همدلی چیست؟ با انواع همدلی آشنا شوید

انواع همدلی به طور کلی به معنی برقراری ارتباط عاطفی مثبت و درک احساسات و همدردی با اطرافیان است ولی تفاوت های معنی داری با هم دارند.

همدلی چیست؟ با انواع همدلی آشنا شوید

زمانی که بتوانیم به درک درستی از احساسات یکدیگر برسیم میتوانیم ارتباطی مثبت و سازنده با دیگران داشته باشیم. در این بین همدلی نقشی بسیار پر رنگ ایفا میکند.

همدلی به معنی درک و آگاهی از احساسات و عواطف  دیگران است یعنی بدون این که دیگران چیزی به ما بگویند بتوانیم آنچه را که احساس می کنند یا فکر میکنند را درک کنید. 

انواع همدلی 

زمانی که در ارتباط با یک نفر میتوانید به احساسات درونی و عنوان نشده او پی ببرید یعنی با او همدلی دارید. چگونگی ابراز همدردی با دیگران میتواند تاثیر مهمی در برقراری ارتباط داشته باشد. همدلی یکی از راه های شناخت احساسات است که انواع مختلفی دارد ، از جمله :

سه نوع همدلی , انواع همدلی , بهترین روش همدلی چیست

همدلی شناختی یکی از انواع همدلی می باشد

همدلی شناختی

همدلی شناختی یا دگر اندیشی ساده ترین و ابتدایی ترین نوع همدلی است و تفاوت زیادی با تصور عموم از معنی همدلی دارد. تمرکز این همدلی بر درک ، هوش و تفکر فرد است. زمانی که شما به احساسات فرد یا این که به چه چیزی فکر میکند پی ببرید از این همدلی استفاده کرده اید. 

همدلی شناختی یعنی بتوانید خودتان را به جای دیگران بگذارید و از دید آنها به مسائل نگاه کنید.  این مهارت در مذاکرات میتواند بسیار مفید باشد. به این صورت که خود را جای دیگران می گذارید بدون آن که با هیجانات آن ها درگیر شوید. همدلی شناختی بسیار منطقی تر از تعریف ساده هم احساس شدن با دیگران است . همدلی شناختی در واقع همدلی با اندیشه و فکر است و فقط با احساسات ارتباط ندارد. 

• مزایا همدلی شناختی : این نوع همردلی نقشی مثبت در مذاکرات داردو به روابط کمک میکند و باعث ایجاد انگیزه در دیگران می شود و باعث شاسایی دیدگاه های مختلف می شود . مهارت بالای مدیران در این نوع همدلی باعث بازدهی بالای کارمندان می شود. 

• معایب همدلی شناختی : همدلی شناختی نمیتواند در احساسات عمیق افراد نفوذ کند و نمیتوانید با استفاده از آن خودتان را به جای دیگران بگذارید. این همدلی با دانش در سطح فکری منجر به شناخت افکار و احساسات می شود. مثلا درک غم و اندوه یک فرد به این معنی نیست که شما هم آن را تجربه کنید. 

این همدلی برای ایجاد ارتباط با دیگران مفید است و برای افرادی که در موقعیت های خاص و منطقی هستند به کار می رود. افرادی که از این همدلی استفاده میکنند اغلب سرد به نظر می رسند. بدون داشتن حس همدردی میتوان به این همدلی رسید ولی اغلب ما هم حسی را بخش مهمی از همدلی می دانیم. 

بهترین روش همدلی چیست , همدلی و همیاری چیست , تعریف همدلی و هم یاری

همدلی عاطفی از انواع همدلی

همدلی عاطفی

معنی همدلی عاطفی یعنی این که من تو را حس میکنم. این همدلی در تماس و گفتگو با دیگران موثر است و معلمان و مشاوران از آن استفاده میکنند. با این همدلی میتوانید خودتان را به جای دیگران تصور کنید. تمرکز این همدلی بر احساسات جسمی ، نورون های آینه ای مغز و احساسات است. 

همدلی احساسی یا عاطفی اغلب در روابط بین عزیزان و نزدیکان استفاده می شود و به همین دلیل جلوی منطق را می گیرد. همدلی عاطفی به معنی واقعی کلمه یعنی احساسات طرف مقابل را درک کنید به طوری که انگار خودتان این احساسات را تجربه میکنید. این همدلی به عنوان ناراحتی شخصی یا سرایت عاطفی شناخته می شود و به درک معمول از کلمه همدلی نزدیک تر است و روی احساسات متمرکز شده است. 

• مزایا همدلی عاطفی : همدلی عاطفی باعث می شود بتوانید احساسات دیگران را درک کنید و به دوستان و اطرافیان هنگام ناراحتی همراه شوید . توانایی ایجاد ارتباط قوی بین فردی ، روابط حرفه ای در مربی گری ، مدیریت منابع انسانی و بازاریابی از مزایای این همدلی است. در مشاغلی از جمله پزشکی و پرستاری این نوع همدلی برای پاسخ درست به نیاز های بیمار ضروری است. 

• معایب همدلی عاطفی : استفاده از این همدلی در برخی موارد میتواند طاقت فرسا بوده و باعث درگیری شدید احساسی و در نتیجه پاسخ احساسی اشتباه شود . این همدلی یک واکنش هیجانی و مقابله ای است. این همدلی در واقع تجربه مستقیم احساسات دیگران است مثلا زمانی که در عروسی خواهران گریه میکنید واکنشی مقابله ای به احساسات او نشان داده اید و احساسش را تجربه کرده اید.

این همدلی میتواند به قدری شدید شود که فرد نتواند احساسات خود را کنترل کند و در روابط منجر به فرسودگی می شود. خود کنترلی در مشاوران ، پزشکان و پرستاران میتواند کمک کند از فرسودگی احساسی مرتبط با شغلشان جلوگیری کنند. 

 بهترین روش همدلی چیست , همدلی و همیاری چیست , تعریف همدلی و هم یاری

همدلی دلسوزانه یکی از انواع همدلی

همدلی دلسوزانه

احساس کردن رنج و درد دیگران و اقدام برای برطرف کردن آن. همدلی دلسوزانه یعنی من به تو کمک میکند چون نیاز به کمک دارید. افرادی که از این همدلی استفاده میکنند همیشه برای کمک به دیگران داوطلب هستند و شهروندی خوب محسوب می شوند. احساس ، عمل و هوش ، نقطه تمرکزی این همدلی است. 

یک قاعده کلی در همدلی دلسوزانه می گوید ، فردی که با شما درد دل می کند فقط نیاز به درک شدن ندارد (همدلی شناختی) و نیازی هم به گریه و زاری شما ندارد (همدلی عاطفی) این فرد میخواهد از نظر عاطفی مورد توجه قرار بگیرد و اقدامی برای حل مشکلش انجام شود. 

در همدلی دلسوزانه زمانی که فردی با گریه با شما حرف می زند از او میخواهید درباره احساساتش صحبتکند و بعد از صحبت کردن تجربیات عاطفی خودتان را با او در میان می گذارید. این همدلی میانه رو است و کاربرد هوش هیجانی در آن بالا است. در این همدلی شما احساسات فرد را تحمل نمی کنید بلکه آگاهانه به راهنمایی و همدردی با او می پردازید. 

• مزایا همدلی دلسوزانه : این همدلی به وجود شخص توجه می کند. این همدلی مابین همدلی عاطفی و شناختی قرار می گیرد. این همدلی اغلب در محیط های کاری استفاده می شود. هنگم مذاکره میتوانید از این همدلی استفاده کنید. 

• معایب همدلی دلسوزانه : این همدلی ترکیبی است و مشکل خاصی ایجاد نمی کند مگر  در مواردی که فرد خودش را در اولویت قرار نداده و قربانی دیگران کند. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها