خواص سین های خوراکی سفره هفت سین

هفت سین تنها سفره ای است که پهن می شود تا همه خوراکی های ساده و سالم با تمام سلیقه اهالی منزل روی آن چیده شود و اهالی منزل در کنار آن عکس یادگاری بگیرند.

خواص سین های خوراکی سفره هفت سین

پهن کردن سفره های هفت سین یکی از مراسم های ایرانی ها از زمان باستان است که در  سفره هفت سین  خوراکی هایی سالم و ساده که با سین آغاز می شودو ریشه ی گیاهی دارند، قرار داده می شود و هر کدام از آن ها نمایانگر و سمبل نیکی هایی است که در سالی که پیش رو دارند برای یکدیگر آرزو می کنند. به همین دلیل چیدمان آن بسیار مهم است.

ایرانیان باور داشتند در سال نو 7 فرشته مقرب به زمین می آیند و بر سر سفره نوروزی کنار یکدیگر حضور پیدا می کنند و به همین دلیل سفره نوروزی نقش بسیار مهمی برای اعضای خانواده و حتی درگذشتگان آن ها دارد.

جالب اینجاست که 7 خوراکی به نیت عدد مقدس 7 که هر کدام خواص بسیاری دارند، انتخاب می شوند.

آشنایی با خاصیت سفره هفت سین :

از خواص سفره هفت سین این است که وجود این خوراکی در لحظه سال تحویل و جمع شدن اعضای خانواده دور آن باعث می شود که از ویژگی های مواد غذایی در سفره هفت سین در طول سال پیش رو بهره ببرید. البته تا زمانی که آن خوراکی ها مصرف نشوند از خواص درمانی آن بهره نمی برید.

سبزه؛ نماد خرمی و شادابی

سبزه را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که نشانه ای از طرافت و سرسبزی سر سفره هفت سین قرار داده می شود، سبزه دارای ویتامین C، فولیک اسید و بتاکاروتن می باشد.

سیب؛ نماد سلامت

همانطور که می دانید سیب یکی از میوه هایی که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر و تانن است. یکی از میوه های پرخاصیت سیب است. این میوه دارای ویتامین A و C، آهن، فسفر، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است. به علاوه سیب در پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. سعی کنید همیشه سیب را مصرف کنید.

سیر؛ نماد تندرستی و زندگی

سیر یکی از اجزاء سفره هفت سین است، همانطور که می دانید، سیر بیشترین خواص درمانی را دارد و به دلیل طبع گرمی که دارد در اکثر غذاها می توان استفاده کرد. اما باید دقت کنید که در مصرف آن نباید زیاده روی کنید. افرادی که داروهای ضد انعقاد مصرف می کنند باید در مصرف سیر احتیاط کنند. 

بهتر است سیر را به صورت تازه زیرا حرارت دادن آن خواص آن را کمتر می کند.

برای از بین بردن بوی سیر از دهان می توان بعد از آن سیب درختی میل کرد و یا چند تا نخود خام شسته شده را داخل دهان قرار داده و بعد که نرم شد به آرامی بخورید.

سنجد؛ مظهر زایش

از زمان های قدیم سنجد جزء خوراکی های ایرانیان بوده که در اعیاد سنتی به آن توجه خاصی می شد، همچنین در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. تمام قسمت های سنجد از ریشه، چوب، هسته، پوست و .. دارای خواص دارویی و صنعتی متفاوتی است. سنجد برای درمان معده، برای لاغری، همچنین برای درمان تب و لرز و بیماری های تنفسی و زخم ریه، زردی و بیماری های کبدی موثر است.

سرکه؛ نماد پذیرش ناملایمات

سرکه حاوی ویتامین و املاح زیادی است. رقیق کننده ی خون و همچنین هضم گوشت را سرعت می بخشد. به سم زدایی کبد کمک می کند. سرکه تنظیم کننده ی قند خون می باشد. البته از سرکه خانگی استفاده کنید.

سمنو؛ مظهر قدرت و مقاومت

سمنو یکی از دسرهای سنتی ایرانی است. سمنو با عصاره جوانه گندم تازه و یا آرد سبوس دار جوانه گندم تهیه می شود. در تهیه ی سمنو بادام اضافه می کنند که نشانه ی برکت است. سمنو حاوی ویتامین های A و E و B11 و B3 و B5 و B8 و B12 است. سمنو دارای فسفر، روی، سلنیوم، آهن و مس است که برای بدن الزامی است.

سماق؛ نشانه صبر

طبع سماق، سرد و خشک است. افرادی که سرد مزاج نباید سماق مصرف کنند یا با خوراکی های طبع گرم استفاده کنند. سماق دارای آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد سرطانی دارد. همچنین دارای خاصیت ضد میکروبی دارد و تصفیه کننده ی خون است. سماق برای بیماران دیابتی مفید است. سماق خونریزی بین قاعدگی را کاهش می دهد. سماق حالت تهوع را از بین می برد و بی اشتهایی را از بین می برد و محرک اشتها است.

خوراکی های سفره هفت سین,مواد هفت سین,خواص سفره هفت سین

خواص هفت سین

تمام خوردنی های هفت سین خواص بسیاری دارند و برای بدن مفید می باشند.

البته ناگفته نماند که به غیر از این خوراکی های هفت سین خوردنی های دیگری نیز مانند شیرینی، آجیل، میوه و ... نیز وجود دارد.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها