طرز تهیه نان سیب زمینی تابه ای نرم و خوشمزه

نان ها را می توانید برای صبحانه یا عصرانه یا به همراه دیگر غذا های خود میل کنید. نان سیب زمینی بافت بسیار نرم و پنبه ای دارد و فوق العاده خوش عطر و مزه است و شما می توانید این نان را با آرد فانتزی یا بربری یا آرد سفید تهیه کنید و از طعم بی نظیر این نان مقوی لذت ببرید.

طرز تهیه نان سیب زمینی تابه ای نرم و خوشمزه

نان سیب زمینی با خمیر مایه و پوره سیب زمینی تهیه می شود و شما می توانید به عنوان یک پیش غذای خوشمزه در کنار غذا های خود سرو کنید و یا برای تنقلات بچه های خود در مدارس این نان خوش عطر و نرم را تهیه کنید و به همراه یک لیوان چای میل کنید و یا می توانید بین نان از پنیر یا مواد گوشتی استفاده کنید.

مواد لازم

آرد فانتزی ۳۰۰گرم ( ۲ پ + ۲ ق غ )
پوره سیب زمینی ۱۲۰گرم ( تقریبا یدونه سیب زمینی متوسط )
خمیرمایه ۵ گرم ( یک و نیم ق چ )
شکر ۵ گرم ( نصف ق غ )
نمک ۷ گرم ( ۲ ق چ )
زردچوبه ۱ گرم ( ۱/۳ ق چ )
شیر هم دمای محیط ۱۰۰گرم (۱/۲ پ )
تخم مرغ ۱ عدد
سبزیجات معطر ۲ تا ۳ ق غذا خوری
آب هم دمای محیط در صورت نیاز ۲۰تا ۵۰ گرم (۲ تا ۵ ق غ )
کره یا روغن مایع ۲۰گرم ( ۱ ق غ )

طرز تهیه نان سیب زمینی

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا باید سیب زمینی را بشورید و به همراه کمی آب داخل قابلمه قرار دهید و زمان دهید تا سیب زمینی پخته شود و بعد از پخت پوست سیب زمینی را بگیرید و با کمک پوره کن یا رنده درشت رنده یا پوره کنید و کنار قرار دهید . در ادامه باید مواد خشک را باهم ترکیب کنید برای این کار آرد و نمک و مخمر و زردچوبه را باهم داخل یک کاسه ریخته و مخلوط کنید، در رسپی از مخمر فوری استفاده شده است که نیاز نیست عمل بیاید و مستقیم با مواد خشک مخلوط می شود ولی اگر می خواهید مخمر را عمل بیاورید ابتدا با ۱ ق غذا خوری شکر و ۱/۲ لیوان آب مخلوط کنید.

 

مرحله دوم: تهیه خمیر

در ادامه پوره سیب زمینی را به مواد خشک ترکیب شده اضافه کنید و بعد تخم مرغ به همراه کمی وانیل را داخل یک کاسه کوچک ریخته و با همزن دستی بزنید و نصف آن را به مواد اضافه کنید و نصف دیگر را برای رومال کنار قرار دهید. شروع به مخلوط کردن مواد کنید و حالا کم کم آب و شیر را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کم کم خمیر نچسبی بدست بیاید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه کره را نیز به خمیر اضافه کنید و هم بزنید و به دلخواه سبزی معطر را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شود. خمیر را به به شکل یک چونه در بیاورید و داخل ظرف چرب شده قرار دهید و روی خمیر را بپوشانید و برای ۱ ساعت در دمای محیط گرم قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود و بعد از استراحت پف خمیر را با دست بگیرید.

 

مرحله چهارم: پخت نان سیب زمینی

در ادامه خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و حدود ۱۰ دقیقه به خمیر ها استراحت دهید و روی خمیر را حتما بپوشانید تا خشک نشود. خمیر را با وردنه باز کنید و داخل تابه یا سینی فر چرب شده قرار دهید و روی خمیر را بپوشانید و برای ۱ ساعت دیگر استراحت دهید و در انتها روی خمیر را طرح بی اندازید و با مانده تخم مرغ از مرحله دوم روی نان را رومال کنید و داخل فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا پخته شود و برای پخت بدون فر نیز داخل تابه از قبل گرم شده روی شعله پخش کن قرار دهید و برای ۳۰ دقیقه زمان دهید تا نان پخته و طلایی شود.

منبع: پارسی دی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها