راز های مگو در جا افتادن و غلیظ شدن خورشت قیمه و قورمه سبزی

حتما تاکنون شنیده اید که سلیقه و طبع ایرانی ها در خوردن انواع غذاهای قرمز رنگ بیشتر از سایر غذاها است. یکی از مثال های بارز برای اثبات این ادعا، میزان محبوبیت و خواهان خورشت قیمه از بین تمام خورشت ها در بین مردم ایران است.

راز های مگو در جا افتادن و غلیظ شدن خورشت قیمه و قورمه سبزی

یک خورشت قیمه که لعاب دار، غلیظ شده و خوش رنگ باشد به راحتی می تواند وعده غذایی معمولی شما را به وعده باشکوه و به یاد ماندنی تبدیل نماید.

فوت کوزه گری و نکات مادربزرگی در لعاب دار شدن خورشت قیمه

 

2

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکته ها برای طبخ یک خورشت قیمه بی عیب و نقص در همان ابتدای کار است، بهتر است به جای تفت دادن لپه ها کنار گوشت و پیاز داغ، لپه های خیس خورده را جداگانه بپزید. حتما می پرسید چرا؟

لپه یکی از حبوباتی است که با توجه به نوع آن زمان پخت متفاوتی دارد. معمولا لپه های با کیفیت زودتر از گوشت پخته می شوند. برای اینکه در انتهای کار با لپه های له شده و خمیری و یا گوشت نپخته مواجه نشوید بنابراین باید به مدت زمان پخت لپه ها دقت کنید. ساده ترین کار این است که لپه ها را به صورت جداگانه در آب بپزید و زمانی که آماده شد به خورشت اضافه کنید.

اکنون سوالی که مطرح می شود این است که دقیقا چه زمانی باید لپه ها را به خورشت اضافه کرد؟

بهترین زمان ممکن برای اضافه کردن لپه های پخته شده به خورشت در 5 دقیقه پایان کار است. زمانی که برنج در حال دم کشیدن و خورشت کاملا جا افتاده و غلیظ شده باشد.

  • نکته ویژه ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر در هنگام تفت دادن گوشت، پیاز و ادویه ها کمی کره به آن اضافه کنید، باعث روغن انداختن و خوشمزه تر شدن خورشت خواهد شد.

 

  • ادویه ها یکی از نکات کلیدی و مهم در طعم هر غذایی هستند و البته هر غذایی ادویه مخصوص خود را دارد. در خورشت قیمه ادویه دارچین یا استفاده از چوب دارچین در خورشت عطر و طعم بی نظیری به خورشت می دهد. بنابراین در خورشت قیمه حتما از ادویه دارچین استفاده نمایید.
  • یکی از ترفند های مهم دیگر برای لعاب دار و خوش طعم شدن خورشت قیمه استفاده از عصاره گوشت است که می تواند طعم فوق العاده ای به خورشت ببخشد. عصاره های گوشت در ابعاد مختلفی وجود دارند که معمولا برای یک غذای 4 نفره پیشنهاد می شود از یک چهارم یا نهایتا از نصف یک بسته عصاره گوشت در خورشت استفاده گردد.
  • یکی از مزه های اصلی که در خورشت قیمه باید حس شود، مزه ترش بودن آن است. این مزه ترش عمدتا با لیمو عمانی صورت می گیرد. توجه داشته باشید که برخی افراد به جای لیمو عمانی از آبلیمو در خورشت استفاده می کنند که این کار رنگ خورشت شما را تیره کرده و بعدها طعم آن نیز به تلخی می زند. بنابراین بهتر است از لیمو عمانی یا مقدارکمی قره قوروت استفاده نمایید. بهترین زمان ممکن برای اضافه کردن مزه ترش به خورشت قیمه نیز در نیم ساعت پایان کار است.

7راز مهم و شگفت انگیز خورشت قورمه سبزی لذیذ

3

خورش قورمه سبزی یکی از برترین و بهترین خورشت های به نام ایرانی ها محسوب می شود. برای اینکه این غذای مشهور ایرانی را به بهترین شکل ممکن بپزیم که لعاب دار و غلیظ شود و عطر و طعم فوق العاده ای داشته باشد، باید به برخی نکات توجه کنید که در ادامه به آن می پردازیم.

  • مهم ترین نکته در پختن خورشت قورمه سبزی همانطور که از نام آن پیداست، مربوط به نوع و نحوه طبخ سبزی های استفاده شده در این خورشت است. هرچه سبزی استفاده شده در خورشت قورمه سبزی تازه تر بوده و همچنین کاملا سرخ شده باشد، عطر و طعم فوق العاده ای به خورشت شما خواهد داد. در واقع جا افتادگی قورمه سبزی منوط به همین نکته است.
  • یکی از نکات دیگر برای طبخ خورشت قورمه سبزی مربوط به نوع حبوبات استفاده شده در آن است. سعی کنید به جای لوبیای قرمز، از لوبیای چیتی برای خورشت قورمه سبزی استفاده نمایید که مزه آن چندین برابر لذیذتر خواهد شد. توجه داشته باشید، از هر نوع لوبیایی که استفاده می کنید حتما باید چند ساعت قبل آن را در یک ظرف آب و نمک بگذارید و سپس در آب بپزید.
  • گر صبر کنی ز قوره حلوا سازی، این ضرب المثلی است که باید در طبخ خورشت قورمه سبزی به آن توجه ویژه داشته باشید. خورشت قورمه سبزی باید آرام آرام و در حرارت ملایم پخته شود تا کاملا جاافتاده و لعاب دار باشد.
  • مزه کمی ترش و ملس می تواند جذابیت طعم خورشت قورمه سبزی را دوچندان کند، بیشتر افراد از لیموی عمانی در خورشت قورمه سبزی استفاده می کنند که این کار به علت تلخی پوست لیمو عمانی ممکن است تاثیر منفی در طعم خورشت داشته باشد. به جای آن می توانید از گرد لیمو عمانی یا آب نارنج و یا آبغوره استفاده کنید که طعم منحصر به فردی در خورشت قورمه سبزی ایجاد می کند.
  • روغن انداختن و غلیظ شدن خورشت قورمه سبزی یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید، استفاده از قلم گوساله یا گوسفند تنها چاره این کار است.
  • تیر نهایی برای طبخ بی نظیر خورشت قورمه سبزی در یک ترفند خلاقانه خلاصه می شود. انداختن چند تکه یخ در قابلمه، هنگامی که خورشت کاملا پخته و هنوز روی اجاق گاز است، معجزه می کند زیرا لعاب خورشت را چند برابر کرده و نیز طعم فوق العاده ای ایجاد می کند.

4 نکته کلیدی و مهم برای طعم منحصر به فرد خورشت فسنجان

4

همانطور که می دانید خورشت فسنجان درون و برون بسیار متفاوتی دارد. برخلاف ظاهر آن که بسیاری از افراد به خاطر رنگ این خورشت با آن دشمن شده اند اما بسیاری نیز به علت طعم بی نظیر و به یادماندنی این خورشت را در صدر فهرست غذاهای محبوب خود قرار داده اند. اما برای طبخ این خورشت بی نظیر نکات کلیدی و مهمی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید این خورشت را محبوب دلها کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید:

  • اساس مزه خورشت فسنجان بر ترشی و ملسی آن است. اما میزان و مقدار این ترشی بستگی به سلیقه و ذائقه خانواده شما دارد. رب انار همان مزه ناب خورشت فسنجان است. اگر خانواده ای با ذائقه ترش مزاج هستید پس باید از رب انار ترس استفاده نمایید. اما اگر مزه زیاد ترش را دوست ندارید، رب انار ملس که ترش و شیرین باشد، چاره کار شماست.
  • اگر رب انار ترش و شیرین در دسترس ندارید می توانید از یک قاشق شکر برای ملس کردن طعم ترش خورشت فسنجان استفاده کنید. توجه داشته باشید که شکر باید کاملا در خورشت حل شود.
  • نکته کلیدی برای لعاب دار شدن خورشت فسنجان مربوط به گردوهایی است که بخش اعظم این خورشت لذیذ را شکل می دهد. بهترین کار برای لعاب بیشتر و غلیظ تر شدن خورشت فسنجان این است که دوبار گردوها را آسیاب کنید تا کاملا خرد شوند. این کار رنگ و طعم بی نظیری به خورشت خواهد بخشید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها