۵ نکته طلایی برای پخت شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی یکی از شیرینی‌های سنتی و بسیار محبوب ایرانی است که روش تهیه بسیار آسانی دارد.

۵ نکته طلایی برای پخت شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی یکی از انواع شیرینی‌های سنتی ایرانی است که از دیرباز تا به امروز پخته می‌شود و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. این شیرینی خوشمزه که به دو صورت نرم و ترد تهیه می‌شود، معمولا برای پذیرایی در مراسم مذهبی و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شیرینی خوشمزه که دستور پخت آسانی هم دارد، برای ایام نوروز نیز بسیار مناسب است.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا آموزش آسان یک شیرینی کشمشی ترد و خوشمزه را همراه با ارائه نکات طلایی و فوت و فن‌های مربوط به پخت این شیرینی با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم

آرد سفید قنادی: ۱ لیوان
تخم مرغ: ۱ عدد
کره: ۷۰ گرم
کشمش قرمز: نصف لیوان
پودر قند: دو سوم لیوان
وانیل: نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی کشمشی

۵ نکته طلایی برای پخت شیرینی کشمشی

مرحله اول: برای تهیه این شیرینی از نیم ساعت قبل کره و تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند؛ سپس کره نرم شده را در یک کاسه مناسب بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید. حالا با دور تند همزن حدود سه تا چهار دقیقه کره و پودر قند را هم بزنید تا حجیم و کرم رنگ شود. بعد تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و باز هم با دور تند به مدت دو دقیقه هم بزنید. حالا همزن را خاموش کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: آرد را الک کنید و کم کم به مواد اضافه کنید و با لیسک یا همزن دستی از یک جهت هم بزنید تا آرد کاملا در مایه حل شود و حالت گلوله‌ای نداشته باشد. در آخر کشمش را به مایه شیرینی اضافه کنید و باز هم بزنید تا به صورت یکنواخت در مایه شیرینی مخلوط شود.

مرحله سوم: در مرحله آخر داخل سینی فر را کاغذ روغنی پهن کنید و فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا داغ شود. مایه شیرینی را در قیف بریزید. توجه داشته باشید که سر قیف باید گشاد باشد. اگر قیف در دسترس ندارید می‌توانید مایه شیرینی را در کیسه فریزر ضخیم بریزید و نوک آن را قیچی کنید تا شبیه قیف شود. حالا قیف را روی سینی فر می‌گیریم و از مواد به اندازه یک گردو روی کاغذ روغنی می‌گذاریم. سینی را روی طبقه وسط فر بگذارید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا شیرینی کشمشی بپزد. بعد از اینکه شیرینی‌ها پخت، سینی را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شود؛ سپس شیرینی‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف سرو مورد نظر بچینید و با چای میل کنید. نوش جان.

۵ نکته طلایی برای پخت شیرینی کشمشی

۱ـ نکته مهمی که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد‌های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شیرینی درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

۲ـ برای پخت شیرینی کشمشی بهتر است از کشمش قرمز پلویی استفاده کنید.

۳ـ برای خوش عطر شدن شیرینی کشمشی می‌توانید به دلخواه مقداری پوست پرتقال رنده شده به مواد شیرینی کشمشی اضافه کنید.

۴ـ به این نکته توجه داشته باشید که شیرینی‌ها باید حتما از هم فاصله داشته باشند؛ وگرنه در حالت پخت به هم می‌چسبند.

۵ـ سعی کنید حتما پودر قند را قبل از اضافه کردن به مواد شیرینی الک کنید؛ زیرا پودر قند در اثر ماندگاری دچار چسبندگی می‌شود و داخل مایه شیرینی حالت گلوله‌ای پیدا می‌کند.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها