کلاس‌های اوقات فراغت برای کودکان مناسب هستند، به شرطی که ...

سیما فردوسی/ روانشناس کودک و خانواده

کلاس‌های اوقات فراغت برای کودکان مناسب هستند، به شرطی که ...

معمولا بچه‌ها از زمانی که وارد مهدکودک و مدرسه می‌شوند علایق مختلفشان را به خوبی در انجام کارهای روزمره و تکالیفی که در مراکز آموزشی به آنها داده می‌شود بروز می‌دهند و اتفاقا مراکز آموزشی اولین مکان‌هایی هستند که می‌توانند استعدادها را شناسایی و شکوفا کنند، همچنین معلمین می‌توانند تشخیص دهند که هر فرد در چه زمینه‌ای استعداد و توان بیشتری دارد.

برای تشخیص عمقی‌تر و دقیق‌تر، والدین باید کودکان را به مراکز مشاوره ببرند و با استفاده از تست های مختلف جزئیات بیشتری را در ارتباط استعداد فرزندانشان دریافت کنند.

علایق از سنین ۵_۶ سالگی بروز می‌یابند، اما در دوره نوجوانی به واسطه ویژگی تنوع طلبی احتمال تغییر علایق و در نتیجه تغییر مسیر استعدادها وجود دارد، اما با پایان این دوره استعدادها نیز به ثبات بیشتری می‌رسند.

کلاس‌های اوقات فراغت خیلی در شکوفایی استعدادها تاثیرگذارند، اما درصورتی که والدین فشار نیاورند و کودک را زده نکنند.

والدین باید فضا و بستری را برای رشد فرزندشان در چیزی که  به آن علاقه دارد فراهم کنند نه اینکه نظر خودشان را تحمیل کنند و با زور کودک را در مسیر آرزوهای خودشان قرار دهند. باید به علایق کودکان احترام گذاشت و آنها را در راستای پرورش علایقشان سوق داد و باید در نظر داشت که استعداد توام با علاقه و پشتکار منجر به پیشرفت فرد می‌شود.

ایجاد فرصت مناسب برای یادگیری مهارت های جدید و تائید کردن آنها و فعالیت هایشان از وظایف والدین است یعنی وقتی فرزند شما مهارت جدیدی را فرا می‌گیرد و برای شما به نمایش می‌گذارد او را تشویق و تائید کنید تا با اعتماد به نفس بالاتری سراغ ادامه مسیر رشد خود برود. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    1

    این گرگ شاد باز هست

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    1

    ای خانم محترم، دیگه خیلی از خانم ها و آقایان از فرزند آوری و نگهداری فرزند رو آوردن با نگهداری انواع و اقسام حیوانات از خرگوش گرفته تا بچه شیر. خانمها حیوانات را بغل می‌کنند و آقایان هم از کیف خانمها نگهداری میکنند

  • ناشناس
    1

    بوفالوی خوش خط و خال

  • ناشناس
    2

    از بیانات ایشان زیاد استفاده کردم هرجا هستند سلامت باشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها