متخصص کبد و گوارش:

اگر این دو بیماری را دارید لب به سیر و پیاز نزنید

یک فوق تخصص کبد و گوارش گفت: تاثیر سیر و پیاز در زخم‌های گوارشی از جمله زخم معده و زخم اثنی عشر ذکر نشده است؛ اما تشدید کننده‌ بیماری‌های IBS و رفلاکس هستند.

اگر این دو بیماری را دارید لب به سیر و پیاز نزنید

سمیه خیاطیان درباره‌ چگونگی ایجاد زخم‌های گوارشی توضیح داد و گفت: ابتدا در دستگاه گوارش التهاب ایجاد می‌شود که این التهاب در طولانی‌مدت باعث آسیب به بافت مخاطی شده و هنگامی که آسیب وارد شده بیش از ۵ میلی‌متر شود، آن وقت به آن زخم گوارشی می‌گوییم.

او گفت: علت اصلی ایجاد زخم‌های گوارشی مبتلا شدن به عفونت میکروب اچ پیلوری و مصرف خودسرانه و طولانی مدت مسکن‌ها است. دارو‌های مسکن در دسترس مانند ایبوپروفن، ژلوفن و مفنامیک اسید، باید محدود مصرف شوند؛ اما در صورت لزوم برای مصرف حتما تحت نظر پزشک معالج استفاده شوند.

این فوق تخصص کبد و گوارش با اشاره به علائم زخم‌های گوارشی مانند درد سر دل، درد معده، سیری زودرس، استفراغ و مدفوع خونی ادامه داد: گاهی اوقات زخم‌های گوارشی بدون علامت هستند و فرد ممکن است با خونریزی گوارش به بیمارستان مراجعه کند.

او پرهیز از مصرف غذا‌های آماده و فراوری شده و همچنین مصرف غذا‌های چرب و کم ادویه را ضروری دانست و توصیه کرد: افراد باید سیگار را کنار بگذارند و مصرف نوشابه و غذا‌های آماده را به حداقل برسانند.

خیاطیان زمینه ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان‌های گوارشی در اقوام درجه یک را از عوامل خطر دانست و گفت: این افراد باید هر چند وقت یک بار غربالگری انجام دهند.

این فوق تخصص کبد و گوارش در پایان با تاکید بر تغذیه مناسب، رعایت بهداشت دست و بهداشت مواد غذایی، انجام ورزش و فعالیت بدنی خاطرنشان کرد: سبک زندگی سالم، سبب پیشگیری از اکثر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی می‌شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    گرونی مگه میزاره چیزی تو یخچال بمونه من فقط کار میکنم پول اجاره خونه روبدم شاید ۲تاتخم مرغم گیر بیارم ۴نفری بخوریم بر باعث وبانی اش لعنت گرونی بیداد میکنه کرایه خونه ام همینطور افغانی خدالعنت کنه اینقدر زیاد شدند هر چقدر م کرایه بتلا باشه قبول میکنن وضعشون خیلی خوبه 👍دولت تو دولت مایی یا دولت این کث..؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها