روغن تخم کدو تنبل چیست؟ تغذیه، فواید و موارد مصرف

روغن تخم کدو از دانه‌های کدوتنبل استخراج می‌شود. این روغن حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان می‌باشد که علاوه بر حفظ سلامت بدن، خاصیت درمانی و دارویی دارد. روغن تخم کدو دارای اسیدهای چرب اشباع شده و غیراشباع مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک می‌باشد که برای کاهش کلسترول خون، کاهش علائم یائسگی، درمان بیماری پروستات و... مفید است.

روغن تخم کدو تنبل چیست؟ تغذیه، فواید و موارد مصرف

کدو تنبل یا کدو حلوایی به خانواده کاکوربیتا و خیار تعلق دارد. کدو حلوایی گیاهی علفی است که دارای ساقه‌های بلند و رونده و برگ‌های پهن می‌باشد. کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد که بسیار کم کالری بوده به‌طوری‌ که در هر 100 گرم از این گیاه 20 کالری انرژی وجود دارد. مواد مغذی موجود در کدو شامل فیبر، کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین K، فسفر، منگنز، منیزیم، آهن، روی، مس، پتاسیم، فولات، ویتامین B12 ، ویتامین E  می‌باشد.

روغن تخم کدو از دانه‌های کدو تنبل استخراج شده که سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی است که برای بدن مفید بوده و خاصیت دارویی و درمانی دارد. این روغن دارای اسیدهای اولیک و اسید لینولییک می‌باشد که سرشار از کاروتنوییدهای و استرول‌های گیاهی می‌باشد.

اسید اولییک از جمله محصولات شیمیایی غیرسمی و بی‌خطر برای انسان محسوب می‌شود و در واقع یک منبع سالم چربی است. این اسید متداول‌ترین اسید چرب امگا 9 است. اسید لینولییک موجود در تخم کدو به عنوان اسید چرب امگا 6 شناخته شده است و از آنجایی که بدن نمی‌تواند آن را تهیه کند برای بدن مفید می‌باشد.

خواص روغن تخم کدو, روغن تخم کدو پروستات, طبع روغن تخم کدو

طبع روغن تخم کدو 

طبع روغن تخم کدو 

این روغن دارای طبع سرد و تر می‌باشد. خواص این روغن شبیه به روغن سیاه دانه است. این روغن بیش از 300 سال در اروپا به صورت سنتی تولید شده و نام علمی این روغن cucurbita pepo می‌باشد. روغن تخم کدو بسته به غلظتش به رنگ سبز تیره یا قرمز در بازار عرضه می‌گردد.

بهترین روش تهیه روغن تخم کدوتنبل

روش پرس سرد: در این روش روغن تخم کدو تنبل را بدون حرارت دادن و تحت فشار از آن خارج می‌نمایند در این روش آنتی اکسیدان‌های و مواد مغذی روغن حفظ می‌شوند.

طریقه مصرف روغن تخم کدو, روغن تخم کدو, خواص روغن تخم کدو

خواص روغن تخم کدو برای سلامتی

فواید روغن تخم کدو 

• هضم و گوارش 

چون تخم کدو دارای فیبر بالایی است حرکات روده را بهبود بخشیده و از عوارضی مانند یبوست، سندرم روده تحریک‌پذیر و بواسیر جلوگیری می‌کند. همچنین کلسترول بد خون را هم کاهش می‌دهد.

• کاهش کلسترول خون 

این روغن چون دارای استرول‌های گیاهی می‌باشد از جذب کلسترول جلوگیری می‌کند. استرول‌ها ترکیباتی هستند که بیشتر در گیاهان وجود دارند و به عنوان کاهش‌دهنده میزان کلسترول در بدن شناخته می‌شوند.

• کاهش علایم دوران یائسگی

روغن تخم کدو به دلیل داشتن فیتواستروژن‌ها و فیتواسترول‌ها باعث متعادل شدن هورمون‌های بدن می‌شود. در دوران یائسگی باعث کاهش گرگرفتگی، دردهای مفاصل، سردرد و همچنین باعث تنظیم فشارخون و افزایش کلسترول خوب در بدن می‌گردد.

خواص روغن تخم کدو, روغن تخم کدو پروستات, طبع روغن تخم کدو

کاهش دردهای یائسگی با روغن تخم کدو  

• درمان بیماری‌های پروستات 

داروی شیمیایی درمان بزرگی پروستات، تامسولوسین است که با توجه به اثربخشی روغن تخم کدو در خصوص این بیماری، می‌تواند جایگزین این دارو شود. همچنین محققان دریافتند که مخلوط این روغن با روغن نخل سبب کنترل تستوسترون شده و در نتیجه مانع از بزرگ‌شدن پروستات می‌شود.

• مفید برای پوست 

تخم کدو برای پاک‌سازی پوست، کاهش چین و چروک، لایه‌برداری، درمان آکنه، بهبود زخم، کاهش التهاب پوستی و درمان جوش‌های صورت و جوان‌سازی پوست مفید می‌باشد. با 10 دقیقه ماساژ روغن بر روی پوست می‌توانید چین و چروک پوست را کاهش دهید؛ زیرا این روغن سرشار از ویتامین A است. همچنین این روغن حاوی اسیدهای چرب است که باعث می‌شود پوست مرطوب شود و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

• مفید برای مو

روغن تخم کدو به علت داشتن ویتامین A،ویتامین K، ویتامینB7 ، گوگرد ، امگا 3 و روی برای مو مفید بوده  و باعث کاهش ریزش مو، افزایش رشد مو، باعث افزایش نرمی و درخشندگی موها می‌شود. اگر موهای  شما به علت رنگ و دکلره آسیب دیده می‌توانید از این روغن برای درمان موهایتان استفاده کنید؛ زیرا این روغن یک آب‌رسان طبیعی است. 

• کمک به کاهش وزن 

روغن تخم کدو حاوی ویتامین A و ویتامین E است . این روغن به طور مؤثری در تجزیه چربی‌های داخل ران، شکم، باسن مؤثر است. علاوه بر این با حذف سموم بدن باعث بهبود ترکیب لنفاوی می‌گردد. 

برای کاهش وزن می‌توانید 15 دقیقه قبل از صبحانه یک قاشق غذاخوری را با شکم خالی میل کنید و 3 هفته به این کار ادامه دهید و یک هفته قطع کنید با این کار 5 کیلو از وزن خودتان را کاهش خواهید داد. اگر از مزه روغن خوشتان نمی‌آید می‌توانید آن را با عسل مخلوط کرده و میل نمایید.

روغن تخم کدو پروستات, طبع روغن تخم کدو, فواید روغن تخم کدو

روغن تخم کدو موثر در کاهش وزن 

• تقویت استخوان‌ها 

روغن تخم کدو به علت داشتن امگا 6 به حفظ سلامتی استخوان‌ها کمک می‌کند. امگا 6 در کنار سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مانع از پوکی‌استخوان می‌شود و تراکم مواد معدنی استخوان را بالا می‌برد.

• کمک به درمان بی‌خوابی 

روغن تخم کدو به ترشح ملاتونین کمک کرده و باعث می‌شود خواب راحت و آرامی داشته باشید.

• کاهش التهاب 

با گنجاندن روغن دانه کدو حلوایی در رژیم غذایی می‌توان از بیماری‌های کبدی غیرالکلی و آترواسکروز که باعث ایجاد پلاک در رگ‌ها می‌شود جلوگیری کنید.

• سلامت قلب 

روغن تخم کدو با دارا بودن منیزیم از بافت‌های قلب محافظت می‌کند و باعث قوی‌شدن آنها می‌شود و به این صورت به سلامتی قلب کمک می‌کند.

فواید درمانی روغن کدو, عوارض روغن دانه کدو تنبل, طریقه مصرف روغن تخم کدو

فواید سلامتی روغن تخم کدو 

سایر فواید درمانی روغن کدو 

• عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

• پیشگیری از اختلالات ادراری 

• مفید برای بیماران دیابتی 

• کمک به کاهش تب 

• از بین برنده انگل و کرم‌های روده‌ای 

• جهت درمان سرفه و خش‌خش سینه مفید است.

• مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

• سبب افزایش میل جنسی در آقایان 

• اعصاب را تسکین می‌دهد و مانع افسردگی می‌گردد.

• تعادل در هورمون‌های بدن 

عوارض روغن دانه کدو تنبل

• التهاب پوست: گاهی مصرف این روغن بر روی پوست باعث قرمزی و تورم می‌گردد.

• فشار خون: آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های اشباع نشده موجود در روغن کدو تنبل باعث کاهش فشارخون می‌گردد. افرادی  که فشار خون پایینی دارند نباید از این محصول استفاده کنند.

• آلرژی: در صورت ایجاد آلرژی ممکن است باعث درماتیک موضعی، استفراغ و متورم‌شدن لب‌ها گردد.

طریقه مصرف روغن تخم کدو, روغن تخم کدو, خواص روغن تخم کدو

عوارض مصرف روغن تخم کدو  

طریقه مصرف روغن تخم کدو

این روغن را با توجه به نوع استخراجش می‌توان به صورت موضعی و خوراکی استفاده نمود. میزان مصرف خوراکی آن در بزرگسالان یک قاشق غذاخوری در دو نوبت صبح و عصر می‌باشد. برای رفع مشکلات پوست و مو می‌توانید این روغن را بر روی موضع مورد نظر ماساژ دهید.

در نظر داشته باشید که این روغن به دما و نور خورشید حساس است و برای حفظ کیفیت باید این محصول را در جای خنک و به‌دور از نور خورشید نگهداری نمایید. ضمناً عمر مفید روغن تخم کدو یک سال می‌باشد و در صورت بی‌توجهی به این نکته ممکن است ناراحتی معده و مشکلات گوارشی در بدن ایجاد گردد. 

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها