قیمه ناری تهرانی، یک غذای اصیل و قدیمی از دوران قاجار

قمیه ناری یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل تهرانی است که قدمت طولانی دارد و آب انار از اجزای اصلی تشکیل دهنده این پلوی مخلوط خوشمزه است.

قیمه ناری تهرانی، یک غذای اصیل و قدیمی از دوران قاجار

غذا‌های محلی درواقع به نوعی میراث فرهنگی مردمان هر کشوری محسوب می‌شود. برخی از این غذا‌ها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذا‌های جدید، کم کم از یاد رفته‌اند و یا روش طبخ آن‌ها متفاوت شده است. شهر تهران نیز به اندازه بقیه شهر‌های ایران دارای غذا‌های اصیل و با قدمت است که بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده‌اند. یکی از این غذا‌ها قیمه ناری خوشمزه است که با آب انار تهیه می‌شود. شهر تهران گویا در گذشته دارای انارستان‌های زیادی بود و انار‌های آبدار و ترش و شیرین داشت. قیمه ناری یا قیمه پلو مهدی خان غذایی اصیل متعلق به بومیان تهران است، یعنی کسانی که ساکنین اصلی روستایی کوچک به نام تهران بودند. مهدی خان آخرین فرد از ساکنین بومی تهران است که در زمان ناصرالدین شاه می‌زیست و دستور پخت این غذا را به دیگران انتقال داد. تفاوت اصلی قیمه ناری با قیمه پلوی مرسوم در این است که این غذا با آب انار پخته می‌شود و طعم جذاب و دلنشینی دارد. اگر مشتاق هستید تا این غذای خوشمزه و اصیل را در منزل تهیه کنید و یک غذای جدید بپزید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت گوسفندی: ۲۵۰ گرم
پیاز درشت: ۱ عدد
لپه: ۱ پیمانه
برنج: ۳ پیمانه
آب انار تازه: ۱ لیوان
روغن: به میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه

قیمه ناری

برای درست کردن قیمه ناری ابتدا لپه را با آب ولرم خیس کنید و به مدت ۱۲ ساعت کنار بگذارید تا خیس بخورد. پیاز را پوست و خرد کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. کمی روغن اضافه کنید تا پیاز تفت بخورد و طلایی شود، سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید. گوشت گوسفندی را به صورت قیمه‌ای خرد کنید و به پیاز سرخ شده اضافه کنید و کمی فلفل سیاه روی مواد بریزید. حالا لپه را آبکش کنید و به ترکیب گوشت و پیاز داغ اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه مواد را تفت بدهید. حالا آب انار را همراه با کمی نمک داخل قابلمه بریزید و برنج را که از ۲ ساعت قبل خیس داده‌اید، به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. اجازه بدهید آب غذا کشیده شود، سپس دمکنی بگذارید و برنج را به مدت ۴۵ دقیقه دم کنید تا بپزد. قیمه ناری خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۲ ـ اگر لپه‌ای که برای این غذا استفاده می‌کنید دیرپز است، می‌توانید قبل از اضافه کردن آن به غذا، لپه را نیم‌پز کنید تا خیالتان بابت پخت لپه داخل برنج راحت باشد.

۳ ـ در صورتی که منع مصرف گوشت دارید یا گوشت در منزل ندارید، می‌توانید به جای گوشت از فیله یا سینه مرغ خرد شده استفاده کنید.

۴ ـ اگر آب انار شما بیش از حد ترش بود، می‌توانید آن را با مقداری آب جوش مخلوط و بعد به غذا اضافه کنید.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها