ایرانی ها بیشتر برای غذا پول دادند، اما کالری کمتری دریافت کردند / در ۱۴۰۰ دهک دهم بیش از ۲ برابر دهک اول کالری مصرف کرد

نگاهی به مصارف خوراکی خانوار نشان می‌دهد که خانوارهای ایرانی طی دهه ۱۳۹۰ به طور پیوسته با کاهش کالری دریافتی مواجه بوده‌اند.

ایرانی ها بیشتر برای غذا پول دادند، اما کالری کمتری دریافت کردند / در ۱۴۰۰ دهک دهم بیش از ۲ برابر دهک اول کالری مصرف کرد

به جز افزایش کوچک در سال ۱۳۹۶، کالری دریافتی خانوار به طور پیوسته رو به کاهش بوده و مهم‌تر آنکه از سال ۱۳۹۷ به بعد میانه جمعیت نیز کمتر از حداقل کالری مورد نیاز روزانه مصرف می‌کند.

روند نزولی کالری دریافتی از سال ۱۳۹۷ به بعد به خوبی در نمودار مشخص است.

یک نکته قابل توجه این است که اختلاف بین کالری دریافتی به طور قابل ملاحظه‌ای بین دهک‌های پایین با دهک‌های بالایی وجود دارد؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ دهک دهم به طور متوسط ۳۲۸۴ و دهک اول ۱۴۹۷ کیلوکالری مصرف کرده است.

بنابراین هرچند مشاهده کردیم که سهم خوراک از کل هزینه خانوار افزایش یافته اما همزمان کالری دریافتی خانوار نیز کاهش یافته است؛ یعنی خانوار ایرانی در مواجهه با روند فزاینده فقر، هم از سایر هزینه‌ها کاسته و به خوراک اختصاص داده و هم از میزان خوراک خود کاسته است.

ایرانی‌ها بیشتر برای غذا پول دادند، اما کالری کمتری دریافت کردند

منبع: اقتصاد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • 🐜
    0

    اتباع افغان را ازکشور بیرون کنید همه چی حل میشه

  • ناشناس
    0

    افغانی ها و مفت خوران رو بیرون کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها