طرز تهیه نان خاچاپوری گرجستانی؛ یک صبحانه متفاوت

نان خاچاپوری نوعی نان شکم پر با پنیر است که اصالت آن به کشور گرجستان باز می‌گردد و یکی از غذاهای محبوب و سنتی این کشور است.

طرز تهیه نان خاچاپوری گرجستانی؛ یک صبحانه متفاوت

نان یکی از قدیمی‌ترین غذا‌هایی است که بشر در گذشته آن را تهیه کرده است. نان همچنین در سراسر دنیا یک ماده غذایی حیاتی و غذای اصلی محسوب می‌شود. در تهیه نان از نمک، مخمر، روغن، آب و در بعضی موارد از برخی ادویه‌های مخصوص نیز استفاده می‌کنند. پخت نان سبک‌ها و روش‌های گوناگونی دارد که در نقاط مختلف جهان متفاوت است. برای تهیه نان معمولا از آرد گندم استفاده می‌کنند؛ زیرا میزان گلوتن آن بسیار زیاد است و باعث اسفنجی شدن و تردی نان می‌شود.

 نان خاچاپوری یکی از غذا‌های اصیل گرجستانی است که به دلیل قدمت و رواج آن، فراتر از یک وعده غذایی است و به نوعی فرهنگ در این کشور تبدیل شده است. خاچاپوری انواع متفاوتی دارد که همگی از ترکیب خاچا (نوعی پنیر) با پوری (نان) تهیه می‌شوند. نان خاچاپوری یک صبحانه گرم و خوشمزه و همچنین یک میان وعده مقوی است. در ادامه این مطلب طرز تهیه نان خاچاپوری همراه با ارائه نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این نان تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه نان خاچاپوری

آرد گندم: ۲ پیمانه
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
پودر سیر: ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
پودر مخمر: ۲ قاشق چای‌خوری
آب: ۱ پیمانه

مواد داخل نان

پنیر پیتزا: ۲۰۰ گرم
پنیر خامه‌ای یا پنیر فتا: ۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ: ۱ عدد
پودر آویشن: به میزان لازم
سس کچاپ: به میزان لازم
کنجد: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

آرد

۱ ـ نکات مربوط به آرد

انواع آرد‌های مناسب برای تهیه نان شامل آرد جو، آرد گندم، آرد سفید، آرد گندم سبوس‌دار، آرد ذرت و آرد ارزن است. نکته مهمی که در مورد آرد باید به آن توجه داشته باشید، این است که کیفیت آرد‌های موجود در بازار متفاوت است. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا بیش‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شما درحال سفت شدن است و هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید.
اگر میزان آرد را طبق دستور اضافه کردید و دیدید که خمیر شما هنوز به دست میچسبد؛ یعنی باید کمی بیش‌تر به آن آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید؛ ولی ممکن است این مقدار باتوجه به کیفیت و نوع آرد کم یا زیاد شود.

۲ ـ نکات مربوط به مخمر یا خمیر مایه

خمیر مایه

خمیر مایه یا مخمر یکی از انواع مخمر است که در پخت نان، پیراشکی، پیتزا و ... از آن استفاده می‌شود. استفاده از پودر خمیر مایه در خمیر باعث تولید گاز کربنیک و مواد آلی می‌شود و در نتیجه افزایش حجم خمیر و عطر و طعم خوب آن را به همراه خواهد داشت و نان و شیرینی را پوک و توخالی می‌کند. پودر خمیر مایه را می‌توانید در منزل و در محیطی که زیاد گرم نباشد، نگهداری کنید. پس از باز کردن بسته خمیرمایه حتما آن را در فریزر نگه دارید. خمیر مایه بعد از چند ماه کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین بهتر است آن را به اندازه‌ای که مصرف دارید، خریداری کنید. توجه داشته باشید که اگر خمیر مایه اثر خود را از دست داده باشد، به عمل نمی‌آید و کیفیت نان شما را از بین می‌برد.

۳ ـ نکات مربوط به پنیر پیتزا

پنیر پیتزا

پنیر پیتزا نوعی از پنیر موزارلا با رطوبت پایین است که گاه در ترکیب با پنیر‌های دیگر ارائه می‌شود. پنیر پیتزا دارای کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، تیامین و انواع ویتامین‌های گروه A و B است. مصرف پنیر پیتزا همراه با سبزیجات خام و پخته باعث می‌شود که چربی و مواد ناسالم موجود در آن کم‌تر جذب بدن شوند. از ویژگی‌های یک پنیر پیتزای مرغوب این است که پنیر هنگام جویدن نباید حالت آدامس در دهان داشته باشد. همچنین یک پنیر پیتزای مرغوب به هیچ‌وجه پس از پخت روغن پس نمی‌دهد. برای خوشمزه‌تر شدن غذا همیشه سعی کنید از ترکیب چند نوع پنیر پیتزا با هم استفاده کنید.

طرز تهیه نان خاچاپوری

نان خاچاپوری

۱ ـ ابتدا آرد، نمک، شکر و پودر مخمر را داخل یک کاسه مناسب بریزید و هم بزنید؛ سپس آب را کم کم به آرد اضافه کنید و با دست هم بزنید تا آرد جمع شود. توجه داشته باشید که نباید همه آب را یک مرتبه به آرد اضافه کنید؛ زیرا میزان آبخور آرد‌ها با هم متفاوت است. وقتی آرد کاملا مخلوط شد و خمیر شما به دست نچسبید، حدود ۵ دقیقه خمیر را ورز بدهید و بعد روغن مایع را اضافه کنید. مخلوط روغن و خمیر را به مدت ۵ دقیقه داخل ظرف ورز بدهید تا روغن کاملا به خورد خمیر برود؛ سپس خمیر را روی میز کار بگذارید و ۵ دقیقه دیگر خوب ورز بدهید تا خمیر سبک شود. خمیر آماده را داخل کاسه بگذارید و روی ظرف را بپوشانید. اجازه بدهید خمیر به مدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت در محیط آشپزخانه بماند تا عمل بیاید.

خمیر

۲ ـ بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، آن را از ظرف خارج کنید و روی میز کار بگذارید. خمیر را با کاتر به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و کف کاغذ را خیلی کم چرب کنید. یک قسمت از خمیر را روی سینی بگذارید و با کمک دست خمیر را باز کنید. سعی کنید خمیر را شبیه به یک قایق باز کنید و قسمت بالا و پایین خمیر نوک تیز باشد. کمی پنیر پیتزا دورتا دور خمیر بریزید. حالا لبه‌های خمیر را به سمت داخل جمع کنید، طوری که فقط پنیر پیتزا را بپوشاند. همین اندازه کافی است. حالا وسط خمیر را که خالی است، کمی سس کچاب بمالید و بعد پنیر پیتزا و پنیر خامه‌ای یا فتا را روی آن بریزید. در آخر یک عدد تخم مرغ شکسته وسط خمیر بگذارید و کمی پودر آویشن بریزید. اطراف خمیر را با زرده تخم مرغ و زعفران رومال کنید و کمی کنجد بپاشید. حالا سینی فر را داخل فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۵ دقیقه بگذارید تا نان‌ها بپزند. وقتی نان کاملا طلایی شد و تخم مرغ بست، نان خاچاپوری خوشمزه شما آماده سرو است، 

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها