آیا قرص‌های ویتامین دی واقعا مفید هستند؟

مصرف مکمل‌های ویتامین و به خصوص ویتامین دی در سال‌های اخیر به شدت گسترش پیدا کرده است؛ اما آیا واقعا استفاده از این مکمل‌ها آنقدرها که فکر می‌کنیم مفید هستند؟

آیا قرص‌های ویتامین دی واقعا مفید هستند؟

نیویورک تایمز این هفته مطلبی با عنوان «آیا در طول زمستان ویتامین دی کافی مصرف می‌کنم؟» منتشر کرد. در حال حاضر، روز‌ها در کوتاه‌ترین حالت خود هستند. کوتاه‌ترین روز سال ۲۱ دسامبر بود و بدن شما وقتی در فضای بیرون و زیر نور خورشید هستید، ویتامین دی تولید می‌کند، اما میزان تولید این ویتامین در این برهه از سال کم است.

ویتامین دی را از انواعی از غذا‌ها نیز می‌توان دریافت کرد. روزنامه‌ی تایمز به نقل از یک کارشناس سرطان پوست به نام دکتر دبورا سارنوف نوشت: «نیاز نیست حتماً آن را از نور خورشید دریافت کنید.» نیازی هم نیست برای خریدن مکمل‌های ویتامین دی عجله کنید. دانشمندان مطالعات متعددی درباره‌ی مکمل‌های ویتامین دی انجام داده‌اند و نتایج این مطالعات با هزاران موضوع در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که:

- مکمل‌های ویتامین دی به تراکم استخوان کمک نمی‌کنند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش نمی‌دهند.
- مکمل‌های ویتامین دی از بیماری‌های قلبی، افزایش وزن، اختلالات خلق و خو، فلج چندگانه یا اختلالات سوخت و سازی جلوگیری نمی‌کنند.
- مکمل‌های ویتامین دی (طبق تازه‌ترین مطالعه روی ۲۶ هزار مرد و زن به مدت بیش از ۵ سال) هیچ کاری برای پیشگیری از شکستگی استخوان انجام نمی‌دهند.

اما گزارشگر نیویورک تایمز (ریچل پیچمَن) ظاهراً علاقه‌ی زیادی داشت مصرف مکمل‌ها را توصیه کند و چون از قرار معلوم هیچ پزشکی را پیدا نکرده بود که آن را توصیه کند، بنابراین از قول یک متخصص تغذیه نقل کرد: «به ویژه با آغاز فصل زمستان، بیشتر مردم از مصرف مکمل‌ها بهره‌مند می‌شوند.»

 

تعجبی ندارد که روزنامه‌ی تایمز اعلام نکرد در حمایت از این توصیه، مطالعه‌ای انجام شده است، چون این حرفی نیست که علم از آن پشتیبانی کند؛ بنابراین باید بگوییم نه اینطور نیست که بیشتر مردم از مصرف مکمل‌ها بهره‌مند بشوند. همانطور که دکتر استیون کامینگز و کلیفورد روُزِن تابستان سال گذشته در مجله‌ی مدیسینِ نیوانگلند نوشتند: «تامین‌کنندگان باید دست از آزمایش هیدروکسی ویتامین-۲۵ سطوح دی یا توصیه مصرف مکمل‌های ویتامین دی بردارند و مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مهم یا طولانی کردن عمرشان، باید دست از مصرف مکمل‌های ویتامین دی بردارند.» همانطور که ۵ نفر از پزشکان و استادان دانشگاه هاپکینز در سال ۲۰۱۳ در سالنامه‌ی طب داخلی نوشتند: «دست از دور ریختن پولتان برای مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی بردارید.» علم از مصرف آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

کامینگز و روُزِن اشاره کردند که بیش از ۱۰ میلیون آزمایش خون برای سطوح ویتامین دی هر ساله در آمریکا انجام می‌شود که میزان بسیار بسیار زیادی از آن‌ها غیرضروری هستند. این آزمایشات مجانی نیستند و سیستم پرهزینه‌ی سلامت ما به این بارِ اضافه نیازی ندارد.

درنهایت می‌شود این توصیه را مطرح کرد: اگرچه مکملِ دائمی بی‌ارزش است و دوز‌های بالای ویتامین می‌تواند آسیب‌زا باشد، اگر احساس می‌کنید کمبود ویتامین دارید، با پزشک‌تان مشورت کنید. کمبود‌های جدی ویتامین شاید نتیجه‌ی مشکلات دیگری باشد که پزشک باید آن‌ها را تشخیص دهد و شاید درمانِ بیماری‌های خاص شامل ویتامین هم بشود.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها