خواص آب هویج برای سلامت چشم

در این مطلب به بررسی خواص شگفت انگیز آب هویج برای سلامتی و زیبایی پرداخته شده است.

خواص آب هویج برای سلامت چشم

به طور کلی هویج دارای خواص بی‌نظیری برای سلامتی است. خواص هویج و آب هویج باعث شده که هردوی آنها به خوردنی‌های محبوب در بین افراد تبدیل شوند. آب هویج نه تنها پتاسیم و ویتامین C دارد، بلکه از نظر پروویتامین A نیز بسیار غنی است. تصور می‌شود نوشیدن آب هویج ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت چشم و پوست را افزایش می‌دهد. در ادامه مقاله قصد داریم به طور مفصل به بیان خواص آب هویج بپردازیم.

بهبود بینایی

بهبود بینایی اولین و عام‌ترین خاصیت آب هویج به شمار می‌رود. هویج سرشار از ویتامین A است که یک آنتی‌اکسیدان قوی و ماده مغذی مهم برای بهبود بینایی است. چشم‌ها به این مواد مغذی نیاز دارند و کمبود این ویتامین منجر به شب کوری یا لکه‌های بیتوت می‌شود.

کاهش کلسترول

از آنجایی که آب هویج حاوی مقدار زیادی پتاسیم است، نوشیدن آن می‌تواند میزان کلسترول را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از پتاسیم رابطه معکوس با کلسترول دارند.

علاوه بر این، فیبر محلول موجود در هویج آن را به یکی از بهترین غذاها برای کمک به حفظ سطح کلسترول تبدیل می‌کند.

تقویت‌کننده سیستم ایمنی

نوشیدن آب هویج سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا ویروس‌های آنفولانزا را مختل می‌کند. یک فنجان آب هویج همراه با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم از بدن در مقابل بیماری به خوبی محافظت می‌کند.

به طور کلی آب هویج یک منبع عالی از ویتامین C (تقویت‌کننده سیستم ایمنی) است که بدن نمی‌تواند آن را بدون کمک غذا یا مکمل‌ها ایجاد کند.

سلامت ریه‌ها

افراد سیگاری و کسانی که معمولا در معرض دود سیگار هستند، می‌توانند از ویتامین A غنی موجود در آب هویج نیز بهره‌مند شوند. این خاصیت باعث بازسازی بافت سالم ریه می‌شود و با عوارض جانبی منفی سیگار مقابله می‌کند.

محافظت از مغز و عملکرد شناختی

با نوشیدن آب هویج عملکرد شناختی، حافظه و سایر انواع زوال شناختی خود را تقویت کنید. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف آب هویج حتی ممکن است از بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

از آنجایی که آبمیوه برای کاهش استرس اکسیداتیو در مغز کار می‌کند، ظرفیت سیگنال‌دهی عصبی که معمولاً ضعیف می‌شود نیز کاهش می‌یابد. در عین حال، بتاکاروتن‌ها عملکرد شناختی را تقویت می‌کنند و خطر ابتلا به زوال عقل یا سایر مشکلات حافظه مرتبط با سن را کاهش می‌دهند.

تقویت‌کننده عملکرد کبد

با نوشیدن آب هویج می‌توان به‌راحتی کبد را سم‌زدایی کرده و عملکرد آن را بهبود بخشید. به‌طور‌کلی درمان‌های سم‌زدایی منظم به کبد سالم کمک می‌کند.

کمک به بارداری سالم

در دوران بارداری و بعد از آن، هر از گاهی یک لیوان آب هویج می‌تواند به تقویت غضروف و استخوان‌های جنین کمک کند و از نقایص مادرزادی جلوگیری کند. آب میوه سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های حیاتی برای بارداری سالم است، از جمله:

  • کلسیم
  • پتاسیم
  • فولات
  • منیزیم
  • ویتامین A
  • ویتامین C

غنی‌سازی شیر مادر

اغلب به مادران شیرده توصیه می‌شود که برای غنی‌سازی شیر خود آب هویج بنوشند. این آبمیوه می‌تواند به تامین مقدار مناسب کلسیم مورد نیاز مادر و جنین در دوران بارداری و بعد از آن کمک کند. تقویت ویتامین A که کودک دریافت می‌کند به سلامت کلی او در آینده کمک می‌کند.

حفظ سلامت دهان و دندان

بهبود ایمنی همچنین به معنای تقویت توانایی طبیعی بدن برای مبارزه با باکتری‌های مضری است که معمولاً از طریق دهان، زندگی در دندان‌ها و لثه وارد می‌شوند. مواد معدنی موجود در هویج همچنین می‌تواند با خرابی و پوسیدگی دندان مبارزه کند.

بهبود کیفیت پوست

آب ممکن است یکی از منابع اصلی مایع شناخته شده برای بهبود چشمگیر ظاهر و کیفیت پوست باشد، اما آب هویج در رتبه دوم قرار دارد. به لطف ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی A و C تقویت‌کننده سیستم ایمنی، به بهبود سریع زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین تولید پروتئین کلاژن بدن را تقویت می‌کند و می‌تواند به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کند.

درخشندگی پوست

هویج نه تنها کیفیت پوست را بهبود می‌بخشد، بلکه حاوی مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند.

این کار پوست را جوان و سالم نگه می‌دارد، از خشکی جلوگیری می‌کند، رنگ پوست را بهبود می‌بخشد و حتی ظاهر زخم‌ها و لک‌ها را کاهش می‌دهد.

کمک به اختلالات پوستی

افرادی که مشکلات پوستی مانند پسوریازیس یا بثورات پوستی دارند می‌توانند از آب هویج برای تقویت ظاهر پوست استفاده کنند.

ویتامین C خواص درمانی دارد که به پوست اجازه می‌دهد سریع‌تر بهبود یابد و تروما یا زخم‌ها را التیام بخشد. همچنین التهاب پوست را کاهش می‌دهد تا روند بهبودی را تسریع کند.

جلوگیری از آسیب خورشید به پوست

هویج منبع عالی بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. این به نوبه خود به کاهش آفتاب سوختگی کمک می‌کند و مقاومت پوست را در برابر آسیب‌های خورشیدی افزایش می‌دهد. حتی گفته می‌شود که در برابر احتمال سرطان پوست محافظت می‌کند.

کاهش بیماری‌های قلبی و سکته

آب هویج منبع خوبی از پتاسیم است، ماده معدنی که نقش مهمی در تنظیم مناسب فشار خون دارد. نشان داده شده است که یک رژیم غذایی با پتاسیم بالا از فشار خون بالا و سکته مغزی محافظت می‌کند. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آب هویج نیز ممکن است برای قلب مفید باشد.

یک مطالعه قدیمی 3 ماهه روی 17 بزرگسال با سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا نشان داد که نوشیدن 2 فنجان (480 میلی‌لیتر) آب هویج در روز به طور قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌های خون را افزایش می‌دهد و اکسیداسیون لیپیدهای خون را کاهش می‌دهد که ممکن است منجر به بیماری قلبی شود.

تعادل فشار خون

اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، نوشیدن یک لیوان آب هویج در روز یک راه ساده برای کنترل آن است. برای مقابله با اثرات منفی سدیم و بهبود کنترل فشار خون، مصرف 689 میلی‌گرم پتاسیم در یک فنجان آب هویج ضروری است.

کاهش خطر سرطان

زمانی که سلول‌های غیرطبیعی تکثیر می‌شوند سرطان می‌تواند ایجاد شود، اما آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج آسیب سلولی را متوقف کرده و در برابر انواع مختلف سرطان محافظت می‌کنند.

در مطالعه‌ای که در آن از آب هویج برای درمان سلول‌های سرطان خون استفاده شد، متخصصان توانستند پیشرفت سرطان را متوقف کنند.

افزایش انرژی

فقط یک فنجان آب هویج مطمئناً انرژی عقب مانده را افزایش می‌دهد و آن را به یک میان وعده بعد از ظهر عالی تبدیل می‌کند.

80 کالری موجود در آب میوه، انرژی خوبی است که برای انجام کارهای روزانه خود به آن نیاز دارید. همچنین یک جایگزین عالی و خوشمزه برای آب است که شما را هیدراته و در عین حال تغذیه می‌کند.

تنظیم قند خون

کاروتنوئیدهای آب هویج برای تنظیم سطح قند خون مفید و لازم هستند. این سروتنوئیدها برای حفظ قند خون در محدوده باریکی از نوسانات کار می‌کنند و به بیماران دیابتی کمک می‌کنند سطح گلوکز را مدیریت کنند.

کنترل اشتها

به طور کلی نوشیدن آب هوسج می‌تواند اشتها را کاهش دهد. این مواد مغذی به بدن کمک می‌کنند مدت طولانی‌تری احساس سیری کند و به‌عنوان یک پیش‌غذا عالی عمل می‌کند. برای بهترین نتیجه، 20 دقیقه قبل از غذا یک لیوان آب هویج بنوشید.

بهبود رشد عضلانی

ویتامین A موجود در هویج به بهبود بدن کمک می‌کند، در حالی که فسفر آن به ساخت و حفظ ماهیچه‌ها کمک می‌کند. آب هویج به رشد عضلات کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند پس از یک تمرین سخت در باشگاه تجدید قوا کنید.

افزایش متابولیسم

هویج هم سیر کننده است و هم کالری دریافتی کمی دارد. بنابراین، جایگزینی آب به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه به بدن کمک می‌کند عادت‌های بد را ترک کنید و به سرعت وزن خود را کاهش دهید.

کمپلکس ویتامین B به تجزیه گلوکز، چربی و پروتئین کمک می‌کند که می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و به کاهش وزن اضافی کمک کند.

کاهش نفخ

اگر احساس نفخ می‌کنید، هیچ درمانی آسان‌تر از نوشیدن آب هویج وجود ندارد. درواقع نوشیدن آب هویج از دو طریق به بدن کمک می‌کند: 1) گاز شکمی که احساس می‌کنید را کاهش می‌دهد و 2) ادرار را تنظیم می‌کند.

افزایش قوای بدنی

محتوای آهن بالای آب هویج به افزایش توانایی بدن برای انتقال اکسیژن در مکان‌های مورد نیاز کمک می‌کند. درواقع آب هویج به شما کمک می‌کند احساس سلامتی بیشتری داشته باشید، تمرینات بیشتری را انجام دهید و در نهایت شروع به کاهش وزن کنید.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها