمار می‌شوند که منجر به مرگ ۴۲۰۰۰۰ نفر در سال گذشته شد.

هفت غذای خطرناک در جهان

کارشناسان بهداشت نظر خود را در مورد هفت غذای خطرناک در جهان ارائه کرده اند و شامل برخی از غذا‌های اصلی روزمره است. برخی از افراد پس از تهیه نشدن درست غذا یا آلوده شدن آن بیمار می‌شوند که باعث واکنش‌های آلرژیک شدید می‌شود. در مقابل، تعداد کمی از افراد سعی می‌کنند با خوردن چیزی که برای شان خوب نیست محدودیت‌های خود را آزمایش کنند. در اینجا ما هفت غذای مرگبار جهان را ذکر می‌کنیم:

۱-فوگو

به نقل از میرر، سرآشپز‌ها ابتدا باید چشم ها، مغز، تخمدان ها، کبد و روده بادکنک ماهی  را که می‌تواند کشنده باشد دور بریزند. آن‌ها حاوی نوروتوکسینی به نام تترودوتوکسین هستند که ۱۲۰۰ برابر کشنده‌تر از سیانید است و یک فوگو حاوی سم کافی برای کشتن ۳۰ بزرگسال است.

تترودوتوکسین یک ترکیب فوق العاده سمی و کشنده‌تر از سیانور است. هنوز هیچ داروی ضد سمی برای این ترکیب وجود ندارد. بدن ماهی بادکنکی حاوی مقدار زیادی از این سم است، اما در ژاپن توسط ماهرترین آشپز‌ها سم زدایی و طبخ می‌شود و با قیمت بالای ۱۲۰ دلار در اختیار مردم قرار می‌گیرد. سایر اجزای سمی این ماهی در ظروف قفل دار به محلی منتقل و سوزانده می‌شود.

اگر فردی یک قطعه کوچک فوگو را مصرف کند ممکن است در عرض یک روز دچار فلج تنفسی شود. اما بیش‌تر افرادی که می‌میرند بدان خاطر جان شان را از دست می‌دهند که خودشان فوگو را آماده کرده اند. فوگو واژه ژاپنی برای بادکنک ماهی و خوراکی است که از آن ماهی تهیه می‌شود. در کشور‌های کره جنوبی و چین و برخی دیگر از کشور‌های جنوب شرقی آسیا گوشت این ماهی علاقمندان زیادی دارد.

هفت غذای خطرناک در جهان؛ از جمله غذا‌های اصلی روزمره که شما را شوکه می‌کند

۲-میوه آکی

میوه ملی جامائیکاست و به صورت خوشه روی درختی همیشه سبز پدیدار می‌شود. نام آن برگرفته از کلمه آفریقای جنوبیایی آکی فوفو است. این درخت بومی آفریقای جنوبی نیست، اما در قرن هیجدهم میلادی از آنجا معرفی شد. آکی از سال ۱۹۷۳ میلادی در آمریکا ممنوع شده است. هنگامی که نارس است دارای سمی به نام هیپوگلیسین آ است که خطر هیپوگلیسمی (حضور قند پایین در خون) را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به رفتن فرد به کما یا مرگ شود.

دانه‌های میوه آکی بسیار سمی هستند و هرگز نباید خورده شوند. در صورت کال بودن آکی خوردن آن باعث تب و استفراغ جامائیکایی می‌شود. درصد کشندگی آن بیماری زیاد است. فقط قسمت زرد رنگ و گوشتی آکی قابل خوردن است. باید به خاطر داشته باشید که پوسته آن میوه ۱۰۰ درصد باعث مرگ تان می‌شود پس آن را نباید همراه با میوه مصرف کنید. به قسمت زرد رنگ گوشتی آن میوه آریل می‌گویند برای مصرف آریل‌ها باید آن را در آب بجوشانیم و سپس مصرف کنیم. آکی منجمد و کنسرو شده که به درستی رسیده باشد برای خوردن بی خطر است.

هفت غذای خطرناک در جهان؛ از جمله غذا‌های اصلی روزمره که شما را شوکه می‌کند

۳- ساناکجی

این یک غذای کره‌ای است که از شاخک‌های زنده بچه اختاپوس تهیه شده و برش داده شده است. ساناکجی در شکل کلی خود سمی نیست، اما اگر مصرف کنندگان شاخک‌های چرخان آن را به درستی نخورند ممکن است جان شان را از دست دهند. شاخک‌های آن می‌توانند به سقف دهان بچسبد و راه‌های هوایی را محدود کند و باعث خفگی شخص شود. طبق گزارش Food and Wine سالانه شش نفر بر اثر خوردن ساناکجی جان شان را از دست می‌دهند.

هفت غذای خطرناک در جهان؛ از جمله غذا‌های اصلی روزمره که شما را شوکه می‌کند

۴- هاکارل

هاکارل یک گوشت کوسه تخمیر شده از گرینلند است که از یک کوسه سمی به دست می‌آید. دارای سطوح بالایی از اکسید تری متیل آمین و اسید اوریک است که می‌تواند منجر به مسمومیت شدید و ناراحتی روده شود و هم چنین اثرات عصبی دارد و می‌تواند منجر به مرگ شود. با این وجود، سموم آن را می‌توان با اجازه دادن به پوسیدگی آن خنثی کرد. این کوسه به طور سنتی در طول آماده سازی ماه‌ها زیر ماسه دفن می‌شد که سم‌های آن را پیش از آن که خشک شود از بین می‌برد. اکثر افرادی که هاکارل را خورده‌اند می‌گویند که مزه ماندگاری شبیه ادرار دارد. یک تکه هاکارل بد تهیه شده می‌تواند عوارض جانبی منفی برای مصرف کنندگانش داشته باشد.

هفت غذای خطرناک در جهان؛ از جمله غذا‌های اصلی روزمره که شما را شوکه می‌کند

۵- ریواس

معمولا از ریواس برای تهیه مربا و دسر پای استفاده می‌کنند. ساقه آن برای خوردن مناسب است، اما مصرف کنندگان در مورد برگ‌های آن هشدار داده می‌شوند. برگ‌های سبز حاوی اسید اگزالیک است که سمی است و اگر زیاد از آن بخورید می‌تواند شما را بکشد. حتی خوردن چند برگ نیز می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند سوزش گلو و دهان، حالت تهوع، مشکل در تنفس یا اسهال داشته باشد.

هفت غذای خطرناک در جهان؛ از جمله غذا‌های اصلی روزمره که شما را شوکه می‌کند

۶-کاساوا

کاساوا نوعی سبزی ریشه‌ای استوایی است که برای تهیه تاپیوکا استفاده می‌شود، اما کاساوای خام حاوی سیانید است بنابراین، تهیه صحیح آن مهم است. تاپیوکا نشاسته‌ای است که از ریشه کاساوا استخراج می‌شود. کاساوای تلخ محتوای سیانید بسیار بیش تری دارد. آماده سازی آن برای مصرف ایمن متفاوت است. کاساوای شیرین فقط باید پخته شود تا خوردن آن بی خطر باشد، اما کاساوای تلخ ابتدا باید رنده شود خیس بخورد و بپزد تا از میزان سمیت آن کاسته شود.

هفت غذای خطرناک در جهان؛ از جمله غذا‌های اصلی روزمره که شما را شوکه می‌کند

۷-لوبیا قرمز

لوبیا قرمز در بسیاری از غذا‌ها مورد علاقه است، اما به دلیل مقادیر بالای فیتوهماگلوتینین وقتی به درستی پخته نشود بسیار سمی خواهد بود. این امر باعث جمع شدن گلبول‌های قرمز خون می‌شود و می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شدید شود. برای کاهش سطح فیتوهماگلوتینین موجود در لوبیا قرمز باید آن را از قبل خیس کرده و بجوشانید.

هفت غذای خطرناک در جهان؛ از جمله غذا‌های اصلی روزمره که شما را شوکه می‌کند

 

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها