پیری دلپذیر / فواید بی انتهای ماساژ برای سالمندان

فواید ماساژ برای سالمندان، در تحقیقات علمی به اثبات رسیده است. ماساژ باعث کاهش دردهای مزمن و بهبود حفظ تعادل و به طور کلی بهبود کیفیت زندگی در سالمندان می شود.

پیری دلپذیر / فواید بی انتهای ماساژ برای سالمندان

تحقیقات مختلفی درباره فواید ماساژ برای سالمندان انجام شده است و همه نتیجه یکسانی داشته اند، ماساژ سالمندان میتواند کیفیت زندگیشان را بهبود دهد. 

ماساژ منظم ، کیفیت زندگی را تا حد زیادی افزایش داده و به افراد مسن اجازه میدهد که سالم تر ، جوان تر و متعادل تر باشند. 

افزایش سن با کاهش مداوم تندرستی همراه است و تحلیل رفتن فیزیولوژیک داخلی  بدن جرئی از روند پیری محسوب می شود. 

دوران پیری با سه عامل تعیین کننده مشخص می شود:

• سن تقویمی : بر اساس اعلام سازمان جهانی سن تقویمی 65 سال در اغلب کشورهای در حال توسعه آغاز پیری  در نظر گرفته می شود. 

• تغییر در نقش های اجتماعی : مانند بازنشستگی 

• تغییر در ظرفیت های عملکردی : کاهش توانایی های فیزیکی و حواس چند گانه از جمله تحلیل عضلات و مفاصل ، کاهش سرعت پاسخ عصبی ، اختلالات بینایی و شنوایی . 

فواید ماساژ , ماساژ درمانی در سالمندان , تسکین افسردگی سالمندان با ماساژ

 

فواید ماساژ سالمندان

تاثیرات مثبت ماساژ برای سالمندان عبارتند از :

• کاهش دردهای مزمن : درد مزمن دردی است که بیش از 6 ماه وجود داشته باشد و در صورت ادامه دار شدن میتواند منجر به افسردگی ، محدودیت در حرکت و کاهش فعالیت سالمند شود.

ماساژ میتواند به حذف مواد زائد بدن کمک کرده و با افزایش دمای موضعی باعث کاهش درد شود. ماساژ درمانی میتواند باعث بهبود جریان خون و کاهش تورم ، کاهش التهاب مفاصل و درد عضلانی و دردهای مزمن مربط با افزایش سن شود.

• کاهش درد آرتروز : در یک مطالعه سالمندانی که از ماساژ به عنوان بخشی از درمان آرتروز استفاده می کنند ، درد و سفتی کمتری داشتند و عملکردشان در عرض چند ماه بهبود پیدا کرد. بهبود گردش خون و افزایش درجه حرارت بافت های اطراف مفاصل ، حضور مواد مغذی را در مفاصل افزایش داده و منجر به بهبود عملکرد و افزایش تحرک مفاصل می شود. 

فواید ماساژ قسمت های مختلف بدن , ماساژ درمانی در سالمندان

 

• بهبود کیفیت خواب : در یک مطالعه افراد سالخورده ای که به صورت هفتگی ماساژ داده می شدند ، خواب عمیق تر و طولانی تری داشتند. کیفیت خواب باعث می شود که بدن زمان بیشتری برای ترمیم خود داشته باشد و سلامت کلی بدن بهبود پیدا کند. 

• بهبود علایم آلزایمر : مطالعاتی که در زمینه فواید ماساژ برای سالمندان انجام شد ، نشان داده است که ماساژ آرام پشت بیماران آلزایمر باعث کاهش برخی از مشکلات بیماری از جمله ، سرگردانی ، بیهوده راه رفتن و مقاومت می شود. 

• تسکین افسردگی : لمس کردن و ماساژ سالمندان به بهبود سلامت روان و تسکین افسردگی در سالمندان کمک مکیند. 

• آرامش جسمی و روحی : مطالعه ای در زمینه فواید ماساژ برای سالمندان نشان داد که ماساژ سالمندان باعق کاهش تجمع هورمون استرس یا کورتیزول در بدن می شود و به بدن اجازه می دهد که وارد دوره استراحت و ترمیم شود. 

• بهبود سریعتر بعد از جراحی ، صدمات و بیماری ها : روند بهبود افراد مسن کندتر از جوانان است .افزایش سن باعث سفت شدن مفاصل و عضلات می شود که همین امر بهبود ناشی از آسیب ها را سخت تر کرده و دامنه حرکت را محدود می کند. ماساژ باعث می شود که عضلات ، بافت های همبند ، مفاصل ، تاندون ها و رباط ها مایعات بیشتری داشته باشند و سریعتر بهبود پیدا کنند. ماساژ با بهبود گردش خون در اطراف محل آسیب ، ماکروفاژها را قادر میکند تا سلولهای مرده و آسیب دیده را از بین ببرند و بهبودی سرعت پیدا کند. 

• بهبود تعادل سالمندان با ماساژ : سقوط یکی از دلایل اصلی آسیب در سالمندان است. افزایش سن باعث ضعف عضلات می شود و در نتیجه تحرک و تعادل کاهش پیدا میکند ، ماساژ سالمندان روشی عالی برای بهبود تعادل و تقویت عضلات محسوب می شود. 

• بهبودی بعد از سکته با ماساژ : سکته مغزی تاثیر مخربی بر کیفیت زندگی سالمندان می گذارد. ماساژ سالمندان  بعد از سکته مغزی معمولا نتایج خوبی دارد. ماساژ با تمرکز بر نواحی خاص بدن و تحریک مناطقی که در اثر سکته فلج شده اند به عنوان ابزاری برای بهبودی استفاده می شود. 

فواید ماساژ بدن برای سالمندان, فواید ماساژ با روغن برای سالمندان , فواید ماساژ درمانی برای سالمندان

 

تاثیر ماساژ سالمندان بر سلامت کلی بدن

ماساژ سالمندان اثرات فیزیولوژیکی دارد که باعث بهبود سلامت کلی سالمندان می شود. 

• باز شدن عروق خونی : ماساژ سالمندان باعث تحریک و باز شدن عروق خونی می شود که با صورتی شدن رنگ پوست قابل مشاهده است. باز شدن عروق خونی باعث افزایش دمای بافت بدن ، از بین رفتن مواد زائد و رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت های بدن است. 

• بهبود تخلیه لنفاوی : سیستم لنفاوی ، مواد زائد بدن را دفع می کند ولی از آنجا که مانند عروق خونی ، پمپی مانند قلب ندارند در صورت ایجاد تورم بیش از حد یا سلولهای آسیب دیده و باکتری ها ، دچار اختلال می شوند. ماساژ دادن باعث فشار دادن مایعات به سمت گره های لنفاوی شده و به تخلیه مواد زائد از بدن کمک میکند.

• افزایش هورمون های مفید در بدن : ماساژ در سالمندان باعث افزایش ترشح هورمون های سروتونین ، دوپامین و اندورفین می شود. اندورفین مسئول تنظیم خلق ، اشتها و خواب است. دوپاین باعث ایجاد خوش بینی و اشتیاق می شود در نتیجه افزایش ترشح آندرفین بدن باعث میشود که سالمند احساس و انگیزه برای انجام کارها و حرکت به سمت اهداف و آرزوهایش داشته باشد. افزایش سروتونین منجر به افکار مثبت و احساس خوب می شود. 

• کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و بافت ها : ماساژ سالمندان ، خاصیت ارتجاعی پوست و بافت ها را افزایش میدهد درنتیجه احتمال آسیب دیدگی با پارگی تحت فشار کمتر می شود. ماساژ باعث بهبود جربان خون و در نتیجه کلاژن سازی بیشتر در بافت ها می شود که نتیجه آن انعطاف پذیری بهتر و افزایش دامنه حرکت است. 

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها