همه چیز درباره فیلوفوبیا یا عشق هراسی

ترس واکنشی بسیار طبیعی برای انسان و سایر موجودات محسوب می شود اما اگر در برخی موارد از قبیل عشق بیش از اندازه باشد می تواند آسیب رسان باشد، به همین دلیل این موضوع را تحت عنوان یک مشکل طبقه بندی می کنند و به آن فیلوفوبیا گفته می شود.

همه چیز درباره فیلوفوبیا یا عشق هراسی

ترس از عاشق شدن را فیلوفوبیا گفته می شود، این موضوع می تواند شامل ترس از برقراری رابطه یا ترس از ادامه دادن و حفظ رابطه باشد. بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود ترسی مختصر از عاشق شدن دارند اما در بیشتر موارد ترس از عاشق شدن می تواند منجر به ایجاد احساس انزوا، عدم محبت و دوست داشته شدن کند. 

این موضوع یک بیماری نیست که پزشک قادر به تشخیص آن باشد زیرا این ترس در کتابچه راهنمانی تشخیصی و آماری اختلالات DSM وجود ندارد. این کتابچه راهنما توسط متخصصان روان برای تعیین بیماری خاص روانی یا اختلال سلامت روانی استفاده می شود. در این صورت اگر زندگی شما تحت تاثیر قرار بگیرد متخصصان بهداشت روان غالبا می توانند به فرد کمک کنند. 

دلایل ایجاد اختلال عشق هراسی:

بیشتر افرادی که به فیلوفوبیا مبتلا می شود ریشه تجربیات آسیب رسان را در دوران کودکی تجربه کرده اند و ممکن است این نوع فوبیا نوعی واکنش حفاظتی باشد. درصورتی که به خودتان اجازه ندهید مهر کسی به دلتان بیوفتد، خطر صدمه دیدن و درد ناشی از جدایی احتمال مسلما کمتر خواهد شد. در ادامه به دلایل بالقوه ترس از عشق اشاره شده است: 

روابط مسئله‌ ساز قبلی:

گاهی روابط آسیب زایی که در گذشته اتفاق افتاده اند زمینه ساز فیلوفوبیا می شوند. تجربه کردن خیانت، دل شکستگی و بی وفایی گاهی منجر به دوری افراد از روابط عاشقانه می شوند. درحقیقت این تجربه تلخ به قدری دردناک بوده است که قصد دارند با دوری از این نوع روابط شکست های احتمالی یا تکرار تجربیات قبلی را از خود دور کنند. 

فیلوفوبیا,عشق هراسی,ترس از عشقفیلوفوبیا یا عشق هراسی

ترس از طرد شدن:

از دلایل دیگر ترس از عاشق شدن می تواند به ترد شدن توسط والدین برگردد که منجر به فیلوفوبیا در بزرگسالی می شود، البته این موضوع تنها ریشه در کودکی ندارد بلکه بزرگسالانی که مدام از سمت دوستان یا شرکای عاطفی خود طرد می شوند هم امکان دارد از دوباره علاقه من شدن فراری باشند و از آن اجتناب کنند. 

فشارهای فرهنگی یا مذهبی:

در برخی از جوامع برای ازدواج کردن در سنین کم شرایط خاصی وجود دارد و فشار بر افراد وارد می کند. در این صورت اگر فرد به ازدواج در این سن تن ندهد و پیرو آداب و رسوم قدیمی نباشد ممکن است به ترس از عشق مبتلا شوند. در صورتی که این گروه برای تعیین شریک زندگی خود حقی نداشته باشند دچار سرخوردگی خواهد شد و فیلوفوبیا می تواند یکی از نتایج احتمالی آن باشد. 

ترومای دوران کودکی:

کودکانی که وقایع سختی را پشت سر می گذارند امکان دارد در آینده از دوست داشتن یا دوست داشته شدن هراس داشته باشند. برخی از مهم ترین وقایعی که آسیب رسان هستند و غالبا منجر به فیلوفوبیا می شوند عبارتند از: 

- طلاق مشاجره‌آمیز والدین

- مرگ پدر یا مادر

- ترک‌شدن

- کودک‌آزاری

ژنتیک:

گاهی امکان دارد افراد به اختلالاتی مانند ترس یا اضطراب از سمت خانواده های خود مبتلا شوند. بر اساس مطالعات انجام شده ۷۶ درصد احتمال دارد افراد ترس و فوبیاهای اجتماعی خود را از طریق وراثت و ژنتیک دریافت کنند، البته برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که تأثیر ژنتیکی این مسائل فقط ۱۳درصد است.

سردی روابط با والدین:

روانشناسان اعتقاد دارند وابستگی اولیه ای که ما به والدین داریم نوع نگرش ما به روابط را ایجاد می کند و بر روابط بزرگسالی هم تاثیر خواهد گذاشت. به عبارتی می توان گفت ترس از عاشق شدن ممکن است در اثر برخورد والدینی ایجاد شود که از لحاظ عاطفی به هم نزدیک نبوده اند. در برخی موارد بزرگ شدن توسط والدینی که بیش از اندازه مضطرب بوده اند و یا توجهی به فرزند خود نداشته اند منجر به بروز مشکلاتی نظیر ترس از دوست داشته شدن می کند. 

کودکی که توجه، محبت یا تایید والدین خود را دریافت نمی کند بیشتر از اینکه با عزیزان خود رابطه برقرار کنند تمایل دارند به سمت غریبه ها بروند. 

افسردگی:

بر اساس مطالعاتی که توسط دانشمندان آمریکایی صورت گرفته افسردگی عاملی است برای فیلوفوبیا. افرادی که به افسرگی مبتلا می شوند احساس بی ارزشی در تصمیم گیری یا بی ارزشی روبرو خواهند شد، همین مسئله می‌تواند به مشکلاتی مانند ترس از عشق منجر شود.

فیلوفوبیا,عشق هراسی,دلایل ایجاد اختلال عشق هراسیافسردگی از دلایل افیلوفوبیا

علائم رایج فیلوفوبیا:

درصورتی که گمان می کنید فیلوفوبیا یا ترس از عاشق شدن در عدم صمیمیت عاطفی یا برقراری رابطه درست اختلال ایجاد می کند، باید به دنبال علائم زیر بگردید: 

- زمانی که به نزدیکی عاطفی فکر می کنید ترس یا وحشت شدید را تجربه خواهید کرد. 

- علائم اجتناب از عشق را نشان می دهید. 

- در موقعیت های صمیمی عرق زیادی می کنید.

- در این زمان ها شما ضربان قلب سریع و تنفس دشوار را دارید.

- علایق عشق جدیدتان سبب باز شدن زخم های قدیمی می شود. 

- شما در روابط خود آسیب پذیری بسیاری را تجربه می کنید.

- ممکن است در زندگی روزمره خود هم به دلیل ترس مشکلات زیادی را تجربه کنید. 

درصورتی که بیشتر از چند مورد از این علائم در وجود شما باشند، با احتمال زیادی به فیلوفوبیا مبتلا هستید. در بیشتر موارد ترس از عشق موجب طاقت فرسایی می شود، حتی باوجودی که ترس شما غیرمنطقی است بازهم احساس می کنید در کنترل کردن آن ناتوان هستید. 

فیلوفوبیا,عشق هراسی,علائم فیلوفوبیاعلائم رایج فیلوفوبیا

درمان هایی برای فیلوفوبیا:

بیشتر مردم در دوره از زندگی خود ممکن است مقداری ترس یا مقاومت در برابر صمیمی شدن یا عاشق شدن را تجربه کنند. با این وجود اگر ترس شما به شدت ناراحت کننده باشد ممکن است به صورت مشکل بروز پیدا کند. درصورتی که درباره شما به این صورت صدق می کند پس درمان در دسترس شما خواهد بود. 

درمان اصلی که برای بیماری فیلوفوبیا معرفی شده است مراجعه به یک مشاور یا درمانگر است، البته شما می توانید با یک متخصص بهداشت روان هم کار کنید. آنها ممکن است روابط گذشته شما را مرور کنند تا متوجه شوند که چه چیزی موجب ترس شما شده است. 

مشاور ممکن است تمرینات آرامش بخش (ریلکسیشن) یا انواع دیگر تکالیف درمانی را سفارش کنند تا زمان قرار گرفتن در موقعیت قرار، روابط عاشقانه و احساسی و... احساس بهتر و ایمن تری داشته باشید. 

درمانگران ممکن است برای شناختن الگوهای فکری و عاداتی که باعث ترس شما از قرار گرفتن در رابطه می شوند از درمان های شناختی رفتار یا اصطلاحا  CBT استفاده کنند. 

گاهی هم ممکن است برای درمان حساسیت زدایی سیستماتیک استفاده شود که به آن ضد شرطی سازی یا counterconditioning گفته می شود. استفاده از این امر زمانی خواهد بود که درمانگر به آرامی شما را در معرض عاشق شدن قرار می دهد تا حساسیت شما نسبت به این موضوع از بین برود. 

هیپنوتیزم درمانی مرحله ای نیست که در فیلم ها نمایش داده می شود، بلکه بیشتر شبیه به یک مراقبه هدایت شده خواهد بود که می تواند شما را مجبور کند خود را در حال انجام کاری که دوست دارید انجام دهید، ببینید. 

فیلوفوبیا,عشق هراسی,درمان فیلوفوبیادرمان فیلوفوبیا

چگونه درمانگر مناسب را پیدا کنیم؟

یافتن یک درمانگر مناسب می تواند طی آزمون و خطا صورت بگیرد اما اگر آماده انجام کار با کسی هستید می توانید در باره انواع روش های درمانی تحقیق کنید تا متوجه شوید چگونه یک درمانگر با شما کار می کند. شما به کسی احتیاج دارید که در زمینه فیلوفوبیا تجربه و تخصص داشته باشد. در نهایت هم مطمئن شوید که فرد مجوز و مدرک های مناسب را در زمینه درمانی شما را دارد. 

درصورتی که یک درمانگر خاص احساس راحتی با شما ایجاد نمی کند پس فرد دیگری را انتخاب کنید. درصورتی که هنوز هم مشکل دارید می توانید با استفاده از نکات اشاره شده بهترین فرد را در این زمینه بیابید تا درخصوص فیلوفوبیا شما را کمک کند.

خود درمانی فیلوفوبیا:

از طرفی شما می توانید به تنهایی کارهای خود را انجام دهید تا به درمان فیلوفوبیا کمک کنید. می توانید روی این تمرینات به تنهایی یا با یک درمانگر کار کنید:

سابقه رابطه خود را بررسی کرده تا متوجه شوید آیا صدمه ای در گذشته وجود داشته که منجر به ترس از تکرار شدن شود و شما را از ایجاد رابطه ای جدید فراری دهد. 

صداهای منفی که در ذهن شما پخش می شوند و مبنی بر عدم احساس خوشبختی و جلوگیری از رابطه جدید هستند را شناسایی کنید. 

مواردی که منجر به عدم باز شدن قلب دربرابر دیگران می شود را شناسایی کنید. 

منبع: سرپوش
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها