گرانی ورزش

هیأت‌های ورزشی و شهرداری‌ها البته تلاش کرده‌اند ورزش را برای خانواده‌ها کم‌هزینه‌تر کنند اما هرچقدر هم شهریه کلاس‌ها پایین بیاید، باز تهیه لوازم مورد نیاز برای ورزش هزینه بسیار زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

گرانی ورزش

خانواده‌ها برای پرکردن اوقات فراعت بچه ها با چالش مواجه‌ هستند.

با شروع تابستان، سرگرم کردن بچه‌ها و پر کردن اوقات فراغتشان به بزرگ‌ترین دغدغه‌ پدر و مادرها تبدیل می‌شود. ورزش با توجه به فوایدی که برای سلامتی کودکان دارد معمولا نخستین انتخاب در این زمینه است و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندانشان انرژی فراوان خود را در کلاس‌های ورزشی صرف کنند تا اینکه در خانه بمانند و سر درگوشی‌های تلفن همراه داشته باشند. بعد از 2 سال که کرونا مردم را از سالن‌های ورزشی دور و بچه‌ها را خانه‌نشین کرده بود، امسال فعالیت سالن‌‌های ورزشی رسما شروع و شرایط برای استفاده بچه‌ها از امکانات ورزشی فراهم شده، اما حالا خانواده‌ها با دردسر تازه‌ای مواجه شده‌اند؛ هزینه‌های سنگین ورزش.

هزینه بالای ورزش

12جلسه آموزش شنا 1.5میلیون تومان، 4 تا 5جلسه آموزش شطرنج 550هزارتومان، 12جلسه آموزش تکواندو در مراکز نیمه‌دولتی 400 و در مراکز خصوصی تا 800هزار تومان، یک ترم آموزش والیبال (و دیگر ورزش‌های گروهی مثل فوتبال و بسکتبال) به‌صورت عمومی در مراکز نیمه‌دولتی 150 تا 200 و در مراکز خصوصی 400 تا 600 هزار تومان و دیگر کلاس‌ها به نسبت خصوصی و عمومی بودن و امکانات مورد نیاز در همین حدود قیمت دارند. هیأت‌های ورزشی و شهرداری‌ها البته تلاش کرده‌اند ورزش را برای خانواده‌ها کم‌هزینه‌تر کنند اما هرچقدر هم شهریه کلاس‌ها پایین بیاید، باز تهیه لوازم مورد نیاز برای ورزش هزینه بسیار زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. برای شنا که پرطرفدارترین ورزش تابستانی است خرید یک مایو از 200 تا 450هزار تومان، کلاه 30 تا 150هزار تومان و عینک شنا 45 تا 200هزار تومان هزینه دارد. تهیه وسایل ایمنی برای ورزش‌های رزمی شامل کلاه، دستکش، پابند و شکم‌بند دست‌کم 400هزار تومان هزینه دارد و قیمت لباس هم 200هزار تومان است. اما یکی از وسایلی که حتی در کم‌هزینه‌ترین ورزش‌ها هم مورد نیاز است و کار بدون آن راه نمی‌افتد کفش ورزشی است.

داستان متفاوت کفش ورزشی

شاید بتوان پیاده‌روی ساده را با یک کتانی ساده گذراند اما برای ورزش‌های تخصصی تهیه کفش استاندارد یکی از واجبات است. مربی والیبال یکی از باشگاه‌های ورزشی با اشاره به ضرورت استفاده از کفش‌های استاندارد برای حضور در کلاس‌های آموزشی گفت: موارد بسیار زیادی بوده که استفاده از کتانی‌ساده و کفش‌های ورزشی غیراستاندارد در کلاس‌های آموزشی به آسیب‌دیدگی بچه‌ها منجر شده ولی بیشتر خانواده‌ها توانایی مالی برای خرید کفش‌های استاندارد و تخصصی را ندارند. پوپک قاسمی افزود: قیمت کفش‌های تخصصی و اورجینال والیبال از برندهای حرفه‌ای مثل آسیکس، میزانو، آدیداس و نایکی نزدیک به 10میلیون تومان است و حتی بازیکنان تیم‌های حرفه‌ای هم کمتر از عهده خرید آن بر می‌آیند چه برسد به شرکت‌کنندگان در کلاس‌های تابستانه که ممکن است بیش از یک فصل مهمان کلاس نباشند. وی کمترین قیمت کفش‌های ورزشی تخصصی والیبال و بسکتبال را 3میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برای خانواده‌ها پرداخت چنین مبالغی بسیار دشوار است و اغلب چنین هزینه‌هایی  نمی‌‌کنند به همین دلیل آمار آسیب‌دیدگی مچ پای بازیکنان به‌دلیل استفاده از کفش‌های ‌غیراستاندارد و بدون ساق، بسیار بالاست. نگاهی به سایت‌های فروش کفش ورزشی نشان می‌دهد قیمت کفش تخصصی پیاده‌روی هم از 1.5میلیون تومان بالاتر است و برای ورزش‌های تخصصی مثل فوتبال که کفش‌های استوک‌دار نیاز دارد و همچنین والیبال و بسکتبال قیمت‌ حتی به ارقامی در حدود 13میلیون تومان هم می‌رسد اما کمترین قیمت 3 و 4میلیون تومان است.

واردات کفش تخصصی ورزشی آزاد شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی واردات کفش ورزشی تخصصی والیبال، بسکتبال، فوتبال، اسکی و کوهنوردی را تحت نظارت وزارت ورزش آزاد کرد. البته هنوز کسی اقدام به واردات نکرده و آنچه در بازار دیده می‌شود به‌صورت غیررسمی وارد کشور شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی تهران، با بیان اینکه واردات رسمی، فراوانی جنس و قدرت انتخاب مصر‌ف‌کنندگان را افزایش می‌دهد، احتمال کاهش قیمت را با توجه به نرخ ارز پایین دانست و گفت: واردات با ارز آزاد و تعرفه 55درصدی گمرک، قیمت کفش‌های وارداتی را به میزان زیادی بالا می‌برد و بعید است شاهد کاهش قیمت قابل‌توجهی در بازار باشیم.

نه تولید داریم نه واردات

از سال97 با افزایش تدریجی نرخ ارز و بازگشت تحریم‌ها، واردات بسیاری از کالاهایی که تولید مشابه داخلی داشتند با هدف صرفه‌جویی در منابع ارزی و حمایت از تولید داخلی ممنوع یا محدود شد و کفش‌های ورزشی نیز در زمره کالاهای ممنوع شده قرار گرفت. این در شرایطی بود که با وجود وضعیت بسیار مناسب صنعت کفش ایران، تولید کفش ورزشی استاندارد در توان تولیدکنندگان داخلی نبود. رئیس اتحادیه فروشندگان کالای ورزشی تهران در این‌باره گفت: تولیدکنندگان کفش بر این باور بودند که اگر واردات کفش تخصصی آزاد شود کم‌کم دیگر انواع کفش هم مجوز واردات می‌گیرد و این به زیان صنعت کفش خواهد بود، درحالی‌که امروز هم بازار از کفش‌های فیک قاچاق پر شده و این آسیب بیشتری به تولید داخلی وارد کرده است. مرتضی حق‌پرست افزود: هم‌اکنون کفش‌های ورزشی تولید داخل به‌دلیل نبود تمرکز و سرمایه‌گذاری بر تولید حرفه‌ای، بسیار ضعیف و دور از استانداردهای لازم هستند. وی افزایش هزینه‌های زندگی را باعث دور شدن مردم از ورزش و در نتیجه رکود در بازار کالای ورزشی دانست و افزود: بعد از 2 سال که بازار تحت‌تأثیر کرونا دچار رکود بود، امسال هم افزایش قیمت‌ها اجازه نداد فروشندگان شرایط بهتری نسبت به قبل داشته باشند. به‌گفته حق‌پرست، 70 تا 80درصد اجناس ورزشی وارداتی است که یا به‌طور رسمی یا به شکل قاچاق به کشور وارد می‌شود و در هر صورت به‌دلیل افزایش نرخ ارز، رشد قیمت زیادی داشته است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی، پرفروش‌ترین اقلام ورزشی در تابستان را وسایل مربوط به شنا شامل مایو، کلاه و عینک شنا و همچنین توپ و راکت بدمینتون و پینگ‌پنگ و توپ فوتبال عنوان کرد و گفت: امسال فروش این کالاها هم به میزان قبل نیست اما نسبت به لوازم ورزش‌های هوازی مثل تردمیل و دوچرخه که فروششان به صفر رسیده، شرایط بهتری دارند.

واردات رسمی قیمت‌ها را 30درصد کاهش می‌دهد

یکی از واردکنندگان کفش ورزشی با تأیید قیمت بسیار بالای کفش‌های اورجینال و دشواری دسترسی مصرف‌کنندگان ایرانی به این کفش‌ها با توجه به ممنوعیت واردات گفت: در شرایط ممنوعیت واردات، قیمت کفش‌های تخصصی ورزشی از برندهای جهانی برای مصرف‌کننده ایرانی بین 7 تا 10میلیون تومان تمام می‌شود ولی اگر به ما اجازه واردات رسمی داده شود قیمت‌ها تا 30درصد کاهش می‌یابد. صمد محمدنژاد درباره اینکه چگونه با نرخ کنونی ارز آزاد و تعرفه 55درصدی واردات، ممکن است قیمت‌ها کاهش پیدا کند؟ افزود: ترفندهای واردکنندگان در انتخاب و خرید جنس می‌تواند قیمت تمام‌شده را برای آنها کاهش دهد. وی توضیح داد: به‌طور مثال واردکننده اگر 200جفت کفش به‌روز از برندی خاص انتخاب می‌کند، 200جفت هم از کفش‌هایی که مدتی از زمان تولیدشان گذشته و چندان به‌روز نیستند انتخاب می‌کند که این کفش‌ها با وجود اورجینال بودن به این دلیل که مد روز نیستند و برگشتی محسوب می‌شوند، بسیار ارزان و در مواردی رایگان هستند و این کار مجموع هزینه تمام‌شده برای واردکننده را کاهش می‌دهد.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها