طراحی و ساخت استخر شیشه ای

در این مطلب قصد داریم تا زیر و بم طراحی و ساخت استخر شیشه ای را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی و ساخت استخر شیشه ای

طراحی و ساخت استخر شیشه ای

آیا تا به‌حال به طراحی و ساخت استخر شیشه ای برای ویلا یا منزل خود فکر کرده‌اید؟ این‌روزها استفاده از استخرهای شنا به بخش مهمی از سبک زندگی شهری تبدیل شده‌است. اگرچه در هر زمان که اراده کنیم می‌توانیم از استخر‌های عمومی استفاده کنیم؛ اما یک استخر خصوصی در منزل، برای صاحب‌خانه مزایای بسیاری دارد و همچنین باعث افزایش ارزش ملک خواهد شد. اما برای ساخت استخر، انتخاب چه متریالی مناسب است؟ 

از فولاد ضد زنگ تا کاشی‌های سرامیکی، طیف گسترده‌ای از انتخاب‌ها برای متریال ساخت استخر پیش روی ما قرار دارد. در سال‌های اخیر، موادی که یک‌روز برای ساخت استخرهای خصوصی دور از دسترس قرار داشتند، به‌شکل فزاینده‌ای مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترسی شده‌اند. بیایید توجه‌مان را به یکی از پویاترین و منحصربه‌فردترین متریال ساخت استخر، یعنی شیشه معطوف کنیم. با ما همراه باشید تا در این مقاله همه چیز را درباره طراحی و ساخت استخر شیشه بررسی کنیم.

الزامات اولیه طراحی و ساخت استخر شیشه ای

طراحی و ساخت استخر شیشه ای در سال‌های اخیر به‌دلیل جذابیت‌های بصری آن، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. انواع مختلفی از استخرهای شیشه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند؛ اما معمولا استخرهای معلق یا کف شیشه‌ای و همچنین استخرهای دیواره شیشه‌ای طرفدار بیشتری دارند. الزامات اولیه برای طراحی و ساخت استخر شیشه ای عبارتند از:

  • شفافیت بالا
  • استحکام و مقاومت بالا
  • طراحی استاندارد
  • آب‌بندی صحیح

معمولا برای طراحی و ساخت استخر شیشه ای از شیشه‌های سکوریت و لمینت استفاده می‌شود تا در صورت قرارگرفتن در معرض ضربه و فشار، در برابر شکستن مقاوم باشند. علاوه‌بر این از مواد مختلفی مانند PUB یا یونوپلاست می‌توان به‌عنوان لایه‌هایی در میان لایه‌های شیشه لمینت استفاده‌کرد. به‌کار بردن این لایه میانی در طراحی و ساخت استخر شیشه ای، ایمنی کار را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اغراق نیست اگر بگوییم که ایمنی افراد داخل استخر و همچنین حاضر در ساختمان، مهم‌ترین موضوع در طراحی و ساخت استخر شیشه ای به‌حساب می‌آید.  

خرید کلر استخر

در طراحی و ساخت استخر شیشه ای، ضخامت شیشه با توجه به محاسبه فشار هیدرو استاتیک تعیین می‌شود. شیشه خاصیت ارتجاعی دارد اما فاقد خاصیت پلاستیکی است؛ این بدان معناست که پیش‌از هرگونه تغییر شکل دائمی، شکستگی اتفاق می‌افتد. درنتیجه، آنالیزالاستیک خطی با استفاده از تئوری صفحه کیرشهف، برای پروسه آنالیز در طراحی سازه استخرهای شیشه‌ای کافی‌ست و این ماده را می‌توان به‌عنوان یک ماده همگن و همسانگرد، ایده‌آل‌سازی کرد. شکست معمولا در تنش اتفاق می‌افتد؛ زیرا شیشه مقاومت فشاری خوبی دارد. 

شیشه لمینت دارای مدول الاستیسیته چندین برابر بیشتر از PUB یا یونوپلاست میان لایه‌ها است و این عدم تطابق، باعث پیچیده‌شدن تحلیل و مدل‌سازی خواهد شد. برای درنظر گرفتن این موضوع در طول مدل‌سازی، با رویکردی محافظه‌کارانه، لایه‌ها را مستقل از هم درنظر می‌گیریم. بنابراین، ضخامت شیشه‌ را از این فرمول می‌توان بدست آورد:    

tm= tpl √n

که در آن tm ضخامت مورد استفاده در مدل‌سازی بوده و tpl ضخامت اسمی هرکدام از ورق‌ها و n تعداد لایه‌های شیشه است. همچنین شرایط مختلف مانند زمانی که یک یا چند صفحه شکسته شده‌باشد را می‌توان تجزیه و تحلیل کرد و تاثیر آن را ارزیابی نمود. 

شیشه لمینت در استخر شیشه‌ای

برای پنل‌های شیشه‌ای پایینی، وزن شیشه و فشار آب را می‌توان به‌صورت UDL بر روی سطح شیشه اعمال کرد؛ درحالی که برای دیواره‌ها، فشار آب می‌بایست به‌عنوان بار هیدرواستاتیک مثلثی اعمال شود. برای طراحی و ساخت استخر شیشه ای معلق، فشار باد و سایر نیروهای پیش‌بینی‌نشده نیز باید موردبررسی قرار بگیرند. سپس میزان انحراف، تنش‌های کششی و واکنش‌های ساپورتیو شیشه‌ها می‌بایست بررسی شوند. تنش کششی ناشی از بارگذاری اعمال شده نباید از ظرفیت استحکام کششی شیشه تجاوز کند. 

سایر جزئیات

از آنجایی که هر محل اتصال در سازه‌های ذخیره آب، منشا بالقوه نشتی‌ست، تعداد اتصال‌ها باید به حداقل برسند. دهانه‌های کف یا دیوار بتنی که شیشه‌ها را نگه می‌دارند باید با شیشه‌ای یک تکه بسته شوند. اتصال بین بتن و شیشه باید با چسب مخصوص پر شود و این چسب نباید با مواد بین لایه‌ها واکنش نشان دهد. 

ضدعفونی و کلرزنی

البته که شناخت نوع متریال و محاسبات مقاومتی در طراحی و ساخت استخر شیشه ای بسیار مهم و حیاتی به‌شمار می‌رود؛ اما مورد مهمی که پس از طراحی و ساخت استخر شیشه ای می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد، خرید کلر استخر برای ضدعفونی آب است. خرید کلر استخر یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری مناسب استخر به‌حساب می‌آید. یکی از دلایلی که خرید کلر استخر را بیش از سایر راه‌های ضدعفونی موردتوجه قرار می‌دهد، میزان اثربخشی، هزینه کمتر و همچنین سادگی استفاده از آن است. کلر گازی به رنگ سبز یا زرد بوده که به‌میزان کمی در آب استخر حل می‌شود و آستانه بویایی آن 0.3ppm است. 

برای خرید کلر استخر گزینه‌های مختلفی پیش‌روی خریداران قرار دارد. این ماده شیمیایی اغلب به صورت کلر قرصی دانه آبی یا آنزیم‌دار، گرانولی و پودری در بازار موجود است. در این بین استفاده از کلر قرصی دانه آبی به دلیل سادگی استفاده، بیش سایر انواع آن در پروسه خرید کلر استخر موردتوجه افراد قرار می‌گیرد. کلر قرصی دانه آبی درواقع همان کلری‌ست که به‌صورت فشرده‌شده به خریداران عرضه می‌شود. غلظت کلر پودری معمولا 70درصد و کلر قرصی دانه آبی 90 درصد غلظت دارد و استفاده از آن به‌اصطلاح باعث ایجاد شوک کلری در آب می‌شود.

کلر قرصی دانه آبی و نوع دیگر آنزیم دار آن، علاوه‌بر اینکه باعث توقف رشد باکتری در آب می‌شود، در کنار حفظ PH روند رشد جلبک را نیز کند می‌کند.

کلر قرصی دانه آبی

طراحی و ساخت استخر شیشه ای علاوه‌بر افزایش ارزش ملک شما، آرامش بی‌نظیری را برای شما به‌دنبال دارد. اگر پتانسیل طراحی و ساخت استخر شیشه ای را در ویلا یا منزل خود دارید، در اجرای این طرح جذاب و پرطرفدار درنگ نکنید و همین حالا برای شروع اقدام کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها