ترفند‌های غلبه بر پرخوری

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مدام دهانتان می‌جنبد و بی‌آن‌که گرسنه باشید یا بخواهید چیزی بخورید فقط می‌خورید و به‌نوعی دچار پرخوری شده‌اید و فقط این اشتهاست که در شما و بدنتان حرف نخست را می‌زند.

ترفند‌های غلبه بر پرخوری

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مدام دهانتان می‌جنبد و بی‌آن‌که گرسنه باشید یا بخواهید چیزی بخورید فقط می‌خورید و به‌نوعی دچار پرخوری شده‌اید و فقط این اشتهاست که در شما و بدنتان حرف نخست را می‌زند.

شاید بتوان برای حالتی که شما گرسنه نیستید، اما برای خوردن هر آن‌چه در برابرتان است ولعی سیری‌ناپذیر دارید نام اشتهای کاذب را گذاشت. شاید همه دچار این‌گونه حالات بشوند بنابراین نخستین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که دلیل این خوردن را پیدا کنید. هنگامی‌که مشکل را پیدا کنید به‌دست آوردن راه‌حل برای آن آسان‌تر خواهد بود.

در این مطلب می‌خواهیم از دلایل پرخوری و اشتهای کاذب با شما بگوییم. با ما همراه باشید.

نوشیدن آب را جدی بگیرید

شاید برایتان جالب باشد که یکی از دلایلی که می‌تواند سبب پرخوری شما شود تشنگیست حتی اگر خود ندانید. پیشنهاد ما این است که همیشه یک لیوان یا بطری آب در نزدیکی خود قرار دهید به‌گونه‌ای که مدام در زاویه دید شما باشد تا به خوردن آب تشویق شوید. هنگامی‌که آب می‌خورید پس از چند دقیقه با کمال شگفتی خواهید دید که احساس گرسنگی‌تان به‌کلی از بین رفته است.

به یاد داشته باشید همیشه به‌صورت منظم آب بنوشید. بهترین روش این است که در ابتدای صبح آب کافی بنوشید و نیم ساعت پیش از صرف غذا هم حتما یک لیوان آب بنوشید.

کمبود خواب

یکی دیگر از دلایل مهمی که می‌تواند عاملی مهم برای اشتهای کاذب باشد کم‌خوابیست. تلاش کنید شب‌ها زودتر بخوابید تا از بی‌کاری و خوردن غذا‌ها و اسنک‌های بی‌ارزش و پرکالری در امان بمانید ضمن این‌که با زودتر خوابیدن صبح‌ها هم زودتر از خواب بیدار می‌شوید و می‌توانید روز خود را با خوردن یک صبحانه کامل و مقوی شروع کنید و در تمام روز انرژی کافی برای انجام کارهایتان داشته باشید.

داشتن خواب کافی و با کیفیت ضمن این‌که به زندگی شما نظم می‌بخشد سبب بهترشدن پوست و عملکرد مغزتان هم می‌شود پس آن را جدی بگیرید.

داشتن استرس زیاد

افراد هنگامی‌که استرس دارند به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ دسته‌ای که دربرابر خوردن کاملا بی‌دفاع می‌شوند و مدام می‌خورند تا شاید آرام شوند و دسته‌ای دیگر که دهانشان برای خوردن هر چیزی قفل می‌شود.

همه می‌دانیم که خوردن به‌هیچ‌روی نمی‌تواند ما را از شر استرس رها کنید و سبب آرامشمان شود بنابراین هنگامی‌که استرس دارید تلاش کنید خود را مشغول کنید. خود را در معرض خوراکی‌های بی‌خود قرار ندهید و به جای آن خود را با خواندن کتاب و دیدن فیلم یا بیرون رفتن و قدم زدن سرگرم کنید.

شما می‌دانید که هرگاه استرس به سراغتان می‌آید شما نیز به سراغ کیک و شیرینی و هر آن‌چه نباید زیاد مصرف کنید می‌روید بنابراین برای این‌گونه مواقع سرگرمی خاصی برای خود درنظر بگیرید تا در این‌گونه مواقع به سراغ آن بروید.

کمبود پروتئین

پروتئین در احساس سیری تاثیر زیادی دارد بنابراین همیشه کوشش کنید در روز مقدار مشخص و کافی از این ماده مصرف کنید تا بدن مدام احساس گرسنگی نکند. ماست یونانی، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و … همگی سرشار از پروتئین‌اند که می‌توانید در روز مقادیری از آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کمبود چربی‌های مفید‌

می‌دانید که انواع گوناگونی از چربی روغن‌ها وجود دارند، اما ما گمان می‌کنیم تمام چربی‌ها سبب چاقی و برای بدن زیان‌آورند درصورتی‌که این‌گونه نیست.

 همه چربی‌ها برای بدن بد نبستند بل‌که شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی برخی از آن‌ها برای بدن لازم و ضروریست و دست‌کم یک بار در هفته باید مصرف شوند. از موادغذایی که حاوی چربی‌های مفید هستند می‌توان به روغن زیتون، ماهی، آجیل، آووکادو و دانه‌های خوراکی اشاره کرد.

نگران چربی‌های ترانس یا همان چربی‌های غیراشباع نباشید، چون بدن تمام آن‌ها را دفع می‌کند پس فریب برخی از تبلیغات را نخورید که فلان ماده چربی ترانس ندارد.

رژیم غذایی ناسالم

حتما تاکنون شنیده‌اید که وعده‌های غذایی خود را زیاد و از حجم آن‌ها کم کنید. پس بهترین راه این است که در روز ۵ وعده غذا با حجم کم بخورید که دو وعده می‌تواند میان‌وعده باشد و البته سبک. برخی این کار را انجام می‌دهند، اما در ساعات پایانی شب یا در میان روز از انواع و اقسام شکلات و چیپس و پفک و اسنک‌ها استفاده می‌کنند موادی که چیزی جز ضرر برای بدن انسان ندارند.
شما می‌توانید به‌عنوان میان‌وعده و یا هرگاه حوصله ندارید و می‌خواهید به سمت خوراکی بروید تا کمی از وقت خود را بگذرانید از آجیل خام یا میوه‌های خشک استفاده کنید. این مواد شما را چاق نمی‌کنند ضمن این‌که بسیار مقوی‌اند و در ادامه روز شما را سیر و پرانرژی نگه می‌دارند.

دیدن عکس غذا و خوراکی‌های گوناگون

دیدن عکس انواع و اقسام خوراکی‌های گوناگون شما را به خوردن بیش‌تر تشویق می‌کند. امروزه یکی از دلایل پرخوری افراد این است که با گوشی‌های خود مدام در شبکه‌های اجتماعی و درحال دیدن عکس هستند و یکی از پرطرفدارترین عکس‌ها عکس‌های با موضوع خوراکیست. خود را ملزم کنید که عکس‌هایی با این مضامین نبینید و خودتان هم از غذایی که می‌خورید عکس نگیرید.
باور کنید غذا آن‌قدر‌ها هم اهمیت ندارد که شما بسیاری از وقت خود را صرف آن کنید.

غذا خوردن در حال حرکت و فعالیت

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری آن را انجام می‌دهند و سبب پرخوری می‌شود غذاخوردن درحال دیدن تلویزیون و در حال حرکت و فعالیت است. هنگامی‌که مشغول کاری هستید و در همان هنگام هم غذا می‌خورید متوجه نیستید چه اندازه غذا می‌خورید بنابراین ممکن است بیش‌از اندازه این کار را انجام دهید.

تلاش کنید بدن خود را عادت دهید تا در جا و زمان مشخصی غذا بخورد این‌گونه سیستم بدن با این نظم خو می‌گیرد و تنها در این هنگام احساس گرسنگی می‌کند.

همواره تلاش کنید در آرامش و بدون استرس و در محیطی همیشگی غذای خود را میل کنید.

منبع: رویداد 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها