آیا رژیم غذایی می‌تواند بر رابطه جنسی مردان اثر بگذارد؟

برخی بیماری‌ها و مسائل مربوط به سبک زندگی، از جمله بیماری قلبی، دیابت، چاقی و نوشیدن الکل می‌توانند باعث بروز اختلال نعوظ شوند یا به آن کمک کنند.

آیا رژیم غذایی می‌تواند بر رابطه جنسی مردان اثر بگذارد؟

بسیاری از مردان در جایی از زندگی خود با این اختلال درگیر می‌شوند. اختلال نعوظ - نام پزشکی وضعیتی که شخص نمی‌تواند به حالت نعوظ برسد یا آن را نگه دارد - می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. آیا ممکن است چیزی که می‌خورید یکی از ریشه‌های آن باشد؟

اختلال نعوظ چقدر فراگیر است؟

دکتر نیل پاتل، پزشک عمومی، می‌گوید "بیشتر مردان بعضا دچار اختلال نعوظ می‌شوند، مخصوصا در پی مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی یا مواقعی که اضطراب دارند."

تخمین‌های متفاوتی از میزان فراگیری آن هست: کینگز کالج لندن در سال ۲۰۱۹ با جمع‌آوری پژوهش‌های مختلف نشان داد که در بریتانیا حدود ۲۰ درصد مردان با این اختلال دست‌وپنجه نرم می‌کنند، و پژوهش دیگری که در سال ۲۰۲۲ انجام شد حاکی از نرخ ۴۰ درصدی بود. میزان ابتلا در بین مردان مسنتر بیشتر هم می‌شود.

دکتر پاتل می‌گوید "اگر این اختلال برای بیش از چند هفته ادامه پیدا کند، باید پیش پزشک بروید. می‌تواند نشانه نخست مشکلات جدیتری باشد، مانند بیماری قلبی، برای همین مهم است که وضعیت کلی سلامت بررسی شود."

شاید تصور صحبت کردن با یک پزشک ابتدا خجالت‌آور به نظر برسد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که چیزی نیست که پزشکان ندیده باشند - قضاوتی در کار نخواهد بود.

تغذیه چگونه می‌تواند بر اختلال نعوظ تاثیر بگذارد؟

برخی بیماری‌ها و مسائل مربوط به سبک زندگی، از جمله بیماری قلبی، دیابت، چاقی و نوشیدن الکل می‌توانند باعث بروز این اختلال شوند یا به آن کمک کنند.

به گفته دکتر پاتل "نهایتا، تلاش برای زیستی سالمتر آسیبی به کسی نمی‌زند. مهم است که تغذیه متوازنی داشته باشید و مصرف میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار نقطه شروع خیلی خوبی است."

پژوهش‌های گوناگون نشان داده است که برای جلوگیری از بروز این اختلال بهتر است که برنامه غذایی خود را بر اساس مصرف میوه‌های تازه، غلات سبوس‌دار و ماهی بچینید، چرا که این سبک تغذیه، در صورت همراه شدن با ورزش، می‌تواند تا حدودی به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون کمک کند.

فرای این، پژوهشگران مواد غذایی مختلفی را که شاید مفید باشند جدا جدا بررسی کرده‌اند.

برای نمونه، پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد نتیجه گرفت که مصرف بیشتر میوه می‌تواند خطر اختلال نعوظ را کاهش دهد، و احتمال ابتلای مردانی که میوه بیشتری مصرف می‌کنند ۱۴ درصد کمتر از آن‌هایی است که خیلی کم میوه می‌خورند.

پروفسور ادین کسیدی، استاد دانشگاه کویین بلفاست، می‌گوید "می‌دانیم که میوه و سبزی برای سلامت ما خوب است. اما احتمالا باید پیشنهادات خود را هدفمندتر بکینم، چون میوه‌ها و سبزی‌ها هم مثل هم نیستند."

خلاصه کلام این که صرف خوردن پنج تا میوه در روز کافی نیست - نوع سبزی و میوه‌ای که می‌خورید هم مهم است. اما کدام‌ها می‌توانند برای اختلال نعوظ مناسب باشند؟

پروفسور کسیدی زیست‌شناس و همکارانش برای یافتن پاسخی برای این پرسش روی ترکیب خاصی تمرکز کردند که به شکل طبیعی در میوه یافت می‌شود - ترکیبی به نام زردینه. او می‌گوید زردینه "مانند کرم ضدآفتاب گیاهان" است و رابطه مشخصی با کاهش اختلال نعوظ در مردان دارد. این تیم پژوهشی در ادامه تصمیم گرفت با نگاهی دقیقتر انواع مختلف زردینه را نیز بررسی کند تا به تصویر واقعیتری از میزان فایده هر یک از آن‌ها برسد.

خوردن چه میوه و سبزیجاتی کمک می‌کند؟

خانم کسیدی می‌گوید "مفیدترین زردینه آنتوسیانین بود، همان چیزی که باعث بروز رنگ زیبای سرخابی در تمشک و بلوبری می‌شود." ظاهرا روزی که مقاله‌اش خبرساز شده بود حتی یک دانه بلوبری هم در فروشگاه نزدیک خانه‌اش پیدا نمی‌شد. آیا ممکن است که مردان زیادی خبر را شنیده باشند و تصمیم گرفته باشند که به جای یک قرص کوچک آبی‌رنگ (ویاگرا)، بلوبری مصرف کنند؟

علاوه بر این، ظاهرا نوع دیگری از زردینه به نام فلاوانون که در مرکبات پیدا می‌شود نیز به کاهش اختلال نعوظ بی‌ربط نیست. اما پیش از این که یخچال خود را پر از آب پرتقال بکنید، در نظر داشته باشید که پروفسور کسیدی تصریح می‌کند که مهم "خوردن نارنگی، پرتقال و گریپفروت است، نه نوشیدن آب آن‌ها."

اما نوشیدنی‌های دیگر شاید کمک کنند، چرا که زردینه‌ها در چای و قهوه هم پیدا می‌شوند. حتی شراب قرمز هم بی‌اثر نیست.

می‌دانیم که زردینه‌ها برای دستگاه گردش خون مفید اند - برای همین عجیب نیست که می‌توانند به شما در مبارزه با اختلال نعوظ کمک کنند، چرا که مساله اصلی در اینجا گردش خود در بدن است.

خانم کسیدی می‌گوید می‌شود به اختلال نعوظ "به عنوان سنجشی برای سلامت قلب نگاه کرد" و می‌تواند "هشدار زودهنگامی باشد که شاید قلبتان آنچنان که باید سالم نیست. داریم راجع به مکانیزم‌های در هم تنیده‌ای حرف می‌زنیم."

پزشکان شاید برای کمک به بیمارانی که از این اختلال رنج می‌برند سراغ باز کردن رگ‌ها بروند - و ماده‌ای شیمیایی به نام مونوکسید نیتروژن می‌تواند در این راه کمک کند. خبر خوب این است که بعضی از غذاها به بدن شما کمک می‌کنند که این ماده را تولید کند. به گفته دکتر ویکاس مهتا که پزشک عمومی است و علاقه زیادی به مراقبت‌های پیشگیرانه و سلامت جنسی دارد، مخصوصا "غذاهای غنی از ال-آرژینین."

او می‌گوید "به چیزهایی مانند گوشت سفید، گوشت قرمز، محصولات لبنی و دانه‌های مختلف فکر کنید" و اضافه می‌کند که سبزی‌های پهن‌برگی مثل اسفناج و روکولا نیز می‌توانند مفید باشند.

اما از کدام غذاها باید دوری کرد؟

مدرکی وجود ندارد که نشان دهد میان‌برهایی مثل نوشیدن آب میوه به جای خوردن خود میوه می‌تواند مفید باشد، و دکتر کسیدی همچنین اشاره می‌کند که "مدرک خوبی هم نداریم که نشان دهد مکمل‌ها چاره مشکل باشند."

به گفته دکتر پاتل "اساسا، نعوظ به گردش خون گره خورده است. مصرف بیش از حد غذاهای ناسالمی که باعث بالا رفتن کلسترول خون، قند خون، یا افزایش وزن می‌شوند، می‌تواند بر گردش خون تاثیر بگذارد و در ادامه باعث بروز اختلال نعوظ شود."

او در ادامه می‌گوید با این که شاید ایده خوبی باشد که "از مصرف میزان زیاد غذاهای فرآوری‌شده یا فوری پرهیز کنید، چرا که عمدتا چربی و قند زیادی دارند که باعث اضافه وزن می‌شوند،" اما مساله اصلی نه حذف کامل غذاها، بلکه تمرکز بر "مصرف بیشتر غذاهایی است که به سلامتی عروق کمک می‌کنند."

در عین حال شاید در اینترنت خوانده باشید که شراب قرمز به خاطر داشتن زردینه به گردش خون کمک می‌کند. اما پیش از آن که بطری بعدی را باز کنید، در نظر بگیرید که دکتر مهتا می‌گوید وجود الکل هر گونه نفعی را خنثی می‌کند. هر از چندی یک لیوان بد نیست، اما شکی نیست که بسیاری از آقایان به خوبی می‌دانند که الکل بیش از حد چه خسرانی در اتاق خواب به بار می‌آورد.

احتمالا دیگر باید متوجه شده باشید که وقتی پای اختلال نعوظ در میان است، خوردن یک مشت انگور تصمیم به مراتب بهتری از باز کردن یک بطری شراب است.

منبع: بی بی سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    1

    شراب قرمز حوبه... بلوبری هم خوب چیزیه

  • مرتضی
    0

    خانم ترگل مرگل باشه
    اون قضیه هم حله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها